27 липня Верховна Рада схвалила законопроєкт №7588 щодо управління землями державних підприємств. Заступниця голови ФДМУ Людмила Дараган пояснює, як прийнятий документ має «вбити сірі схеми» на землях сільськогосподарського призначення.
Оформлюйте передплату на 6 номерів Forbes Ukraine зі змістовними інтерв’ю, рейтингами та аналітикою, тепер зі знижкою 50%.
В Україні є понад 700 000 га державних сільгоспземель, якими оперують на праві постійного користування приблизно 700 держпідприємств. Для порівняння: на кінець 2021 року земельний банк одного з найбільших агрохолдингів України – Kernel становив 506 000 га. За 32 роки незалежності жодне з цих державних сільгосппідприємств не сплатило майже жодної гривні в бюджет за оренду державних земель.
Щобільше, майже ніхто не спромігся ефективно керувати своїм сільгосппідприємством та заробляти гроші для держави.

- Категорія
- Рейтинги
- Дата
Коли відбувалась приватизація колгоспів, держава наклала мораторій на окремі, на той час перспективні, сільськогосподарські підприємства. Наприклад, які займалися селекцією.
Логіка була наступна: селектори та генетики мали спільно з аграріями працювати над розробкою нових високопродуктивних сортів пшениці чи кукурудзи. На землях, які держава залишила у їх розпорядженні, мали проводитися різноманітні наукові дослідження.
На жаль, недоброчесні менеджери повністю зруйнували наукову-виробничу базу та практично припинили інвестування. Оскільки ці держпідприємства не мали права здавати землю в оренду, були винайдені різноманітні «сірі» схеми для цього.
Наприклад, директор штучно доводив держпідприємство до банкрутства. Після цього звертався до державного органу, якому підпорядковується його підприємство, з проханням дозволити обробку цієї землі на один рік фермеру чи агрохолдингу в обмін на розподіл отриманого прибутку.
Для цього оформлювалися договори обробітку землі на один рік. Фермер чи агрохолдинг успішно обробляли землю, отримували врожай, продавали його. Після цього занижували на папері урожайність і прибуток від такого співробітництва.
Різницю між фактичним прибутком і прибутком «на папері» вони ділили з менеджментом цього держпідприємства.
Так на державних землях роками заробляли нечесні аграрії та менеджмент держпідприємств, а державний бюджет щороку втрачав мільярди гривень, не отримуючи за свою землю навіть орендної плати.
Поставити крапку на «сірих» схемах
27 липня парламент проголосував в цілому законопроєкт №7588 від 25 липня 2022 року, ціль якого – прибрати ці багаторічні «сірі» схеми. Як це буде відбуватися.
Відтепер державні сільгосппідприємства зможуть здавати землі, які знаходяться у їх підпорядкуванні, в оренду через Prozorro.Продажі. До цього вони були законодавчо позбавлені такого права.
Впроваджується принцип: якщо державне підприємство прибуткове, воно має корпоратизуватися у ТОВ зі збереженням 100% частки держави, створити наглядову раду та автоматично отримати на 50 років в оренду свою землю, сплачуючи щорічно в бюджет щонайменше 12% від її нормативно-грошової оцінки (з можливістю здавати в суборенду, однак теж на відкритому конкурсі).
І навпаки: якщо підприємство збиткове та безперспективне, цю землю мають обробляти інші фермери та аграрії за прозорим механізмом. Для цього уряд буде вилучати земельні ділянки та через встановлений законом механізм передавати їх в оренду на відкритому аукціоні на Prozorro.Продажі тим, хто запропонує вищу орендну плату, а значить – вищий дохід для держбюджету.
Будь-яка державна сільськогосподарська земля має приносити прибуток до держбюджету. Сірих схем, махінацій та недоброчесного використання державними ресурсами не має бути, особливо в часи, коли кожна гривня в бюджеті має бути використана для зміцнення обороноздатності нашої країни.


Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.