Вадим Мельник – податковий міліціонер із 16-річним стажем. Із серпня він очолює Бюро економічної безпеки, яке має замінити собою, зокрема, податкову міліцію. Як виходець зі старої системи зможе створити нову
Верховна Рада 17 листопада прийняла ключовий для роботи Бюро економічної безпеки (БЕБ) законопроєкт №3959-1. Завдяки йому БЕБ зможе розслідувати економічні злочини замість податкової міліції, СБУ та Нацполіції. Офіційно Бюро запрацює вже 25 листопада, однак поки що в розпорядженні його голови Мельника ні штатних працівників, ні власного приміщення.
У інтервʼю Forbes Мельник розповів про проблеми, пов’язані із запуском роботи БЕБ, як воно працюватиме, та відповів на запитання щодо своїх статків. Forbes публікує скорочену й відредаговану для зрозумілості версію.
Про репутацію та прозорість
Рік тому ви подалися на очільника Державної фіскальної служби (ДФС), яку тоді планували реструктуризувати. Чому вирішили очолити «вмираючий» орган?
У 2017–2018 парламентський комітет запросив мене взяти участь у розробці Національного бюро фінансової безпеки. Цей орган мав боротися з економічними злочинами. Модель його роботи тепер закладена в БЕБ. Я ще тоді планував йти в новий орган, але коли в 2020-му оголосили конкурс на голову фіскальної служби, вирішив попрацювати і зрозуміти, які зміни можна внести в роботу податкової міліції.
Тоді я започаткував Офіс ефективної взаємодії – як результат, бізнес допомагав інформацією про «тіньовиків» в економіці. Коли ми проводили обшуки, то пояснювали, що неможливо діяти в інший спосіб. Бізнес нас розумів.
Але кількість скарг до Офісу бізнес-омбудсмена зросла вдвічі, саме коли ви очолили ДФС. Бізнес скаржився, що податкова міліція не виконує рішення суду й не повертає майно. Чому скарг побільшало?
Ми активніше почали працювати, щоб показати, що здатні боротися з економічними злочинами. Ми досліджували скарги. Питання були не до заходів, які проводили працівники фіскальної служби, а до процедур: подекуди закон не дозволяв нам діяти в інший спосіб, бо система недосконала.
Були скарги щодо повернення цінностей, і такі ситуації ми виправляли. Бізнес повинен працювати – я це розумію. Перевищень повноважень ми не допускали.
Про ваші повноваження і репутацію: у 2016-му ви фігурували у справі про розкрадання речових доказів. Чим все закінчилося?
Коли я працював керівником Головного слідчого управління податкової міліції, жоден речовий доказ не був вкрадений. Це були спроби підлеглих колишнього керівника служби Романа Насірова вплинути на слідство. Вони намагалися провести аудит речових доказів і, отримавши законний недопуск, зробили висновок, що чогось не вистачає.
Перевірка нічим не закінчилася, бо й розпочата була незаконно. Всі переконалися, що за моєю спиною все чисто й прозоро.
Звідки у вас, працівника податкової, три квартири в Ірпені, а також у Києві, Одесі, Туреччині, а ще офісні приміщення й Range Rover?
У декларації видно, якою була зарплата і хто займається в моїй родині бізнесом. Чітко видно, з яких коштів куплені ці активи. Це звичайні малогабаритні квартири, звичайний «беушний» автомобіль 2014 року. Квартиру в Туреччині придбала дружина – вже не пригадую, скільки вона коштувала. У дружини ж не тільки два салони краси в Ірпені. Вона займається бізнесом у галузі косметології, в секторі надання медичних послуг. Усе прозоро. Та і я чотири роки не працював у держструктурах, займався юридичною практикою.
Про компетенцію та пріоритети
Як буде працювати Бюро економічної безпеки – відрізнятиметься від Фіскальної служби?
БЕБ – це правоохоронна діяльність, яка керується аналітикою. Дивіться: зайшла заява від будь-кого, що певна компанія працює з фіктивними фірмами. Раніше слідчий одразу йшов до бізнесу. Тепер детектив зобовʼязаний упродовж доби внести заяву до Єдиного реєстру досудових розслідувань.
Як тільки заяву зареєстровано, її опрацьовує аналітик. Йому потрібно дві–три доби, щоб виявити суть кримінального правопорушення: хто створив фіктивну фірму, які ще компанії користуються її послугами. Аналітик дає рекомендації, і детектив йде не до бізнесу, на який надійшла заява, а до фіктивних фірм.
Другий етап. Частіше за все цей схематоз прикривають корумповані чиновники й правоохоронці. Якщо аналітики чи детективи БЕБ вважають, що корумпований чиновник прикривав нелегальні фірми, вони вносять дані до реєстру досудових розслідувань. Щоб ліквідувати це корупційне прикриття, нам важлива співпраця з НАБУ і Державним бюро розслідувань, бо кримінально-процесуальний кодекс за певних обставин дає пріоритет саме їм. Але БЕБ буде входити у міжвідомчу слідчу групу.
І тільки на третьому етапі детектив йде з перевіркою до реального бізнесу. Не вийде зовсім не чіпати бізнес, бо існує стаття ККУ 212 про ухилення від сплати податків. Просто треба працювати толерантно, щоб відновити платежі, які він не сплатив, і дати можливість працювати далі.
Якщо ви маєте право приходити до бізнесу з обшуками, то чим ваша робота буде відрізнятися від того, що влаштовувала податкова міліція?
Детектив отримує ухвалу суду і йде до бізнесу з пропозицією надати документи. Арешт рахунків – це виняткові заходи, які відбуватимуться тільки за рішенням суду. Якщо треба дані з серверів і комп’ютерів, ми будемо звати спеціаліста, який вміє правильно копіювати інформацію. Вилучення компʼютерів чи обігових коштів – це зупинка бізнесу, а отже, й втрата надходжень до бюджету. Детектив не буде застосовувати силу, якщо ризиків для виконання його роботи немає.
Якщо бізнес відмовляється видати документи, вказані в ухвалі суду, тоді можливе залучення силового блоку, але навіть тоді нікого не будуть класти обличчям у підлогу. Так званих «маски-шоу» вже не буде.
Однак з фіктивними фірмами партнерських відносин не буде: обшуки їх необхідно проводити без попередження, блокувати рахунки, щоб вони якнайшвидше припинили свою роботу. І підприємства, які користувалися їхніми послугами, почнуть платити податки на рівних умовах з іншими.
За які справи ви візьметеся в першу чергу: комунальні підприємства Києва, олігархічний бізнес?
З 2022 року ми почнемо набір аналітиків і детективів у 23 територіальні органи. До кінця лютого має запрацювати 40% складу в кожному обласному центрі України. В регіонах, які орієнтуються на сільське господарство, буде більше аналітиків, які спеціалізуються на агросекторі, в областях, де переважають промислові підприємства, буде більше аналітиків з промисловості.
В кожній області ми матимемо регіональні підрозділи й зможемо стежити за законністю дій місцевих влад: чи не розкрадаються кошти; виявляти незаконні рішення і сумнівні тендери.
Відносно олігархів і фінансово-промислових груп – так, якщо вони скоюють порушення, то будемо ними займатися в межах нашої компетенції.
У наше поле зору потраплять і підакцизна галузь, і незаконна приватизація, і стратегічні активи держави. Фінансовий сектор з державними банками так само входить до нашої сфери. З окупованих територій везуть підроблені цигарки, горілчану продукцію, паливно-мастильні матеріали – це шкодить економіці держави.
Без аналітики зараз важко визначити, де найбільш ризикова ситуація. Але я перш за все зверну увагу на «Укрзалізницю»: 47 млн грн, 52 млн грн, 204 млн грн – це суми розкрадання.
Зверну увагу і на Державну продовольчу зернову компанію України, яка отримала від Китаю кредит у $1,5 млрд. Кредит неповернений, а надавався під гарантії держави, і повертати кошти доведеться платникам податків. Такі справи потребують швидкого реагування БЕБ.
Який КРІ ви собі ставите на наступний рік, на час каденції?
КРІ за результатами пів року моєї роботи – стабільна робота всіх підрозділів і 50% укомплектованості особового складу по всіх напрямках. А через рік роботи це вже будуть показники роботи БЕБ: скільки аналітиків спрацювало на упередження, скільки розслідувано кримінальних злочинів, скільки притягнуто до відповідальності, скільки відшкодовано збитків. У березні 2023 року ми подамо звіт за 2022 рік.
Про запуск БЕБ і ризики
Яка ваша зарплата?
За законом, я зараз можу виконувати лише адміністративні функції, готувати й погоджувати документи. Я призначив 11 осіб по трудових договорах на нетривалий термін, але ніхто з нас поки що не отримує зарплату, бо ми ще не маємо доступу до рахунків БЕБ. Мій посадовий оклад становить 88 000 грн, плюс надбавки – напевно буде до 120 000 грн.
Більше того, коли ми говоримо про фінансування, то нам на 2022 рік виділили недостатньо коштів, всього 600 млн грн. А ми ж запускаємо орган, де працюватиме 4000 осіб. Є депутатська ініціатива збільшити фінансування на 1,6 млрд грн.
Про підслідність: прокуратура визначає, які справи передавати до БЕБ, а які до СБУ, ДБР, НАБУ. Чи існує ризик умисно неправильної кваліфікації справи?
Ми не відкидаємо ризик неправильної кваліфікації з метою передачі кримінального провадження іншому органу під виглядом іншої статті. Це питання до фаховості й доброчесності прокурорів.
Нашим аналітикам по базах даних буде видно, що провадження не там розслідується. Будемо ініціювати, щоб кримінальні провадження були перекваліфіковані.
Які ще ризики ви вбачаєте для запуску й ефективної роботи БЕБ?
Ризики будуть завжди, тому що ми наступаємо на тіньовий сектор. Якщо будемо діяти в межах закону, то жодного зауваження нам не зможуть зробити вголос. Громадськість автоматично нас підтримуватиме, мені не потрібно буде просити про підтримку в протидії політичному тиску.
Коли БЕБ запуститься, то стане єдиним органом, що спілкується з бізнесом. І важливо, щоб цю реформу втілювали незаангажовані люди. Конкурси відкриті для всіх, жодних обмежень не передбачено. Багато людей, з якими я працював у ДФС, казали, що вони хотіли б працювати в новому органі й, напевно, вони подаються. Але я хотів би лише відсотків 30% порядних людей з фіскальної служби бачити в БЕБ.
Чи може політичний тиск змусити вас звільнитися чи зам’яти кримінальну справу, або завести її на політичних опонентів прем’єра чи президента?
Таких розмов немає, у кабінети ще ніхто не викликав. Є ситуації, а є закон. Я тільки став на посаду, й не хочеться думати про те, чому б мені довелося піти. Одне з моїх завдань – це п’ять років працювати так, щоб мати право й совість заявитися на другий термін керувати БЕБ.
А спроби певних груп перегнути мене через коліно, всупереч закону, буду фіксувати. Як-то кажуть: «це нас засмутить, але не зупинить». Домовлятися зі мною немає сенсу. Є слово «домовитися» в Кримінальному кодексі? Немає. Тож ті, хто до мене буде звертатися, виключіть це слово з лексикону, будь ласка.
Відмовите президенту в проханні?
Відмовлю у виконанні незаконної вказівки. Це не моя історія.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.