27 липня Верховна Рада схвалила законопроєкт №7588 щодо управління землями державних підприємств. Заступниця голови ФДМУ Людмила Дараган пояснює, як прийнятий документ має «вбити сірі схеми» на землях сільськогосподарського призначення.
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
В Україні є понад 700 000 га державних сільгоспземель, якими оперують на праві постійного користування приблизно 700 держпідприємств. Для порівняння: на кінець 2021 року земельний банк одного з найбільших агрохолдингів України – Kernel становив 506 000 га. За 32 роки незалежності жодне з цих державних сільгосппідприємств не сплатило майже жодної гривні в бюджет за оренду державних земель.
Щобільше, майже ніхто не спромігся ефективно керувати своїм сільгосппідприємством та заробляти гроші для держави.
Коли відбувалась приватизація колгоспів, держава наклала мораторій на окремі, на той час перспективні, сільськогосподарські підприємства. Наприклад, які займалися селекцією.
Логіка була наступна: селектори та генетики мали спільно з аграріями працювати над розробкою нових високопродуктивних сортів пшениці чи кукурудзи. На землях, які держава залишила у їх розпорядженні, мали проводитися різноманітні наукові дослідження.
На жаль, недоброчесні менеджери повністю зруйнували наукову-виробничу базу та практично припинили інвестування. Оскільки ці держпідприємства не мали права здавати землю в оренду, були винайдені різноманітні «сірі» схеми для цього.
Наприклад, директор штучно доводив держпідприємство до банкрутства. Після цього звертався до державного органу, якому підпорядковується його підприємство, з проханням дозволити обробку цієї землі на один рік фермеру чи агрохолдингу в обмін на розподіл отриманого прибутку.
Для цього оформлювалися договори обробітку землі на один рік. Фермер чи агрохолдинг успішно обробляли землю, отримували врожай, продавали його. Після цього занижували на папері урожайність і прибуток від такого співробітництва.
Різницю між фактичним прибутком і прибутком «на папері» вони ділили з менеджментом цього держпідприємства.
Так на державних землях роками заробляли нечесні аграрії та менеджмент держпідприємств, а державний бюджет щороку втрачав мільярди гривень, не отримуючи за свою землю навіть орендної плати.
Поставити крапку на «сірих» схемах
27 липня парламент проголосував в цілому законопроєкт №7588 від 25 липня 2022 року, ціль якого – прибрати ці багаторічні «сірі» схеми. Як це буде відбуватися.
Відтепер державні сільгосппідприємства зможуть здавати землі, які знаходяться у їх підпорядкуванні, в оренду через Prozorro.Продажі. До цього вони були законодавчо позбавлені такого права.
Впроваджується принцип: якщо державне підприємство прибуткове, воно має корпоратизуватися у ТОВ зі збереженням 100% частки держави, створити наглядову раду та автоматично отримати на 50 років в оренду свою землю, сплачуючи щорічно в бюджет щонайменше 12% від її нормативно-грошової оцінки (з можливістю здавати в суборенду, однак теж на відкритому конкурсі).
І навпаки: якщо підприємство збиткове та безперспективне, цю землю мають обробляти інші фермери та аграрії за прозорим механізмом. Для цього уряд буде вилучати земельні ділянки та через встановлений законом механізм передавати їх в оренду на відкритому аукціоні на Prozorro.Продажі тим, хто запропонує вищу орендну плату, а значить – вищий дохід для держбюджету.
Будь-яка державна сільськогосподарська земля має приносити прибуток до держбюджету. Сірих схем, махінацій та недоброчесного використання державними ресурсами не має бути, особливо в часи, коли кожна гривня в бюджеті має бути використана для зміцнення обороноздатності нашої країни.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.