Категорія
Інновації
Дата

Рекорд Європи. Техностартапи зібрали понад $100 млрд інвестицій, за рік з'явилось майже 100 єдинорогів. Що відбувається?

2021 року інвестиції у європейські стартапи зростуть більше ніж вдвічі, до рекордних $100 млрд. Щорічний звіт про стан європейських технологій від венчурної фірми Atomico показав, що збільшення кількості мегаугод, вартих понад $100 млн, допомогло залишити далеко позаду минулорічний рекорд інвестицій у європейські стартапи, який становив $41 млрд

Як мотивувати команду не збавляти темп у надскладних умовах? Дізнайтесь 25 квітня на форумі «Надлюди» від Forbes. Купуйте квиток за посиланням!

Хоча кількість інвестиційних раундів, під час яких збирали $100 млн, збільшилася у більш ніж удвічі, до 153, багато засновників стартапів, які взяли участь в опитуванні для звіту, сказали, що цього року важче було залучати капітал, ніж минулого. Близько $60 млрд із загальної суми інвестицій у європейські стартапи цього року припали саме на мегаугоди, а от інвестиції на ранніх стадіях розвитку стартапів зазнали невеликого зростання.

Звіт Atomico зазначає, що десять угод із найбільшими сумами інвестицій, як, наприклад, шведського виробника електробатарей Northvolt і компанії Klarna, – це понад 10% загальних інвестицій, які цього року залучили європейські стартапи. Близько половини цих рекордних інвестицій дісталися фінтех-компаніям.

«Це визначальний момент для еволюції екосистеми технологій у Європі. Ми створюємо більшу цінність швидше, ніж будь-коли раніше, – каже Том Веймеєр, партнер і очільник відділу досліджень в Atomico. – Нам знадобилося десять років, щоб дістатися першого трильйона, і це сталося лише у 2018-му… а тепер ми перетнули позначку у $3 трлн, останній з яких ми заробили за останні вісім місяців».

Найбільші європейські стартапи позбулися наслідків пандемії: цього року зʼявилося 98 нових єдинорогів, а кількість стартапів, які оцінили у понад $10 млрд, збільшилася вдвічі, до 26

«Пʼять років тому всіх єдинорогів континенту можна було розмістити у одній їдальні, і вони б сиділи і скаржилися на те, що в Європі немає техногігантів, – каже у звіті Джон Коллісон, співзасновник і президент Stripe. – Сьогодні треба буде аудиторія на 321 місце і наратив буде інший».

Попри те, що пʼята частина опитаних для звіту засновників каже, що цього року залучати інвестиції було важче, кількість інвестицій у ранні стадії розвитку європейських стартапів наближається до американських показників. Варто згадати, що цього року в опитуванні взяли участь на 26% більше засновників-жінок і небілих засновників.

Цього року близько 33% світових інвестицій, які зробили у раундах до $5 млн, пішли європейським стартапам, водночас у 2015-му цей показник був 25%. А от частка американських стартапів у цій же категорії за цей же період скоротилася із 55% до 35%.

«Коли дивишся на інвестиції у ранні раунди в Європі, то бачиш, що на них, як і на американські молоді стартапи, припадає третина світових інвестицій. Тому можна сказати, що зараз зʼявляються молоді європейські компанії із як ніколи сильними бізнес-планами», – говорить Веймеєр.

У інвесторів також був хороший рік: Atomico повідомляє про виходи на біржу (IPO), що принесли $275 млрд, і навіть із пожвавленням активності зі SPAC-компаніями у Штатах в Європі відбулося цього року більше виходів на біржу технологічних компаній, ніж у США.

Вихід на біржу Auto1 приніс $10,5 млрд, ставши найбільшим IPO для венчурного капіталу, але інші компанії отримали теж немало, обравши, як от Cazoo, Arrival і Babylon Health, злиття з американськими SPAC-компаніями замість лістингу на європейській біржі.

Не стало сюрпризом і те, що пандемія спричинила радикальну зміну у ставленні засновників до віддаленої роботи. Близько 50% засновників говорить, що знаходитися у таких технохабах, як Лондон і Берлін, щоб бути ближче до інвесторів, і перевозити туди працівників вже не було таким важливим, як минулого року. Zoom допоміг прибрати барʼєри між засновниками та інвесторами.

Але звіт також зазначає, що, попри успіх кількох тамтешніх компаній, як-от румунської UIPath, яка у квітні здійснила IPO на $35 млрд на Нью-Йоркській біржі, лише 5% підтримки венчурного капіталу за останні пʼять років пішли центрально- і східноєвропейським стартапам.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні