Туреччина не гає часу. Останні два місяці країна – головний посередник у перемовинах щодо розблокування морських портів. Поки дипломати ходять кругами, турки приймають у своїх портах судна із краденим зерном і хваляться, що визволяли своє судно із порту Маріуполя. Як влаштована турецька «дипломатія»?
Липень президент Туреччини Реджеп Таїп Ердоган розпочав із заяви, що 20 турецьких кораблів у Чорному морі вже чекають, щоб розпочати перевозити зерно й олію з українских портів до країн, які потребуть цього. Але щоб зерновий коридор запрацював, потрібно лише, щоб лідери України та Росії домовились. Ердоган пообіцяв найбличжим часом поговорити з президентами Володимиром Зеленським і Володимиром Путіним.
Поки турецькі дипломати підготовують ґрунт для законного вирішення проблеми заблокованих портів, моряки у турецькому порту Каракас зустріли судно із 7000 т зерна з тимчасово окупованого Бердянська. Цим хвалився назначений росіянами так званий голова тимчасової адміністрації Запорізької області Євген Балицький. Судно Zhibek Zholy належить казахському судновласнику, але зареєстровано під російським прапором. «Звичайно, що для довірливих турецьких урядовців у морських сервісах пишуть, що цей суховантаж вийшов з Новоросійська», – зазначає головний редактор BlackSeaNews Андрій Клименко.
Посол України в Туреччині Василь Боднар звернувся до турецької сторони з проханням вжити невідкладних заходів. «Маємо добру комунікацію і тісну співпрацю з органами влади Туреччини, – написав він у Facebook. – Переконаний, що прийняті рішення упередять спроби порушення суверенітету України».
Поновлено: напередодні публікації тексту, 3 липня, Туреччина затримала Zhibek Zholy. Турецька влада відреагувала на звернення посла. Це не арешт, але розвантажити зерно в порту судно не зможе, пояснив журналіст Осман Пашаєв.
Це далеко не перше судно із краденим зерном, яке Росія вивозить до інших країн, у тому числі до Туреччини. Financial Times описали схему, як Росія вивозить українське зерно з окупованих територій до Туреччини та Сирії.
Журналісти «Суспільного» знайшли три судна, які начебто зайшли з Криму до Туреччини: «Сармовський 48», «Святий Миколай» та «Михаил Ненашев». Останнє судно супутники зафіксували на причалі зернотермінала «Авліта» у Севастополі 15 червня. Власник термінала – дочірня компанія російської державної Обʼєднаної суднобудівної корпорації, яка потрапила під прямі санкції США. «Там він погрузив 27 000 т зерна і, виключивши систему AIS, пішов до порту Кавказ, де зробив вигляд, що погрузив зерно у цьому порті», – стверджує журналіст Осман Пашаєв. Звідти судно попрямувало до турецького порту Іскендерун.
«Крадене зерно Росія вивозить до іноземних країн, у тому числі до Туреччини, – заявляв на брифінгу 3 червня посол України в Туреччині Василь Боднар. – Ми звернулися до турецької сторони з проханням допомогти нам у вирішенні цієї проблеми».
Міністр закордонних справ Туреччини Мевлют Чавушоглу запевнив, що Анкара серйозно ставиться до повідомлень про незаконне вивезення Росією зерна з України та не дозволить його імпорт на свою територію. І заявив, що на цей час розслідування турецької сторони не підтвердило, що зерно, яке ввозила Росія, було викрадено з України.
Але 3 липня Василь Боднар заявив, що турецька митниця затримала російське вантажне судно із зерном, викраденим окупаційними силами і вивезеним із порту Бердянська.
Участь Туреччини в російсько-українській війні
(щоб побачити всю хронологію, натисніть "читати більше")
- 26.02. Туреччина закрила Чорне море для іноземних військових кораблів, у тому числі для Росії.
- 2.03. Міністр закордонних справ Мевлют Чавушоглу: Туреччина не має наміру приєднуватися до санкцій проти Росії.
- 17.03. Президент Туреччини Раджеп Ердоган запросив президентів Володимира Зеленського та Володимира Путіна в Туреччину на перемовини.
- 24.03. Президент Туреччини Раджеп Ердоган: Туреччина підтримує особливі стосунки з обома країнами. Першочергове завдання її дипломатії полягає в тому, щоб досягти врегулювання ситуації.
- 29.03. Речник президента Туреччини Ібрагім Калин: Вимоги Володимира Путіна до України визнати «незалежність» ОРДЛО, а Крим – російським є максималістичними та такими, що не можуть бути реалізовані.
- 10.04. Туреччина затвердила «дорожню карту» із залучення російських туристів до країни в умовах санкцій, зокрема, планується створення нової авіакомпанії для чартерного перевезення на курорти.
- 23.04. Україна та Туреччина обговорили питання відновлення морських поставок продукції, постачання нафтопродуктів і турецького обладнання для переробки сільськогосподарської продукції.
- 14.05. Туреччина запропонувала провести морську евакуацію поранених українських військових, які перебувають на сталеливарному заводі «Азовсталь» у Маріуполі.
- 18.05. Туреччина заблокувала початок переговорів щодо вступу Фінляндії та Швеції до НАТО.
- 31.05. Міністр закордонних справ країни Мевлют Чавушоглу: Туреччина зберігає нейтралітет щодо санкцій проти Росії. Але це не означає, що Анкара дозволить оминати обмеження через Туреччину.
- 2.06. Видання Anadolu: У Туреччині заявили, що можуть створити дорожню карту під егідою ООН для експорту українського зерна.Туреччина вирішила подарувати Литві безпілотник «Байрактар» для передачі українським військовим, на який литовці всією країною зібрали €5 млн.
- 6.06. Зеленський: Туреччина шукає формат безпекових гарантій для розблокування українських портів і може стати посередником у цьому процесі.
- 8.06. Лавров відвідав Туреччину. Він заявив, що Москва готова дозволити зернові морські конвої за умови розмінування українських портів.
- 15.06. У міноборони Туреччини повідомили про створення каналу зв’язку між міністерствами оборони України, Туреччини та Росії для вирішення питання вивозу зерна.
- 21.06. Турецькі генерали відвідали Москву, де провели перемовини щодо розблокування експорту українського зерна морським шляхом. Через три години після завершення перемовин порт Маріуполя залишило судно турецького судновласника Azov Concord.
- 27.06. Досягнуто консенсусу щодо створення операційного центру, який займатиметься питанням вивезення зерна з України. Турецька військова компанія Baykar заявила, що подарує Україні три «Байрактари», на які збирав волонтер Сергій Притула разом з українцями.
- 28.06. Туреччина погодилася розблокувати вступ Швеції та Фінляндії в НАТО.
- 1.07. Ердоган: У нас є дорожня карта, реалізацію якої розпочато. Ми намагатимемося запустити зерновий коридор якомога швидше. Ми маємо близько 20 кораблів у регіоні, які готові до вивозу зерна з України. Він планує провести телефонні розмови із Зеленським та Путіним наприкінці цього тижня чи на початку наступного.
- 3.07. Туреччина затримала судно Zhibek Zholy, яке вивезло 7000 т зерна з Бердянська.
Визволити кораблі
Туреччина не тільки закриває очі на російські судна, які привозять українське зерно до турецьких портів, а й використовує на свою користь посередництво у налагодженні діалогу між ООН, Україною та Росією щодо розблокування портів. «Туреччина має прямий інтерес [бути посередником у переговорах] повернути свої 18 суден у порт прописки та купити українське зерно», – пояснює Боднар.
21 червня делегація турецьких військових відвідала Москву й оголосила, що за три години після завершення перемовин порт Маріуполя залишило судно турецького судновласника Azov Concord. У повідомленні стверджували, що це перше іноземне судно, що залишило український порт з початку війни.
Azov Concord вирушив із Маріуполя до Новоросійська, згідно із даними онлайн-мапи пересування суден MarineTraffic. Що відомо про судно?
Воно прибуло до Маріуполя за два дні до початку війни. За даними пресслужби «Метінвесту», на судно була завантажена металургійна продукція. Клименко говорить, що на судно завантажили 6000 т металопродукції, яку зараз могли вивезти до Туреччини. Російське пропагандистське видання ТАСС із посиланням на капітана судна Івана Бабенкова пише, що Azov Concord вийшов з порту без вантажу.
Пояснити, чому судно прямувало до Новоросійська, а не одразу до Туреччини, нескладно. На думку Клименка, по-перше, судно може потребувати ремонту, по-друге, скоріше за все, з Маріуполя його вивели російські моряки й у Новоросійську їх змінить турецька команда.
Російська сторона вже заявила, що наступним з порту вийде болгарське судно «Царівна» і нібито створені всі умови для безпечного виходу суден з акваторії Маріуполя. З цим не погоджується президент Американської торгової палати в Україні Енді Гундер. «Російські ракети та військові кораблі – це занадто великий ризик для комерційних суден і страхових компаній», – зазначив він у коментарі FT.
Східний посередник
Допомога росіянам у торгівлі краденим зерном, визволення своїх суден із українських портів відбувається паралельно із дипломатією. Заблоковані українські порти і неможливість експорту українського зерна – проблема для ООН. Організація намагається усадити Україну і Росію за стіл переговорів, щоб відкрити морські шляхи. Туреччина охоче взяла роль перемовника у чутливому питанні розблокування портів.
Із початку червня Туреччина робить гучні заяви про створення дорожньої карти під егідою ООН, як поновити експорт українського зерна. Запрошує міністра закордонних справ Росії Сергія Лаврова до Анкари, де він заявив, що Москва готова дозволити зернові морські конвої за умови розмінування українських портів. Проте, як стверджують співрозмовники Forbes – два депутати, два топи аграрних асоціацій і представник Єврокомісії, які були на різних етапах залучені до консультацій щодо планів з повернення морського експорту, – на кінець червня жодних конкретних домовленостей немає або переговори ведуться в секретному режимі.
«Перемовини здійснюються на експертному рівні, водночас конкретних домовленостей не досягнуто. Для України ключовим питанням залишається безпека», – каже співрозмовник з українського МЗС, який погодився говорити на умовах анонімності.
Зусилля Росії завоювати південь країни заважають угоді, а чутки про прорив «більш оптимістичні, ніж реальність», – сказав у коментарі FT Тарас Качка, заступник міністра економіки України та учасник торгових переговорів. «Якщо будуть переговори, ми візьмемо участь. Але це не означає, що ми погодимося на будь-який варіант, який є на столі», – сказав Качка. Наразі консультації, які проходять між Туреччиною, ООН, Україною та Росією, – це спроба зрозуміти, на які компроміси сторони готові йти, розповідав у середині червня Forbes посол України в Туреччині Василь Боднар.
Туреччина витискає максимальний зиск із російсько-української війни. З одного боку, Туреччина перекрила протоку Босфор для іноземних (у тому числі російських) військових суден, підтримала резолюцію Генасамблеї ООН про припинення участі Росії у Раді з прав людини, поставляє зброю в Україну. З другого боку, країна не приєдналась до жодних антиросійських санкцій, зберегла відкритим небо для російських літаків і навіть створила нову авіакомпанію виключно для організації перевезень ще 2 млн туристів з Росії.
«Туреччина намагається зберігати збалансовану позицію», – каже посол Боднар. За його словами, досі жодній іншій країні не вдалося звести дві воюючі сторони на своїй території. Саме вміння Ердогана розмовляти і з Зеленським, і з Путіним зробило можливим налагодження діалогу щодо експорту зерна.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.