Держава витратила на дороги рекордну суму в 2021-му і не збирається зупинятися. Вже проведено тендери більш ніж на 300 млрд грн, роботи з яких триватимуть 2–3 роки. Хто застовпив місце на цьому мільярдному ринку і чи є шанс у новачків пробитися до вищої дорожньої ліги.
Практичний МBA від Forbes на реальних кейсах, щоб прокачати навички управління на прикладі Володимира Кудрицького, ексголови правління «Укренерго».
Премʼєра другого сезону YouTube проєкту «Директорія» вже на каналі Forbes Ukraine!
У 2021 році «Укравтодор» заплатив за ремонт та будівництво доріг рекордну суму — 114,4 млрд грн. Це гроші, які регіональні служби автомобільних шляхів заплатили дорожнім компаніям. Роком раніше на рахунки підрядників перевели лише 85,3 млрд грн.
Якщо додати ще виплати «Укравтодору» за кредитами (15 млрд грн) та субвенції на місцеві дороги (27 млрд грн), то загальна сума «дорожніх» видатків за минулий рік становитиме 156 млрд грн. Тобто близько 11% від усього держбюджету України.
Таку частку держбюджету ніколи не інвестували в жодну галузь економіки, каже Юрій Ніколов, співзасновник проєкту «Наші гроші», що спеціалізується на аналізі держзакупівель.
За рекордні гроші збудували, реконструювали та відремонтували рекордний обсяг доріг – близько 5100 км, що становить близько 11% від мережі на балансі «Укравтодору».
Що побудував «Укравтодор» у 2021-му
За даними відомства, вдалося на 95–100% закінчити роботи на дорогах Стрий – Ізварине, Золотоноша – Умань, Немирів – Ямпіль, а також завершити будівництво Південного обходу Дніпра. А у чотирьох областях — Івано-Франківській, Тернопільській, Вінницькій та Полтавській – взагалі майже повністю відремонтувати основні мережі доріг (міжнародні, національні та регіональні дороги).
Також у 2021 році було завершено ремонт мосту через Хаджибейський лиман на Одещині, тривало будівництво мостів у Запоріжжі, стартувало зведення нового Кременчуцького мосту та розпочалися підготовчі роботи до будівництва Ямпільського мосту через українсько-молдовський кордон у Вінницькій області.
Кому дісталися гроші
Лідер не змінився. Трохи більше пʼятої частини зі 114,4 млрд грн отримала компанія «Автомагістраль-Південь», вона ж займала перший рядок умовного рейтингу і рік тому.
Але срібний призер змінився. Компанія «Автострада» отримала 12,4 млрд грн, це вдвічі більше, ніж рік тому, і потіснила RDS.
Різке зростання показала компанія «ПБС» — за рік обсяги надходжень збільшилися майже на 71%, що вивело її на четверте місце.
«Хтось успішно справляється з роботою, хтось не встигає. Десь краще працює операційний менеджмент, десь гірше. Десь компанії якісно виконують свої проєкти, десь гірше», — пояснює, що впливає на обсяг отриманих грошей перший заступник голови «Укравтодору» Андрій Івко.
Наприклад, дохід компанії «Автострада» виріс через виконання ремонту дороги Р-08 у Вінницькій області до Ямпільського мосту. «Підрядник за рекордні 90 днів якісно відремонтував 116 км дороги», — говорить Івко.
Якби «дорожники» мали номінацію «прорив року», то її завоювала б компанія «Будінвест Інжиніринг» — у 2021 році вона отримала від Укравтодору» майже 3,1 млрд грн. Роком раніше вона не входила навіть до топ-40. «Я особисто їздив та контролював якість ремонту доріг від цієї компанії. Можу сказати, що якість відповідна. Запитань до цієї компанії немає. Вона виконує роботи на належному рівні», — каже Андрій Івко.
Чи встояв картель (і чи був картель)?
У 2020-му році низка журналістських розслідувань, наприклад, BIHUS info та «Наші гроші», звинувачували тодішнього главу в «Укравтодорі» Олександра Кубракова у створенні так званого картелю, до якого входили шість компаній членів «Національної асоціації шляховиків України» (НАДУ).
Юрій Ніколов із «Наших грошей» вважає, що картель почав розпадатися. «Я називав би зараз ці компанії не картелем, а фаворитами «Укравтодору». Деякі компанії почали здавати свої позиції, наприклад, RDS, а «Автострада» взагалі вийшла з НАДУ», — розповідає він. Але відразу уточнює, що не вважає, що ринок дорожнього будівництва став більш конкурентним. «Лідерами залишаються колишні компанії», — говорить він.
«Немає жодної змови чи картеля, про який говорять. Як можна говорити про існування картелю, якщо лише у 2021 році понад 20 компаній виграли тендери «Укравтодору» на суму понад 1 млрд грн?», — заочно опонує перший заступник «Укравтодору» Івко.
Учасники ринку не скаржаться на відсутність конкуренції. «Ринок дуже конкурентний, це видно з багатьох тендерів. У кожній області працює близько 10–12 підрядників», — зазначає Юрій Шумахер із RDS.
Тендери, тендери. Гроші на роки вперед
Результати розрахунків «живими» грошима з компаніями тьмяніють на тлі результатів тендерів, які «Укравтодор» провів у 2021 році. Лише на ремонт доріг було проведено тендери на суму близько 261 млрд грн. До цієї суми треба додати торги на експлуатаційне утримання доріг (43,9 млрд грн.), а також ремонт мостів (20,7 млрд грн.). У сумі – це близько 326 млрд грн. До того ж «Укравтодор» планує цього року відремонтувати не набагато більше доріг, ніж у 2021-му — 5 500 км і побудувати понад 200 мостів, на всі роботи в бюджеті закладено лише близько 107 млрд грн. У чому підступ?
«Проведення тендерів на 300 млрд грн не передбачає, що роботи буде проведено за рік. – пояснює Івко. — Компанії можуть виграти тендери на проєкти, які можуть бути розраховані на кілька років. Компанії можуть планувати свій розвиток на кілька років уперед».
Наприклад, компанія RDS, яка виграла минулого року тендери на суму понад 25 млрд грн, планує їх виконати протягом 2–2,5 років.
Але «найоптимістичніша» компанія «Автострада», вона виграла тендери на 46,6 млрд грн і потіснила лідера будівництва «Автомагістраль-Південь».
«За останні кілька років ми інвестували в нашу матеріально-технічну базу понад $300 млн. У нас працює приблизно 6 000 працівників і ми можемо виконувати масштабні проєкти», — пояснює, як їм вдалося отримати стільки держзамовлень, Максим Шкіль із «Автостради».
Оптимізм компаній легко зрозуміти: роботи вистачить. З моменту початку «Великого будівництва» у 2020 році збудували та відремонтували понад 9000 км дорожнього покриття. Це близько 20% від мережі доріг на балансі «Укравтодору» (більше 46 000 км). Навіть якщо держава й надалі виділятиме на дороги близько 10% бюджету, то капітальний ремонт України за перший президентський термін Зеленського точно не закінчиться.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.