Кирило Тимошенко, 32, – заступник голови Офісу президента України з регіональної політики. У минулому власник агентства з телевиробництва і PR, сьогодні він контролює «Велике будівництво» — наймасштабнішу з ініціатив Володимира Зеленського. Forbes запитав, як влаштована політична «кухня» на Банковій, про кадрові рішення президента і про політичні амбіції його союзників
Forbes публікує скорочену і відредаговану для ясності версію інтервʼю.
Велике будівництво і великі гроші
За яким принципом ви визначаєте обʼєкти для «Великого будівництва»?
Один з моїх підлеглих Максим Козицький, губернатор Львівської області, колись був на обкладинці українського Forbes. І він коли просить субвенції на якісь інфраструктурні проєкти — я йому у відповідь обкладинку Forbes: «Брате, у тебе все нормально в житті, навіщо тобі гроші — ти ж ось олігарх».
Коли у мене в підпорядкуванні опинилися губернатори, побудував систему таким чином: хто зробив домашню роботу за своїми інфраструктурними обʼєктами — той отримає гроші. Що входить в домашню роботу? Восени-взимку 2020 року, кожен губернатор мав зібрати документи, оголосити тендер на будівництво, підписати договір і знайти інвесторів. З домашньою роботою губернатор може приходити до нас за додатковими грошима в рамках «Великого будівництва». Деякі губернатори погано справляються, тому і міняємо їх час від часу.
Укрзалізниця — збиткова компанія. Як нова команда Міністерства інфраструктури буде виправляти це?
Нова команда Міністерства інфраструктури шукає інвестора для Центрального залізничного вокзалу, робить проєкт міських електричок City Express в Києві, Дніпрі та Харкові; вони також працюють зі світовими виробниками залізничного рухомого складу — є всього три лідера в світі, — щоб у цьому році почати будувати власний завод з виробництва поїздів.
Наглядова рада Укрзалізниці скоро оголосить конкурс на нового керівника. Не буду говорити, кого я там бачу, тому що це буде тиск на Наглядову раду компанії.
До 6 серпня Укрзалізниця підвищить тарифи на вантажні перевезення. І давайте відразу всіх заспокоїмо — це тарифи не на пасажирські перевезення. Щоб підвищити тариф для населення, потрібно показати в поїздах комфорт іншого рівня.
Чому ви почали виводити інфраструктурні обʼєкти з-під системи держзакупівель ProZorro?
Ми не виводили інфраструктурні проєкти з-під ProZorro. Ця система — один з інструментів боротьби з корупцією. Але я розумію звідки ростуть ноги. Мінкульт попросив скасувати тендери за проєктами, які готуються до святкування 30-ї річниці незалежності України. Навіщо? Щоб не зірвати підготовку, якщо трапитися форс-мажор з тендером. Це не означає, що все тепер в обхід ProZorro.
Паралельно в Кабміні існує програма «Святкування 30-річчя Незалежності: інфраструктурні обʼєкти». Це дві різні програми. Підготовка до святкування Дня незалежності з парадом і концертом не мають відношення до будівництва садочків, шкіл, аеропортів і доріг державного значення. Це обʼєкти на 85 млрд грн і вони проходять по тендерам ProZorro.
А як щодо Київської окружної дороги? Її ви вивели з-під Prozorro
Окружна дорога — це спецпроєкт, до якого ми залучаємо іноземні гроші. Десь через місяць підпишемо угоду з інвестором і будемо чекати ратифікації у Верховній Раді. Не можу назвати імʼя інвестора: ми підписали документи про нерозголошення. Це міжурядова угода — консорціум кількох країн. У будь-якому випадку, гроші вже є. Першу частину дороги навколо Києва — між Варшавською та Львівською трасою в напрямку Житомира — почнемо будувати вже цього року.
Ви контролюєте також велику приватизацію. Які шанси продати Центренерго та Одеський припортовий завод?
Є список великих обʼєктів, які виходять на приватизацію восени: «Обʼєднана гірничо-хімічна компанія», готель «Президент» і завод «Більшовик» у Києві, Радивилівський комбінат хлібопродуктів, майно Одеської та Ірпінської виправних колоній. До кінця року на приватизацію виставлять чотири спиртових заводи і порти «Білгород-Дністровський» та «Усть-Дунайськ». Зараз консультанти готують обʼєкти до приватизації.
Передаються цікаві обʼєкти в Фонд держмайна: з балансу Міноборони — готель «Козацький», з балансу Міністерства спорту — великий будинок на розі Великої Васильківської та Саксаганського. Центренерго та Одеський припортовий завод готуються на продаж на 2022 рік.
Відповідно до законопроєкту про деолігархізації, бізнесмени, які потраплять у список «олігархів», не зможуть брати участь у великій приватизації. Проєкт закону нічого не каже про обʼєкти малої приватизації. «Олігархи» зможуть брати участь у малій приватизації?
Це поки тільки законопроєкт — не закон. Потрібні правки, тому давайте дочекаємося редакції законопроєкту до другого читання.
Якщо говорити про податкову політику держави по відношенню до різних бізнесменів, то до нашої появи у владі це завжди «вирішувалося». Досить! Потрібно навести тут лад. Тоді держава зможе залучити великі гроші до держбюджету на соціалку, на фінансування реформ, на розвиток інфраструктури.
Кадрова політика Зеленського
Національний банк скорочує рефінансування держбанків, а кредитуванням будівництва доріг займається якраз державний Укрексімбанк. Як це вплине на «Велике будівництво»?
Проблем немає і скорочення фінансування не буде. «Велике будівництво» — це великий мультиплікатор для економіки, тому держбанки дають кредити під ці проєкти. Ми кажемо НБУ про плани й де необхідна допомога, вони це розуміють.
Якщо з фінансуванням «Великого будівництва» щось піде не так, президент звільнить главу НБУ Кирила Шевченка?
Якщо у президента є питання до Кирила Шевченка, то він їх ставить. Його звільнення не на порядку денному. В Україні зазвичай преса звільняє раніше, ніж президент.
Чого очікувати від виборів у Харкові?
У Харкові є два основні кандидати (секретар Харківської міськради Ігор Терехов, ексмер Харкова Михайло Добкін — ред.). Я, як заступник голови Офісу президента, не можу агітувати. Та ось як воно йде за соцопитуваннями, так і закінчиться. Другий кандидат (Добкін — ред.) розгойдує ситуацію через медіа, але, думаю, вибори там відбудуться спокійно і без сюрпризів.
У Харкові стабільно й регіон розвивається. У них багато проєктів, яких немає ніде на території України. Наприклад, у цьому році буде відкриватися найкрутіший зоопарк у Східній Європі.
Чому не можете знайти спільну мову з мером Києва Віталієм Кличком?
Пан Кличко, крім того що він мер Києва, ще й голова КМДА, і знаходиться у моїй вертикалі. У мене немає з ним конфліктів, але він намагається жити окремим життям.
Будь-який мер міста приходить до нас з проєктами, і ми допомагаємо грошима. Це нормальний формат роботи з органами місцевої влади. У Кличка історія чомусь інша: жодної ініціативи від нього ми не почули. У Києві водночас немає жодної нової транспортної розвʼязки, жодного нового моста. Будівництво нових гілок метро, продовження старих гілок — ніхто не обговорює це з Офісом президента. Кличко тільки говорить: «Ви не лізьте, я тут сам, мені нічого не треба». Може йому і не треба, але киянам треба.
У столиці повинні відбуватися максимальні зміни й найбільші інфраструктурні проєкти. Президент цього хоче і це буде робити або Кличко, або не Кличко. Нас цікавлять не особистості, а щоб робота виконувалася. На даному етапі ми будемо робити ті обʼєкти, які не перебувають на балансі міста. Дарницький міст і розвʼязки доробимо в цьому році, там тендер вже закінчується. Буде також реконструкція Мистецького Арсеналу та Палацу спорту.
Чи будуть кадрові ротації в Кабміні? Зеленський 27 липня звільнив головнокомандувача ЗСУ Руслана Хомчака, чи послідує за цим звільнення міністра оборони Андрія Тарана?
У Дениса Шмигаля сформована команда і питання про заміну міністрів або самого Шмигаля сьогодні немає. Хомчак перейшов на посаду першого заступника секретаря РНБО. Президента «не задовільнили» відносини між Генеральним штабом і Міністерством оборони: були конфліктні ситуації, які заважали прискоренню розвитку армії.
За кілька тижнів до цього також звільнили заступників міністра оборони й тепер підбирають нових. Чи звільнять Тарана? По-перше, Рада не працює зараз. А, по-друге, якби президент так вирішив, то, напевно, змінив би одразу і міністра, а не тільки заступників.
А чому Зеленський звільнив Арсена Авакова?
До цього на всіх інтервʼю було питання «коли звільнять Авакова», тепер запитують «чому звільнили». Це не питання токсичності, або не токсичності. Був етап, коли Аваков мав стабілізувати ситуацію, а зараз просто прийшов час нового міністра. У Дениса Монастирського є бачення реформи, кадрові зміни. У будь-якому випадку, президент бачить у Денисі потенціал.
До речі, те, що Арсен Аваков може піти в мери Харкова — чутки. Не знаю, чим він буде займатися далі, але поки він планував поїхати відпочити.
Знайомство із Зеленським, амбіції
Ви пройшли шлях від телепродюсера до куратора амбітного проєкту президента. Як вам вдалося?
З Володимиром Зеленським ми познайомилися ще під час роботи на «Інтері». Потім він покликав мене займатися медійним штабом. В Офіс президента я теж йшов займатися медійкою, але потім підхопив «Велике будівництво». На якомусь етапі Андрій Єрмак покликав до комунікацій нових людей, і тоді вирішили, що я буду на інфраструктурних обʼєктах, а медійкою буде займатися радник президента Михайло Подоляк. Потім пішов з посади зам з регіональної політики Сергій Трофимов, і роботи мені додалося. У глибині душі я сподівався, що до мене перейде цей сектор: у мене був налагоджений контакт з губернаторами в рамках «Великого будівництва». І як раз під місцеві вибори президент і глава Офісу покликали й сказали: «Тепер регіональна політика — твій напрямок, займайся».
Як за ці два роки змінилося ваше уявлення про владу?
У минулому я був більш амбітним, хотілося відповідати за різні напрями. В результаті, роботи додалося: інфраструктура, соціалка, боротьба з КОВІДом і вакцинація, все на рівні обладміністрацій. Коли спостерігаєш різні соціальні питання в регіонах — це позначається, я став цинічним. Зрозумів як влаштований цей «великий мурашник» державної влади, бачу багато різних хитросплетінь у стосунках. Мене вже який-небудь губернатор не може обдурити.
Зрозумів, що якщо працювати за правилами неспішного державного апарату, то зміни в країні будуть неможливі, тому ми навчилися законним способом «обходити перепони».
Які у вас політичні амбіції?
Потрапити на обкладинку Forbes — моя головна мета. Але для цього доведеться повернутися у бізнес, звичайно.
Якщо серйозно, я працюю в Офісі президента безпосередньо на президента і на країну. Не можу собі дозволити розвернутися і сказати: «Хлопці, дякую! До побачення». Буду з президентом до того моменту, поки він буде на мене розраховувати.
Здається, я на своєму місці й займаюся тим, що вдається. Не можу сказати, що у мене є бажання йти кудись далі, але якщо буде пропозиція від президента чи премʼєра — не зможу відмовитися. Я колись пояснював губернаторам реалії у владі: якщо президент каже «дякую, на цьому все» — розвернувся і пішов; якщо президент пропонує зайняти іншу посаду — ти не можеш сказати ні. Так влаштований світ.
Перед Євро-2012 в Україні будували дороги, аеропорти, стадіони. Тоді влада не отримала ніякої вигоди від інвестицій в інфраструктуру. Що Зеленський збирається виграти від «Великого будівництва»?
Це не електоральне питання. Так, це видима ініціатива президента, але це робиться, щоб нарешті оновити інфраструктуру. Зʼявляються нові дороги — збільшуються надходження у дорожній фонд. Реконструюється злітна смуга — запускаються авіарейси з Ужгорода, Чернівців, Миколаєва та Кривого Рогу. Це покращує економіку, а люди користуються цими обʼєктами кожного дня.
У минулому році ми зробили близько 4 500 км доріг — це небагато. У поточному році ми зробимо стільки ж — буде близько 10 000 км, і це вже помітно. Наше завдання за президентський термін Володимира Зеленського зробити всі 25 000 км доріг державного значення. Коли зробимо, напевно, електоральний плюс для нас все ж таки буде.
Якби ви писали останній сезон серіалу «Слуга народу», що в ньому відбувалося б?
Світ політики непередбачуваний, тому не можу прогнозувати, що буде з основними дійовими особами. Другий термін чи ні — це буде рішення президента. Якщо він запропонує, то я піду з ним. У будь-якому випадку, у серіалі має бути фінал: єдина країна з хорошими дорогами, високим рівнем медицини та зарплат.
Країні потрібно більше подій, коли нація обʼєднується. Коли ми обʼєднуємося — все вдається краще: і у футболі, і у «Великому будівництві», і у міжнародній політиці. І слоган «Ти в мене єдина» до 30-ї річниці незалежності України — це про те, що для нашої країни ми маємо обʼєднатися. І святкування Дня незалежності — це буде унікальна подія, яка обʼєднає націю. Відкриється офіс Кримської платформи, який буде працювати над питаннями повернення Криму, а ще — найдовша траса в Україні Н-30, що зʼєднує всю країну.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.