Ярослав Циганенко. Фото з особистого архіву/Ілюстрація Shutterstock/Анна Наконечна
Категорія
Інновації
Дата

Стартап може залучити до $100 000, не розмиваючи частки в компанії. Як це зробити

Ярослав Циганенко. Фото з особистого архіву/Ілюстрація Shutterstock/Анна Наконечна

Dots Platform – платформа для запуску сервісу доставки їжі, яку створює Ярослав Циганенко. Раніше він запустив сервіс доставки Mister.Am. Новий стартап Циганенко робить без зовнішніх інвестицій, реінвестуючи прибуток з існуючого проєкту і використовуючи ґрантові гроші. Так Dots Platform отримала вже понад $100 000, не розмиваючи частки засновників. Як іншим компаніям скористатися цим шансом?

Forbes Ukraine випустив новий номер журналу. Придбати його з безкоштовною доставкою можна за цим посиланням. У журналі: перший список найкращих роботодавців для ветеранів, список перспективних молодих українців «30 до 30», 40 компаній, які вийшли на іноземні ринки під час війни, історії Марії Берлінської, Всеволода Кожемяки та загалом майже два десятки текстів.

Ґрантові гроші – не просто лотерейний квиток, який можна витягнути без особливих зусиль. Приготуйтеся витратити на це ресурси, час і енергію команди. Але для початку окресліть потенційну сферу фандрейзингу. Ми вирішили, що це корпорації, акселератори, стартап-батли і програми підтримки. Ось як працює кожна з них.

Корпорації

Великому бізнесу потрібні інновації, щоб оптимізувати витрати, нарощувати виручку й освоювати нові ніші. Але створювати їх усередині складно: заважає бюрократія й низька швидкість прийняття рішень. Тому корпорації охоче співпрацюють з B2B-стартапами: організовують конкурси та відбори. Переможці можуть розраховувати на запуск пілотного проєкту, а в майбутньому – великого клієнта, інвестиції або навіть поглинання. Що вийшло в нас?

Dots Platform попрацювала з двома корпораціями. Перша – «Укрзалізниця». 2018 року держкомпанія озвучила амбітний меседж: «Перемогти бюрократію через інновації» і відбирала стартапи для співпраці. Ми стали одним із переможців відбору з пілотним проєктом, який дасть змогу замовляти їжу в поїздах: свіжі страви можна отримувати на одній зі станцій прямування.

Проєкт швидко злетів, підключилися кілька сотень ресторанів із 10 міст. За два місяці підтвердили всі гіпотези і були готові рухатися далі. Все це – до офіційного запуску. «Укрзалізниці» знадобилося більше трьох місяців тільки щоб підписати стартові документи.

Після цього нам відправили багатосторінковий шаблон проєкту, який потрібно було заповнити і захистити через кілька місяців. Далі за планом був тендер. Що було б після нього, ми не дізнавалися – прийняли рішення смикнути стоп-кран і вистрибнути з поїзда. Цього разу бюрократія перемогла: проєкт закрили, не отримали грошей і втратили потенційного клієнта. Які висновки? Ретельно зіставляйте витрачені ресурси та очікуваний результат. У цьому випадку продовжувати роботу не мало сенсу.

Другий приклад – співпраця з МХП. У кінці 2020 року агрохолдинг запустив конкурс стартапів MHP Innovation Lab. Він шукає рішення, які допоможуть компанії трансформуватися з сировинної в кулінарну. Ми також подали заявку, пройшли до фіналу й стали переможцями. Врешті запустили сервіс доставки продуктів харчування в двох містах України в пілотному режимі. Перевірили гіпотези, отримали дані для аналізу.

Програма не припускала фінансування, але забезпечила іншу можливість. Вартість одного цільового ліда в нашому сегменті – це десятки доларів, вартість контракту – тисячі. Можливість розповісти про свій продукт керівництву корпорації – безцінна. Ви можете мати великі маркетингові бюджети, але місяцями пробивати багаторівневу оборону великої компанії і не добитися результату. Через корпоративне співробітництво це можна зробити за кілька пітчів.

Акселератори

Це організації, які допомагають стартапам на ранніх стадіях прискоритися в розвитку. Коротко про їхні види.

Equity акселератори

Надають стартапам навчання, менторство, нетворк і гроші, отримуючи натомість невелику частку й заробляючи в подальшому на зростанні її вартості. Напевно, найпотужнішим із них є Y Combinator, на рахунку якого вже сотні успішних компаній із сумарною капіталізацією понад $400 млрд. Також варто відзначити 500 Startups і Techstars. Ці акселератори претендують на частку 6–7% в обмін на якісну програму і $100 000–150 000 фінансування. Якщо подивитися ширше, у світі тисячі подібних організацій із різноманітними пропозиціями та умовами участі.

Equity-free акселератори

Ці організації не претендують на частку. Замість цього вони пропонують платне навчання – стартап може його оплатити чи покрити ґрант. Розглянемо, які акселеративні програми готовий оплатити переможцям Український фонд стартапів (USF).

Стартап може залучити до $100 000, не розмиваючи частки в компанії. Як це зробити /Фото 1

Ми уважно вивчили всі варіанти і подали заявку на участь в ISE: цей акселератор забезпечує взаємодію з конкретними бізнесами, для яких наше рішення може бути максимально цінним. При цьому навчання оплатить USF.

Також в Україні можна звернути увагу на такі програми, як Nest від Unit.City і Sector-X. Глобально варто подивитися в першу чергу на Startup School від Y Combinator. Це безкоштовний курс, до якого додаються ваучери на використання десятків сервісів, таких як Digital Ocean, Stripe, Brex на суму понад $100 000.

Корпоративні акселератори

Для корпорацій навчання – ще один спосіб знайти спільну мову зі стартапами. Нам вдалося потрапити в FBStart від Facebook (на жаль, він уже закритий) і отримати $40 000. Це були не живі гроші, а ваучери на послуги Facebook Ads, HubSpot, MailChimp та інших сервісів, більшу частину з яких ми ефективно використовували.

Стартап-батли

Змагання стартапів – чудовий спосіб розповісти про свій продукт, прокачати навик публічних виступів, відшліфувати пітч, отримати чесний фідбек, познайомитися з потенційними інвесторами. А ще це шанс отримати грошовий приз за перемогу.

Один із найсильніших івентів – TechCrunch Disrupt. Це майданчик, де змагаються за чек на $100 000. Ближчий приклад – львівська конференція IT-Arena, в рамках якої проходить і змагання стартапів. У 2021 року призовий фонд склав $165 000, переможець отримав $20 000.

Програми підтримки стартапів

Ґрантова підтримка

Якщо говорити про ґранти, то одним із найяскравіших прикладів в українській стартап-екосистемі є кейс Solar Gaps. Їм вдалося отримати $1 млн у рамках програми Єврокомісії Horizon 2020.

На жаль, вірогідність отримання такого безповоротного фінансування обернено пропорційна його сумі. А участь у програмі – досить тривалий і трудомісткий шлях. Тому тут особливо важливо порівнювати необхідні ресурси й шанси на успіх. Також існують компанії, що надають ґрантовий консалтинг.

Один із найбільш зрозумілих способів отримання грошей в Україні – ґранти Українського фонду стартапів (USF). Фонд дає найкращим командам фінансування в розмірі до $50 000 без участі в капіталі.

Нам вдалося стати одним із переможців USF і отримати свої $50 000. З моменту заявки до отримання першого траншу на рахунок пройшло близько девʼяти місяців. При цьому участь в USF – перш за все хороша вправа для фаундерів. Навіть якби ми не отримали грошей, часу не було б витрачено даремно. Процес підготовки допомагає структурувати бачення продукту й стратегії його розвитку, зрозуміти слабкі сторони, добре пропрацювати питання конкуренції та позиціонування.

Програми від компаній

Безліч диджитал-сервісів мають власні програми, орієнтовані на стартапи, і цим варто користуватися. Наприклад, SendPulse виділяє 125 000 грн на маркетингові інструменти, а AWS – до $100 000 на сервера.

Нам вдалося отримати від Amazon ресурсів на $35 000 для використання їх хмарної інфраструктури за программою AWS Activate. Багато в чому завдяки перемозі в USF, оскільки стартап-фонд є партнером AWS.

На додаток до грошей також ішла експертиза системних архітекторів команди Amazon, що було дуже доречно. Вони допомогли нам бесшовно мігрувати на нову серверну інфраструктуру й оптимізувати витрати, використовуючи суперактуальні технології, наприклад, serverless.

Чому на це варто витрачати час

Гроші для стартапу – це не банкноти в сейфі, а паливо для руху вперед, зростання, розвитку й розширення горизонтів. На додаток до цього, беручи участь у програмах, ви отримуєте ще й нетворк, досвід, нові знання і клієнтів. Ну, а ґранти й перемоги – ознака того, що ви на правильному шляху, як і оцінка команди, продукту й стратегії.

Контриб'ютори співпрацюють із Forbes на позаштатній основі. Їхні тексти відображають особисту точку зору. У вас інша думка? Пишіть нашій редакторці Тетяні Павлушенко – [email protected]

26 вересня на Форумі «Енергія бізнесу» Forbes збирає регуляторів і лідерів бізнесу. Мета заходу — обговорити проблеми і знайти рішення, які дозволять зробити українську енергетику дешевою, рясною та стійкою. Встигніть купити квиток!

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні