Як компаніям старої економіки вдається вистояти перед викликами нового часу та наростити обороти
Купуйте річну передплату на шість журналів Forbes Ukraine за ціною чотирьох номерів. Якщо ви цінуєте якість, глибину та силу реального досвіду, ця передплата саме для вас.
Щорічно в світі зʼявляється 100 млн нових компаній (за даними GEM Global Report). Тренд активно набирає обертів із початку нульових. Абсолютне лідерство в цій гонці у технологічних стартапів. Hi-tech, IT – безумовно, живильне середовище для нового бізнесу в сучасному світі. Комусь вдається вистояти, вирости і навіть підкорити світ. А хтось «схлопується», не встигши навчитися ходити.
Чи про багатьох сучасних компаній, навіть із капіталізацією в мільярди доларів, написано книги, знято фільми, розказано кейси в підручниках з економіки, стратегії, менеджменту? Незрівнянно менше, ніж про легенди минулого століття. «Усередині Coca-Cola», «Зроблено в Америці. Як я створив Walmart», «Справа не в каві. Корпоративна культура Starbucks» – список можна продовжувати.
Про ці компанії з «далекого минулого» цікаво читати, адже вони мають усі шанси рівним кроком прямувати в далеке майбутнє, обійшовши «хайповий молодняк» на повороті.
Одним із таких поворотів став 2020-й. Вартість акцій багатьох традиційних компаній обвалилася. Але потім ми спостерігали відновлення позицій. Ці компанії не поспішають залишатися на узбіччі історії і вміють адаптуватися до нових викликів. Їхня сила – не стільки в ідеї, яка вистрілила в потрібний час, скільки в масштабі, налагоджених процесах, історії, усталеній культурі й цінностях.
Ось кілька прикладів.
Walmart
Компанія – одна з найбільших корпорацій роздрібної торгівлі родом зі США.
Її виручка в 2021 фінансовому році виросла до $559 млрд, на 6,7% за рік. Це рекордний показник за останні 10 років. Капіталізація збільшилася на 18% – до $394,4 млрд.
Щотижня близько 220 млн клієнтів відвідують 10 500 магазинів компанії. Також відкрито близько 3800 точок самовивозу й понад 3200 пунктів доставки.
2020 року доходи Walmart зросли на 5–8% (квартал до кварталу), що вище історичного середнього у 2%.
У лютому–березні 2020 року компанія подешевшала на 13%, але до кінця року виросла в ціні на 40%. Для порівняння, індекс S&P500 (до якого входить Walmart) просів на 34%, а в грудні 2020-го вже коштував на 68% більше березневого рівня.
Як їй вдалося так швидко впоратися з викликом пандемії? Вона була готова.
2009 року компанія запустила Walmart Marketplace, для того щоб розширити асортимент продуктів. У той час їй вдалося додати близько 1 млн нових товарів. Однак вона не знала, як бути корисною для онлайн-продавців.
У 2013 році Walmart почала тестувати сервіс із самовивозу продуктів (curb side pick up). Покупець спочатку обирає товари онлайн, потім підʼїжджає до магазину в зазначений час і забирає замовлення, не маючи необхідності навіть виходити з машини. Оскільки 90% населення США живе в межах 15 км від Walmart, цей крок став поворотним для роздрібної компанії. Втім, до початку пандемії послуга не була такою популярною в США – 7% від загальної кількості клієнтів на лютий 2020-го. До червня вже 22% користувачів вважали за краще такий спосіб шопінгу.
Першою угодою, яка, по суті, означала початок прямої конкуренції Walmart і Amazon у розрізі онлайн-продажів, була купівля компанії Jet.com за $3 млрд у 2016 році. Це призвело до збільшення кількості продавців на Walmart Marketplace з 500 до 8000, а кількість товарів зросла з 5 млн до 17 млн.
Пізніше для збільшення зростання електронної комерції Walmart придбала безліч інших компаній електронної комерції – Bonobos за $310 млн в 2017-м, Eloquii за $100 млн в 2018-м і ModCloth за $75 млн в 2017 році. Деякі з цих бізнесів були продані або закриті з часом. Так, у травні 2020-го Walmart припинила діяльність Jet.com у звʼязку зі зміцненням бренду Walmart і фінансовими втратами в умовах пандемії. В результаті цього розвитком електронної комерції стала займатися Walmart.com.
У 2018 році Walmart запропонувала безкоштовну дводенну доставку для своїх клієнтів, створивши партнерство з компанією Deliverr.
Щоб розвинути лояльність у покупців, 2020-го компанія створила Walmart+ (конкурент Amazon Prime), основною перевагою якої є безкоштовна необмежена доставка протягом одного дня.
З початку 2020 року компанія активно інвестувала в створення інтернет-магазину для виконання цифрових замовлень через доставку й самовивезення. І коли у всьому світі оголосили про початок локдауну, Walmart уже володіла вибудуваним ланцюжком поставок. У перший квартал після початку пандемії продажі через електронну комерцію в США (Walmart US) збільшилися на 70% р/р, зберігши темпи зростання понад 75% протягом усього року.
У той час як Amazon Prime зіткнулася із затримками в доставці через підвищений попит на початку пандемії, загальний обсяг замовлень Walmart збільшився на 300% у квітні. Це частково свідчить про домінування Walmart як продуктової роздрібної компанії.
Volkswagen
Концерн – один із лідерів традиційного автомобілебудування, який останнім часом неодноразово заявляв про свої наміри стати найбільшим виробником електрокарів уже через 10 років.
Німецький концерн закінчив перший квартал 2021-го зі зростанням поставок автомобілів на 21,2% у порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Абсолютне значення проданих авто досягло позначки у 2,4 млн, це 12,4% світових продажів автомобілів.
У кінцевому підсумку це дало змогу збільшити виручку до €62,4 млрд (+13,2% рік до року), але, що важливіше, підвищилася й скоригована EBITDA, яка досягла €11,6 млрд (EBITDA маржа склала 18,6% ). Поліпшується й чистий грошовий потік компанії, який у першому кварталі склав €5,2 млрд у порівнянні з -€1,8 млрд роком раніше, при цьому капітальні інвестиції знаходяться на середньому пʼятирічному рівні.
Основний тренд, що впливає на довгострокові плани компанії, – електрифікація автомобілів. Наразі електрокари становлять лише 2% від загальносвітового обсягу продажів транспортних засобів. Очікується, що за 10 років він збільшиться в 15 разів. Зростає попит на екологічно чисті види транспорту, позначаються й законодавчі ініціативи, що вимагають зниження викидів у країнах Європи, Штатах і Китаї. Кожен великий автовиробник у тій чи іншій мірі реагує на них.
Компанії, яким вдається електрифікувати свій модельний ряд, – у фаворі в інвесторів. Volkswagen – серед них. За рік продажі електрокарів Volkswagen виросли на 78% – до 34 000 одиниць. Компанія запустила платформу під електромоблі MEB. На її базі продаються європейські бестселери VW ID.3 та ID.4.
У березні компанія представила амбітні плани з будівництва шести нових заводів електробатарей до 2030 року й розширення мережі зарядних станцій як у Європі, так і в США та Азії. Найближчі пʼять років Volkswagen має намір інвестувати в проект €35 млрд. За прогнозами менеджменту компанії, у 2030-му на частку електрокарів припадатиме 70% продажів автомобілів концерну в Європі. На той час Volkswagen збирається випустити до 70 нових моделей електромобілів.
Disney
The Walt Disney Company – один ыз найбільших медіаконгломератів в індустрії розваг. Бізнес компанії умовно розділено на дві частини: Disney Media and Entertainment і Disney Parks, Experiences and Consumer Products (PECP). Ринкова капіталізація компанії збільшилася на 110% із березня 2020 року і становить $177,38 млрд.
2020-й був непростим роком для Disney – пандемія серйозно вдарила по декількох бізнес-напрямках. Виручка в 2020-му фінансовому році скоротилася на 6% в порівнянні з 2019-м – до $65,3 млрд. Компанія показала негативний прибуток у розмірі $2,8 млрд у 2020-му вперше за останні 10 років.
Парки розваг та роздрібні магазини довелося закрити, були припинені круїзні рейси й екскурсії, трапилися порушення в ланцюжках поставок. Disney скасовувала або переносила театральні релізи та призупинила спектаклі в Studio Entertainment, регулярно траплялися перебої у виробництві контенту, скасовували або переносили спортивні заходи. Було припинено виробництво кіно- і телематеріалів. Часткове відновлення почалося в четвертому кварталі 2020 року.
Компанія не опустила руки. Навпаки, вона скористалася затишшям, аби модернізувати й розширити пропускну здатність своїх парків, удосконалити сервіс у готелях та на круїзних лайнерах. Активна вакцинація й зниження темпів поширення COVID-19 разом із відкладеним попитом роблять свою справу. Люди зголодніли за розвагами й подорожами, і Disney зустрічає їх із розпростертими обіймами, ставши найкращою версією себе. Тематичні парки в Каліфорнії відкриваються раніше, ніж очікувалося, а перші показники з Орландо свідчать про стійкий попит. Компанія вже відкрила парки розваг у Гонконзі й Шанхаї.
Запуск стрімінгового сервісу Disney+, на якому виходять фільми та шоу від Pixar, Disney, Marvel, Star Wars, National Geographic та інших, дав змогу компанії генерувати виручку в період пандемії. За рік вона досягла понад 100 млн передплатників. Наступний етап зростання цього бізнес-напрямку буде повʼязаний із поширенням розважального контенту за межами США.
За останній квартал виручка компанії від реклами Direct-to-Consumer збільшилася на 59% – до $4 млрд.
Отже, якою б хайповою й стрімко зростаючою не була компанія нової економіки, у «старожила» є всі шанси її обскакати, якщо він таке поставить собі за мету. Його головна особливість – не ідея чи продукт (вони мали значення на стартовому етапі розвитку бізнесу), а потужний стійкий фундамент, відпрацьовані й відшліфовані до дрібниць бізнес-процеси. Це виробнича махина, яку за необхідності можна швидко перепрограмувати під випуск нового продукту чи освоєння нової ніші.
На перший погляд, вона може здатися неповоротким монстром. Але й це компенсується запасом міцності та ресурсів, які дають змогу купити інших гравців – молодших та активніших, якщо самому «монстру» не вистачає внутрішнього драйву.
Вищий пілотаж – передбачати тренди. Хороша традиційна компанія – це корабель, оснащений чутливими локаторами, які своєчасно вловлюють сигнали, аби бізнес вчасно змінив курс.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.