60 000 українців виробляють деталі для BMW, Volkswagen та інших автогігантів. Чи можуть українські заводи виконувати контракти під виття сирен
Категорія
Картина дня
Дата

60 000 українців виробляють деталі для BMW, Volkswagen та інших автогігантів. Чи можуть українські заводи виконувати контракти під виття сирен

За останні роки в Україні зʼявилося більше двох десятків виробників автокомпонентів, але війна може істотно скоротити галузь з річним оборотом більш як $500 млн. Хто під загрозою зупинки та наскільки відновились основні гравці?

В Україні працюють 22 світові та регіональні виробники в галузі деталей для авто, на яких задіяно майже 60 000 працівників. Основна спеціалізація – дрібні деталі, які потребують великого обсягу ручної роботи. 

За оцінками AutoAnalysis, українські заводи забезпечували 20% європейських поставок кабельних мереж. Також вони пропонують пошив автосидінь, виробництво пластикових перемикачів та електроніки. 

Іноземних інвесторів приваблюють дешева робоча сила та близькість до кордону з країнами ЄС. Війна нівелювала переваги та поставила питання щодо доцільності нових замовлень. Чи в змозі українські заводи виконувати контракти під виття тривожних сирен? 

Для світових автоконцернів це не гіпотетичне питання. Найбільші з них уже кілька разів призупиняли випуск машин через припинення постачання комплектовання з України. Ось декілька прикладів. Volkswagen Group призупинив виробництво на заводах у Цвіккау, Дрездені та флагманських у Вольфсбурзі і Братиславі. BMW скоротило виробництво на підприємствах у Німеччині, в Мюнхені та Дінгольфінгу, на заводі з виробництва двигунів в Австрії, а також на британському заводі Mini. Те саме зробив Daimler на заводі в Зіндельфінгені. Porsche тимчасово закривав завод у Лейпцигу. 

Консалтингова компанія IHS Markit, яку цитує WSJ, прогнозує, що через війну в Україні світові автоконцерни не зможуть виробити в 2022 році від 1,5 до 3 млн автомобілів, або 2–4% світового обсягу. За даними менеджерки Українського автомобільного кластера Ольги Трофімової, європейські автовиробники вже знизили виробництво на 20% і зараз розробляють евакуаційні плани на випадок втрати українських постачальників. 

Forbes запитав основних гравців ринку про те, як вони справляються з найбільшою у своїй історії кризою і чи планують залишатись в Україні. 

60 000 українців виробляють деталі для BMW, Volkswagen та інших автогігантів. Чи можуть українські заводи виконувати контракти під виття сирен /Фото 1

Sebn UA

Виторг за три квартали 2021 року: €50 млн

Виробляє кабельну продукцію для Volkswagen Group з 2006 року із заводами в Тернополі, Чернівцях, Чорткові і Хмельницькому. 24–25 лютого «дочка» німецько-японської Sumitomo Electric Bordnetze SE призупинила виробництво, але вже з понеділка, 28 лютого, відновила на третину. 

Зараз, за словами операційного директора компанії Олександра Шлампа, два заводи працюють у дві зміни, решта – в одну подовжену. Підприємство виготовляє 70% від довоєнних обсягів.

«Ми повернулися, аби показати клієнту, що готові виготовляти та відправляти продукцію», – говорить Шламп. Війна в Україні – не єдина причина виробничих збоїв VW Group. Автомобільна галузь з минулого року намагається розвʼязати проблему дефіциту напівпровідників. «Усе це призвело до руйнування глобальних ланцюжкив постачання», – говорить Шламп.  

Наразі у компанії профіцит персоналу 10–15%. Тим, хто не задіяний у виробництві, виплачується ⅔ окладу. 

Шламп каже, що на зустрічі з персоналом представники VW запевнили, що не збираються йти з України. Наразі компанія не скасувала жодного спільного проєкту. Чи може VW знайти альтернативу український електричній проводці? «Може», – каже Шламп. Для цього потрібно кілька десятків мільйонів євро і до двох років. 

Fujikura

Виторг у 2021 році: €40 млн

Кабельні джгути з заводу Fujikura Automotive Ukraine Lviv встановлюються на VW Touran, Porsche Cayenne і Macan, Skoda Fabia та інші популярні моделі Volkswagen Group. 

Війну компанія зустріла із запасами сировини, якої мало вистачити на кілька тижнів роботи. На підприємстві встановили резервний дизель-генератор, бекап-інтернет і сформували запаси технічної води. Відсутність укриття на виробництві відправило компанію в простій більше ніж на два тижні. З 18 квітня завод відновив виробництво на 100% і працює в три довоєні зміни. У разі тривоги найняті автобуси відвозять персонал до найближчого укриття, яке розташоване за 5–6 км від заводу.  

«Замовлення залишилися на рівні минулого року», – каже в. о. гендиректора Андрій Мацигінний. Частину комплектовання VW резервує під safety stock – резерв на випадок зупинки поставок. 

Паралельно компанія розробляє альтернативний план, що передбачає часткове або повне перенесення виробництва у безпечніше місце. «Ця опція активується, якщо ми не зможемо реалізовувати свої обіцянки, – говорить Мацигінний. – Усе залежатиме від стабільності в нашому регіоні». Поки що компанія призупинила інвестиційні проєкти та заморозила бюджетування.

60 000 українців виробляють деталі для BMW, Volkswagen та інших автогігантів. Чи можуть українські заводи виконувати контракти під виття сирен /Фото 2

Prettl

Виторг у 2021 році: €40 млн

Один з лідерів із постачання кабельної продукції, німецька компанія Prettl, працює в Україні з 1998 року і має два заводи: у Камʼянці-Подільському та Чернівцях. Вони забезпечують 40% європейського виторгу групи. 

Компанія постачає комплектовання для постачальників першого рівня, таких як Bosch або Continental, які відвантажують готову продукцію безпосередньо автоконцернам. 

Prettl не зупинив виробництво після початку війни і наразі працює на 82% від довоєнних можливостей. Повернутись до 100% показників виконання плану заважає комендантська година. Компанія відмовилася від нічних змін, замінивши їх додатковими по суботах. З початку війни Prettl виплачує заробітну плату робітникам що два тижні й готівкою.

«Зараз ми наймаємо співробітників на обох заводах, – говорив на початку квітня в інтервʼю німецькому виданню WirtschaftsWoche голова регіону EMEA Гюнтер Унгеріхт. Клієнти Prettl, за його словами, мають намір накопичити більше запасів на своїх складах, щоб мати змогу подолати кілька тижнів у надзвичайній ситуації. 

Prettl наразі працює над тим, щоб продублювати українські виробничі лінії в інших країнах, таких як Угорщина, Марокко, Мексика та Китай. «Проте ми ще не вивезли жодної виробничої лінії з України, – говорить Унгеріхт. – Бо не хочемо забирати у людей роботу і, отже, їхнє майбутнє». 

VD MAIS

Виторг у 2021 році: $52 млн

Після нападу Росії київський виробник електронних компонентів призупинив роботу на тиждень, але вже з початку березня відчув збільшення замовлень. «Замовники хочуть сформувати запас продукції, – каже гендиректор фірми Володимир Давиденко. – Нас гальмує глобальний дефіцит електронних компонентів». 

Компанія виробляє електронні плати для автомобілів Volkswagen, Audi, Mercedes-Benz, Renault, Ford, Skoda. На підприємстві працює близько 200 людей.

«На 2022 рік ми закладали 25% зростання – за рахунок експортних замовлень та розвитку послуг з фінального складання», – говорить Давиденко. VD MAIS інвестувала близько $10 млн у будівництво заводу з виробництва електроніки площею 16 000 м² – він готовий на 90%.

Через війну плани переглядаються. «Постраждали наші великі замовники у зонах бойових дій, – говорить Давиденко. – Розширення продажів у ЄС сповільнюється». Компанія перенесла терміни запуску нового заводу на невизначений термін і розгорнула альтернативний виробничий майданчик на заході України.

Megatex

Виторг у 2021 роцi: €44 млн  

До війни два заводи у містах Костянтинівка (Донецька область) та Старокостянтинів (Хмельницька область) щорічно виробляли близько 1,5 млн акумуляторів на рік, які постачали європейським дистрибуторам автомобільних частин, таким як польська Megatex Auto, французька Leroy Accessories Distribution, італійська SAF Group. Співвідношення експорту та продажів на внутрішній ринок становило 70% на 30%.

У 2022 році компанія планувала збільшити виторг на 15% та розпочати прямі поставки на конвеєри європейських автоконцернів як-то Volkswagen і Renault. Замість експансії довелося тікати від бойових дій. З 24 лютого компанія перевозить акумуляторне виробництво з персоналом до Хмельницької області. 

«Окрім колосального фінансового навантаження на переїзд та запуск виробництва на новому місці, ми фактично змушені заново відбудовувати наші ланцюжки поставок до ЄС», – говорить директор із продажів Олександр Дронов.

Наразі компанія експортує 90% продукції. Кількість співробітників зменшилась удвічі – до 350 осіб.

Матеріали по темі