Естонський сервіс замовлення поїздок та доставки Bolt закрив новий інвестраунд. Компанія залучила $711 млн за оцінки у $8,4 млрд – вона практично подвоїлася за останні півроку. Гроші підуть на операційну діяльність та розвиток швидкої доставки продуктів із «темних» магазинів.
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Ключові факти
- Раунд на $711 млн очолили фонди Sequoia Capital та Fidelity за участю минулих інвесторів. У серпні 2021 року Bolt залучав $713 млн, оцінюючись у $4,75 млрд. Чому вдалося подвоїти оцінку? Інвестори починають більше цінувати концепцію суперпрограми, де в межах однієї платформи зібрано кілька сервісів. У випадку Bolt це замовлення поїздок, каршеринг, доставка їжі з ресторанів та продуктів із супермаркетів, прокат електросамокатів та велосипедів.
- Зараз у Bolt понад 100 млн клієнтів із 45 країн і 400 міст Європи та Африки. Крім того, з компанією співпрацюють 2,5 млн водіїв та 100 000 курʼєрів. В Україні, за даними monobank, Bolt – другий за популярністю сервіс замовлення поїздок після Uklon.
- У 2020 році збитки Bolt скоротилися майже вдвічі до €45 млн, а виторг підскочив майже на 75% до €221,4 млн, пише естонський портал Err з посиланням на фінансову звітність компанії. Більш актуальної статистики поки що немає, але головний конкурент компанії – американський Uber – точно поводиться більш затратно. Тільки в третьому кварталі 2021 року операційні збитки Uber склали $572 млн, також компанія списала $3,2 млрд інвестицій у китайський агрегатор Didi, вартість якого обвалилася на тлі тиску з боку влади КНР.
- Uber зараз коштує на біржі близько $82 млрд проти пікових значень $112 млрд. За останній рік компанія подешевшала на 22%. Bolt не планує поспішати з публічним розміщенням. «У довгостроковій перспективі? Найімовірніше, ми станемо публічною компанією. Але поспіху зараз немає», – розповів CNBC співзасновник та CEO компанії Маркус Вілліг. Він заснував Bolt у 2013 році у Таллінні разом зі своїм братом Мартіном. Зараз Bolt – найдорожчий стартап Естонії.
- Найближчими роками Bolt активно сфокусується на швидкій доставці продуктів. Сервіс 15-хвилинної доставки з «темних» магазинів Bolt Market відкрили в Естонії у 2021 році, зараз він доступний у 10 країнах Центральної та Східної Європи. України немає серед них. Компанія планує нарощувати темпи та відкривати сотні нових точок щорічно, витративши «сотні мільйонів євро» на розвиток цього бізнесу. «Це не софтверний бізнес, а глибоко конкурентна та операційно ємна справа. Більшість компаній, які очікують, що [доставка] стане ключовим джерелом їхнього прибутку, будуть глибоко розчаровані в найближчі роки», — розповів Вілліг CNBC.
Контекст
Швидка доставка продуктів — одна з найбільш капіталомістких ніш для освоєння. Особливо великі проблеми з UNIT-економікою такі проєкти зазнають у США. Наприклад, стартап Jork у серпні 2021 року втрачав на кожному американському замовленні по $159, пише The Information. Незважаючи на такі показники, компанія, якій немає і року, оцінюється в $1,2 млрд. Але спочатку полем для боротьби за клієнта стала саме Європа, де швидку доставку розвивають німецький Gorillas, турецький Getir, іспанський Glovo та десятки дрібніших стартапів. Більшість із них подвоїли або потроїли свою оцінку протягом 2021 року.
Економіка доставки
Чому складно швидко та беззбитково доставляти продукти
Під час роботи із зовнішніми партнерами стартапи не можуть брати комісійні вище 5% від суми замовлення. Якщо доставляти зі своїх магазинів, націнка може становити до 35% завдяки вигідним закупочним цінам.
Головна проблема – вартість кур'єрської праці. Щоб вийти на беззбитковість та оплачувати працю, стартап має виконувати замовлення кожні 20 хвилин, цитує Reuters аналітиків консалтингової компанії Bain. Крім того, є ще вартість залучення та утримання клієнта – мова про промокоди та знижкові акції. Наприклад, на англійському ринку замовлення вартістю £17 згенерує операційний збиток у £24.
Усунути проблему можна нарощуючи чек через продаж преміальних товарів та масштабуючи процеси. Так, у Лондоні вийти на реальний прибуток можна при обробці від 1500 замовлень через одну точку із середньою вартістю £35, але навіть тоді маржинальність навряд чи перевищить 7%. На ринках з дешевою вартістю праці на кшталт України або Туреччини економіку швидкої доставки зазвичай вдається звести набагато раніше.
Glovo першим освоїв швидку доставку продуктів в Україні – їхній дебютний «темний» магазин відкрився на лівому березі Києва в серпні 2021 року. За шість місяців компанія планувала відкрити близько 30 таких точок. Цей формат розвиває і Rocket. «Ми починаємо з невеликих форматів, від 100 кв. м. Головне — напрацювання експертизи, розуміння/передбачення очікувань клієнтів, налагодження процесів», — говорив співзасновник компанії Станіслав Дмитрик. Один такий магазин, який працює лише під доставку, в Україні коштуватиме $120 000.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.