Мільярдер Нейтан Блечарзик, співласник AirBnb /Getty Images
Категорія
Інновації
Дата

Техгігант Airbnb пережив катастрофічну для його бізнесу пандемію. В чому секрет? Ось ці інновації мільярдера Нейтана Блечарзика

6 хв читання

Мільярдер Нейтан Блечарзик, співласник AirBnb Фото Getty Images

Мільярдер Нейтан Блечарзик уміє перетворювати на програмний код найсміливіші ідеї двох інших засновників сервісу з шерингу житла Airbnb. Він працює над програмами, які допомагають Airbnb зростати навіть під час пандемії.

Навесні 2020-го один із засновників та директор зі стратегії шерингового сервісу Airbnb Нейтан Блечарзик відчував, що ходить по лезу бритви. Пандемія похитнула фундамент однієї з найбільш дорогих і стрімко зростаючих приватних компаній світу. Мільйони клієнтів одночасно скасували броні на житло. Приплив нових броней припинився. Виторг Airbnb впав на 80%.

Аби звести кінці з кінцями, сервіс залучив $2 млрд екстреного фінансування. Засновник та гендиректор Airbnb Браян Ческі вимагав від Блечарзика виплатити постраждалим орендодавцям $250 млн компенсації. «Браян – рішучий лідер, завжди готовий вивести вас із зони комфорту, – сміється Блечарзик. – Він хотів надати господарям квартир відчутну допомогу. І подумав, що чверть мільярда – належна сума».

«Належна сума» не влаштовувала фінансовий відділ і раду директорів Airbnb. Вони побоювалися, що запропонований варіант компенсації спричинить непередбачені складнощі. Тому Блечарзику, технареві за освітою, вкотре довелося думати, як перетворити грандіозну ідею Ческі на робочий план.

Роздати $250 млн чотирьом мільйонам господарів квартир складніше, ніж здається. Airbnb треба було вирішити, як грамотно розподілити гроші. Давати дуже багато жменьці обраних несправедливо, а якщо розмазати всю суму по величезній базі орендодавців, ініціатива втратить сенс. Ще треба було правильно пояснити все інвесторам. Airbnb задумала роздати понад 10% суми допомоги, яку спішно у них залучила, і до того ж будувала плани виходу на біржу. «Як розробити програму компенсацій, яка б враховувала інтереси господарів житла і допомогла нам пройти тонким льодом у період невизначеності?» – каже Блечарзик.

Блечарзик із головою поринув у розрахунки та статистичні моделі. Він аналізував кількість скасованих бронювань, робив прогнози щодо майбутніх скасувань та підраховував суму втраченого виторгу. Потім ранжував орендодавців за суворістю політик відмови від броні та розміру бізнесу (перевага віддавалася невеликим орендодавцям). Побудувавши модель, Блечарзик роздав $250 млн за три тижні. Понад 650 000 господарів житла отримали по 25% від суми втраченого виторгу. «Я режисував увесь процес: стежив за тим, щоб команда не ухвалювала поспішних рішень та мислила ширше,– каже Блечарзик.– Мені потрібно було перетворити прагнення Браяна зробити щось грандіозне на збалансовану програму виплат».

Я режисував увесь процес: стежив за тим, щоб команда не ухвалювала поспішних рішень і мислила ширше.

Блечарзик відповідає в Airbnb за цифрові розробки (спочатку його посада називалася «технічний директор»). Останні 13 років він займався тим, що перетворював на продукти амбітні задуми інших засновників Airbnb, гуманітаріїв за освітою. Гендиректор Airbnb Ческі– жорсткий керівник, який відповідає за роботу з клієнтами, залучення інвесторів та рекламу. Інший засновник, художник Джо Геббіа, керує студією дизайну Airbnb Samara та благодійним фондом Airbnb.org.

Блечарзик, який рідко дає інтерв’ю, поглиблено вивчає дані та будує комп’ютерні моделі. Він розробляє політики та програми, які перетворили додаток для диванних мандрівників на потужний бізнес із шерингу житла та туристичних послуг вартістю $110 млрд. Він створює системи, що підвищують безпеку й довіру до зростаючого сервісу. Його останній проєкт, City Portal,– це набір інструментів та інформаційних панелей, покликаних поліпшити складні відносини Airbnb із місцевою владою.

Такий розподіл обов’язків між топменеджерами дав результат. «Тріо засновників відіграє важливу роль для співробітників Airbnb та її інвесторів, – каже аналітик інвестбанку Cowen Кевін Копельман. – Їхнє бачення простежується в усьому, що робить компанія». З перших днів, коли через пандемію почалися локдауни, в Airbnb стартували зміни. Керівництво миттєво скоротило витрати (у 2020‑му звільнено 25% співробітників) та переглянуло співпрацю з готелями й авіакомпаніями.

Щоб вижити у новому гібридному світі, Airbnb запровадила більш гнучкі умови бронювання. Компанія створила величезний список приватних будинків, розташованих далеко від міст і краще пристосованих для тривалої оренди та віддаленої роботи. У грудні 2020‑го Airbnb провела IPO. У перший день торгів її акції злетіли на 112% й відтоді зросли на 13% (індекс S&P 500 зріс на 27%). Капіталізація Airbnb перевищила $100 млрд. Це більше, ніж у готельних гігантів Marriott, Hilton та Hyatt разом узятих. Завдяки зростанню котирувань статки Блечарзика оцінюються в $10 млрд.

Техгігант Airbnb пережив катастрофічну для його бізнесу пандемію. В чому секрет? Ось ці інновації мільярдера Нейтана Блечарзика /Фото 1

Підприємець виріс у бостонському районі Вест‑Роксбері. Його батько, інженер‑електрик, рано долучив Нейтана до комп’ютерів. Коли 12‑річний Блечарзик захворів і не пішов до школи, йому до рук потрапила книга з програмування. Він самостійно освоїв прості алгоритми, а невдовзі вже зачитувався 500‑сторінковими посібниками з QBasic і кастомізував ігри SimCity та Civilization. У 14 він почав створювати програми цифрового маркетингу для корпоративних клієнтів по $1000 за проєкт. У старших класах розробив власний софт і почав продавати ліцензії. За п’ять років бізнес, збудований у підвалі батьківського дому, приніс трохи менше $1 млн.

Блечарзик вступив до факультету інформатики в Гарварді. На той час він уже твердо знав, що здатний освоювати будь‑які технічні навички та створювати продукти, потрібні людям. «Я був упевнений у собі та хотів стати підприємцем», – розповідає він. Закінчивши Гарвард, Блечарзик влаштувався у софтверну компанію Opnet, яка створювала Windows‑застосунки для компаній. Незабаром йому набридли корпоративні проєкти з їхніми черепашачими темпами.

Побачивши в інтернеті оголошення про продаж квартири у Сан‑Франциско, Блечарзик познайомився з одним із майбутніх засновників Airbnb Джо Геббіа. Незабаром вони разом із Геббіа та Ческі пройшли курс у стартап‑інкубаторі Y‑Combinator і придумали сервіс для шерингу житла. «Як інженер, я завжди вмів перетворювати абстрактні ідеї на програмні продукти, – каже Блечарзик. – Потрібно просто поділити проблему на невеликі шматочки й почати діяти». Блечарзик написав код, побудував фінансові моделі, створив платіжну систему і вигадав, як вивести Airbnb на провідні ринки.

Завжди прагніть найняти на свою роль когось кращого. Особливо в компанії, яка швидко зростає і де вам завжди є чим зайнятися.

Завдяки аналітиці Блечарзика Airbnb швидко зростала. Спочатку команда не знала, що для неї важливіше – розширювати базу орендарів чи збільшувати кількість оголошень про шеринг житла. Блечарзик почав вивчати взаємозв’язки між даними із провідних ринків – Нью‑Йорка, Сан‑Франциско та Лос‑Анджелеса. Він дійшов двох ключових висновків.

Перший – оголошення про здачу житла стимулюють попит. Другий – щойно кількість оголошень у місті перевалює за 300, ринок, ніби за помахом чарівної палички, починає зростати сам по собі. «Уважно вивчивши дані, ми переформулювали та спростили завдання: замість того, щоб добиватися зростання відразу по всій країні, потрібно залучити по 300 власників житла у найбільших туристичних містах США». План спрацював: сервіс з’явився у кожному американському мегаполісі.

Коли бізнес почав зростати, Блечарзик пішов з посади технічного директора і став директором зі стратегічних питань. «Завжди прагніть найняти на свою роль когось кращого, – радить Блечарзик. – Особливо в компанії, яка швидко зростає і де вам завжди є чим зайнятися». На новій посаді Блечарзик мав керувати експансією Airbnb у Китаї і розв’язувати проблеми довіри, безпеки та взаємодії з міською владою. Одним з перших проєктів стала система запобігання буйним вечіркам у орендованому житлі, які завдавали Airbnb багато клопоту. Такі вечірки траплялися нечасто, але привертали багато уваги преси та громадськості. Блечарзик знову заглибився в аналіз даних, аби виявити закономірності.

Техгігант Airbnb пережив катастрофічну для його бізнесу пандемію. В чому секрет? Ось ці інновації мільярдера Нейтана Блечарзика /Фото 2

Дослідження показали, що найчастіше вечірки влаштовують гості молодші за 25 років. Зазвичай вони живуть неподалік орендованої квартири і бронюють її останньої миті. Є й інші фактори ризику, які Airbnb не розкриває. Компанія створила алгоритм, який блокує підозрілі букінги, і запровадила обмеження на оренду для тих, хто молодше 25-ти. Буйних вечірок поменшало. «В Airbnb неймовірно високий показник споживчої лояльності. Наші опитування показують, що їхні клієнти дуже задоволені, – каже Копельман. – Коли сервіс зіштовхнувся із неприємностями, він на них відреагував. Змінив правила, впровадив нові процеси, найняв працівників, щоб звести проблеми до мінімуму».

Нещодавно Блечарзик створив софт для налагодження взаємин із місцевими органами влади. Від їхньої житлової політики залежить, чи зможе Airbnb вести бізнес. Компанія часто не могла порозумітися із чиновниками щодо питань безпеки, місцевого регулювання, правил оренди житла та податків. Кожен конфлікт забирав у Airbnb час, гроші та ресурси. Місцеве законодавство й міська влада часто змінюються, і, не встигнувши розв’язати одну проблему, Airbnb одразу стикалася з новою.

На те, щоб виробити єдиний підхід до взаємодії з місцевою владою, Блечарзик та керівники підрозділів Airbnb витратили рік. У підсумку створили продукт із функціями, які найбільше хотіли бачити сотні муніципалітетів. Минулої осені Airbnb запустила портал City Portal. На ньому урядовці бачать усі квартири в районі, які здаються через Airbnb. Вони знають, звідки приїжджають гості, який виторг одержують господарі та скільки грошей туристи приносять місцевій економіці. На порталі є інструменти видачі дозволів та виявлення нелегальних орендодавців, діє гаряча лінія для скарг про порушення.

До системи підключено понад 100 муніципалітетів. City Portal викликав у компанії суперечки. Але те, що Блечарзик очолив проєкт, показало і співробітникам, і чиновникам, що компанія вважає City Portal пріоритетом. «Ми хочемо, аби муніципалітети відчували, що можуть впливати на ситуацію, і не розчарувалися від роботи з нами, – каже Блечарзик. – Це важливо для Airbnb у довгостроковій перспективі. Коли ми станемо платформою світового масштабу, кожне місто забажає дістати контроль над інформацією. Це лише питання часу, і тут краще грати на випередження».

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд