Фото IFIT HEALTH & FITNESS, Ілюстрація FORBES
Категорія
Компанії
Дата

На ринку домашнього спорту шалена конкуренція. Ось як воюють дві найбільші компанії iFIT та Peloton

8 хв читання

Фото IFIT HEALTH & FITNESS, Ілюстрація FORBES

Хоч компанія нового мільярдера Скотта Воттерсона iFIT почала продавати спортивне обладнання для дому за 33 роки до того, як цим почала займатися компанія Джона Фоулі Peloton, ветерана швидко затьмарили. Але тепер оригінальний бренд домашніх спортивних занять запускає повномасштабну битву за втрачені території у суді.

Вранці 22 березня 2021 року команда з трьох фітнес-тренерів за підтримки знімальної групи з 39 людей почала на світанку підйом із базового табору гори Еверест на вершину Кала-Патхар. Вона височіє на 5643 м над рівнем моря і пропонує панорамний краєвид на найвищу гору на Землі.

Підйом тренерів транслювався наживо понад мільйону підписників iFIT по всьому світу. Але вони не просто спостерігали за підйомом, а займалися на бігових доріжках, велосипедах і еліптичних тренажерах із тачскринами від NordicTrack і ProForm. Фішка в тому, що тренажери автоматично змінювали навантаження відповідно до зміни траєкторії шляху тренерів.

Цей підйом став попереднім переглядом серії віртуальних занять, які зняли в Непалі. Вона є частиною все ширшої бібліотеки інтерактивних занять, які знімали в різних місцевостях – від Мауї і Великого каньйону до гори Кіліманджаро в Танзанії і швейцарських Альп.

«Я був на Евересті, коли відбувалася зйомка, але не зміг до кінця пройти все заняття вдома», – сказав наприкінці березня Скотт Воттерсон, 66-річний співзасновник і гендиректор iFIT, в інтервʼю через Zoom зі свого обшитого деревом кабінету в Логані, Юта. Він додав жартома: «Родина порадила мені трохи більше тягати заліза».

Коли пандемія закрила тренажерні зали по всій країні минулого року, мільйони американців взялися за велотренажери, бігові доріжки та онлайн-заняття вдома. Найбільше від таких змін виграла компанія Peloton, яка повідомила про перший у своїй історії чистий прибуток у 2020-му. Але не лише 3 млн підписників пітніють через 9-річний стартап: Воттерсон намагається наздогнати його ще з 2014-го, коли той випустив свій перший велотренажер.

Воттерсон у фітнес-індустрії ще з 1977-го, коли він зі студентським другом по Університету Юти Ґері Стівенсоном почали те, що пізніше стало компанією iFIT – виробником тренажерів NordicTrack і ProForm. Коли наприкінці 1980-х засновник Peloton Джон Фоулі ще був підлітком, iFIT стала піонером домашнього фітнесу зі своїми біговими доріжками, які приєднувалися до відеомагнітофонів і автоматично змінювали кут нахилу відповідно до запису на касеті.

Колись найбільший виробник спортивного обладнання у світі, iFIT змушений був поступитися цим титулом значно молодшому Peloton. Після непідтвердженої зустрічі у 2013-му в офісі iFIT в Логані Peloton швидко перевершив старшого конкурента. Під час тієї зустрічі, за заявою iFIT в позові 2016 року, Фоулі попросив доступ до технології велотренажера компанії, але отримав відмову.

Коли почалася пандемія, популярний велотренажер від Peloton із тачскрином і власні онлайн-заняття допомогли молодій компанії закріпитися на вершині. Її майже $3 млрд доходів торік – перший повний рік компанії після перетворення на публічну у вересні 2019-го – вдвічі перевищили $1,5 млрд доходів iFIT.

iFIT зараз планує власну IPO, і це менше ніж за рік після $200 млн інвестицій у жовтні від L Catterton, фірми приватного капіталу, яку підтримує Бернар Арно. У цій угоді iFIT оцінили у $7 млрд, а за оцінками Forbes, мажоритарна частка Воттерсона в iFIT варта $3,2 млрд (Forbes застосовує 10% знижки до приватних компаній). Це понад $2 млрд статків Фоулі, більша частина яких припадає на 6% частки у Peloton включно з опціонами.

Getty Images

Засновнику Peloton Джону Фоулі прийшла в голову ідея домашнього велотренажера, коли його дружині не вдалося записатися на заняття в Soulcycle. Фото Getty Images

Вони не єдині, хто змагається за ласий шматок світового ринку фітнес-занять, спортивного обладнання й одягу, який оцінюють у $244 млрд. Пʼять новачків, серед яких і Tempo, стартап виробництва фітнес-дзеркала зі штучним інтелектом, і виробник силового тренажера Tonal, разом зібрали понад $800 млн інвестицій із січня 2020-го. А Lululemon купив виробника фітнес-приладів Mirror за $500 млн минулого червня.

Студія занять на велотренажерах SoulCycle також заходить на ринок домашнього фітнесу, запустивши власний домашній велотренажер у жовтні, а Apple тепер змагається за глядачів і прихильників спорту після дебюту власного сервісу Fitness+ у грудні.

А ще ж Beachbody, яка 2020-го повідомила про збільшення кількості підписників своєї стримінгової фітнес-платформи на 53%, стала публічною через злиття з виробником велотренажерів Myx Fitness і бланковою компанією у червні; це зробило її новою загрозою для Peloton і iFIT, а її співзасновника Карла Дайклера – мільярдером. 

Звісно, Воттерсон не збирається здаватися без бою. iFIT продовжує випускати нові продукти, серед яких і, власне, фітнес-дзеркало Vault, що зʼявилося в січні. Компанія випускає 100 нових відеозанять на місяць, а завдяки партнерській угоді з Planet Fitness, у якої тепер міноритарна частка в iFIT, бібліотека відеоуроків зросла майже до 15 000 занять, що робить її на 50% більшою за бібліотеку Peloton.

Також iFIT стала займатися усвідомленістю (mindfulness), представивши серію вправ на усвідомленість і уроків йоги під назвою iFIT Mind. Вона продовжує розширювати свій арсенал із понад 400 патентів, нещодавно оголосивши про новий режим занять на тренажерах, за яким кут нахилу й опір змінюються відповідно до цільового ритму серцебиття.

Ці патенти за сімома замками є основою боротьби iFIT проти Peloton: iFIT уперше подала до суду на Peloton у 2016-му за порушення її патенту на фірмовий велотренажер, заявивши, що Фоулі скопіював її технологію. І хоч справа завершилася в 2017-му, юридична битва розгорілася знову, коли Peloton подала до суду на iFIT у травні минулого року. Наразі між компаніями три відкриті позови.

«Я люблю, щоб ключі до моїх дверей були завжди у мене, і я не поспішаю надто часто ними ділитися», – каже Воттерсон.

На ринку домашнього спорту шалена конкуренція. Ось як воюють дві найбільші компанії iFIT та Peloton /Фото 1

Воттерсон (праворуч) і iFIT пожертвували один мільйон масок Юті для захисту від епідемії ковіду в травні 2020-го. «Щодня ми займаємося тим, що допомагаємо людям залишатися здоровими», – сказав він. ФIFIT HEALTH & FITNESS

Скотт Воттерсон виріс у родині мормонів у маленькому університетському містечку Логан, що в штаті Юта. Він не полишав рідного містечка до 1977-го, коли йому виповнилося 22. Тоді він взяв перерву в навчанні в Університеті Юти, щоб поїхати в дворічну місію у Тайбей поширювати мормонську віру. Того ж року, позичивши гроші у батька, він з однокурсником Ґері Стівенсоном започаткували компанію Weslo, яка продавала імпортовані з Азії меблі.

Повернувшись додому з Тайваню і отримавши диплом за головною спеціальністю «Бізнес» і додатковою «Китайська мова» в 1979-му, Воттерсон почав продавати печі на дровах, а пізніше також велотренажери та бігові доріжки, які вироблялися переважно у Тайвані, під брендом ProForm.

Воттерсон і Стівенсон продали більшу частину Weslo компанії Weider Health and Fitness за нерозголошену суму в 1989-му; за угодою обидва співзасновники залишалися міноритарними партнерами, а Воттерсон – гендиректором. Пʼять років по тому фірма приватного капіталу Bain Capital – на той час під керівництвом Мітта Ромні – купує мажоритарну частку Weslo у Weider за угодою про левериджовий викуп на $370 млн.

Під керівництвом Bain компанія швидко прикупила фітнес-бренди, такі як NordicTrack у 1999-му і Freemotion у 2000-му. У період між іще однією трирічною місією до Тайваню в 2004-му і виходом із компанії співзасновника Стівенсона в 2008-му, який пішов служити членом Кворуму сімдесяти мормонської церкви, Воттерсон і Bain перетворили компанію на найбільшого в світі виробника спортивного обладнання.

У 2010-му Воттерсон ужив агресивних заходів для захисту дорогоцінного набору патентів компанії. На той час відома як ICON Health & Fitness компанія подала до суду на невеликого конкурента Octane, який продавав еліптичні тренажери, за порушення патенту. Справа дійшла аж до Верховного Суду у 2014-му, і судді одноголосно винесли вирок на користь Octane.

Згідно з цим рішенням, ICON повинна була сплатити понад $1,6 млн судових витрат. Окрім того, через цю справу виник прецедент, за яким тепер легше змусити сторону, що програла у безглуздих позовах за порушення патенту, оплатити юридичні й судові витрати за сторону-переможницю.

Поки ICON, яка тепер називається iFIT, займалася судовими тяганинами, її найбільша проблема тільки народжувалася за тисячі кілометрів від Логана в Нью-Йорку. У 2012-му Джон Фоулі, який вісім років керував різними вебсайтами для медіа-конгломерату IAC, пішов з роботи у Barnes & Noble, щоб заснувати Peloton. Наступного року йому вдалося зібрати понад $300 000 на Kickstarter, щоб створити інтерактивний велосипед із тачскрином, який транслює заняття наживо або в записі.

Поки Peloton швидко розвивався, Воттерсон викупив у Bain мажоритарну частину своєї компанії в 2015-му і завдав удару у відповідь у 2017-му – випустив спортивні уроки, які знімали у різних куточках світу. (Peloton відповіла власною біговою доріжкою.)

І знову iFIT намагається виграти війну через суд. Вона подала позов на Peloton у 2016-му, заявивши, що Фоулі приїхав у штаб-квартиру iFIT в Логані в липні 2013-го, щоб зустрітися з керівництвом і отримати доступ до технологій компанії – на той момент Peloton не продав жодного велотренажера. iFIT відмовила йому. iFIT стверджувала, що Фоулі того дня і в подальшому проігнорував низку попереджень про використання патентів компанії. Сторони дійшли згоди в 2017-му, коли дві компанії підписали ліцензійну угоду на використання технології велотренажера.

Затишшя було недовгим. Peloton випустила IPO, яке зібрало $1,2 млрд у вересні 2019-го – і це лише за кілька місяців до того, як локдаун через ковід спричинив зростання продажів велотренажерів, бігових доріжок і підписок на заняття спортом онлайн. З березня 2020-го до березня 2021-го акції Peloton виросли на понад 300%, що забезпечило Фоулі місце у списку мільярдерів від Forbes у 2021-му з власними статками в $1,5 млрд.

Бум на ринку домашнього фітнесу допоміг iFIT наздогнати карколомне зростання Peloton, але не загальні продажі. Доходи iFIT виросли на 50% – від $1 млрд за перші девʼять місяців 2020-го до $1,5 млрд за цілий рік – і майже наздогнали 56%-не зростання Peloton за той же період.

«Під час пандемії люди бігли за всім, що повʼязано зі спортом вдома, – каже Симеон Сіґель, старший аналітик у BMO Capital Markets. – Ті, хто продає спортивне обладнання, за останній рік продали все, що мали в запасі».

Натомість Peloton переносить битву до суду: у травні 2020-го компанія подала позов на iFIT, бо та нібито скопіювала оригінальну опцію Peloton, за якою можна переглянути рейтинг учасників, які пройшли урок. За пʼять місяців уже iFIT подала до суду на Peloton за порушення патенту на технологію велотренажера, яка автоматично змінює рівні о́пору під час занять. У лютому суддя відмовив iFIT у проханні призначити попередню судову заборону, і справа все ще триває.

Та на цьому юридична драма не скінчилася: два місяці по тому, в квітні, iFIT подала ще один позов на Peloton за порушення патенту, заявивши, що та скопіювала опцію, яка дає змогу тренеру на відстані змінювати опір і кут нахилу тренажерів підопічних під час занять.

«У нас кілька позовів проти Peloton, які знаходяться на різній стадії розгляду. Ми є лідером інновацій в індустрії віддаленого спорту, наша інтелектуальна власність є ключовою для нашої компанії, тому ми зробимо все можливе, щоб її захистити», – заявив представник iFIT. Peloton не відреагував на низку прохань прокоментувати ситуацію.

Воттерсона все це не бентежить, адже він вважає конкуренцію із Peloton перевагою: «Коли вони продовжують користуватися нашими запатентованими інноваціями, ми можемо передбачити, в якому напрямку вони рухаються».

На ринку домашнього спорту шалена конкуренція – від протистояння між iFIT і Peloton до навали стартапів. Та новий тренд змінює ринок: споживачі все частіше відходять від моделі «купити все в одному місці», а натомість поєднують тренажери однієї компанії з заняттями від «чужих» платформ.

«У певних тренерів є заняття на платформах компаній, але також і власні на YouTube», – каже Кендіс Марі з Нью-Йорка, консультантка з соціальних медіа і власниця велотренажера від NordicTrack. Гідеон Аканде, інструктор з фітнесу з Чикаго, пропонує заняття на платформі iFIT і на особистому каналі в YouTube. Сіґель із BMO додає: «Настає час, коли споживач буде диктувати, як він хоче займатися, і йому може подобатися тренажер однієї компанії, а от заняття – від іншої».

Воттерсон усе ще переконаний, що iFIT може перевершити Peloton лінійкою тренажерів і своїм контентом. Цього, він вважає, достатньо для того, щоб клієнти продовжили купувати обладнання його компанії і підписуватися на платформу iFIT. А потенційно дуже прибуткове IPO пізніше цього року тільки допоможе компанії, яку він заснував ще студентом 44 роки тому.

«Як інноваційна компанія, ти створюєш ідею, а потім [конкурент] намагається вигадати те саме, але з іншого ракурсу, – каже він. – Завжди приємно, коли люди хочуть наслідувати твої ідеї, це лестить».

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд