Україна роками чекає на прихід платіжного сервісу Stripe. Чому він такий важливий для бізнесу та чи пришвидшить запуск війна
Категорія
Картина дня
Дата

Україна роками чекає на прихід платіжного сервісу Stripe. Чому він такий важливий для бізнесу та чи пришвидшить запуск війна

Війна відкрила для українців послуги від PayPal та Revolut. Наступною ціллю Міністерство цифрової трансформації хоче зробити Stripe – платіжний сервіс, що радикально спростить бізнесу отримання закордонних платежів, та один із найдорожчих стартапів світу. Чому, не зважаючи на новини про успішні переговори, цей сервіс досі не зайшов в Україну

Очільник Мінцифри Михайло Федоров уперше пообіцяв Stripe в Україні ще весною 2021-го, а в розпал війни запустив петицію, щоб прискорити процес. Швидких результатів, як це сталося з фінтех-гігантами Revolut чи PayPal, поки що не отримали. «До діалогу з командою Stripe долучилися НБУ та Visa, тому вихід компанії на український ринок може пришвидшитися», – розповідали на початку квітня в Мінцифрі.

Чи знаменує це якийсь прогрес? У Visa Forbes сказали, що «не дають коментарі стосовно іншого бренду», а в НБУ, що банк «цьогоріч не брав участі в спілкуванні зі Stripe щодо виходу на український платіжний ринок». 

За словами заступника міністра цифрової трансформації з питань розвитку ІТ Олександра Борнякова, діалог продовжується – «вдалося навіть достукатися до керівництва». Після двох років перемовин Мінцифри начебто попросило від Stripe чіткий план з означеними датами, а тепер очікує на відповідь. У Stripe не відповіли на запит Forbes.

Що під капотом у Stripe

Що під капотом у Stripe

Компанію, яка виросла із семи рядків коду до найдорожчого приватного стартапу вартістю $95 млрд, заснували у 2010 році брати Джон і Патрік Коллісони з Ірландії. Forbes оцінює статки кожного з братів у $9,5 млрд.

Stripe допомагає бізнесам та користувачам обробляти онлайн-платежі. Серед його клієнтів – компанії Google, Slack, Zoom, Netflix і Amazon.

За час існування Stripe залучив $2,2 млрд. Серед його інвесторів як зіркові фонди Sequoia Capital, Baillie Gifford та General Catalyst, так і ангели Пітер Тіль, Макс Левчин та Ілон Маск.

Основні конкуренти Stripe на світовому фінтех-ринку – американські PayPal і Block (колишній Square). Відрізняються вони тим, що Block фокусується на розрахунках у магазинах, а PayPal – на створенні онлайн-рахунків та переказі платежів. 

У Stripe інша модель – він зосереджує свою увагу на створенні зручного для розробників коду, який можна додати на сайт для обробки платежів.

Повний запуск Stripe в Україні потребує щонайменше два-три роки, адже компанії треба буде інтегруватися в платіжну, фінансову та юридичну екосистему Україну, каже Максим Козенко, технічний директор платіжної системи Fondy. Вона обробляє платежі для Uklon, Glovo, Helen Marlen.

Зараз Stripe доступний у 47 країнах, переважно в Європі та Північній Америці. Найближчі до нас – країни Балтії та Польща. Українському підприємцю він пришвидшить вихід на глобальні маркетплейси та відкриє можливість отримання платежів у понад 135 валютах. 

Щоб Stripe прийшов до України, треба перш за все мати відповідний об’єм онлайн-бізнесу, а також потенціал для росту, каже Ростислав Дюк, голова правління Української асоціації фінтех-компаній. 

У 2021 році Stripe обробив транзакцій на $640 млрд, а його виторг зріс на 70% та становив $7,4 млрд. Українці у 2020 році витратили в інтернеті понад $3,5 млрд, свідчать дані дослідження EVO. «Гіганти типу Stripe не заходять на галявину, де немає потенціалу для зростання», – каже Олена Сосєдка, засновниця фінтех-екосистеми Concord Fintech Solutions. 

Підприємці очікують, що Stripe може вирішити «споконвічну проблему українського онлайн-бізнесу – платежі між країнами (кросбордерні платежі)», каже Козенко. Хоча Stripe, на його думку, сфокусується на іншому – виведенні на український ринок своїх міжнародних клієнтів.

За словами Козенка, платежі між країнами – це складна процедура, оскільки конвертація та переведення валюти з однієї юрисдикції в іншу є зоною особливого контролю НБУ та ДФС

«Ви не можете уникнути примусової конвертації іноземних платежів у гривню, якщо у вас компанія відкрита в Україні, оскільки діє обмеження валютного контролю НБУ, – скаржиться він. – Жоден банк в Україні також досі не приймає платежі American Express та Discover, популярних платіжних систем у покупців зі США». Як українські підприємці розвʼязують ці проблеми?

Єдиний варіант від самого Stripe – реєстрація юридичної особи за допомогою програми Stripe Atlas. Вона дає змогу стартапам відкрити компанію у США та приймати туди платежі за одноразову оплату в $500 та здійснює подальше обслуговування податкових витрат. Це доступно й українцям. Також можна реєструвати юридичні особи в інших юрисдикціях (Велика Британія, Естонія) або користуватися сервісами-конкурентами: глобальні платежі організовує Paymentwall, 2Checkout, Skrill.

Stripe кращий через більшу довіру з боку банків, надійність та швидкість платежів, а також доступ до власної екосистеми. Окрім софту для обробки грошових переказів, Stripe має й інші сервіси: можливість створити власну онлайн-касу, щоб приймати платежі у фізичних магазинах, послуги з кредитування та емісії карток, а також сервіс попередження онлайн-шахрайства. Під час війни Stripe також скасував комісію для сайту Ukraine Take Shelter, який допомагає біженцям з України знайти житло за кордоном.

Порівняно з українськими конкурентами Stripe має дорожчі сервіси. Він стягує 2,9% комісії при оплаті карткою в інтернеті та 2,7% за проведення платежів у магазинах. Тобто за одну інтернет-транзакцію на суму $100 Stripe заробляє близько $3. Комісія за конвертацію валюти для іноземних карток це ще 1%.

В українського Fondy комісія 2,4% для бізнесу із виторгом ​​до 500 000 грн на місяць і 2,3% – для тих, хто заробляє більше. За три квартали 2021 року виторг компанії склав понад 239 млн грн. У LiqPay від ПриватБанку комісія близько 2,2%.

Поки що на сайті Stripe серед країн, де проходить закрите тестування, є лише Гібралтар, Індонезія, Філіппіни, Ліхтенштейн та Тайланд. Не за горами й Україна, запевняють у Мінцифрі. «Нам вдалося достукатися до керівництва, і зараз ми чекаємо внутрішнього рішення компанії про те, що вони готові заходити в Україну, – каже Борянков. – Ми працюємо на випередження і надаємо їм навіть більше інформації ще до того, як вони просять».

Матеріали по темі