Засновники Rentberry. Зліва направо: Олексій Любинський, Лілія Остапчук, Денис Голубовський та Арсен Костенко. Іллюстрація Shutterstock/Анна Наконечна
Категорія
Інновації
Дата

Прозорі торги. Український стартап Rentberry робить в США Airbnb для довгострокової оренди. Що у нього виходить

6 хв читання

Засновники Rentberry. Зліва направо: Олексій Любинський, Лілія Остапчук, Денис Голубовський та Арсен Костенко. Іллюстрація Shutterstock/Анна Наконечна

Заснований українцями у США стартап Rentberry має намір переосмислити житловий ринок обсягом сотні трильйонів доларів. Він уже спробував використати для цього токени, але обпікся на незрілій технології. Який його подальший план глобальної експансії?

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

Коли Україну 1998 року трусило від глибокої економічної кризи, сімʼя програмістів Любинських пакувала речі. Вони витягли щасливий квиток – одну з 50 000 «грін-карт» – і змінили Київ на Купертіно, штат Каліфорнія.

Любинський-старший влаштувався в Apple, його дружина стала медсестрою. 14-річному Олексію переїзд та адаптація далися легко. Після коледжу він пішов до університету Берклі. Взяв три спеціальності: бізнес, економіка, словʼянська література. Що за набір?

«Батьки та друзі казали: візьми, щоб не забути мову», – згадує Любинський, 38. Філологом справді не став – після випуску Любинський провів десятиліття в інвестбанкінгу, попрацювавши у Seven Hills, Raiffeisen Investment, Deloitte & Touche, BIC Securities. Потім пішов робити бізнес. Встиг запустити сервіс з обміну діловими контактами, сервіс доставки їжі та професійну соцмережу CityHour.

Жоден проєкт не злетів, тільки CityHour удалося продати приблизно за $0,5 млн, відбивши вкладене. Цей же стартап познайомив його із бізнес-партнером, Лілією Остапчук. Вона не знайшла часу поспілкуватися із Forbes. Українка закінчувала КІМВ, а до США приїхала за програмою обміну з Колумбійським університетом. Залишилась.

2016-го Любинський та Остапчук шукали новий фронтир. Після доставки їжі та соцмереж звернули увагу на нерухомість. Це по-справжньому неосяжний пиріг: світовий ринок 2020-го оцінювали у $326 трлн, на Америку припадає приблизно пʼята частина, підраховує аналітична компанія Savils. Будинок – основа «американської мрії», мігранти Любинський та Остапчук засвоїли це особливо добре. Новий стартап назвали Rentberry.

«Трильйонний ринок, який жахливо працює і не змінювався вже 40 років», – говорить засновник стартапу PropertyMate Богдан Гнатковський. Вони з Rentberry освоюють американський сегмент PropTech – технологій у сфері нерухомості, які допомагають будувати «розумні» міста, ефективніше продавати та орендувати площі. Тільки 2020 року такі стартапи профінансували на $23,8 млрд, підраховує дослідницький центр CRETI.

Як змінювати величезний ринок

Засновники Rentberry побудували компанію навколо перевіреної формули – «виріши свій біль». Їхній стартап спрощує оренду. За гарні квадратні метри в американських мегаполісах триває конкурентна боротьба, але із завʼязаними очима. «Платиш ціну з оголошення, а суперник дає на $50 більше – і квартира його, – каже Любинський. – Якби знав про чужу ставку, то дав би більше».

Rentberry будує відкритий аукціон. На сайті можна порівнювати себе з конкурентами, вказуючи суму та тривалість контракту, кредитний рейтинг, рівень доходу та інші фактори. Решта – від подачі заявки до оплати – теж максимально автоматизовано. Це й є високі технології? Так, для Америки.

Зазвичай анкету на оренду потрібно заповнювати від руки та відправляти поштою, до того ж ризикуючи персональними даними. Основний аргумент – номер соціального страхування (SNN), девʼятизначний код, за яким можна перевірити кредитну та судову історію. «Власник квартири ручками переносить дані в Excel, а ти платиш йому $100», – зазначає Любинський.

Rentberry включили у процес посередника – SNN аналізує довірене кредитне бюро Experian, але не передає його власнику будинку. Це точкова інновація, що допомагає виділитися і на тлі конкурентів. Іншим аргументом має стати якість інтерфейсу. За його проєктування відповідають два інші засновники: Денис Голубовський, 31, та Арсен Костенко, 36, ексспівробітники компанії Alty. Ця українська студія робила додатки для monobank, Zakaz.ua та ПриватБанку. «Олексій розуміє, на чому знається. Але там, де не експерт, – сперечатися не стане», – розповідає засновник Alty та друг Любинського Леонід Горєв.

Суперничати Rentberry є з ким, але безперечно домінує в Америці стартап Zillow. Заснований у 2004 році маркетплейс пошуку нерухомості поглинув уже 13 компаній та у 2013 році вийшов на біржу. На піку компанія коштувала близько $45 млрд, за останній рік подешевшала втричі. Обпеклися, заступивши на чужу нішу. Zillow став викуповувати будинки, але систематично переоцінював лоти та вліз у борги.

Хто вірить у Rentberry

Ліс рубають – стартапи живуть. «Ринок такий великий, що є місце для кожного», – каже Гнатковський. На свою ідею переосмислити ринок оренди Любинський із партнерами сукупно зібрав уже понад $15 млн інвестицій від ангельських інвесторів та фондів: Zing Capital, 808 Ventures, Beechwood Ventures тощо.

Першим інвестором із чеком у $150 000 став президент венчурного фонду 92 Ventures, італієць Паоло Заппаролі. «Олексій захоплений своїми ідеями. Отже, зможе швидко розвивати компанію та залишити позаду конкурентів», – каже він. Заппаролі настільки впевнений у компанії, що брав участь у всіх інвестраундах і навіть відправляв стажуватися у стартап сина. Втім, якщо справа прогорить, він не розориться — італієць, наприклад, за $14,5 млн купив чотирикімнатну квартиру в нью-йоркській супер-висотці 432 Park Avenu, пише The New York Times.

Не всі інвестори так вірять у Любинського. У 2017 році компанія провела ICO – первинний випуск токенів. Тобто випустила власну криптовалюту на блокчейні та продала її на $30 млн. Рекорд для Proptech-сфери. Токени BERRY придбали близько 22 000 людей.

Любинський каже, що ідею з ICO підкинув Горєв, але у деталі вдаватися не хоче. Його стартап – один із тих, хто підірвав довіру до такого методу фінансування. З моменту запуску токен BERRY знизився в ціні з $0,1 за штуку до $0,0008. На профільних форумах його називають не інакше як «шахрайством».

Спочатку власні гроші вигадували, щоби проводити в них орендні депозити, які вносять при заїзді в нове житло. Зазвичай йдеться про вартість 1–1,5 місяців оренди, а сукупно в депозитах заморожено $60 млрд, підраховує Forbes. Стартап хотів, щоб долари замінили на токени: люди не заморожують гроші, а Rentberry стягує комісію 0,25% від суми транзакції.

Як це мало працювати? Орендар сплачує 10% депозиту. На решту отримує позику від інших користувачів платформи. Вони залишають заявки, на яку суму та за яких умов готові допомогти профінансувати депозит. Орендар вибирає вигідні пропозиції, наприклад, позику під 5% річних. «Гроші не заморожуються, а працюють у цьому ланцюжку. Багато людей у крипті, яких це мало зацікавити», – каже Любинський. Не зацікавило: за весь час таких операцій було чотири.

«ICO-компанії часто розробляють функції не відповідно до потреб, а відповідно до своїх обіцянок», – говорить Гнатковський з PropertyMate.

Життя після токенів

Функції з використанням токенів із сайту Rentberry прибрали у березні 2021 року. «Тоді я сказав: «Треба це забути і викреслити зі свого життя», – каже Любинський. А що $30 млн? Пішли у небуття, як і більшість інших ICO-інвестицій. Десять із десяти токенів, випущених таким чином, торгуються дешевше за стартову ціну, підраховують професори Школи менеджменту при Мюнхенському університеті.

Любинський та інші засновники мають близько 50% компанії. Незважаючи на помилки із криптовалютами, це не мертвий вантаж. В українському офісі розробки Rentberry близько 30 співробітників, послуги надають у 40 країнах. Основний виторг, близько $1 млн на місяць, приносять три локації: США, Велика Британія, Німеччина.

Відвідуваність сайту – понад 1 млн користувачів на місяць, каже маркетинг-директор Олексій Гуменюк. Це без реклами – лише органічна відвідуваність завдяки SEO-оптимізації. Своїм трафіком Rentberry ділитися з понад 50 партнерами – локальними платформами для оренди. Вони розміщують свою нерухомість на сайті стартапу та отримують ліди. «Ми стали великим агрегатором нерухомості по всьому світу, але плануємо більше інтегрувати партнерів у наш процес оренди», – каже Гуменюк.

На радарах Rentberry є Україна. Там не більше 1000 відвідувачів на місяць. Так сталося випадково. «Скрізь, де працює Google Maps, людина зможе розмістити свою квартиру», – пояснює Гуменюк. Зараз на платформі – 4,5 млн квартир.

Українські колеги про Rentberry не чули. «Мені нічого не відомо про діяльність Rentberry, а ринок оренди в Штатах не є нашим фокусом», – сказав засновник і CEO ЛУН Денис Циганок. Аналогічно відповів і маркетинг-директор DOM.RIA Сергій Молдаховський. Потенціал у Renberry є, каже Максим Школьник, партнер Focus Estate Fund та засновник Address.ua. «Ринок рухається у бік автоматизації. Чи зможуть Rentberry посісти це місце, я не знаю. Чи є у них шанс це зробити – гадаю, є», – каже він.

За задумом засновника Rentberry, його проєкт – Airbnb для довгострокової оренди, де можна ефективно поторгуватися за оренду нового житла. Зручність коштує грошей, упевнений Любинський, і він навчився монетизувати майже все. Наприклад, $20 необхідно заплатити за кожну заявку на оренду квартири. Своєю чергою власники нерухомості можуть просувати свої оголошення за гроші – це коштує від $50 на місяць.

У планах диверсифікуватись: продавати дані про переїзди локальним бізнесам, запустити повноцінний майданчик для купівлі нерухомості, освоїти ринок гнучкого проживання (оренди на чотири – вісім місяців). З реалізованих новинок Любинський називає функцію пошуку будинків для людей похилого віку. Rentberry сортує їх за популярністю, вартістю, показує відгуки та навіть частку чоловіків і жінок.

«Всі пройшли крізь це пекло оренди житла, перш ніж стали CEO великих корпорацій», – запевняє Любинський. З кожним роком оренда стає все популярнішою за придбання свого житла, заразом і через більш передбачувану ціну. За останній рік ціни на купівлю нерухомості у США зросли на 19,2%, на оренду – на 14,3%, повідомляють індекси, розраховані Zillow. Бум дозволяє ризикувати, кажуть інвестори. «Компанія здатна зробити на цьому ринку революцію. Інші гравці зроблять свій внесок», – спрямовує свій стартап Заппаролі.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд