Роман Давимука, виконавчий директор Avalon /предоставлено пресс-службой
Категория
BrandVoice
Дата

Збудований з викликів. Як львівський девелопер Avalon продовжує розвиватися під час війни і запускає нові проєкти

7 хв читання

Роман Давимука, виконавчий директор Avalon Фото предоставлено пресс-службой

Львівська інвестиційно-девелоперська компанія Avalon з початку війни здала в експлуатацію понад 60 000 кв. м житла і планує до кінця року ще завершити секції одразу в трьох житлових комплексах. До запуску нових комплексів девелопер завжди підходить з обережністю: починає продаж лише тоді, коли впевнений, що вистачить власних грошей до кінця проєкту, навіть попри складну ситуацію в Україні. З 2014 року Avalon успішно розбудовує власну репутацію і має результат у 14 інвестиційно-девелоперських проєктах житлової та комерційної нерухомості площею на понад 500 000 кв. м. Що відбувається на ринку нерухомості Львова, як змінилися запити покупців і навіщо проводити ребрендинг під час війни – Forbes розповів виконавчий директор Avalon Роман Давимука.

Ринок первинної нерухомості під час війни переживає складні часи. Яка ситуація зараз у Львові? 

У Львові ринок нерухомості певною мірою прогресує, бо певна стабільність на заході України дає віру інвесторам і покупцям, що виливається в угоди. З весни попит на житло явно пожвавився. Ще зарано говорити про відновлення до довоєнних часів на постійній основі. Якщо йдеться про ринок, то статистики, звісно, недостатньо, але ми думаємо, що зараз попит становить 30–40% від довоєнного 2021 року, адже багато деволоперів призупинили активну роботу. 

Для Avalon абсолютним пріоритетом завжди є закриття зобовʼязань перед покупцями – ми віддали клієнтам за час війни понад 1100 готових і введених в експлуатацію квартир і не припиняли роботу на будмайданчиках в існуючих проєктах. У березні цього року ми стартували нові черги в проєкті Avalon Holiday – перші з початку повномасштабної війни. Для нас це дуже важливий крок, тому що за нашою фінансовою моделлю Avalon починає продажі, лише якщо ми розуміємо, що точно можемо це добудувати і маємо капітал під завершення обʼєкта. 

Це критично важливо зараз, адже продажі можуть призупинитися в будь-який момент. Ми бачили, як восени масові обстріли та відключення електроенергії сильно впливали на інвесторів і ринок просто завмирав. Потенційні покупці вже гостріше реагують на те, що дехто з девелоперів не виконує власні зобовʼязання і перестає добудовувати житло. І це впливає на всіх. Це як коли деякі банки валяться, то недовіра зʼявляється до всіх, і довіру треба знову виборювати. 

Ми віримо в хороше майбутнє України, але не поспішаємо і підходимо до нових проєктів раціонально. За майже півтора роки Avalon долав багато викликів і тому вирішили також зробити ребрендинг. Бо зрозуміли, що багато змінилося з початку війни: ми змінилися, наше ставлення до бізнесу, те, як себе бачимо, позиціонуємо, як взаємодіємо з ринком, економікою та соціумом.

предоставлено пресс-службой

Львівська інвестиційно-девелоперська компанія Avalon з початку війни здала в експлуатацію понад 60 000 кв.м житла і планує до кінця року ще завершити секції одразу у трьох житлових комплексах. Фото предоставлено пресс-службой

Ребрендинг під час війни та нове позиціонування – що це дає компанії та навіщо інвестувати у зміни, що ви хочете сказати по-новому? 

Як український девелопер Avalon існує на львівському ринку вже понад вісім років. За цей час наша компанія змінювалась, пройшла шлях від невеликих проєктів до визнаних світом і нагороджених найкращими відзнаками. Ми створювали, розвивались, розбудовували, помилялись, проте завжди залишались вірними своїм цінностям. Ми подолали безліч викликів: кризи, зростання, святкування нових проєктів, перехід на якісно новий рівень. Ми стикаємось з ними щодня. Тепер ці виклики ми ставимо перед собою самі. «Збудований з викликів» – це один з головних сенсів, наша філософія, яку ми вкладаємо в наше існування. І це те, про що хочемо говорити зараз. В першу чергу конкуруємо з тими, якими ми були вчора. Працюємо з новими викликами – чи то внутрішніми, чи викликами часу. Ми продовжуємо рухатися під час війни, і це ще одне випробування, яке Avalon зустрів у доброму «здоровʼї». 

Як виживати девелоперу в нових умовах, коли ціни на матеріали зростають і співробітники або виїзжають, або йдуть до лав ЗСУ?

Насамперед для стабільної роботи у девелопера має бути здорова фінансова модель, грамотна політика планування, контрактування та робота із собівартістю. Матеріали дорожчають, тому продаж відбувається зараз порціями. Тобто ми виходимо на ринок з певною ціною, маємо вже пораховану собівартість і таким чином фіксуємо для себе дохід, щоб не опинитися в ситуації, коли ми багато продали і мусимо будувати у збиток чи шукати гроші, щоб завершити будинки. Ринок будівельних матеріалів турбулентний, але зараз можна казати про певне плато, тому що світова економіка рухається до рецесії, зростають ставки, сповільнюється ринок нерухомості у Європі, і це однозначно знижує попит на матеріали. Ми працюємо з різними генпідрядними організаціями і однозначно стикнулися з проблемою нестачі робітників. Це найперший фактор, який впливає на виконання термінів будівництва. Адже насправді дуже багато людей пішли до лав ЗСУ. Але це є одним з викликів, який поки що вдається долати переважно за рахунок діалогу з підрядними організаціями, певних вимог на вході, постійного контакту, пошуку рішень. Зараз ситуація така в Україні, що ринок мусить працювати і мати взаємну підтримку, передусім тому, що за інших умов його просто може не бути. 

предоставлено пресс-службой

Збудований з викликів: Як львівський девелопер Avalon продовжує розвиватися під час війни і запускає нові проєкти Фото предоставлено пресс-службой

Як змінився покупець нерухомості після 24 лютого 2022 року, яка нерухомість зараз користується попитом у Львові? 

Покупець, що шукає цінність, яку пропонує житловий комплекс, принципово не змінився. Трохи менше є попиту на житло «на фундаменті» у випадках, коли немає впевненості щодо девелопера. Ми цього не відчували, коли запустили нові проєкти, бо багато здаємо в експлуатацію і виконуємо зобовʼязання. Покупець шукає насамперед надійність. Він зараз готовий заплатити більше, але за більш готове житло, ніж обирати зовсім незбудоване у компанії, яка має мало підтверджених результатів. Щодо заходів безпеки, то в тих девелоперів, які мають проєкти поблизу певних воєнних чи енергетичних об’єктів, вони відчувають зниження попиту. Бо зараз люди тричі подумають, якщо їхній майбутній будинок розташований біля ТЕЦ чи військового підприємства. Щодо паркінгів, які тимчасово можуть виступати бомбосховищами, то це вже стало гігієнічною нормою, до того ж змінилося законодавство. 

Які концепції житлових комплексів користуються попитом у Львові? Бо в Києві вже багато років існує тренд, що люди хочуть купувати не просто квадратні метри, а стиль життя, який дає помешкання з великою кількістю додаткових просторів і функцій. 

Люди справді цінують окрім якісної реалізації також простори, які створюються навколо та всередині житлового комплексу. І це не змінюється під час війни. Це один з викликів, над яким ми як Avalon активно працювали, і ми прагнемо ідеалу. У нашому портфелі є проєкти, в яких би станом на зараз ми, можливо, щось змінили. Але це точно не проєкти, за які соромно, могли б бути лише деякі покращення. Однозначно є запит на якісні комерційні приміщення, ми багато фокусуємося на розвитку загальних зон. Наприклад, у проєкті комфорт-класу Avalon Holiday ми робимо велику променад-зону, бо розуміємо, що це дає набагато більшу цінність для мешканців. 

Якщо порівняти два міста, то є дві принципові характеристики, які відрізняють Львів від Києва. Перше – це висотність і навантаження на територію. Не завжди можна вільно розпланувати спільні площи, коли в тебе є вісім поверхів і коли є 25 поверхів. У кожному проєкті, в кожній висотності є сильні та слабкі сторони. Але у Львові, як правило, не будують висотне житло. Другий відмінний момент – це відстані. Ми бачимо позитивний досвід на ринку Києва в створенні «міста в місті», але у Львові в цьому є менша перспектива за рахунок логістики. Я не кажу, що у нас треба будувати просто «коробку». Звичайно, має бути гарний спільний простір, зелені зони, ми багато робимо квартальної забудови з комерційними приміщеннями й усім потрібним для життя. Але чи потрібно робити повноцінне місто в місті? Не факт. Тому що тут все поряд, часто до школи чи ТРЦ можна дійти пішки, і не забувайте, що у Львові все-таки півтори години машиною до гір і, відповідно, повʼязаних з цим активностей. Отже, щоб не спроєктувати майбутній «центр тяжіння», який виявиться напівпустим, все треба розумно планувати та розраховувати.

Збудований з викликів. Як львівський девелопер Avalon продовжує розвиватися під час війни і запускає нові проєкти /Фото 1
Збудований з викликів. Як львівський девелопер Avalon продовжує розвиватися під час війни і запускає нові проєкти /Фото 2
Збудований з викликів. Як львівський девелопер Avalon продовжує розвиватися під час війни і запускає нові проєкти /Фото 3
Збудований з викликів. Як львівський девелопер Avalon продовжує розвиватися під час війни і запускає нові проєкти /Фото 4
Предыдущий слайд
Следующий слайд

Що з інвестиційним попитом у Львові, коли люди купують житло не для себе, а щоб заробити у майбутньому? 

Інвестиційний попит менший, але він точно є. Люди вірять у перемогу України та розуміють, що зараз найкращі ціни. Ми скоріше говоримо про пасивний інвестиційний попит, а не про людей, які купили житло і які вже через два-три місяці хочуть спекулятивно на цьому заробити. Людина розуміє, що є вільні кошти, нічого страшного з містом, мабуть, не станеться, за три-чотири роки взагалі все буде супер. Тут грає фактор певної безпеки інвестицій, безпеки міста. Змінилося сприйняття Львова зараз, як колись було сприйняття Києва, що квартира тут має бути, бо Львів то є Львів, якщо що, здаватиму в оренду.  

У нас є брокерська компанія Avalon Brokerage, яка допомагає таким клієнтам, займається перепродажем, також є обслуговуюча компанія Avalon Facility Service. Це все дає результати, створює додану вартість і хороший ефект для інвестицій. Ми як компанія правильно працюємо із формуванням ціни, й інвестор, купуючи в Avalon, може бути впевнений, що девелопер не продаватиме дешевше, ніж придбав клієнт.

предоставлено пресс-службой

Для Avalon абсолютним пріоритетом завжди є закриття зобовʼязань перед покупцями — компанія віддала клієнтам понад 1100 готових і введених в експлуатацію квартир. Фото предоставлено пресс-службой

Які у вас результати з початку війни і плани на 2023 рік, які виклики зараз стоять перед компанією? 

Ми повністю завершили минулого року проєкт Avalon Zelena, Avalon Flex, окрім невеликих зобовʼязань, які ще маємо по загальних зонах. Ми передали інвесторам понад 60 000 кв. м корисних площ. Це вагомий показник, тому що, я думаю, за весь час ми побудували понад 350 000 кв. м житла та комерційні приміщення. Активно зараз розвиваємо Avalon Holiday, це проєкт комфорт-плюс класу, в дуже хорошому районі міста, на виїзді на південь якраз у бік гір. Є всі передумови, щоб ця ділянка навколо активно розвивалася. Ми задоволені продажами, які запустили в березні, паралельно здаємо секції в цьому проєкті, буде ще багато сотень готових квартир і цікавих спільних зон для мешканців. 

Ще є новий проєкт Avalon Yard, в якому якраз зараз відбувається передача перших ключів. Це проєкт бізнес-класу неподалік від центру, і клієнти, які приходять на огляди, задоволені його концептуальним наповненням, він невеликий, дуже зручний для життя. Тому можемо сказати, що ми точно попереду того, ким ми були вчора. Також маємо проєкти преміум-класу Avalon Lux і Avalon 37, які можна сміливо відносити до знакових проєктів для Львова, вони сповідують філософію відданості до нової сучасної львівської класики в архітектурі, в сенсах і в стилі життя. І ще цього року ми готуємо вихід на ринок нового вже збудованого будинку преміумкласу. 

Наше стратегічне бачення полягає в лідерстві. Але ми не ставимо собі за абсолютну ціль бути лідером ринку Львова у кількісних показниках, як до прикладу з побудованих у місті квадратних метрів. Ми хочемо бути лідером за якісними показниками. Наприклад, за дослідженням ЛУН перед війною, Avalon багато років був найвпізнаванішим брендом з нерухомості Львова із суттєвим відривом від конкурентів. Бути top-of-mind – це приклад того лідерства, яке ми бачимо. 

Ми хочемо бути інноватором, тим, хто задає тренди для Львова, про кого знають і кого наслідують. Ринок нерухомості вже точно не буде таким, як до війни, він буде іншим, але там точно буде Avalon як лідер і надійний девелопер. І це головний виклик, який зараз стоїть перед нами!

Вы нашли ошибку или неточность?

Оставьте отзыв для редакции. Мы учтем ваши замечания как можно скорее.

Предыдущий слайд
Следующий слайд