Категорія
Картина дня
Дата

Volkswagen, BMW і Porsche зупиняють виробництво через брак автокомпонентов з України. Що загрожує індустрії та як довго триватиме криза

На всьому європейському континенті зупиняються заводи по виробництву автомобілів. Причина зупинки російських – санкції, європейських – припинення постачання автокомплектуючих з України

Depositphotos

Depositphotos

Світові автоконцерни змушені призупиняти випуск машин через припинення постачання комплектуючих з України після початку російської військової агресії. В перший тиждеть березня Volkswagen Group призупинив виробництво електромобілів ID.3 та ID.4 на заводах у Цвіккау та Дрездені, загальною потужністю – 125 000 автомобілів на рік.

Найбільшому заводу VW у Вольфсбурзі наступного тижня доведеться знизити обсяги випуску автомобілів, ще через тиждень – повністю припинити виробництво, прогнозує концерн. Крім того, зупиняться заводи, які виробляють комерційні автомобілі Amarok в Ганновері та Crafter в польській Вжесні.

BMW також повідомила, що скоротить виробництво на підприємствах у Німеччині в Мюнхені та Дингольфінгі, на заводі з виробництва двигунів в Австрії, а також на британському заводі Mini. Porsche оголосив про плани щодо тимчасового закриття заводу у Лейпцигу. Проблема з перебоями поставок автокомпонентів може зачепити і виробництво автомобілів бренду MAN.

«Тимчасова призупинка показує, як війна в Україні може мати непередбачуваний вплив на світову економіку, додаючи потрясінь у ланцюжку поставок, які сприяють інфляції», – зазначає видання The New York Times. За даними Ernst & Young, в Україні працюють 22 світові та регіональні виробники в галузі деталей для авто. На цих підприємствах створено близько 60 000 робочих місць, а загальна кількість інвестицій у секторі становить €400–800 млн.

Основная спеціалізація – дрібні деталі, які потребують великого обсягу ручної роботи, наприклад, укладання кабельних мереж, пошив автосидінь або виробництво перемикачів. Основна частина іноземних компаній-виробників автокомпонентів сконцентрована у Західній Україні. Такий вибір регіону пояснюється насамперед логістичною близькістю до кінцевих споживачів та дешевою робочою силою. Протягом першого тижня війни вони були закриті.

Один із лідерів з постачання кабельної продукції, німецька компанія LEONI, працює в Україні з 2003 року і має два заводи: у Стриї (виробляє кабельні мережі для Volkswagen) і Коломиї (для Mercedes-Benz і BMW). За девʼять місяців 2021 року виручка LEONI в Україні перевищіла €155 млн. Компанія зупинила виробництво відразу після початку війни. «Недалеко від нашого виробництва в Коломиї знаходиться аеродром, де були вибухи, – пояснює HR-керівник LEONI в Україні Надія Шабан. – Працювало лише керівництво». Вже 3–4 березня компанія поновила виробництво. На роботу вийшла приблизно третина персоналу – біля 1100 співробітників.

З 2006 року кабельну продукцію для Volkswagen виробляє Sebn UA із заводами в Тернополі, Чернівцях, Чорткові і Хмельницькому. За три квартали 2021 року українська дочка німецько-японської машинобудівної компанії реалізувала продукції на більше €51 млн. 24–25 лютого фірма призупинила виробництво, але вже з понеділка, 28 лютого, частково його відновила, розповів операційний директор компанії SEBN UA Олександр Шламп. Зараз підприємство працює в одну зміну і виготовляє 50% від довоєнних обʼємів.

Житомирський завод німецької Kromberg & Schubert тимчасово зупинив виробництво вранці 24 березня. «Одразу, коли розпочалася атака», – каже один із керівників компанії в Україні Мартін Гебель. За три квартали 2021 року дохід Kromberg & Schubert в Україні перевищів €67 млн. Під його дахом виготовляють електричні бортові кабельні системи для автомобілів Mercedes, Volkswagen, BMW і Audі.

Не працює через війну компанія «Спецтехоснастка» (за III квартали 2021 року її дохід склав понад €15 млн), яка виробляє корпуси динаміків для Volkswagen, BMW, Land Rover, Audi, розповів її засновник Володимир Лемперт. На складі підприємства залишилась готова продукція, проте поки що немає можливості вивезти їх за кордон.

Поки в Україні триває війна, автоконцерни хеджирують ризики. Заводи у Східній Європі та Північній Африці, що виробляють аналогічні компоненти, можуть покрити дефіцит, але автомобільним заводам потрібен час, щоб їх отримати. Крім того, може знадобитися релокація частини обладнання з країни. Автовиробниики розглядають перенесення виробництва автокомпонентів у Східну Європу, якщо війна затягнеться, каже директор інформаційно-аналітичної групи AUTO-Consulting Олег Омельницький.

Директор компанії «Сферос-Електрон» Олександр Стародуб (виробляє кліматичні системи для автобусів відомих світових брендів) каже, що власнику фірми – французькій компанії Valeo – треба приблизно пів року, щоб налагодити виробництво в іншій країні.

Компанія Aptiv, яка володіє заводом з виробництва автопроводки у Черкасах, вже перевезла частину обладнання за межі України, — пише FT.

Матеріали по темі