Ціновий шок. Що відбувається з постачанням палива в Україну, і чи підскочать ціни на бензин до 50 грн/л /Shutterstock
Категорія
Картина дня
Дата

Ціновий шок. Що відбувається з постачанням палива в Україну, і чи підскочать ціни на бензин до 50 грн/л

Shutterstock

Через війну Україна змушена змінити канали поставок палива. Разом з подорожчанням нафти це може призвести до різкого подорожчання бензину та дизпалива на АЗС. Ринок просить уряд скасовувати акциз та ПДВ

Як мотивувати команду не збавляти темп у надскладних умовах? Дізнайтесь 25 квітня на форумі «Надлюди» від Forbes. Купуйте квиток за посиланням!

Минулого тижня Україна відновила імпорт палива, повідомив Forbes аналітик консалтингової компанії «НафтоРинок» Олександр Сіренко. «Пішли перші партії. Ситуація з паливом складна, проте вона налагоджується», — каже він.

До цього Україна імпортувала останню партію палива 24 лютого. Раніше нафтопродукти імпортувались, головним чином, з Росії, Білорусі та через порти. Після початку війни бізнес припинив закупівлю в РФ і Білорусі, а завозити через порти стало неможливо через їх блокування. Тому Україна налагоджує закупівлю нафтопродуктів через західний кордон – з Польщі, Словаччини, Угорщини і Румунії, каже Олександр Сіренко. Це призведе до здорожчання палива.

Раніше канал постачання через західний кордон був економічно недоцільним, оскільки тут значно дорожча логістика, ніж під час імпорту з Росії, Білорусі чи морем. «За нашими розрахунками, додаткові витрати складають 1-2 грн на кожному літрі», — додає Сіренко.

Але ще більше на ціни в Україні вплине стрімке здорожчання світових цін на нафту. 8 березня ціна нафти марки Brent майже досягла $130 за барель, це рекорд з 2008 року (з початку війни в Україні ціна виросла більше ніж на 30%).

Вчора ціну підштовхнуло запровадження ембарго на постачання російської нафти до США та Великої Британії, каже директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн.

Додатковий тиск на ціни на європейському ринку створює дефіцит нафтопродуктів. Усі намагаються уникнути російського продукту, крім того, на ремонті кілька європейських нафтопереробних заводів, пояснює Куюн. «Це призводить до того, що в європейському регіоні паливо обʼєктивно дорожче, виникають нові надбавки та диференціали», — каже експерт.

Населення поки що не відчуває серйозного подорожчання палива окрім скрапленого газу, оскільки в Україні діє державне регулювання цін на паливо, каже Сіренко.

Міністерство економіки тричі на місяць публікує середні ціни на дизпаливо та бензини, які розраховують за спеціальними формулами, до яких бізнес може додати граничну торгову націнку до 5 грн (на бензин) і 7 грн (на дизпаливо) на літр.

Зараз роздрібні ціни на бензин та дизпаливо складають приблизно 37-38 грн/л. «Операторам вдається продавати паливо за такими цінами, оскільки є запаси, ввезені ще до війни за більш низькими цінами, — пояснює Сіренко. — В той же час оптові ціни на паливо вже складають більше 40 грн/л».

Якщо застосувати нові ціни на світових ринках до формули, яку використовує Мінекономіки для підрахунку середніх цін, то у другій декаді березня максимальні роздрібні ціни на дизпаливо та бензини мають становити 45 грн/л, порахував Куюн. А з урахуванням підвищення за останні дні, ціна може дострибнути до 50 грн/л, додає він.

Щоб уникнути цінового шоку і зберегти поставки палива, зараз ведуть активні консультації постачальників палива з урядом, розповідає Сергій Куюн. По-перше, розглядають питання скасування ПДВ та акцизу на паливо. По-друге, необхідно адаптувати формулу розрахунку середніх цін, оскільки нинішня базується на старій системі, коли нафтопродукти ішли з Росії та Білорусі.

Якщо парламент та уряд підтримають ці ініціативи Мінекономіки, то роздрібні ціни на бензин і дизпаливо можуть залишитися на нинішньому рівні або «може навіть трохи нижче», очікує Куюн. Він запевняє, якщо уряд не перегляне формулу розрахунку ціни на паливо, то трейдери почнуть працювати в мінус і «вимиють» оборотні кошти. «Питання не в прибутку, а в тому, щоб працював механізм постачання», — каже він.

Крім того, Україні варто відмінити заборону на імпорт палива стандартів Євро-4 та Євро-3, каже Куюн. На світових ринках є партії цього палива, які можна було б поставити до України та вирішити питання із забезпеченням паливом. Різниця дозволеного в Україні Євро-5 з Євро-4 в екологічних характеристиках, тому машини їздитимуть нормально, додає він.

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні