За даними дослідження Franchise Group за 2022 рік, понад 20 000 підприємців обрали для себе шлях розвитку бізнесу через купівлю франшизи. Це говорить про довіру до українських франчайзерів, трендовість та прибутковість українських компаній.
Чому франчайзинг у 2023 році – це рішення для українських бізнесів? Про це – у дослідженні Franchise Group.
Завдяки франчайзингу низка українських компаній сьогодні є в усьому світі. Це інструмент, який уже понад 200 років допомагає локальним компаніям бути світовими брендами.
Для багатьох українських компаній ця бізнес-модель стала ключовим напрямом бізнесу. Станом на початок 2022 року в Україні працювало 592 компанії-франчайзери і понад 24 000 франчайзингових об’єктів.
За даними дослідження Franchise Group за 2022 рік, понад 20 000 підприємців обрали для себе шлях розвитку бізнесу через купівлю франшизи. Це говорить про довіру до українських франчайзерів, трендовість та прибутковість українських компаній.
Попри війну
Після 24 лютого український бізнес стикнувся із повномасштабною війною та невизначеністю. Проте підприємці вірять у франчайзинг як інструмент розвитку післявоєнної економіки.
Найбільший виклик серед бізнесів – це нерозуміння, коли війна закінчиться. За даними аналітики, у вересні 2022 року лише 30% компаній стверджували, що не зупиняться, інші чекають, що буде далі.
За 2022 рік найактивнішим сезоном в укладанні угод став сезон весна-літо. Захід України та Польща стали найбільш привабливими локаціями для масштабування.
Вже у квітні першим клієнтом у Franchise Group став Андрій Галицький, власник мережі «Львівські круасани». Підприємець вирішив виходити на польський ринок.
Перший заклад за кордоном відкрили у прикордонному польському місті Згожелець. Ще один заклад з’явився у Вроцлаві, також готуються до відкриття у Варшаві. Так українська мережа вийшла на європейський ринок.
За цей складний рік уже десятки українських брендів та компаній відкрилися за кордоном: «Нова пошта», Happy Time, «Хотдожна», «Кебаб Шеф», Gastro Oma, G.BAR та інші. Попри те, що результат очевидний, шлях до цього результату важкий. Оскільки ключова складність – це усвідомлення, що потрібно починати все спочатку.
Тренди франшизи
За даними дослідження, з 2014 року франшизи в Україні розвивались винятково у сфері харчування. Сьогодні ж перше місце займає сфера послуг, друге – ритейл і потім громадське харчування.
Це повʼязано насамперед із тенденцією та економікою вражень. Розвиваються і створюються ті бізнеси, які користуються попитом серед населення. Запит на роздрібну торгівлю, яка орієнтована на широку аудиторію, пов’язаний із початком COVID-19, а також бажанням багатьох компаній виходити на міжнародні ринки з власним збутом.
Щодо сфери громадського харчування, тут лідирують запити з інвестиціями до $50 000. Географічно популярні місця для відкриття такої франшизи – західні області України та Київ.
При цьому в Україні знизився інтерес до освітніх франшиз. Це передбачувана тенденція, оскільки найбільша кількість людей, що виїхали, це мами з дітьми. Як наслідок – усі школи, садочки, центри розвитку недоотримують клієнтів, а відкриватися новим просто немає сенсу.
Натомість попит на освітні франшизи українських компаній зростає за кордоном. Після 24 лютого світ зрозумів, що якість освіти і підходів в Україні не поступається європейським стандартам. Наприклад, серед українських проєктів, які ведуть перемовини та планують відкриття по всьому світу, – Happy Time та STEM-школа INVENTOR.
Поки українські компанії виходять на європейський ринок, кількість іноземних франшиз в Україні зменшується щороку. Це зумовлено різними економічними факторами, але ключовий – стрімкий технологічний і системний розвиток українських компаній, які мають попит та конкуренцією форматів.
Також великим міжнародним гравцям іноді простіше піти з ринку чи зупинити діяльність, ніж швидко адаптуватися під умови нестабільної економічної ситуації та попиту, які є в Україні.
Законопроєкт про франчайзинг
Із розширенням ринку назріває і необхідність законопроєкту про франчайзинг. Після 2015 року, коли було скасовано договори комерційної концесії, вже було кілька спроб затвердити норми франчайзингової діяльності в Україні.
Те, що потрібно, – у законодавстві мають бути умови, які захищають обидві сторони. Наприклад, що франчайзер працює більше одного року, має декілька обʼєктів у різних містах, що дає йому досвід віддалено керувати командою, управляти маркетингом та налагоджувати бізнес-процеси.
Також у законодавстві має бути затверджено знижені ставки оподаткування для певних категорій бізнесу та всі фінансові процеси. Франчайзер має показувати франчайзі фінансову модель, юридичний пакет та франчайзинговий пакет, за яким він буде працювати.
Франчайзі не має права використовувати досвід і модель франчайзера після розриву з ним. Закон має визначати правила гри, за якими обидві сторони захочуть працювати, знижені ставки оподаткування для певних категорій бізнесів.
Franchise Group разом зі Спілкою українських підприємців ініціювали законопроєкт кілька разів, але він так і не дійшов до читання.
Що на нас чекає у 2023-му
Ключовий виклик на 2023 рік – повернутися в Україну, повірити в себе і працювати далі, знаючи, що «сусід» нікуди не дівся. І франчайзинг може стати головним методом відновлення малого та середнього бізнесу повоєнної економіки.
Франшиза – це досвід, який підприємець купує сьогодні, а вже за місяць-два має готовий обʼєкт, що заробляє. Наступний рік – це знову шанс зайти на ринок першими та зайняти кращі локації, завоювати свою аудиторію.
За прогнозами Franchise Group, приблизно 15–20% українських компаній продовжать експансію світом, а отже, є всі шанси, що до 2030 року Україна стане найфранчайзабельнішою країною світу.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.