Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Які чинники впливають на наші рішення? Із цим питанням усе, здається, зрозуміло. Ми запитуємо себе: наскільки нам це вигідно?
Ви обмірковуєте, що краще: купити житло чи орендувати. Звичайно, власна квартира чи будинок – це прекрасно. Але у вас дуже високі вимоги до якості оселі й до місця проживання. На вашу думку, ціни на хороші квартири у вашому улюбленому районі завищені. Можливо, краще винаймати. Навіщо переплачувати? Раптом за кілька років ви займетеся бізнесом в іншій країні? Ви зважуєте всі фактори і нарешті ухвалюєте рішення. Точно так само ви вирішуєте, яку машину купити й куди поїхати в серпні.
Але бувають і інші ситуації. Ви думаєте, у яку школу віддати дитину. У навчальному закладі А відмінно викладають фізику й математику, а у школі В прекрасні вчителі‑гуманітарії. Припустимо, ви хочете, щоб ваша дитина стала фахівцем у сфері високих технологій. А раптом їй це нецікаво і її покликання – ландшафтний дизайн або музика? Є ще непоганий варіант: у школі С основні дисципліни читають англійською (французькою). Дитині з такою освітою простіше вступити до престижного західного університету. Але чи добре вона буде знати обов’язкові предмети?
Складнощі з ухваленням рішень виникають із кількох причин. По‑перше, всі варіанти мають хороші підстави. Кожна з трьох шкіл має свої переваги й недоліки, які не переважують одне одного. У цьому контексті цікавими є дослідження когнітивних психологів, які показали: збільшення варіантів вибору не завжди підвищує його якість. Почитайте книгу Баррі Шварца «Парадокс вибору. Чому «більше» означає «менше». Можливо, вона допоможе вам позбутися кількох забобонів. За складного вибору оптимального варіанту не існує. Просто «зважити» і «порахувати» тут недостатньо.
По‑друге, ми порівнюємо не тільки опції. Ми порівнюємо цінності. А їх зіставити набагато складніше. «Калькульовані» цінності (вигоду, прибуток, користь) потрібно поставити в контекст цінностей іншого роду. Для ваших японських партнерів питання прибутку при підписанні контракту можуть виявитися важливим, але не вирішальним фактором. Для них дуже важлива атмосфера в компанії, ваші естетичні вподобання й сімейні цінності.
Якщо альтернативи мають рівні засади, вступають у гру додаткові чинники. Чи є вони у вашому розпорядженні? Чи є ваш бізнес «чимось ще»? Окрім «більше», «менше» і «дорівнює», стверджує фахівець з теорії складного вибору Рут Чанг, треба ввести четвертий вимір.
У ситуаціях складного вибору в нас актуалізується можливість заново створювати реальність, вводити нові правила, знаходити неординарні рішення. Коли не знаєте, як вчинити, запитайте себе: хто ви, чого ви хочете? Які цінності для вас головні, а які – вторинні? Для того щоб ставити собі такі питання і вміти на них відповідати, необхідно у своїй діяльності розрізняти не тільки зовнішні, а й внутрішні блага. Дуже легко перетворитися у функцію, у механізм ухвалення «ефективних рішень».
Важливо бути ефективним. Але не менш важливо дбати про свою особистість, про цінності «для самих себе».
Що для цього потрібно? Варто виходити за межі занадто вузьких занять і компетенцій. Важливо багато читати (не тільки книги з бізнесу, а й філософські тексти, і художню літературу), вміти аналізувати й обговорювати прочитане. Виховувати не лише мислення, а й слух (тут допоможе видатна музика), зір (музеї, архітектура, пейзажі). Працювати з почуттями та емоціями – практикувати медитації, розвивати вміння концентруватися й естетичний смак, вчитися уважно слухати. Усе це дасть змогу розвиватися не тільки зовні, а й внутрішньо. І тоді легше буде вводити в гру «четверту міру» в ситуаціях складного вибору.
Короткий підсумок: якщо ви не знаєте, як вчинити, введіть у гру крім «більше», «менше» і «дорівнює» додатковий фактор – «четвертий вимір». Запитайте себе не тільки про зовнішні, а й про внутрішні цілі. Прислухайтеся до себе. Ситуація складного вибору– це шанс створити самого себе.
Коли не знаєте, як вчинити, запитайте себе: хто ви, чого ви хочете?
Опубліковано у другому номері журналу Forbes (липень-серпень 2020)
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.