Dots Platform – платформа для запуску сервісу доставки їжі, яку створює Ярослав Циганенко. Раніше він запустив сервіс доставки Mister.Am. Новий стартап Циганенко робить без зовнішніх інвестицій, реінвестуючи прибуток з існуючого проєкту і використовуючи ґрантові гроші. Так Dots Platform отримала вже понад $100 000, не розмиваючи частки засновників. Як іншим компаніям скористатися цим шансом?
Ґрантові гроші – не просто лотерейний квиток, який можна витягнути без особливих зусиль. Приготуйтеся витратити на це ресурси, час і енергію команди. Але для початку окресліть потенційну сферу фандрейзингу. Ми вирішили, що це корпорації, акселератори, стартап-батли і програми підтримки. Ось як працює кожна з них.
Корпорації
Великому бізнесу потрібні інновації, щоб оптимізувати витрати, нарощувати виручку й освоювати нові ніші. Але створювати їх усередині складно: заважає бюрократія й низька швидкість прийняття рішень. Тому корпорації охоче співпрацюють з B2B-стартапами: організовують конкурси та відбори. Переможці можуть розраховувати на запуск пілотного проєкту, а в майбутньому – великого клієнта, інвестиції або навіть поглинання. Що вийшло в нас?
Dots Platform попрацювала з двома корпораціями. Перша – «Укрзалізниця». 2018 року держкомпанія озвучила амбітний меседж: «Перемогти бюрократію через інновації» і відбирала стартапи для співпраці. Ми стали одним із переможців відбору з пілотним проєктом, який дасть змогу замовляти їжу в поїздах: свіжі страви можна отримувати на одній зі станцій прямування.
Проєкт швидко злетів, підключилися кілька сотень ресторанів із 10 міст. За два місяці підтвердили всі гіпотези і були готові рухатися далі. Все це – до офіційного запуску. «Укрзалізниці» знадобилося більше трьох місяців тільки щоб підписати стартові документи.
Після цього нам відправили багатосторінковий шаблон проєкту, який потрібно було заповнити і захистити через кілька місяців. Далі за планом був тендер. Що було б після нього, ми не дізнавалися – прийняли рішення смикнути стоп-кран і вистрибнути з поїзда. Цього разу бюрократія перемогла: проєкт закрили, не отримали грошей і втратили потенційного клієнта. Які висновки? Ретельно зіставляйте витрачені ресурси та очікуваний результат. У цьому випадку продовжувати роботу не мало сенсу.
Другий приклад – співпраця з МХП. У кінці 2020 року агрохолдинг запустив конкурс стартапів MHP Innovation Lab. Він шукає рішення, які допоможуть компанії трансформуватися з сировинної в кулінарну. Ми також подали заявку, пройшли до фіналу й стали переможцями. Врешті запустили сервіс доставки продуктів харчування в двох містах України в пілотному режимі. Перевірили гіпотези, отримали дані для аналізу.
Програма не припускала фінансування, але забезпечила іншу можливість. Вартість одного цільового ліда в нашому сегменті – це десятки доларів, вартість контракту – тисячі. Можливість розповісти про свій продукт керівництву корпорації – безцінна. Ви можете мати великі маркетингові бюджети, але місяцями пробивати багаторівневу оборону великої компанії і не добитися результату. Через корпоративне співробітництво це можна зробити за кілька пітчів.
Акселератори
Це організації, які допомагають стартапам на ранніх стадіях прискоритися в розвитку. Коротко про їхні види.
Equity акселератори
Надають стартапам навчання, менторство, нетворк і гроші, отримуючи натомість невелику частку й заробляючи в подальшому на зростанні її вартості. Напевно, найпотужнішим із них є Y Combinator, на рахунку якого вже сотні успішних компаній із сумарною капіталізацією понад $400 млрд. Також варто відзначити 500 Startups і Techstars. Ці акселератори претендують на частку 6–7% в обмін на якісну програму і $100 000–150 000 фінансування. Якщо подивитися ширше, у світі тисячі подібних організацій із різноманітними пропозиціями та умовами участі.
Equity-free акселератори
Ці організації не претендують на частку. Замість цього вони пропонують платне навчання – стартап може його оплатити чи покрити ґрант. Розглянемо, які акселеративні програми готовий оплатити переможцям Український фонд стартапів (USF).
Ми уважно вивчили всі варіанти і подали заявку на участь в ISE: цей акселератор забезпечує взаємодію з конкретними бізнесами, для яких наше рішення може бути максимально цінним. При цьому навчання оплатить USF.
Також в Україні можна звернути увагу на такі програми, як Nest від Unit.City і Sector-X. Глобально варто подивитися в першу чергу на Startup School від Y Combinator. Це безкоштовний курс, до якого додаються ваучери на використання десятків сервісів, таких як Digital Ocean, Stripe, Brex на суму понад $100 000.
Корпоративні акселератори
Для корпорацій навчання – ще один спосіб знайти спільну мову зі стартапами. Нам вдалося потрапити в FBStart від Facebook (на жаль, він уже закритий) і отримати $40 000. Це були не живі гроші, а ваучери на послуги Facebook Ads, HubSpot, MailChimp та інших сервісів, більшу частину з яких ми ефективно використовували.
Стартап-батли
Змагання стартапів – чудовий спосіб розповісти про свій продукт, прокачати навик публічних виступів, відшліфувати пітч, отримати чесний фідбек, познайомитися з потенційними інвесторами. А ще це шанс отримати грошовий приз за перемогу.
Один із найсильніших івентів – TechCrunch Disrupt. Це майданчик, де змагаються за чек на $100 000. Ближчий приклад – львівська конференція IT-Arena, в рамках якої проходить і змагання стартапів. У 2021 року призовий фонд склав $165 000, переможець отримав $20 000.
Програми підтримки стартапів
Ґрантова підтримка
Якщо говорити про ґранти, то одним із найяскравіших прикладів в українській стартап-екосистемі є кейс Solar Gaps. Їм вдалося отримати $1 млн у рамках програми Єврокомісії Horizon 2020.
На жаль, вірогідність отримання такого безповоротного фінансування обернено пропорційна його сумі. А участь у програмі – досить тривалий і трудомісткий шлях. Тому тут особливо важливо порівнювати необхідні ресурси й шанси на успіх. Також існують компанії, що надають ґрантовий консалтинг.
Один із найбільш зрозумілих способів отримання грошей в Україні – ґранти Українського фонду стартапів (USF). Фонд дає найкращим командам фінансування в розмірі до $50 000 без участі в капіталі.
Нам вдалося стати одним із переможців USF і отримати свої $50 000. З моменту заявки до отримання першого траншу на рахунок пройшло близько девʼяти місяців. При цьому участь в USF – перш за все хороша вправа для фаундерів. Навіть якби ми не отримали грошей, часу не було б витрачено даремно. Процес підготовки допомагає структурувати бачення продукту й стратегії його розвитку, зрозуміти слабкі сторони, добре пропрацювати питання конкуренції та позиціонування.
Програми від компаній
Безліч диджитал-сервісів мають власні програми, орієнтовані на стартапи, і цим варто користуватися. Наприклад, SendPulse виділяє 125 000 грн на маркетингові інструменти, а AWS – до $100 000 на сервера.
Нам вдалося отримати від Amazon ресурсів на $35 000 для використання їх хмарної інфраструктури за программою AWS Activate. Багато в чому завдяки перемозі в USF, оскільки стартап-фонд є партнером AWS.
На додаток до грошей також ішла експертиза системних архітекторів команди Amazon, що було дуже доречно. Вони допомогли нам бесшовно мігрувати на нову серверну інфраструктуру й оптимізувати витрати, використовуючи суперактуальні технології, наприклад, serverless.
Чому на це варто витрачати час
Гроші для стартапу – це не банкноти в сейфі, а паливо для руху вперед, зростання, розвитку й розширення горизонтів. На додаток до цього, беручи участь у програмах, ви отримуєте ще й нетворк, досвід, нові знання і клієнтів. Ну, а ґранти й перемоги – ознака того, що ви на правильному шляху, як і оцінка команди, продукту й стратегії.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.