Ярема Шпарик і Василь Турецький
Категория
BrandVoice
Дата

Мистецтво – це актив. Засновники Львівського Дому Мистецтв – про важливість інвестицій в арт під час війни та портрет сучасного художника

5 хв читання

Ярема Шпарик і Василь Турецький

З осені 2022-го у Львові працює галерея Львівський Дім Мистецтв. Її відкрили 29-річні друзі Ярема Шпарик і Василь Турецький. У галеристів сучасний підхід до роботи і спілкування з аудиторією. Вони знають, чим український арт-ринок відрізняється від азійського і європейського, як зміниться вартість українського мистецтва після перемоги і чому воно потрібне навіть у темні воєнні часи

Зараз українці часто відмовляються від дозвілля, хобі, візитів до музеїв і театрів, бо це, мовляв, розваги для мирного життя. Чи важливе мистецтво під час війни?

Мистецтво має патріотичний, інвестиційний, естетичний, філософський та культурний аспекти. Це прояв переживань і емоцій художника, фіксація історичних подій і настроїв суспільства. 

На картинах ХVІ, ХVІІ, ХVІІІ сторіч, що експонуються у музеях, ми спостерігаємо за коронацією монархів і прийомами знаті так, ніби присутні там. Це ні з чим незрівнянні враження, естетична насолода та історична цінність. Сучасне мистецтво через 100 років теж буде для правнуків літописом нашого сьогодення. Тому під час війни мистецтво має особливе значення.   

Навіщо інвестувати в арт під час війни?

Інвестиція у мистецтво майже не відрізняється від вкладень у нерухомість чи дорогоцінні метали. Це довготривала інвестиція – через 5–10 років після купівлі картини можна продати її дорожче. У часи девальвації гривні, долара та євро мистецтво береже ваші гроші. До того ж це рухоме майно – колекцію завжди можна релокувати.

Також вкладати у мистецтво – значить робити внесок у збереження української культури. Під час кризи це, на перший погляд, здається неважливим, але це не так. Купуючи твори, ми зберігаємо їх. Державі це дає податки, а художникам – гроші на життя.

Львівський Дім Мистецтв. Фото Марти Грицанюк

Львівський Дім Мистецтв. Фото Марти Грицанюк

Яким є сучасний український художник? Які у нього пріоритети?

Він космополіт. Усі світові художники, які хочуть стати відомими, одночасно працюють з галереями Лондона, Сингапура і Нью-Йорка. Наші художники теж не обмежуються Україною. За кордоном вони мають сильніший, ніж тут, попит на свої твори, тож тепер їх ще треба переконувати залишатися вдома.

Ключова риса українського художника – гордість за те, що він несе рідну культуру у світ. За останні півтора року українці почали більше цінувати рідну мову, музику, літературу. Образотворче мистецтво теж треба популяризувати. Тим паче рівень наших художників конкурентний, а світобачення – багатогранне. Якщо українці цінуватимуть своє, то розвиватимуть мистецтво, як це роблять, наприклад, поляки.

Львівський Дім Мистецтв. Фото Марти Грицанюк

Львівський Дім Мистецтв. Фото Марти Грицанюк

Про артринки України та Європи

Які самобутні риси має український артринок і чим відрізняється від європейського?

Економічно артринок не відрізняється від ринків інших товарів, бо обертається навколо попиту і пропозиції. Відмінність українського артринку від світового і найбільша проблема – тотальна закритість.

Люди, які готові придбати твір, не можуть знайти, як, у кого, де і за яку ціну це зробити. Закритість формує страх бути обманутим, неправильно почутим, здатися необізнаним. Тому український ринок буксує.

Ми побудували і відкрили галерею під час війни, тож перспективу мистецтва розуміємо. Але щоб розвиватися, українському артринку варто ставати прозорішим, відкрито озвучувати ціни, демонструвати колекції у мережі, розвивати вторинний ринок – від покупця до покупця. 

Як у Європі формується парадигма відносин художник – галерея – покупець?

У Європі, США та Азії є неписане правило взаємодії на артринку – людина йде не до художника, а до посередника: галереї, артдилера, артменеджера. Говорити з автором про гроші психологічно складно, тому часто «метчу» між покупцем і художником не відбувається. Потенційний покупець боїться назвати ціну, бо думає, що вона занизька, і автор образиться. Художник, навпаки, побоюється озвучувати зависоку ціну. А галерея – це гарний посередник між сторонами. 

В Україні художник і покупець часто домовляються безпосередньо. Художник віддає роботу, але за скільки? Яка її реальна ціна? Це ніде не фіксується. Це погано і для покупця у контексті інвестицій – він не знає, чи вдало купив картину, і для ринку, бо ціна не була заявлена публічно. Тому галереї повинні виступати ще й регулятором ринку, домовляючись з автором, аналізуючи роботи і визначаючи ціни.

Львівський Дім Мистецтв. Фото Марти Грицанюк

Львівський Дім Мистецтв. Фото Марти Грицанюк

Що потрібно Україні, щоб налагодити таку модель, як, скажімо, у Європі?

Щоб стати частиною світового мистецького ком’юніті, український артринок повинен стати прозорішим і значно активнішим. Такий артринок провокуватиме інвестувати в українське мистецтво не лише наших громадян, а й світових поціновувачів. І тим самим приведе до зростання вартості на твори художників.

Про заснування і розвиток власної галереї

Розкажіть, будь ласка, історію заснування Львівського Дому Мистецтв. Як наважилися відкрити його під час війни?

Десь сім років тому ми з Василем замислилися: як купити картину, якщо жодного художника не знаєш? Це були перші зернята майбутньої ідеї. Далі я вчився у Київській школі економіки, потім почалася пандемія COVID-19. Василь затіяв релокацію свого бізнесу – компанії «Рамар», яка займається оформленням творів мистецтва. Саме тоді ми вирішили поєднати це із нашою ідеєю й втілити її у життя. Влітку 2020 року розпочали будівництво майбутньої галереї. 

Але у розпал робіт в Україну прийшла повномасштабна війна. Ми сумнівалися – чи продовжувати? Зрештою зрозуміли, що треба працювати на зло ворогу, зберігаючи культуру – і відкрилися 14 листопада 2022-го. Наступного дня у Львові через приліт ракет почалися масштабні блекаути. Коли немає світла, люди не надто охоче йдуть у галерею, та ми мали перші продажі навіть у темряві.

Львівський Дім Мистецтв. Фото Марти Грицанюк

Львівський Дім Мистецтв. Фото Марти Грицанюк

З чого художник починає співпрацю з вашою галереєю?

Автор зв’язується з нами у соцмережі, поштою чи телефоном. Щоб співпраця вдалася, художник має бути професійним, з профільною освітою і досвідом. Ми укладаємо угоди про терміни та умови експонування і продаж кожної роботи, відібраної для галереї. Художник не має перед нами фінансових зобовʼязань і не платить за експонування.

Як формується ціна на твір? Від чого вона залежить?

У досвідчених професіоналів, як правило, вже є випрацювана зацікавленість аудиторії, конвертована у ціну на твори. Після експозицій, виставок, продажів ціна на роботи автора росте. Справедливий ріст ціни – це боротьба потенційних покупців за картину на аукціоні, а не оцінка художником власних творів. 

Львівський Дім Мистецтв. Фото Марти Грицанюк

Львівський Дім Мистецтв. Фото Марти Грицанюк

Хто є клієнтами галереї? У яких галузях зайняті ці люди?

Переважно це люди, які досягли успіху і вже закрили всі базові потреби. Так чи інакше, на певному етапі життя у людини виникає бажання, щоб на стінах в оселі чи офісі були картини, які відображають особистий світогляд і вподобання. 

Твори купують не лише фізичні особи, а й бізнес, що має вільні обігові кошти і зацікавлений у надійних інвестиціях. Бізнес купує мистецтво за безготівку, з ПДВ і накладними – все прозоро. Свого часу в одні руки ми продали одразу шість робіт Ігоря Палія.

У Європі, де є галузь артбанкінгу, бізнес часто купує мистецтво. Банки створюють власні колекції з творами іменитих художників – Моне, Пікассо тощо. В Україні це лише розвивається.

Яке головне завдання Львівського Дому Мистецтв, його філософія?

Галерея – це організм, який опрацьовує мистецтво для гостей. Ми працюємо і з художниками, і з колекціонерами. У нас представлені як сучасні автори – Іван Турецький, Ігор Палій, так і класики – Іван Труш, Марія Примаченко тощо. Кожна робота є автентичною та сертифікованою. 

Галерея свідчить, що культура може жити без державних коштів, у форматі бізнесу і приватних інвестицій.

Також це підтримка культурної спадщини. Ми хочемо переконати українського художника не виїжджати за кордон, а творити тут. Без глядачів немає образотворчого мистецтва, тому хочемо, щоб вони закохувалися у його естетику і красу. Щоб популяризувати арт, вирішили щороку випускати альбом експонованих і проданих у нас творів. 

Коли Україна переможе та інтегрується у Європу, визнання українського мистецтва вийде на новий рівень, а ціни на твори зростуть у рази. 

Вы нашли ошибку или неточность?

Оставьте отзыв для редакции. Мы учтем ваши замечания как можно скорее.

Предыдущий слайд
Следующий слайд