Загальні прямі втрати МСБ за перші шість тижнів війни оцінюються в $64–85 млрд. Про це йдеться в дослідженні Advanter Group.
Ключові факти
- Індекс активності бізнесу UBI (Ukrainian Business Index) серед МСБ сягнув найнижчої позначки з грудня 2020 року і становить 33,82 (зі 100 можливих). Найгірші очікування в мікробізнесу – 23. Найкращі – в бізнесу з довоєнним річним оборотом 50–500 млн грн – 43.
- 49% малих і середніх підприємств повністю або майже повністю припинили роботу з 24 лютого. При цьому 6% вказують на те, що знайшли можливість навіть збільшити обороти за останні два місяці.
- 71% підприємств не проводили релокацію і не планують. Проте 20% провели релокацію всередині України, а 4,4% – переважно за кордон. У тому числі понад 50% ІТ-компаній змінили місцеперебування (13% провели релокацію за кордон). Серед індустрій, в яких більше чверті компаній релоковано, також підприємства фінансового сектору, професійних послуг, сфери охорони здоров’я, транспортних та складських послуг, виробництва харчових продуктів. Близько 15% компаній зі сфери ремонту автотранспорту та машинобудування планують найближчим часом провести релокацію.
- Середній очікуваний показник обсягів реалізованої продукції у 2022 році по відношенню до 2021-го становить 54%.
- Загальні потреби МСБ у фінансуванні – $54 млрд. 32% підприємств вважають пошук фінансування пріоритетом, 87% мають потребу у фінансуванні.
Контекст
Серед причин, що заважають малому й середньому бізнесу відновлюватися, відсутність достатньої кількості платоспроможних клієнтів на внутрішньому ринку. Цю причину відзначили 64% респондентів. Ще половина вказали на непрогнозованість розвитку ситуації в Україні та на внутрішньому ринку. Третина назвали відсутність достатнього капіталу.
Зруйнованість ланцюгів постачання перешкоджають 25% респондентів. Ще 23% додали, що клієнти або роздрібні мережі не розраховуються (вчасно або в принципі). Непередбачувані дії держави, що можуть погіршити стан бізнесу, заважають 21% респондентів. Ще 21% зауважує про недоступність кредитних коштів, у тому числі програми «5–7–9», кредитів під 0% тощо.
Дослідження проведено Advanter Group за підтримки Міністерства цифрової трансформації, Ukrainian Economic Outlook, ТПП і Ліга ділових клубів України методом онлайн-опитування власників і CEO МСБ. Усього опитано 934 респонденти.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.