МХП – міжнародна компанія у сфері агро- та харчових технологій із 10-річним досвідом підтримки регіонів. Компанія, попри війну та бізнесові виклики, продовжує інвестувати в розвиток підприємницької екосистеми та поліпшення життя громад.
Зранку 24 лютого все керівництво компанії було в центральному офісі в Києві. Тоді з-поміж основних пріоритетів компанія визначила підтримку продовольчої безпеки, продовження роботи підприємств, допомогу тим, хто її потребує, та спільну роботу на перемогу.
Працювати в цих напрямах почали всі – від керівників департаментів, які часом самі за кермом автомобілів розвозили продукцію, до трактористів, які проводили посівну на щойно деокупованих територіях, та столичних співробітників, які в центральному офісі в Києві облаштували гуманітарний хаб.
Павло Мороз
Директор департаменту корпоративної соціальної відповідальності МХП
Соціальна відповідальність у перші дні війни вийшла за межі традиційних корпоративних рамок, працівники об’єдналися заради родин, громад, збереження нашої ідентичності й держави. А керівництво МХП беззаперечно підтримало всі ініціативи, тому що це – про наші спільні цінності. Це дало імпульс продовжувати наші благодійні й соціальні активності.
З початком війни український свідомий бізнес переорієнтував свої ресурси та соціальні бюджети на захист держави. МХП не стала винятком: протягом 2022 року компанія спрямувала понад 50% соціальних коштів на подолання викликів війни, передала 13 000 т власної продовольчої продукції тим, хто цього найбільше потребував, загалом ініціювавши кількасот соціальних ініціатив та благодійних заходів.
Як компанія – лідер у сфері агро- та харчових технологій, ми прагнемо допомагати іншим підприємцям ставати успішними. Це запускає позитивні економічні зміни в конкретних громадах, де розвивається мікропідприємництво, та глобально поліпшує стан національної економіки України.
Павло Мороз Директор департаменту корпоративної соціальної відповідальності МХП
Компанія також приділила увагу подоланню наслідків війни у багатьох аспектах – від забезпечення потреб власних працівників та орендодавців до комплексної підтримки українських громад і локального бізнесу.
Саме тому компанія активно підтримує ініціативи благодійного фонду «МХП – Громаді», який ще до війни реалізовував низку програм із розвитку мікробізнесу, підтримки проєктів медицини, освіти, культури, інших громадських ініціатив, важливих для невеликих міст та сіл нашої держави.
Тетяна Волочай
Директорка благодійного фонду «МХП – Громаді»
Наша філософія полягає в тому, що в Україні мають формуватися сильні громади з успішними керівниками та ініціативними мешканцями. Починати потрібно з розвитку регіональної економіки, наповнення бюджетів місцевих громад, що в підсумку стимулюватиме розвиток локальної соціальної інфраструктури.
«Роби своє»: кейс clean-tech стартапу Rekava
Навесні 2022-го першим серед благодійників фонд «МХП – Громаді» запустив оновлений до викликів сьогодення конкурс для мікропідприємництва «Роби своє». Він орієнтований на підтримку малого бізнесу, що потребує релокації й відновлення, та на мікропідприємців, які намагаються почати або розвивати власну справу. Компанія МХП виділила 6,2 млн грн для 74 бізнес-проєктів.
Одним з мікробізнесів-переможців є clean-tech-проєкт Rekava – бренд біорозкладних виробів з переробленої кавової гущі. Засновники стартапу Дмитро Бідюк і Юрій Тустановський наприкінці березня перебрались із Сум до Львова та запустили там новий продукт.
Дмитро Бідюк і Юрій Тустановський
Засновники стартапу Rekava
У липні 2022 року ми створили Rekava Candles – декоративні аромасвічки в біорозкладних ємностях із переробленої кавової гущі з символічними ароматами регіонів України. З цим продуктом ми вийшли на певний рівень продажів і почали розвиватися.
Якщо свічки – це готовий продукт, який добре продається, то наші інші розробки, Rekava Cups (біорозкладні одноразові стаканчики) і Rekava Pots (біорозкладні горщики для розсади), потребують значних вкладень у придбання обладнання.
Наразі мікробізнесу в Україні складно отримувати фінансування – і банківське, й інвестиційне. Багато індустрій поза ІТ не розглядаються інвесторами. Звісно, під час війни тема сталого розвитку та екології не є пріоритетною. Але наші продукти й до повномасштабної війни мали більший попит за кордоном.
У майбутньому хотілося б бачити в Україні більше інтересу до бізнес-ініціатив у сфері сталого розвитку. Якщо держава не хоче системної міграції інтелекту і таланту за кордон, такі інструменти дуже потрібні. Тому ми постійно моніторимо можливості фінансування для мікробізнесу та екостартапів.
МХП – одна з небагатьох компаній, що створила таку можливість у 2022 році. Отриманий мікрогрант від конкурсу «Роби своє», організований благодійним фондом «МХП – Громаді», став внеском у наше накопичення на обладнання. Окрім цього, ми змогли отримати державний грант «єРобота», виплату релокованим бізнесам від Львівської адміністрації, а зараз проходимо другий етап відбору на програму з безперервного виробництва від USAID.
У січні 2023 року ми також брали участь у технологічній виставці CES-2023 у США, де наші продукти та розробки отримали значну увагу медіа та потенційних інвесторів. Після цього ми почали активніше експортувати продукцію. Наразі частка експорту становить близько 20%, плануємо вийти на 40% у цьому році.
Проте з експортом для мікробізнесу теж є чимало викликів – це, наприклад, неможливість зареєструвати магазин з України на маркетплейсі Etsy, відсутність PayPal для бізнесу в Україні, проблеми з платіжними системами, внаслідок яких значна частина платежів з-за кордону ними відхиляється, начебто через обмеження НБУ, валютне регулювання та ризики, повʼязані з курсом валют.
Ми продовжуємо шукати можливості для розвитку і в поточних складних умовах та відкриті до співпраці. Для нас партнерство з великим бізнесом – це поштовх у розвитку, а для компаній – свідомий вибір інноваційного та дружнього до довкілля продукту, виробленого в Україні під час війни.
«Роби своє»: кейс пекарні «Агроельф»
Більше третини переможців конкурсу «Роби своє» – це продовольчі бізнеси. Переважно кошти підприємці витрачають на обладнання.
Шляхом збільшення спроможностей мікробізнес може вийти на довоєнний рівень виробництва, як-от один з бізнесів-переможців – крафтова пекарня «Агроельф» у Черкасах. Завдяки грантовим коштам засновники пекарні Вікторія та Андрій Феофілови змогли купити другу пічку та запустити кондитерський напрям.
Вікторія та Андрій Феофілови
Засновники пекарні «Агроельф»
Благодійний фонд «МХП – Громаді» підтримав нас двічі, і обидва рази – в критичні моменти. Ми починали з випікання хліба вдома у 2020 році, під час пандемії ковіду. Грант дозволив купити додаткове обладнання і вийти на більші обсяги випічки.
Згодом саме цей успіх переконав нас орендувати приміщення та відкрити повноцінну пекарню і магазин крафтової продукції. Під час війни найбільшою проблемою для нас стало різке зменшення кількості покупців. Ми значно знизили ціни, почали пекти хліб на донати і розвозити його у прихистки для ВПО. Якийсь час така модель допомагала виживати.
Згодом потік клієнтів відновився. Нині ми знову продаємо за довоєнними цінами, бо дуже зросла вартість продуктів. Єдиний товар, на який ми залишили низьку ціну – це наша «Паляниця», адже ми пообіцяли, що до перемоги не підвищуватимемо ціну на цей хліб.
Завдяки другому гранту від «МХП – Громаді» ми змогли купити ще одну піч, розвинути кондитерський цех та збільшити команду. Зараз у нас працює 10 людей: три пекарі, пекар-кондитер, дві продавчині, бухгалтерка, менеджер та двоє фахівців у SMM-відділі. Навіть попри відключення світла нам вдавалося випікати 130 буханців хліба та 100 одиниць здоби на день.
У 2023 році ми плануємо розвиватися, розширювати асортимент, виходити на всеукраїнський ринок і збільшити кількість партнерів. Підтримка великого бізнесу для нас потрібна і важлива.
Окрім фінансової допомоги, корисно було б виділяти ресурси на юридичну підтримку та оформлення документів. За відносно скромний вклад великі компанії могли б профінансувати цей процес для малих підприємців, тим самим стимулюючи їхній розвиток.
Програма SEED: кейс перепелиної ферми «Чарівний птах»
2022 року компанія МХП долучилася до грантової програми SEED – освітнього проєкту від Глобального договору ООН в Україні. У межах програми МХП підтримала два бізнеси, які отримали до 90 000 грн кожен на розвиток власної справи.
Одне з підприємств – розгромлена росіянами перепелина ферма «Чарівний птах» на Київщині, що до вторгнення посідала чільне місце серед представників перепелиного бізнесу.
Вікторія Кривещенко
Власниця перепелиної ферми «Чарівний птах»
28 лютого російські військові окупували наше село, а ферму – 8 березня. Згодом на ферму прилетів снаряд, зруйнувавши значну її частину. Після вибуху ми врятували лише 3% від загального поголів’я у 100 000 перепілок.
З квітня до серпня у складних умовах ми відновлювали ферму, де вціліло обладнання. Зараз ми вже отримуємо близько 15 000 яєць на день – це досить непоганий показник. Наша галузь необхідна, адже перепелині яйця – важливий продукт для продовольчої безпеки громади, особливо коли є виклики з постачанням продуктів та електроживленням.
У відновленні нам дуже допомогли грантові кошти від фонду «МХП – Громаді». Але основне, що нам дав грант – це відчуття підтримки та розуміння, що ми не самі. Також проєкт дав нам певні нові знання, атмосферу і спілкування.
Ми вклали в цю ферму 15 років і безліч ресурсів, займали чільне місце на ринку. Тому ми не складаємо руки й поступово відновлюємося.
Звісно, є багато викликів: постійні перебої з електропостачанням та деякі бюрократичні перешкоди. Також ми припинили співпрацювати з певними ритейлерами – попри більш як 15 років співпраці, у кризовій ситуації ми не знайшли у них підтримки.
Проте є партнери, які дуже допомогли нам у цей час та поставились із розумінням. Після того, як у квітні ми вийшли з окупації, вони виплатили нам усі кошти, відтермінували наші борги за маркетинг і логістику, були постійно на зв’язку. Дозволили доставляти продукцію у зручний спосіб і запевнили у продовженні співпраці.
Окрім фінансової допомоги, є багато шляхів допомоги малим підприємствам. Наприклад, у налагодженні спільного ланцюжка постачання чи логістики, передачі обладнання, яке вже не використовується. Об’єднання логістичних і маркетингових процесів значно підтримає малих підприємців. Така кооперація та взаємопідтримка важать дуже багато.
Допомога таким підприємствам важлива для продовольчої безпеки регіонів. У компанії МХП упевнені: наявність декількох сильних виробників на території громади – це додаткові податки, ресурси на розвиток соціальної інфраструктури, поліпшення якості життя та нові робочі місця.
Окрім грантового фінансування, команда МХП у форматі pro bono волонтерства консультує підприємців, як організувати бізнес, зареєструвати ФОП чи юрособу, сплачувати податки тощо. Також багатьох учасників проєктів МХП інтегрує у свої суміжні бізнеси, даючи платформу для збуту та можливість зацікавити великих ритейлерів.
Ми продовжимо підтримувати українських підприємців, сучасний агробізнес, впровадження інновацій у цій сфері. Ми надалі працюватимемо над досягненням своєї мети – підвищенням якості життя у громадах і формуванням успішної бізнес-екосистеми в українських громадах заради України.
Павло Мороз Директор департаменту корпоративної соціальної відповідальності МХП
На 2023 рік пріоритетами в діяльності напряму корпоративної соціальної відповідальності МХП та благодійного фонду «МХП – Громаді» у межах конкурсу «Роби своє» стане стимулювання ветеранського мікропідприємництва та підтримка продовольчої безпеки.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.