Продаж автомобілів на світових ринках падає через дефіцит напівпровідників, Україна демонструє рекордне зростання. В чому причина
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Продаж нових автомобілів в Україні в 2021 році зріс на 20%, вперше з 2013 року подолавши позначку в 100 000 машин. Про це свідчать дані агентства AUTO-Consulting, які є у розпорядженні Forbes. Продажі могли бути ще вищими, якби не перебої з поставками нових автомобілів через брак напівпровідників для їх виробництва, каже керівник відділу маркетингу «Тойота на Столичному» Віталій Данилюк.
Його дилерський центр почав відчувати нестачу автомобілів у четвертому кварталі. «На початку року у нас на складах було на 50% більше машин, ніж ми продавали, але вже до кінця року замовлень було більше, ніж вільних машин – видавали клієнту автомобіль одразу після доставки», – говорить Данилюк.
Глобальний дефіцит мікрочипів, що вразив автомобільну галузь у першому кварталі 2021 року, проявився зниженням продажів на всіх ключових ринках. На багатьох спад сягав 30–40%, каже директор AUTO-Consulting Олег Омельницький. Через дефіцит напівпровідників у 2021 році у світі буде випущено на 7–9 млн автомобілів менше, йдеться у дослідженні компанії Boston Consulting Group.
Дилери Hyundai в Україні недоотримали 70% від запланованих поставок своєї найпопулярнішої моделі – кросовера Tucson, каже маркетинг-директор «Хюндай Мотор Україна» Тарас Лопачак. Загалом українські автодилери недорахувалися близько 20 000 автомобілів, на які був попит, підрахував Омельницький.
За рахунок чого українському авторинку вдалося закінчити 2021 рік у плюсовій зоні? Продажі нових авто – один із ключових індикаторів збільшення доходів населення та ще ознака зростання економіки, каже інвестиційний банкір Dragon Capital Сергій Фурса. У 2021 році, за словами премʼєр-міністра України Дениса Шмигаля, доларовий ВВП України досяг рекордної позначки майже $200 млрд, а середня зарплата, за даними Держстату, зросла на 19% – до 14 500 грн. Топ-менеджери українських автоімпортерів часто опинялися жвавішими за своїх закордонних колег у конкуренції за дефіцитні поставки із заводів-автовиробників, каже Омельницький.
Ще одна причина – нівелювання фактора пандемії на операційну роботу операторів. «Дилери, імпортери та клієнти вже адаптувалися до нових умов та обмежень», – каже Данилюк. «Український ринок нових автомобілів через відкладений попит та застарілий парк ще далекий від насичення, – вважає Лопачак. – Тому за позитивної економіко-політичної ситуації зростання ринку триватиме й надалі», – каже він.
Одним із драйверів ринку стали державні закупівлі, особливо у комерційному сегменті. «Масштабні закупівлі спецтранспорту для медичних установ, оновлення автопарків МВС дуже позитивно позначилися на динаміці авторинку», – каже Омельницький. Вплинув і колапс у громадських перевезеннях та у міському транспорті. «Постійні обмеження через ковід, скорочення транспорту на лініях змушували людей замислюватися про власний транспорт», – зазначає Омельницький.
McKinsey & Company прогнозує, що дефіцит напівпровідників закінчиться ще не скоро. Глава Mercedes-Benz Ола Калленіус стверджує, що ланцюжки постачання повністю відновляться не раніше 2023 року. За даними Roland Berger, попит на чипи зростає на 17% на рік у 2020–2022 роках, тоді як їх виробництво лише на 6% на рік.
Незважаючи на дефіцит, український ринок нових машин продовжить зростати і в 2022 році, впевнений Лопачак. Він прогнозує 20-відсотковий річний приріст продажу за умови відсутності форс-мажорів.
Що буде із цінами? «Автомобілі подорожчають через зростання закупівельних цін у виробників», – говорить Омельницький. Але висока конкуренція, за його словами, не дозволить окремим мережам дуже накрутити ціни. Гривневі ціни на автомобілі можуть значно змінитись лише через девальвацію національної валюти, а доларовий еквівалент залишиться на колишньому рівні, запевняє Данилюк.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.