Михайло Поляков, виконувач обов’язків директора з корпоративних питань компанії «Філіп Морріс Україна»
Категорія
BrandVoice
Дата

Тіньовий тютюновий ринок, підвищення податків та практики ЄС. Бліц-інтервʼю Михайла Полякова

Михайло Поляков, виконувач обов’язків директора з корпоративних питань компанії «Філіп Морріс Україна»

Війна сильно вдарила по тютюновій галузі України: зупинка виробництв, проблеми з імпортом та логістикою, нестача сировини. Індустрія переживає складний період, але дефіциту продукції вдалось уникнути.  

Як мотивувати команду не збавляти темп у надскладних умовах? Дізнайтесь 25 квітня на форумі «Надлюди» від Forbes. Купуйте квиток за посиланням!

Михайло Поляков, виконувач обов’язків директора з корпоративних питань компанії «Філіп Морріс Україна» та експерт із фіскального регулювання, пояснює, чи йде держава назустріч бізнесу та чому підвищення акцизу не вирішить проблем ринку та бюджету.

Як змінилася співпраця бізнесу й держави в умовах війни?

Для всього українського бізнесу 24 лютого стало стрес-тестом, а подальші події – серйозним випробуванням. Перш за все ще очевиднішою стала важливість постійної співпраці з державними органами. Війна показала, що ті компанії, які вибудовують прозорі стосунки з державою, оперативніше отримують відгук на свої пропозиції. Тому ми з перших днів війни активно подавали через бізнес-асоціації ініціативи, критично важливі для продовження функціонування індустрії.

Керівники державних органів, зі свого боку, теж зверталися до представників бізнесу, щоб дізнатись, які зміни до законодавства слід невідкладно прийняти, аби бізнес витримав тиск ускладненої логістики, операційних викликів та забезпечувались надходження до державного бюджету. 

Які з останніх ініціатив уряду та парламенту щодо оподаткування ви вважаєте позитивними?

У перші місяці після початку широкомасштабного вторгнення Росії на територію України було дозволено використання різних типів та видів акцизних марок для виробництва сигарет, адже держава певний час не мала можливості друкувати необхідні обсяги саме сигаретних марок. Це було потрібним рішенням, завдяки якому вдалося уникнути дефіциту на кшталт ситуації з пальним навесні. 

До того ж координація дій бізнесу та держави змогла забезпечити надходження до бюджету від індустрії тютюнових виробів приблизно на рівні, на якому вони були роком раніше.

Які зміни та заходи у сфері податкової політики потрібні зараз українському бізнесу?

Більшість компаній чудово розуміє, що держава не може дозволити собі рішення, які зменшать доходи бюджету. Що підприємствам зараз справді важливо – це розуміти подальші кроки держави та їхні наслідки для бізнесу. Непрогнозовані та непослідовні державні рішення лише погіршують ситуацію.

Для нашої компанії важливе дотримання принципу стабільності податкового законодавства. У грудні 2017 року Верховна Рада прийняла восьмирічний план підвищення акцизу для виходу в 2025 році на європейський рівень оподаткування – €90 за 1000 сигарет. Відтоді акциз підвищувався на 30% у 2018-му та у 2019-му роках й надалі зростає щорічно на 20%. 

Сьогодні горизонт планування нашої бізнес-діяльності збільшився в рази через постійні ризики. Тому дотримання цього графіку підвищення акцизів є важливим для прогнозування нашої роботи. 

Варто сказати, що бізнес також розуміє потреби держави щодо наповнення бюджету. Ми неодноразово зверталися до державних органів щодо необхідності відтермінування запровадження механізму недопущення накопичення запасів тютюнових виробів. Але рішення так і не було прийняте. 

Ви опонували акцизному плану оподаткування тютюнових виробів та зазначали, що така податкова політика призводить до посилення тінізації тютюнового ринку. Чи змінилась ця політика щодо галузі зараз?

За останніми дослідженнями Kantar, частка нелегального ринку тютюнових виробів в Україні станом на листопад становила понад 20%, більша частина яких виробляється саме на нашій території. Через це держава втратила понад 15 млрд грн податкових надходжень тільки за 2021 рік. 

Чи може бути так, щоб правоохоронні органи не помічали настільки значних обсягів нелегальних тютюнових виробів? Навряд чи. Ми на своєму досвіді переконалися, що можливості в правоохоронних органів є, тому сподіваємось, боротьба з нелегальним ринком стане для них пріоритетом. Ми як прозорий бізнес хочемо, щоб органи, які мають протидіяти незаконній торгівлі тютюнових виробів, у повному обсязі та сумлінно виконували свої обовʼязки. 

Водночас за даними дослідження Growford, зростання ціни тютюнових виробів на 1% провокує зростання рівня нелегальної торгівлі на 1,22%. Основним чинником зростання ціни на тютюнові вироби є підвищення акцизу. В Україні рівень податків в ціні пачки перевищує 70%. Тому якраз додаткові збільшення ставок податків по 20% щорічно з метою досягнення мінімального рівня в ЄС (€90 за 1000 штук), призводять до того, що рівень нелегальної торгівлі пропорційно підвищується. 

Сьогодні компанія виробляє продукцію на потужностях компанії «Імперіал Тобакко» в Києві. Чи планує «Філіп Морріс» відновлення власного виробництва в Україні? За яких умов? 

Через постійні бойові дії та обстріли Харкова ми були вимушені зупинити виробництво 24 лютого. До повномасштабного вторгнення Росії харківська фабрика «Філіп Морріс» близько половини виробленої продукції експортувала. Після 24 лютого весь наш експортний обсяг було перенесено на інші підприємства Philip Morris International. Зараз можливостей для експорту немає.

Крім того, ми спостерігаємо зростання частки нелегальної тютюнової продукції, що призводить до скорочення легального ринку. Відновлення виробництва несе великі затрати та високі ризики. Подальше зростання рівня нелегальної торгівлі в Україні може поставити під сумнів доцільність виробництва в Україні в принципі.

Які ініціативи потрібні тютюновій галузі України для наближення регулювання до практик ЄС?

Ми послідовно підтримаємо ініціативи з метою запровадження європейського досвіду диференціації акцизу між сигаретами та тютюном для нагрівання. 

Окрім цього, Україна тривалий час намагається запровадити Track&Trace – європейську систему відстеження руху тютюнових виробів, яка може замінити звичайну паперову акцизну марку або ж буде запроваджена паралельно з паперовою акцизною маркою. Таким чином можна відстежити, коли та ким була вироблена продукція, яким є шлях цієї продукції від виробника до економічного оператора. Це дає можливість перевірити, чи сплачено з тої чи іншої пачки сигарет в повному обсязі податки.

Водночас запровадження Track&Trace в Україні має відбуватися зважено та поступово, не раніше ніж в проміжку від трьох до пʼяти років.

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні