Чотиристороння угода, щодо забезпечення безпечного проходження українського зерна через Чорне море може бути підписана найближчими днями, повідомляє Financial Times з посиланням на співрозмовників знайомих з ходом переговорів. Наразі між Україною і РФ залишаються розбіжності, щодо того, як забезпечити безпеку портів і суден уздовж експортного шляху. Якщо ці питання будуть узгодженні, то експорт може розпочатися за три тижні.
Купуйте річну передплату на шість журналів Forbes Ukraine за ціною чотирьох номерів. Якщо ви цінуєте якість, глибину та силу реального досвіду, ця передплата саме для вас.
Ключові факти
- Росія та Україна домовилися контролювати судна, які прямують до та з портів, включаючи Одесу, у двох контрольних центрах – одному в Стамбулі, а другому – на Чорному морі, де судна будуть перевірятися.
- Росія також запевнила, що не завдасть ударів по вантажних суднах, які вивозитимуть українське зерно, але наразі українську сторону не цілком переконала пропозиція безпечного проходу, і вона також вимагає від Росії гарантії щодо не нападу на її порти.
- Українські чиновники припустили, що контури угоди можуть бути узгоджені в найближчі кілька днів, пише FT з посиланням на джерелами в ЄС. Але відсутність згоди щодо ключових питань означає, що до відновлення поставок може минути три тижні. Президент Туреччини Реджеп Таїп Ердоган, сподівався отримати гарантії безпеки від Путіна на тристоронньому саміті в Тегерані у вівторок, додають співрозмовники.
- Росія вимагала від Заходу скасувати санкції, які, за її словами, підірвали її власний експорт сільськогосподарської продукції в рамках будь-якої потенційної угоди. Нові санкції ЄС у сьомому пакеті, які обговорюються проти Сбербанку, передбачають вилучення операцій з продуктами харчування. Брюссель також має намір узгодити заходи, які звільнять торгівлю продовольством і добривами від існуючих санкцій проти Москви, намагаючись звільнити експорт з Росії.
- Ці кроки не пов’язані зі спробами укласти угоду з Москвою щодо Чорного моря, сказав FT високопоставлений чиновник ЄС, який брав участь у розробці санкцій, а є частиною більш широкого кроку, спрямованого на полегшення глобальної продовольчої кризи
Контекст
Останні два місяці Туреччина – головний посередник у перемовинах щодо розблокування морських портів. Поки дипломати ходять колами, турки приймають у своїх портах судна із краденим зерном і хваляться, що визволяли своє судно із порту Маріуполя.
Журналісти «Суспільного» знайшли три судна, які начебто зайшли з Криму до Туреччини: «Сармовський 48», «Святий Миколай» та «Михаил Ненашев». Останнє судно супутники зафіксували на причалі зернотермінала «Авліта» у Севастополі 15 червня. Власник термінала – дочірня компанія російської державної Обʼєднаної суднобудівної корпорації, яка потрапила під прямі санкції США.
«Крадене зерно Росія вивозить до іноземних країн, у тому числі до Туреччини, – заявляв на брифінгу 3 червня посол України в Туреччині Василь Боднар. – Ми звернулися до турецької сторони з проханням допомогти нам у вирішенні цієї проблеми».
7 липня МЗС України заявило, що влада Туреччини спочатку затримала, а пізніше відпустила російське судно «Жибек Жоли», яке намагалося перевезти вкрадене зерно з окупованого Бердянська до турецького порту Карасу.
11 липня президент Туреччини Реджеп Таїп Ердоган провів телефонну розмову з президентом України Володимиром Зеленським. Ердоган наголосив, що прагне, аби в Україні настав мир, і заявив, що Туреччина продовжує працювати над розробленим ООН планом постачання українських зернових продуктів на світовий ринок.
Напередодні зустрічі в Стамбулі голова МЗС України Дмитро Кулеба заявив, що переговори про розблокування експорту українського зерна перебувають на фінальній стадії. «Ми у фінальній фазі й зараз все залежить від РФ. Якщо вони справді захочуть, то скоро почнеться експорт зерна», – зазначив Кулеба. Проте, він вважає, що насправді Росія не зацікавлена, щоб Україна відновлювала експорт. «Вони знають, що якщо ми будемо експортувати, то отримаємо дохід від міжнародних ринків, і це зробить нас сильнішими», – наголосив Кулеба.
Київ все ще має певні побоювання щодо ролі Анкари, враховуючи явне небажання Туреччини перехоплювати судна, що перевозять зерно, яке, за словами України, було вкрадено у її фермерів. Цього місяця Туреччина затримала судно «Жибек Жоли» під російським прапором на запит України, щоб відпустити його через кілька днів.
Іншим питанням є те, хто представлятиме Росію на станції моніторингу Чорного моря, яка, ймовірно, буде в Одесі. У той час як офіційні особи з Туреччини, України, Росії та ООН будуть стежити за суднами в центрі управління в Стамбулі, Москва наполягає на тому, щоб офіційні особи з колишньої радянської країни діяли як її представники на другому місці інспекції, повідомили двоє людей, знайомих з переговорами.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.