Літо 2022-го мало стати для пасажирських авіаперевезень часом тріумфу. Натомість туристичний сезон-2022 перетворюється на один із найбільш хаотичних за багато десятиліть. The Wall Street Journal розібрався в причинах, Forbes вибрав головне.
Після дворічної сплячки, спричиненої пандемією, галузь авіаперевезень сподівалася на літнє відродження. Але замість нього в аеропорти всього світу прийшло сумʼяття: рейси скасовують, затримки вильотів із винятку перетворилися на правило, багажі губляться, а величезні черги на реєстрацію, здачу багажу та перевірку безпеки доводять мандрівників до паніки.
З початку до середини червня 52,9% рейсів із міжнародного аеропорту Торонто відправлені із запізненням, підрахувала FlightAware. В аеропорту Франкфурта-на-Майні затрималися 46,4% вильотів, у паризькому аеропорту Шарля-де-Голля – 42,8%, у лондонському Хітроу – 40,2%.
Зі скасуваннями рейсів справи не кращі: порівняно з «доковідним» часом їх стало майже вдвічі більше. У нью-йоркському аеропорту Ньюарк-Ліберті відсоток скасувань досяг 7,8% порівняно з 4,5% за такий же період 2019-го, повідомляє FlightAware. В аеропорту ЛаГуардія в Нью-Йорку за той же період відсоток скасувань був приблизно таким самим.
«Ми пожадували»
Хаос викликаний не якимось окремим вузьким місцем у системі авіасполучення, а глобальною нестачею співробітників. Вся система перевантажена, кожен збій в одній із ланок ланцюга призводить до нової проблеми. І вони ростуть, як гриби після дощу.
Через брак співробітників служб безпеки та робітників на лініях обробки багажу пасажири не мають шансів вчасно пройти реєстрацію. Врешті – затримки рейсів. Якщо у великих транспортних хабах не вистачає імміграційних офіцерів та митників, пасажирів тримають у літаках. Пілоти та стюардеси залишаються з ними, їхній робочий день стає довшим. Залишається менше часу на відпочинок та передполітну підготовку повітряних суден.
Авіакомпанії, які прагнули виручки після тривалої паузи через COVID-19, запланували на весну та літо серйозне зростання перевезень. Але виявилося, що деяких наслідків локдаунів 2020-го важко позбавитися. Перевізники виявили, що не можуть миттєво розширити штат. Нових співробітників катастрофічно не вистачає: потрібні тривале навчання та ретельна перевірка біографії. Багато працівників після вимушених пандемійних відпусток повинні проходити перепідготовку, у тому числі на тренажерах.
Щоб впоратися із затримками, деякі аеропорти запровадили обмеження на кількість пасажирів та рейсів. Частина авіакомпаній урізала розклади, які ще недавно максимально розширювали. Це ще більше порушило плани мандрівників. «Ми пожадували, спробували відхопити якомога більший шматок пирога, – визнає виконавчий директор Delta Air Lines Ед Бастіан. – І зрозуміли, що не готові. Це стосується усієї галузі».
Куди поділися працівники?
Зазвичай робота в пасажирських авіаперевезеннях схожа на добре зрежисований та відрепетируваний балет у світовому масштабі. У систему закладено достатньо резервів, щоб підключити до роботи додаткових співробітників, якщо щось не пішло. Через труднощі з наймом працівників аеропортів та авіакомпаній таких резервів зараз немає. «У всіх нас одне питання: куди поділися всі ці люди? — Запитує президент авіакомпанії Emirates Airline Тім Кларк. – З ринку праці зникли мільйони».
Представник лондонського аеропорту Хітроу повідомив, що пасажиропотік повернувся до рівня 80–85% від «доковідного», але групи з обслуговування повітряних суден укомплектовані лише на 70%. Велику нестачу персоналу зазнають підрозділи, які відповідають за операції з багажем.
Компанія Swissport International, яка займається обслуговуванням аеропортів, намагається заповнити близько 17 000 вакансій та пропонує під час приймання на роботу в США бонуси у розмірі $5000. Її менший конкурент Menzies Aviation опублікувала 1800 вакансій.
Попри величезні бонуси черг на роботу в авіаційній галузі немає. Багато посад припускають працю по сім днів на тиждень та нічні зміни, а перевірка біографічних даних може займати від двох до трьох місяців. Крім того, кандидатів відлякують масові скорочення, через які авіаційна галузь пройшла лише два роки тому, та можливі наслідки економічного спаду, вважає гендиректор сервісної компанії Menzies Філіп Джойніг. В інших галузях можна знайти легшу роботу, тому звільнені працівники не поспішають повертатися.
Кого не вистачає найбільше
Найбільший дефіцит – робітники на лініях завантаження та вивантаження багажу. У результаті – величезна кількість втрачених та пошкоджених сумок та валіз. 11 липня Delta відправила спеціальний трансатлантичний рейс Airbus A330 з Хітроу до Детройту. Пасажирів на борту не було: замість них авіалайнер завантажили тисячами втрачених валіз. Компанія Icelandair літаком перекидала вантажників з Ісландії до Амстердаму, щоб заповнити нестачу робочих рук. Назад до Ісландії літак летів із втраченими в Амстердамі сумками.
З квітня по червень 2022-го надійшло у пʼять разів більше скарг на пошкодження багажу, порівняно з тим же періодом минулого року, повідомляє швейцарська SITA, виробник програмного забезпечення для відстеження багажу.
Інша гостра проблема – нестача пілотів. 2020-го через пандемію авіакомпанії достроково відправили на пенсію тисячі льотчиків. Із 1 січня цього року перевізники почали знову наймати пілотів, причому рекордними темпами, повідомляє консалтингова фірма FAPA.aero. Одна лише Delta Airlines найняла 1600 новачків, яким ще потрібно пройти навчання. Кількість льотних тренажерів та інструкторів обмежена, майбутні пілоти чекають у чергах. Схожа ситуація в Deutsche Lufthansa та інших авіакомпаніях. Великі перевізники полюють за пілотами невеликих авіаліній, скаржиться лоукостер із Міннеаполісу Sun Country.
Єдиний спосіб позбутися хаосу – стримати апетити, вважають представники авіаційної галузі. «Якщо вам не вистачає персоналу, потрібно кілька разів подумати, перш ніж включати в розклад нові рейси. Сьогодні факторів невизначеності так багато, що інакше не можна», – каже гендиректор компанії Alaska Air Group Бен Мінікуччі.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.