Категорія
Свій бізнес
Дата

Творчість на межі божевілля. Чого українські бізнесмени могли б навчити підприємців із більш розвинених економік? Думка засновника Pet Technologies Олександра Суворова

Необхідність працювати у стані перманентної кризи загартувала в українських підприємцях риси, які допомагають розвивати бізнес навіть в умовах повномасштабної війни. Які це риси? Про це розповідає засновник компанії – учасника списку Next250 Pet Technologies, що виробляє пресформи і машини для видування ПЕТ-пляшок, Олександр Суворов

Засновник Pet Technologies Олександр Суворов /з особистого архіву

Засновник Pet Technologies Олександр Суворов Фото з особистого архіву

Серед викладачів Шведського інституту менеджменту, де я нещодавно проходив навчання за програмою Develop Your Business, мені особливо запам’ятався 79-річний Кріс. Все життя він займався бізнесом та управлінням. На одному із занять Кріс розказав нам, що спостерігає за українськими підприємцями з 2006 року і бачить колосальний прорив у підході до навчання – від поверхневого бажання потусуватися до усвідомленого, системного і масштабного мислення. Крім гордості за нашого брата, така оцінка породила в мені цікавий інсайт.

Я у бізнесі вже 30 років, із яких майже 20 постійно вчусь, зокрема бізнесовій мудрості. Вона, як ми звикли думати, сконцентрована десь на Заході: в Європі, США. Або ж на Сході – в Японії чи Сингапурі. Часто знецінюючи власні знання та якості, ми захоплювалися бізнесовими моделями просунутих економік. Це дійсно допомогло нам розширити власні горизонти і вдосконалити бізнес-процеси. Але цікаво інше – не зупинити свої компанії під час війни і мені, і багатьом іншим підприємцям допомогли саме навички, здобуті протягом буремних 90-х або ж насичених кризами 2000-х, а не за партою бізнес-шкіл. Показові кейси я описую у своїй книзі. Наведу кілька прикладів.

Гнучкість та адаптивність

Українські підприємці ставляться до бізнесу, як до улюбленої іграшки, а тому дозволяють собі експерименти, всупереч протоколам та затвердженим правилам. Інколи це веде компанію прямісінько в прірву, а буває – рятує її.

Експеримент, на який свого часу зважився один із героїв книги, власник компанії з розливу води та виробництва напоїв, врятував бізнес під час війни. Кілька років тому він вийшов з операційного управління, поглянув на процеси збоку та зрозумів, що вони неефективні. Повернувся і скоротив штат з 350 до 50 співробітників – одним рішенням ліквідував відділ маркетингу, продажів і склад. На сьогодні він єдиний в Україні продає воду на сайті за 100% передплатою.

«Ефективність зросла – зникли наради, протоколи, що суперечать одне одному, – розповідав він. – Кажуть, інколи бюрократизація в компанії сягає масштабів, коли бізнесу стає не до клієнтів, бо вистачає внутрішньої паперової роботи».

Нова бізнес-модель і стриманість в інвестуванні дала змогу його компанії акумулювати непоганий запас грошей на рахунку. «Без цієї подушки під час війни ми б зупинилися, – зізнається власник. – Ніхто не платить – з одного боку, ніхто не відпускає без передплати – з іншого. В умовах безгрошів’я люди не могли навіть запустити процес, аби щось заробити». Його ж компанія могла вільно платити за сировину.

Ще один сміливий довоєнний експеримент мого візаві – відмова від жорсткого річного планування. Головний орієнтир: компанія рухається вперед чи назад за рівнем доходів та попиту на її товар. За словами героя кейса, звичне нам у бізнесі планування часто не враховує швидкозмінні реалії, заплановане втрачає актуальність, а ми вперто тримаємося за узгоджені на початку року показники. Ба більше, зациклені на планах, пропускаємо можливості, які ситуативно підкидає ринок. Тож після кількох років роботи за такою моделлю з початком війни компанія продовжувала працювати у вже звичному для неї режимі – невизначеність та хаос її не лякали.

Швидкість, безцеремонність і готовність власника в будь-який момент повернутися до штурвала

«Ми вижили завдяки швидкості та перманентному голоду. І не тільки під час війни», – сказав інший герой книги, власник двох великих мереж продуктових магазинів, у яких працює понад 1000 людей.

На відміну від компаній із розвинених економік, нам ніколи не було на кого покластися, окрім як на самих себе: не візьмеш кредит під бізнес-ідею, не допоможе держава чи інвестори. Ми завжди голодні і завжди на «стрьомі», а це розвиває фантастичну здатність до швидких рішень і змін, які з позиції бізнес-культури «цивілізованого» світу інколи виглядають дикунством.

«Де в Європі чи США допустимо, щоб людині подзвонили з роботи у неділю ввечері? Або щоб власник ритейл-компанії вночі обкладав матом власника компанії-постачальника? Отримаєш позов до суду!» – розмірковував бізнесмен.

Частина магазинів обох мереж працювала у південних регіонах, які в перші ж дні війни опинилися під щільним вогнем ворога. Товарооборот впав на 90%. Треба було приймати швидкі рішення та запускати реорганізацію. Один із трьох партнерів за день взяв управління у свої руки, тимчасово посунувши менеджмент. Відкрили магазини в західних областях України, оперативно перевезли співробітників, які виявили бажання, з їхніми сім’ями, налагодили бізнес-процеси в нових умовах. Неабияк допомогла децентралізація компанії. За словами одного з власників, в центральному офісі працює всього 20 людей, хоча зазвичай у бізнесі з таким оборотом – більш як 300. «Можна сказати, що децентралізація нас врятувала, адже більшість критичних питань розв’язувалися на місці», – каже ритейлер.

Людські стосунки замість папірців або протоколів

Є речі, які неможливо прописати в інструкціях та протоколах, і це – людські стосунки. За кризових обставин саме вони виходять на перший план, посуваючи процедури і регламенти. Дане слово та взяті усні зобов’язання стають важливішими за папірці з підписами і печатками. Саме так у хаосі 90-х ми будували наші компанії, і ось тепер обставини повернули нас до джерел.

«З початком війни виробники перейшли на роботу виключно на умовах 100% передплати – жодного відтермінування. Це повністю перевернуло ринок і усталені процеси, – наводить свій приклад засновник вже згаданої торгової компанії. – Тільки шляхом переговорів на рівні власників вдавалося знайти рішення, прийнятні для обох сторін. Ми говорили постачальникам: сьогодні ви на коні, але завтра ситуація може змінитися, і ви знов будете проситися на полицю. І зрештою шляхом довгих, емоційних і часто неприємних розмов нам вдалося знайти партнерів та наново побудувати взаємовигідні умови». 

На його думку, десь у західній Європі, де власник великої компанії не бере участі в операційному управлінні, а менеджмент діє за протоколом, бізнес вже давно б зупинився. У нас же жоден протокол не зупинить власника у його рішенні повернутися до управління посеред ночі і однією вольовою дією перезапустити процеси або набрати номер того, кому жоден менеджер не наважиться подзвонити.

За два дні до початку війни на завод Pet Technologies у Чернігові привезли довгоочікуваний швейцарський станок вартістю €700 000. Для нас він мав стати символом виходу компанії на новий рівень, у вищу лігу виробників обладнання, натомість став символом конструктивної впертості.

Запустити таке обладнання може тільки сертифікована компанія. Майже півтора року станок, який між собою ми називаємо «ролс-ройсом», простояв незапущений через нейтральний статус Швейцарії. Під час війни швейцарським компаніям законом заборонено працювати як з російським, так і з українським бізнесом.

Швейцарський верстат простояв півтора року на заводі Pet Technologies через нейтральний статус Швейцарії

Швейцарський верстат простояв півтора року на заводі Pet Technologies через нейтральний статус Швейцарії

Ми не чекали з моря погоди. А що робити?

Надзвонювали пізніми вечорами нашому знайомому менеджеру зі швейцарської компанії. У цей час він міг говорити як приватна особа, а не представник підприємства. Наші розмови тривали годинами – він все розумів, тож ми разом шукали рішення. 

Гарантія на «ролс-ройс» діє два роки, але не від моменту запуску, а від моменту поставки. Якби ми запустили його самотужки, то втратили б і гарантію, і право купувати унікальні запчастини в офіційного представника.

Зрештою наш швейцарець відшукав акредитовану сервісну компанію за межами Швейцарії, яка могла нам допомогти без порушень правил і з дотриманням усіх вимог. Нещодавно, за пів року до спливу гарантії, ми таки запустили станок. Чекання без активних дій, інколи всупереч загальноприйнятим правилам бізнес-етикету, коштувало б нам щонайменше €700 000 – без урахування витрат на обслуговування обладнання та недоотриманого прибутку.

Кажуть, після перемоги Україні знадобиться принаймні п’ять років на відбудову економіки. У нашому колі підприємців ми часто обговорюємо цю тезу. Кому саме знадобиться, якщо, наприклад, ми, середній бізнес, не припиняємо роботу, всупереч обставинам продовжуємо розвивати свої компанії і навіть виходимо на позитивну динаміку фінансових показників?

То чий підхід ефективніший: український, який я б назвав «творчість на межі божевілля», чи «правильний», якого нас навчають у бізнес-школах за великі гроші? Обидва! Перший допомагає нам рятувати наші компанії під час війни, щоб було, де впроваджувати другий підхід після її закінчення.  

Матеріали по темі
Контриб'ютори співпрацюють із Forbes на позаштатній основі. Їхні тексти відображають особисту точку зору. У вас інша думка? Пишіть нашій редакторці Тетяні Павлушенко – [email protected]

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні