Категорія
Компанії
Дата

Старі компанії типу Walmart і Disney виглядають як неповороткі монстри, однак у кризу порвали молодих. У чому секрет

Старі компанії типу Walmart і Disney виглядають як неповороткі монстри, однак у кризу порвали молодих. У чому секрет /Getty Images

Getty Images

Як компаніям старої економіки вдається вистояти перед викликами нового часу та наростити обороти

Як мотивувати команду не збавляти темп у надскладних умовах? Дізнайтесь 25 квітня на форумі «Надлюди» від Forbes. Купуйте квиток за посиланням!

Щорічно в світі зʼявляється 100 млн нових компаній (за даними GEM Global Report). Тренд активно набирає обертів із початку нульових. Абсолютне лідерство в цій гонці у технологічних стартапів. Hi-tech, IT – безумовно, живильне середовище для нового бізнесу в сучасному світі. Комусь вдається вистояти, вирости і навіть підкорити світ. А хтось «схлопується», не встигши навчитися ходити.

Чи про багатьох сучасних компаній, навіть із капіталізацією в мільярди доларів, написано книги, знято фільми, розказано кейси в підручниках з економіки, стратегії, менеджменту? Незрівнянно менше, ніж про легенди минулого століття. «Усередині Coca-Cola», «Зроблено в Америці. Як я створив Walmart», «Справа не в каві. Корпоративна культура Starbucks» – список можна продовжувати.

Про ці компанії з «далекого минулого» цікаво читати, адже вони мають усі шанси рівним кроком прямувати в далеке майбутнє, обійшовши «хайповий молодняк» на повороті.

Одним із таких поворотів став 2020-й. Вартість акцій багатьох традиційних компаній обвалилася. Але потім ми спостерігали відновлення позицій. Ці компанії не поспішають залишатися на узбіччі історії і вміють адаптуватися до нових викликів. Їхня сила – не стільки в ідеї, яка вистрілила в потрібний час, скільки в масштабі, налагоджених процесах, історії, усталеній культурі й цінностях.

Ось кілька прикладів.

Walmart

Компанія – одна з найбільших корпорацій роздрібної торгівлі родом зі США.

Її виручка в 2021 фінансовому році виросла до $559 млрд, на 6,7% за рік. Це рекордний показник за останні 10 років. Капіталізація збільшилася на 18% – до $394,4 млрд.

Щотижня близько 220 млн клієнтів відвідують 10 500 магазинів компанії. Також відкрито близько 3800 точок самовивозу й понад 3200 пунктів доставки.

2020 року доходи Walmart зросли на 5–8% (квартал до кварталу), що вище історичного середнього у 2%.

У лютому–березні 2020 року компанія подешевшала на 13%, але до кінця року виросла в ціні на 40%. Для порівняння, індекс S&P500 (до якого входить Walmart) просів на 34%, а в грудні 2020-го вже коштував на 68% більше березневого рівня.

Як їй вдалося так швидко впоратися з викликом пандемії? Вона була готова.

2009 року компанія запустила Walmart Marketplace, для того щоб розширити асортимент продуктів. У той час їй вдалося додати близько 1 млн нових товарів. Однак вона не знала, як бути корисною для онлайн-продавців.

У 2013 році Walmart почала тестувати сервіс із самовивозу продуктів (curb side pick up). Покупець спочатку обирає товари онлайн, потім підʼїжджає до магазину в зазначений час і забирає замовлення, не маючи необхідності навіть виходити з машини. Оскільки 90% населення США живе в межах 15 км від Walmart, цей крок став поворотним для роздрібної компанії. Втім, до початку пандемії послуга не була такою популярною в США – 7% від загальної кількості клієнтів на лютий 2020-го. До червня вже 22% користувачів вважали за краще такий спосіб шопінгу.

Першою угодою, яка, по суті, означала початок прямої конкуренції Walmart і Amazon у розрізі онлайн-продажів, була купівля компанії Jet.com за $3 млрд у 2016 році. Це призвело до збільшення кількості продавців на Walmart Marketplace з 500 до 8000, а кількість товарів зросла з 5 млн до 17 млн.

Пізніше для збільшення зростання електронної комерції Walmart придбала безліч інших компаній електронної комерції – Bonobos за $310 млн в 2017-м, Eloquii за $100 млн в 2018-м і ModCloth за $75 млн в 2017 році. Деякі з цих бізнесів були продані або закриті з часом. Так, у травні 2020-го Walmart припинила діяльність Jet.com у звʼязку зі зміцненням бренду Walmart і фінансовими втратами в умовах пандемії. В результаті цього розвитком електронної комерції стала займатися Walmart.com.

У 2018 році Walmart запропонувала безкоштовну дводенну доставку для своїх клієнтів, створивши партнерство з компанією Deliverr.

Щоб розвинути лояльність у покупців, 2020-го компанія створила Walmart+ (конкурент Amazon Prime), основною перевагою якої є безкоштовна необмежена доставка протягом одного дня.

З початку 2020 року компанія активно інвестувала в створення інтернет-магазину для виконання цифрових замовлень через доставку й самовивезення. І коли у всьому світі оголосили про початок локдауну, Walmart уже володіла вибудуваним ланцюжком поставок. У перший квартал після початку пандемії продажі через електронну комерцію в США (Walmart US) збільшилися на 70% р/р, зберігши темпи зростання понад 75% протягом усього року.

У той час як Amazon Prime зіткнулася із затримками в доставці через підвищений попит на початку пандемії, загальний обсяг замовлень Walmart збільшився на 300% у квітні. Це частково свідчить про домінування Walmart як продуктової роздрібної компанії.

Volkswagen

Концерн – один із лідерів традиційного автомобілебудування, який останнім часом неодноразово заявляв про свої наміри стати найбільшим виробником електрокарів уже через 10 років.

Німецький концерн закінчив перший квартал 2021-го зі зростанням поставок автомобілів на 21,2% у порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Абсолютне значення проданих авто досягло позначки у 2,4 млн, це 12,4% світових продажів автомобілів.

У кінцевому підсумку це дало змогу збільшити виручку до €62,4 млрд (+13,2% рік до року), але, що важливіше, підвищилася й скоригована EBITDA, яка досягла €11,6 млрд (EBITDA маржа склала 18,6% ). Поліпшується й чистий грошовий потік компанії, який у першому кварталі склав €5,2 млрд у порівнянні з -€1,8 млрд роком раніше, при цьому капітальні інвестиції знаходяться на середньому пʼятирічному рівні.

Основний тренд, що впливає на довгострокові плани компанії, – електрифікація автомобілів. Наразі електрокари становлять лише 2% від загальносвітового обсягу продажів транспортних засобів. Очікується, що за 10 років він збільшиться в 15 разів. Зростає попит на екологічно чисті види транспорту, позначаються й законодавчі ініціативи, що вимагають зниження викидів у країнах Європи, Штатах і Китаї. Кожен великий автовиробник у тій чи іншій мірі реагує на них.

Компанії, яким вдається електрифікувати свій модельний ряд, – у фаворі в інвесторів. Volkswagen – серед них. За рік продажі електрокарів Volkswagen виросли на 78% – до 34 000 одиниць. Компанія запустила платформу під електромоблі MEB. На її базі продаються європейські бестселери VW ID.3 та ID.4.

У березні компанія представила амбітні плани з будівництва шести нових заводів електробатарей до 2030 року й розширення мережі зарядних станцій як у Європі, так і в США та Азії. Найближчі пʼять років Volkswagen має намір інвестувати в проект €35 млрд. За прогнозами менеджменту компанії, у 2030-му на частку електрокарів припадатиме 70% продажів автомобілів концерну в Європі. На той час Volkswagen збирається випустити до 70 нових моделей електромобілів.

Disney

The Walt Disney Company – один ыз найбільших медіаконгломератів в індустрії розваг. Бізнес компанії умовно розділено на дві частини: Disney Media and Entertainment і Disney Parks, Experiences and Consumer Products (PECP). Ринкова капіталізація компанії збільшилася на 110% із березня 2020 року і становить $177,38 млрд.

2020-й був непростим роком для Disney – пандемія серйозно вдарила по декількох бізнес-напрямках. Виручка в 2020-му фінансовому році скоротилася на 6% в порівнянні з 2019-м – до $65,3 млрд. Компанія показала негативний прибуток у розмірі $2,8 млрд у 2020-му вперше за останні 10 років.

Парки розваг та роздрібні магазини довелося закрити, були припинені круїзні рейси й екскурсії, трапилися порушення в ланцюжках поставок. Disney скасовувала або переносила театральні релізи та призупинила спектаклі в Studio Entertainment, регулярно траплялися перебої у виробництві контенту, скасовували або переносили спортивні заходи. Було припинено виробництво кіно- і телематеріалів. Часткове відновлення почалося в четвертому кварталі 2020 року.

Компанія не опустила руки. Навпаки, вона скористалася затишшям, аби модернізувати й розширити пропускну здатність своїх парків, удосконалити сервіс у готелях та на круїзних лайнерах. Активна вакцинація й зниження темпів поширення COVID-19 разом із відкладеним попитом роблять свою справу. Люди зголодніли за розвагами й подорожами, і Disney зустрічає їх із розпростертими обіймами, ставши найкращою версією себе. Тематичні парки в Каліфорнії відкриваються раніше, ніж очікувалося, а перші показники з Орландо свідчать про стійкий попит. Компанія вже відкрила парки розваг у Гонконзі й Шанхаї.

Запуск стрімінгового сервісу Disney+, на якому виходять фільми та шоу від Pixar, Disney, Marvel, Star Wars, National Geographic та інших, дав змогу компанії генерувати виручку в період пандемії. За рік вона досягла понад 100 млн передплатників. Наступний етап зростання цього бізнес-напрямку буде повʼязаний із поширенням розважального контенту за межами США.

За останній квартал виручка компанії від реклами Direct-to-Consumer збільшилася на 59% – до $4 млрд.

Отже, якою б хайповою й стрімко зростаючою не була компанія нової економіки, у «старожила» є всі шанси її обскакати, якщо він таке поставить собі за мету. Його головна особливість – не ідея чи продукт (вони мали значення на стартовому етапі розвитку бізнесу), а потужний стійкий фундамент, відпрацьовані й відшліфовані до дрібниць бізнес-процеси. Це виробнича махина, яку за необхідності можна швидко перепрограмувати під випуск нового продукту чи освоєння нової ніші.

На перший погляд, вона може здатися неповоротким монстром. Але й це компенсується запасом міцності та ресурсів, які дають змогу купити інших гравців – молодших та активніших, якщо самому «монстру» не вистачає внутрішнього драйву.

Вищий пілотаж – передбачати тренди. Хороша традиційна компанія – це корабель, оснащений чутливими локаторами, які своєчасно вловлюють сигнали, аби бізнес вчасно змінив курс.

Матеріали по темі
Контриб'ютори співпрацюють із Forbes на позаштатній основі. Їхні тексти відображають особисту точку зору. У вас інша думка? Пишіть нашій редакторці Тетяні Павлушенко – [email protected]

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні