Категорія
Новини
Дата

Україна та Росія близькі до угоди про припинення блокади українських морських портів – FT

3 хв читання

Чотиристороння угода, щодо забезпечення безпечного проходження українського зерна через Чорне море може бути підписана найближчими днями, повідомляє Financial Times з посиланням на співрозмовників знайомих з ходом переговорів. Наразі між Україною і РФ залишаються розбіжності, щодо того, як забезпечити безпеку портів і суден уздовж експортного шляху. Якщо ці питання будуть узгодженні, то експорт може розпочатися за три тижні.

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

Ключові факти

  • Росія та Україна домовилися контролювати судна, які прямують до та з портів, включаючи Одесу, у двох контрольних центрах – одному в Стамбулі, а другому – на Чорному морі, де судна будуть перевірятися.
  • Росія також запевнила, що не завдасть ударів по вантажних суднах, які вивозитимуть українське зерно, але наразі українську сторону не цілком переконала пропозиція безпечного проходу, і вона також вимагає від Росії гарантії щодо не нападу на її порти.
  • Українські чиновники припустили, що контури угоди можуть бути узгоджені в найближчі кілька днів, пише FT з посиланням на джерелами в ЄС. Але відсутність згоди щодо ключових питань означає, що до відновлення поставок може минути три тижні. Президент Туреччини Реджеп Таїп Ердоган, сподівався отримати гарантії безпеки від Путіна на тристоронньому саміті в Тегерані у вівторок, додають співрозмовники.
  • Росія вимагала від Заходу скасувати санкції, які, за її словами, підірвали її власний експорт сільськогосподарської продукції в рамках будь-якої потенційної угоди. Нові санкції ЄС у сьомому пакеті, які обговорюються проти Сбербанку, передбачають вилучення операцій з продуктами харчування. Брюссель також має намір узгодити заходи, які звільнять торгівлю продовольством і добривами від існуючих санкцій проти Москви, намагаючись звільнити експорт з Росії.
  • Ці кроки не пов’язані зі спробами укласти угоду з Москвою щодо Чорного моря, сказав FT високопоставлений чиновник ЄС, який брав участь у розробці санкцій, а є частиною більш широкого кроку, спрямованого на полегшення глобальної продовольчої кризи

Контекст 

Останні два місяці Туреччина – головний посередник у перемовинах щодо розблокування морських портів. Поки дипломати ходять колами, турки приймають у своїх портах судна із краденим зерном і хваляться, що визволяли своє судно із порту Маріуполя. 

Журналісти «Суспільного» знайшли три судна, які начебто зайшли з Криму до Туреччини: «Сармовський 48», «Святий Миколай» та «Михаил Ненашев». Останнє судно супутники зафіксували на причалі зернотермінала «Авліта» у Севастополі 15 червня. Власник термінала – дочірня компанія російської державної Обʼєднаної суднобудівної корпорації, яка потрапила під прямі санкції США. 

«Крадене зерно Росія вивозить до іноземних країн, у тому числі до Туреччини, – заявляв на брифінгу 3 червня посол України в Туреччині Василь Боднар. – Ми звернулися до турецької сторони з проханням допомогти нам у вирішенні цієї проблеми».

7 липня МЗС України заявило, що влада Туреччини спочатку затримала, а пізніше відпустила російське судно «Жибек Жоли», яке намагалося перевезти вкрадене зерно з окупованого Бердянська до турецького порту Карасу.

11 липня президент Туреччини Реджеп Таїп Ердоган провів телефонну розмову з президентом України Володимиром Зеленським. Ердоган наголосив, що прагне, аби в Україні настав мир, і заявив, що Туреччина продовжує працювати над розробленим ООН планом постачання українських зернових продуктів на світовий ринок.

Напередодні зустрічі в Стамбулі голова МЗС України Дмитро Кулеба заявив, що переговори про розблокування експорту українського зерна перебувають на фінальній стадії. «Ми у фінальній фазі й зараз все залежить від РФ. Якщо вони справді захочуть, то скоро почнеться експорт зерна», – зазначив Кулеба. Проте, він вважає, що насправді Росія не зацікавлена, щоб Україна відновлювала експорт. «Вони знають, що якщо ми будемо експортувати, то отримаємо дохід від міжнародних ринків, і це зробить нас сильнішими», – наголосив Кулеба.

Київ все ще має певні побоювання щодо ролі Анкари, враховуючи явне небажання Туреччини перехоплювати судна, що перевозять зерно, яке, за словами України, було вкрадено у її фермерів. Цього місяця Туреччина затримала судно «Жибек Жоли» під російським прапором на запит України, щоб відпустити його через кілька днів.

Іншим питанням є те, хто представлятиме Росію на станції моніторингу Чорного моря, яка, ймовірно, буде в Одесі. У той час як офіційні особи з Туреччини, України, Росії та ООН будуть стежити за суднами в центрі управління в Стамбулі, Москва наполягає на тому, щоб офіційні особи з колишньої радянської країни діяли як її представники на другому місці інспекції, повідомили двоє людей, знайомих з переговорами.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд