Доля справи Порошенка, 200 справ проти Ахметова та «посилки» із закривавленими птахами. Інтервʼю з генпрокуроркою Іриною Венедіктовою /Фото Олександр Чекменьов
Категорія
Картина дня
Дата

Доля справи Порошенка, 200 справ проти Ахметова та «посилки» із закривавленими птахами. Інтервʼю з генпрокуроркою Іриною Венедіктовою

Ірина Венедіктова, Генеральний прокурор України. Фото Олександр Чекменьов

Ірина Венедіктова, 43, любить грати в гольф, розмовляє англійською та має за плечима 19 років викладання в українських університетах. Колишній третій номер партії «Слуга народу», Венедіктова вже майже два роки – Генеральний прокурор України

Свій кабінет, у вікна якого вставлено бронебійне скло, Венедіктова намагається зробити якомога домашнішим – три вази з різнокольоровими тюльпанами, орбітрек та гречаний чай, який готують спеціально для неї. Каже, що робота наразі є її пріоритетом, додому заїжджає лише перевдягнутися та інколи почуває себе, як «раб на галерах».

У виборчому списку партії «Слуга народу» Венедіктова в 2019 році йшла під третім номером, одразу після Дмитра Разумкова та Руслана Стефанчука, а за пів року після виборів стала генпрокуроркою. За її каденції десятки народних депутатів та експрезидент Петро Порошенко отримали підозри, але гучні справи щодо вбивств Катерини Гандзюк та Павла Шеремета досі в суді.

Венедіктова розповіла Forbes про те, як зменшити тиск на бізнес, про реформу фіскальної служби, долю 200 справ проти Ріната Ахметова, а також про справи проти Віктора Медведчука, Олександра Трухіна та Петра Порошенка. Forbes публікує відредаговану та скорочену для зрозумілості версію.

Погрози – частина життя

Ви майже два роки на посаді генерального прокурора. Як цей час пройшов для вас?

Це шалена відповідальність за прийняті рішення, надважкий менеджмент, відсутність будь-якого людського життя. Втратила багато нервових клітин, набула чимало сивого волосся та нових впливових ворогів. Друзів на такій роботі також більше не стає.

7 лютого невідомі побили вашого радника Зураба Адеїшвілі. Як працювати, відчуваючи постійну небезпеку?

Вони вже нам відомі, а деякі з них – затримані.

Я звикла до відчуття небезпеки, і в мене є охоронці. За два роки ми проходили фаєр-шоу, мітинги, погрози. Мені через паркан дронами доставляли «посилки» з вбитими закривавленими птахами; труїли собак.

Якщо людина до цього не готова, то їй не варто бути прокурором, бо погрози – це частина життя усіх прокурорів. Прокурор притягує злочинця до відповідальності. В очах злочинця саме прокурор – проблема.

Ахметов, обшуки на «Метінвесті» та «Арселорі»

Наразі проти Ріната Ахметова відкрито понад 200 кримінальних справ. Яка їхня доля?

Ви про мій епічний пост у фейсбуці в грудні 2021 року? Це не політична історія і не тиск на великий бізнес. Цей пост був зверненням до правоохоронної системи перед моїм довгим відрядженням до Вашингтону – що я знаю, що і де в нас лежить і що з цим робиться. Мене зрозуміли.

Це справи за тривалий час. Вони різні. Є ті, які не зрозуміло, навіщо відкривали, а є перспективні з точки зору реального захисту публічного інтересу. Я не можу називати конкретні компанії, бо є таємниця слідства.

Справи щодо «АрселорМіттал Кривий Ріг» та «Метінвест». Бізнес каже, що це тиск. Яка ваша позиція з приводу обшуків?

Обидві історії повʼязані зі сплатою податків, може також йтися про екологію. Проте це різні справи, з різною історією. 

Справа проти «АрселорМіттал Кривий Ріг» ведеться більше двох років, існують й інші провадження. Деяким співробітникам компанії, повʼязаним з ухиленням від сплати податків, ми вже повідомили про підозри.

Це не тиск на бізнес, а історія кримінальної юстиції та справедливої сплати податків. «АрселорМіттал Кривий Ріг» комунікує з нашим департаментом із захисту інвестицій. Коли закон на стороні компаній, вони можуть відстоювати свою позицію – і отримують від нас захист.

«Метінвест» – це зовсім нова справа, тут взагалі рано про щось говорити. Побачимо, на що вийде слідство. Не люблю вдаватися в деталі, коли слідство ще не закінчене і справу не передано до суду.

Чому обшук на гірничозбагачувальних комбінатах «Метінвесту» проводив Офіс генерального прокурора разом із Бюро економічної безпеки (БЕБ)?

Ми виступаємо процесуальним керівництвом, орган слідства – БЕБ. Це їхній, так би мовити, дебютний акорд.

Ірина Венедіктова, Генеральний прокурор України. /Фото Олександр Чекменьов

Ірина Венедіктова, Генеральний прокурор України. Фото Олександр Чекменьов

«Вугільна» справа та підозра Порошенку

У «вугільній» справі двоє фігурантів із рейтингу Forbes: Медведчук та Порошенко. У грудні Офіс генпрокурора повідомив про підозру експрезиденту Порошенку. Йому обрали запобіжний захід – особисте зобовʼязання. Але ви вимагали арешту чи застави в 1 млрд грн. Навіщо?

По цій справі у нас чотири співучасники: два народних депутати-лідери фракцій, один із ексміністрів та людина, яку називають «вугільним королем». Для всіх підозрюваних у нас був однаковий підхід до запобіжного заходу.

1 млрд грн – розумна вартість застави, бо нанесені державі збитки є відповідними, статті є особливо тяжкими, а їхні санкції суворі.

Мені дивно, що в Україні список Forbes – це в значній мірі список ексчиновників. Forbes – це рейтинг для бізнесу. До людини, яка працює багато років на державній службі, а потім опиняється на верхніх позиціях рейтингу Forbes, виникає питання. 

Але це зовсім не означає, що ми зараз будемо займатися і підемо з обшуками до учасників рейтингу Forbes. Я, навпаки, за те, щоб в Україні жило багато заможних людей. Головне завдання країни – розвивати середній клас, а не робити багатшими обраних багатіїв за рахунок держави.

Як вийшло, що підписував підозру Порошенку ваш заступник Олексій Симоненко, а не особисто ви?

Це не перший випадок, коли підозру підписую не я. Питання до процесу виникають лише в політиків та журналістів. У політиків – тому що, на їхню думку, з’явився маневр для спекуляцій і підкилимних інтерпретацій. У журналістів – бо з’явилась нова тема для розмов, створена політиками. 

У прокуратурі підозри підписують лише особи, уповноважені законом, і це тільки для нас важливо. Тож підписав той, хто мав на це право, і це частина нашого звичного прокурорського життя. 

У нас 12 підозр 10 народним депутатам, не всі з них підписувала я. Це жодним чином не впливає на законність цієї підозри. Це нормальна історія, коли генеральний прокурор не на місці, його обовʼязки виконує заступник. На той час я була у відпустці на день, але продовжила її до кінця тижня. Тут немає конспірологічних теорій.

Медведчук – понад пів року під домашнім арештом. Яка доля його справи?

Там дві справи.

  • Перша – замах на розграбування національних цінностей та держзрада. Слідство вже завершено. Сторона захисту ознайомлюється з матеріалами справи.
  • Друга – щодо держзради і сприяння діяльності терористичних організацій «Л/ДНР» через організацію придбання вугілля у підконтрольних їм підприємств за державні кошти України. Це поставило енергетичну сферу України в залежність від РФ та терористичних організацій та підірвало її економічну безпеку в 2014–2015 роках. А державі-агресору було надано ширші можливості для втручання у внутрішні справи України і підривної діяльності. Розслідування ще триває. 

Свого часу експремʼєрміністерку Юлію Тимошенко посадили на рік, а колишнього генпрокурора Юрія Луценка на два роки. Чим і коли закінчиться справа проти Порошенка?

Після вручення підозр слідство має максимум 12 місяців, щоб закінчити розслідування, відправивши справу до суду, або закрити її. Слідство по «вугільній» справі ми маємо завершити у вересні. Після закінчення слідства матеріали відкриваються для ознайомлення стороні захисту. Потім – суд. Як довго буде тривати судове провадження – не відомо.  

ДТП Трухіна

Щодо екснардепа від «Слуги народу» Олександра Трухіна – чому ДТП за його участю почали розслідувати лише після публікації розслідування УП?

Ні. ДТП почали розслідувати негайно – 23 серпня силами поліції. 

На початку вересня, коли з’ясували, що там фігурує депутат, справу передали до Державного бюро розслідувань, і вона в них досі. 

Як тільки «Українська правда» опублікувала розслідування та зʼявилася інформація про ймовірну пропозицію хабаря поліцейському, було відкрито ще одну справу – я внесла відомості до ЄРДР із кваліфікацією «пропозиція, обіцянка або надання неправомірної вигоди службовій особі» та доручила розслідування НАБУ.

Як вийшло, що журналістам вдалося швидше отримати запис, ніж правоохоронним органам?

Це питання до слідчих органів. У нас немає доступу до серверів Національної поліції.

Справа ПриватБанку

Яка подальша ситуація зі справою ПриватБанку?

Це успішний кейс. Він показує, що Офіс генерального прокурора ефективно координує всі правоохоронні органи. Ми відпрацювали спільно з НАБУ – у нас шість підозр по пʼятьох топменеджерах банку щодо розтрати коштів банку.

По першому епізоду йдеться про 136 млн грн протиправного нарахування і виплати додаткової винагороди, а по другому епізоду – про 8,2 млрд грн фіктивного кредитування. 

Зараз ми чекаємо на результати міжнародних доручень, і потім будемо рухатися далі. Після цього передамо справу до Вищого антикорупційного суду.

Бізнес, рейдерство, корупція

Бізнес скаржиться на рейдерство та тиск із боку податкової. Як йому допомогти?

В Україні платити податки стало ніби поганою звичкою. Результат: скрутки, офшори та інші мінімізації. В уяві суспільства чиновники набивають свої кишені саме за рахунок податків. Таке ставлення можна зрозуміти, воно формувалося роками.

У мене абсолютно немає рожевих окулярів і щодо державних, і щодо правоохоронних органів. Деякі чинуші полюбляли різного роду «абонплати» з компаній. Через це бюджет недоотримував

  • 50 млрд грн на рік із митниці;
  • 18-20 млрд грн через так звані скрутки;
  • понад 30 млрд грн через незаконний обіг підакцизних товарів.

Буває, що й конкуренти намагаються використовувати правоохоронців і «підсвічують» їм схеми або те, що їм здається схемами. Але класичне рейдерство правоохоронців – це вже історія. 

Чи залишилася корупція в прокуратурі?

У прокуратурі сьогодні немає системної корупції – бізнес не вносить «абонплату», як це було раніше.

Після дворічної жорсткої реформи 35% прокурорів не пройшли атестацію і вийшли з системи. Але людський фактор все одно спрацьовує – за мою каденцію ми знайшли більше 30 хабарників у системі, щодо них уже ведуть кримінальні провадження.

Зарплати в прокурорів гідні. Звичайний прокурор отримує від 26 000 грн. В Офісі генерального прокурора – від 40 000 грн. У прокуратурі великі корупційні ризики, а гідна зарплата запобігає цьому.

Я відкрито спілкуюся з бізнесом: у січні зустрічалася з провідними бізнес-асоціаціями, Радою бізнес-омбудсмена; ми обговорювали відносини з правоохоронцями. Одне з перших питань – рейдерство й корупція в прокуратурі. Ми почули, що нам вдалося викорінити системні побори з бізнесу і залучення прокуратури до схем. 

А тих, хто продовжує займатися цим, рано чи пізно знайдемо – наша Генінспекція працює.

Також слідкуємо через наш підрозділ інвестзахисту, щоб не «розбійничали» інші представники правоохоронної системи.

Бізнес потрібно підтримувати: бюджет наповнюють працюючі люди та бізнес. 

Ірина Венедіктова, Генеральний прокурор України. /Фото Олександр Чекменьов

Ірина Венедіктова, Генеральний прокурор України. Фото Олександр Чекменьов

Одна з ключових умов ведення бізнесу – прозорі суди. На вашу думку, як провести судову реформу?

Прокуратура може бути успішною лише з ефективною судовою системою, тому принцип верховенства права має стати базовим. Тоді, до речі, стане нормальним не знати прізвищ генерального прокурора або міністра МВС.

 Судова реформа у нас із 1996 року. Простих рішень тут не буде – потрібна системна робота. Президент запустив перші закони, щоб перезапустити Вищу раду правосуддя і створити комісію по відбору суддів. Це надасть можливість наповнити судову владу професійними кадрами.

Далі – вдосконалення процедур, що забезпечують вчасність і справедливість. Над цим ми поки що працюємо недостатньо. Зараз за нашим Кримінальним процесуальним кодексом притягнути до відповідальності когось досить важко. Він прописаний так, щоб усі процеси були безкінечними.

Тут спільна робота науковців, депутатів, прокурорів, адвокатів, юристів і обов’язково самих суддів – ключ до реформи. І складно казати про якісь дедлайни.

Що робить Офіс генерального прокурора для захисту інвесторів – іноземних та місцевих?

У 2020 році я створила Департамент захисту інвестицій, щоб правоохоронні органи перестали використовувати для тиску на бізнес. 

У Миколаєві суднобудівний завод роками перебував під тиском правоохоронців, і справа видавалася нескінченною. Ми втрутилися, і зараз це підприємство вийшло з ланцюга банкрутств, розвивається й виплачує зарплату.

І таких кейсів багато. У нас уже більше 70 успішних справ. За два роки ми захистили 21 млрд грн інвестицій.

Два роки тому бізнес-асоціації висловлювали обґрунтовані претензії до роботи прокуратури. Зараз бізнес в основному говорить про спільні досягнення та прогрес. Наприклад, ми вперше спільно з бізнесом розробили стандарти діяльності прокурорів у сфері захисту інвестицій під час досудового розслідування. 

Сподіваюсь, таку стандартизацію вдасться провести й органам слідства.

Як допомогти бізнесу в Україні?

Міжнародні рейтинги свідчать, що Україна – найбільш економічно невільна країна в Європі. Останні 30 років економіка розвивається повільно, хоча в країні потужний людський потенціал.

Потрібно робити, як в Сингапурі, Ірландії та Гонконзі, – прибрати перешкоди для інвесторів: дерегулювати економіку, зменшити податки та створити незалежну судову владу. Я прихильниця Laissez-faire.

Запуск БЕБ. «Wow-ефекту поки що немає»

Чи допоможе бізнесу запуск Бюро економічної безпеки?

Цей орган лише розпочав свою роботу. Немає ще регіональних відділень, усе йде через центральний апарат. У штаті центрального апарату БЕБ має бути 179 детективів, а набрали лише близько 80.

У мене щодо БЕБ стриманий оптимізм. Так, wow-ефекту поки що немає, але орган тільки розбудовується. 

Понад половину тих 80 співробітників БЕБ – колишні службовці Державної фіскальної служби. Новий орган зі старими обличчями. Яка у вас позиція?

Кадри – складна тема. Це питання філософії органу. І концепт, і стратегічний підхід розвитку має обрати лідер інституції. Це його управлінський стиль і його відповідальність.  

Коли розробляли і приймали закон про БЕБ, було розроблено нову модель. Працівники колишньої ДФС повинні чітко розуміти: правила гри змінилися. Працювати по-старому вони не зможуть – не ті часи, не ті вимоги і не ті очікування в суспільства. А тренд роботі правоохоронців зараз задають саме очікування суспільства.

Підготовка списку «олігархів»

У травні ми побачимо перелік «олігархів». Ви – член РНБО. Як триває підготовка цього списку?

Я не беру безпосередньої участі в підготовці. Як генеральний прокурор я буду пильно дивитися за процесом, щоб потім не було звинувачень у політичному тиску на кримінальні провадження чи, навпаки, криміналізації політичних процесів.

Кожен член РНБО може подати своїх кандидатів. Який у вас перелік?

Особисто я подавати список не планую. Принаймні на сьогоднішній день. Щоб не було потенційного конфлікту інтересів. І крім того, у прокуратури інші методи й інструменти.

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд