Андрій Івко, Укравтодор /Олександр Чекменьов
Категорія
Картина дня
Дата

Перша платна дорога, київська кільцева та 200 мостів. Укравтодор витрачає 11% держбюджету. На які проєкти підуть гроші в 2022 році

4 хв читання

Андрій Івко, Укравтодор Фото Олександр Чекменьов

У 2021 році «Укравтодор» витратив на українські дороги 156 млрд грн — тобто близько 11% від усього бюджету України. У 2022 році держкомпанія планує розпочати будівництво Київської кільцевої дороги. Вже готова проєктна документація для першої ділянки, наступний етап – торги. Це не єдиний проєкт «з нуля», затіяний головним державним розпорядником дорожнього бюджету

В інтервʼю Forbes перший заступник голови Укравтодору Андрій Івко розповів про те, які дороги будуть відремонтовані та збудовані у 2022 році, як вдалося подолати перевантаження та навіщо вводяться тверді договірні ціни з підрядниками.

У 2021 році Укравтодор заплатив дорожнім компаніям 114,4 млрд грн. На що витрачено ці гроші?

Відремонтували та побудували 5098 км доріг державного значення, а також близько 250 естакад, шляхопроводів та мостів. За попередніми даними, ми витратили на це близько 105 млрд грн. У 2020 році відремонтували 4056 км доріг, витративши на це приблизно 76 млрд грн.

Із ключових проєктів – ремонт дороги Стрий-Ізварине на території восьми областей. Її ще називають «Дорогою Єдності». Також суттєво просунулися у будівництві дороги Дніпро-Решетилівка.

Завершили ремонт мосту над Хаджибейським лиманом під Одесою, продовжується будівництво автомагістралі у Запоріжжі, розпочали проєкт будівництва Ямпільського мосту на кордоні з Молдовою, а також провели підготовчі роботи для будівництва нового Кременчуцького мосту.

Які плани на 2022 рік?

Відремонтувати 5 500 км і понад 200 мостів. Закінчити будівництво дороги Дніпро-Решетилівка та розпочати ремонт доріг Маріуполь-Мелітополь-Херсон-Миколаїв-Одеса та Бориспіль-Дніпро, а також оновити дорогу Київ-Чоп. У планах закінчити будівництво мостів у Запоріжжі та початок будівництва Кременчуцького та Ямпільського мостів.

Відремонтуємо дороги до пунктів пропуску та туристичних магнітів. Наприклад, до заповідника «Асканія-Нова», села Сковородинівка у Харківській області (де знаходиться музей Григорія Сковороди), курортних місць в Одеській, Херсонській, Миколаївській, Закарпатській областях.

Мінфін повідомляв, що у 2022 році Укравтодор зможе залучити під держгарантії 40 млрд грн. Чи плануєте випустити на таку суму єврооблігації?

У 2021 році надходження грошей від випуску євробондів допомогло дорожньому будівництву, тому розглядаємо цей механізм у 2022 році. Але зараз не можу відповісти на яку суму це буде зроблено та коли. Крім того, ми можемо залучити під держгарантії та кредити в українських банках.

Ціна проїзду концесійною дорогою складе близько 8 євроцентів за кілометр. Але обов'язково буде альтернативна безкоштовна дорога.

Які проєкти реалізуються разом із МФО?

Співпрацюємо з ЄБРР, МІБ, МБРР та МФК. У 2022 році за гроші цих фінансових організацій плануємо відремонтувати ділянку траси Київ-Одеса на Черкащині. У Луганській області провести ремонт траси КПП «Танюшівка» — Старобільськ — Бахмут, а також ділянку дороги Н-26 Чугуїв — Старобільськ — Мілове, що проходить по території цієї області. Плануємо збудувати північно-східний обхід Тернополя та розвʼязку біля цього міста на трасу М-19, яка йде з Волинської до Чернівецької області. Також у 2022 році компанія «Онур» має закінчити ремонт 40 км дороги М-30 Стрий-Ізварине у Хмельницькій області.

Після цього стартує ремонт доріг у Рівненській та Луганській областях, а також продовження ремонту траси Київ-Одеса у Кіровоградській, Миколаївській та Одеській областях.

Чи плануються на найближчі роки нові великі проєкти будівництва доріг?

У 2022 році розпочалось будівництво першої концесійної дороги Краковець-Львів-Броди-Рівне. Це буде дорога першої категорії завдовжки приблизно 280 км. Техніко-економічне обґрунтування проєкту виконала компанія «Автомагістраль-Південь». Деталей ТЕО не можуть назвати – діє договір про нерозголошення.

Сподіваємося, що законопроєкт буде ухвалено у 2022 році. Після цього буде оголошено конкурс на вибір концесіонера і старт будівництво вже цього року.

Скільки коштуватиме проїзд цією концесійною дорогою?

Орієнтовно вона становитиме близько 8 євроцентів за кілометр. Але ця дорога матиме альтернативну безкоштовну дорогу.

На якому етапі проєкт будівництва Київської кільцевої дороги?

У 2022 році плануємо розпочати першу ділянку. Проєктна документація вже готова. Загалом дорога складається із семи ділянок загальною довжиною приблизно 150 км та великого мосту.

Торги проходять на майданчику PlayTender, який ліцензовано Prozorro. Нині другий етап – подання кваліфікаційних пропозицій. Після цього відбудуться торги.

У 2021 році в Prozorro Укравтодор провів торги на суму понад 320 млрд грн. Тендерний бюджет у 2022 році у 2,5 рази менший. Чому?

Ми плануємо проведення робіт на кілька років уперед. Проведення тендерів на 300 млрд грн не передбачає, що роботи будуть виконані протягом року. Компанії можуть виграти тендери на проєкти, реалізації яких можна розрахувати на декілька років. Так компанії можуть планувати свій розвиток на кілька років уперед.

Часто компанії-переможці під приводом підвищення цін на витратні матеріали зверталися до Укравтодору з проханням переглянути вартість тендерів. Як плануєте боротися із цим?

З 2022 року переходимо на механізм жорстких договірних цін, який не дозволить переглядати вартість контракту. Уникаємо динамічної договірної ціни, коли компанії під приводом подорожчання матеріально-технічних ресурсів могли звернутися до Укравтодору з проханням підвищити вартість проєкту.

Можна сказати, що проблема з перевантаженням практично вирішена

Наскільки вдається знизити ціни на контракти на аукціонах Prozorro?

Є компанії, які активно демпінгують, а потім судомно шукають субпідрядні організації, які б могли виконати роботи. У результаті такі демпінги нам швидше шкодять, ніж дають економію. Однак у середньому зниження заявленої нами ціни становило 10% минулого року.

Побудувати хороші дороги замало. Як ви боретеся з порушеннями, коли фури возять вантажі з перевантаженням, а отже вбиваючи дороги?

З 1 жовтня 2021 року в Україні різко підняли штрафи за такі порушення — приблизно до 51 000 грн. У результаті в Україні в 30 разів упала кількість порушень, повʼязаних із перевантаженням. Якщо раніше приблизно кожна третя-четверта вантажівка їздила з перевантаженням, то зараз лише приблизно кожна сота машина. Можна сказати, що проблема з перевантаженням практично вирішена.

Можливо, просто хабарі стали більше давати інспекторам?

Ні. Ми прибрали людський чинник. Поступово переходимо на автоматичний контроль вантажівок у русі завдяки комплексам Weigh-in-Motion. Вони встановлені на дорогах: обладнання встановлюється у верхній шар дорожнього покриття. Транспорт, проїжджаючи через цей комплекс, автоматично зважується. Камери фіксують швидкість та номерний знак автомобіля.

Наразі по Україні встановлено 83 таких комплекси, 28 уже працює. До кінця 2022 року буде вже близько 150. Вони встановлюються на відремонтованих дорогах із великим трафіком машин, зокрема вантажівок. Наприклад, на дорогах у порти чи через мости, тобто у тих місцях, де складно обʼїхати подібні комплекси. Хіба що можна вплав спробувати переїхати.

Скільки штрафів було виписано у 2021 році за перевантаження?

У квітні було зафіксовано 80 000 випадків, у серпні — 66 500, а у жовтні лише 3 000. На 14 січня 2022 року було виписано штрафів за перевантаження на 10,4 млн грн.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд