До повномасштабного вторгнення малий і середній бізнес були основними роботодавцями у країні – в них працювало близько 75% усіх зайнятих українців. Уже на початку травня 2022 року більшість малих і середніх підприємств, які тимчасово зупинили свою роботу з початком активної фази війни, повернулися до довоєнного режиму роботи. Для багатьох із них війна стала каталізатором для того, щоб переглянути інструменти, які вони використовують для оптимізації та автоматизації бізнес-процесів
Деякі бізнеси, які раніше обходилися одним компʼютером, вперше задумалися про те, як автоматизувати та убезпечити свої бізнес-процеси, незважаючи на загрози обстрілів, падіння інфраструктури та банально відключення електрики. Розповідаємо, з чого їм варто розпочати.
Перший крок. Оптимізація та автоматизація
Перша ознака того, що малому бізнесу настав час описати свої бізнес-процеси, а потім їх оптимізувати й підібрати потрібний інструмент для автоматизації – те, що в одній ролі або в одній позиції у бізнесі виступають двоє та більше людей. Це може бути будь-яка роль – починаючи від менеджера по роботі з клієнтами і закінчуючи бухгалтером або IT-фахівцем. Якщо в одному процесі задіяно більше однієї людини, необхідно описати процеси, щоб їх грамотно оптимізувати.
Для наочного розуміння того, що потребує оптимізації, всі процеси умовно варто поділити на основні (продаж, логістика, сервіс, оцінка якості) та допоміжні (бухгалтерія, кадри, фінанси, HR, IT, інформаційна безпека).
«Коли процеси описані і є чітка картина того, як вони взаємоповʼязані між собою, набагато легше добирати відповідні саме під ваш запит інструменти автоматизації: CRM-систему чи ERP-систему, додаткові інструменти для маркетингу чи HR. Такий підхід дозволить компанії-автоматизатору підібрати найбільш релевантну конфігурацію, а малому бізнесу-замовнику – витратити кошти тільки на інструменти, які дійсно потрібні», – коментує Наталія Заверуха, керуюча агентством з оптимізації бізнес-процесів Manageable.
Сьогодні вибір компаній-автоматизаторів дозволяє підібрати найоптимальніше для конкретного підприємства поєднання послуг і ціни. Серед найпопулярніших: Salesdrive, OneBox, Salesforce, Zoho, Uspacy та інші. Є й спеціалізовані інструменти, які створені під конкретний вид бізнесу: від фітнес-клубу до управління готелем.
Другий крок. Хмарні технології
Якщо ваш бізнес критично залежить від безперервності процесів, наприклад, ви продаєте онлайн або розвиваєте будь-який інший продукт, у якому не можна допустити простою в кілька годин, вихід у клауд – найпростіше розв’язання зазначених вище завдань.
Також хмарні технології будуть найкращим рішенням для підприємств, які мають фізичну інфраструктуру в Україні, що може постраждати під час обстрілів.
Хмара – це віддалені сервери, розташовані в центрах обробки даних (ЦОД) в усьому світі, в яких бізнес може зберігати будь-які дані, CRM- та ERP-системи, будувати свою віртуальну інфраструктуру. У хмарі підприємство не обмежене в кількості місця для зберігання, може швидко змінювати обсяги даних, а головне – не перейматися щодо їх збереження та доступності для будь-якого співробітника компанії 24/7. Бізнес можна перевести в клауд частково (наприклад, тільки інтерфейс користувача) або повністю (всі бази даних, CRM-систему тощо). При другому варіанті необхідність утримувати будь-яку фізичну інфраструктуру в Україні відпадає.
Вибір постачальників хмарних технологій для українського бізнесу досить широкий: від гігантів на кшталт Microsoft Azure, Amazon чи Google до локальних компаній. Набір послуг, повʼязаних із виходом у клауд, у всіх приблизно однаковий, різниця – у дрібницях. Але деталі багато вирішують. Якщо ви плануєте купити послуги у великого західного провайдера, то домогтися індивідуального підходу або налаштування всіх хмарних систем буде складно, а також ціни, як правило, найвищі на ринку.
Латвійський провайдер Tet Cloud буде для українського бізнесу зручнішим – він набагато оперативніше розв’яже усі питання, повʼязані з інтеграцією та взаємоповʼязаною роботою систем. Крім того, провайдер бере на себе розв’язання усіх питань щодо ліцензування програмного забезпечення, яке бізнес використовує у своїй роботі. ЦОДи Tet Сloud знаходяться у країнах Євросоюзу – Латвії та Данії – і відповідають найвищим стандартам безпеки, таким як TIERIII Design і TIERIII Facility. Коли дані та системи знаходяться у такій хмарі, про їх збереження можна не турбуватися.
Крім того, український бізнес, який планує вихід на європейський ринок, на вимоги європейських регуляторів буде зобовʼязаний зберігати дані в ЦОДах на території Європи.
Наступний етап, про який потрібно подбати бізнесу – базова безпека даних і систем. Перший інструмент, що входить у пакет будь-якої хмари – фаєрвол. Простою мовою, це система, яка запобігає несанкціонованому доступу до хмар. Користувач сам встановлює правила та приписи, за якими працюватиме фаєрвол.
Фахівці з кібербезпеки Tet Cloud також рекомендують малому бізнесу звернути увагу на перевірку вразливостей. Під час такої перевірки відстежується, чи встановлені всі останні оновлення щодо «заліза» та ПЗ. Як правило, це найвразливіші точки, які потрібно захистити від зловмисників насамперед.
Інгус Хомка
Експерт із рішень ЦОД у Tet Cloud
«Коли у компанії відбувається зовнішній аудит, насамперед ставлять питання, чи проводилася перевірка на вразливості та penetration test – це таке спеціальне ПЗ, яке намагається зламати систему».
Третій крок. Підсилюємо кібербезпеку
Зі зростанням обсягів бізнесу зростають і вимоги до забезпечення безпеки. Наприклад, звичайного фаєрволу, який лише регулює доступ за правилами, для середнього бізнесу вже недостатньо. Усі можливі інциденти необхідно аналізувати та керувати ними. Для таких випадків Tet Cloud пропонує SOC – Security Operations Center, центр управління безпекою компанії. Це команда фахівців, яка 24/7 стежить за подіями та аналізує їх.
Наступний рівень – зменшення шкоди від можливих DDoS-атак. Атаки типу «відмова у сервісі» – одна з основних проблем підприємців, особливо з огляду на активність кіберзлочинців, які взяли собі за мету «покласти» сервер бізнесу.
У хмарі є функція підключення каналу, захищеного від DDoS-атак. На жаль, подібні атаки практично неможливо нейтралізувати на 100%, але при використанні інструментів від провайдера їх прохідність можна знизити приблизно до 5%. «У хмарі Tet Cloud підключити цю послугу можна в один клік. Її легко підключити на льоту: якщо у клієнта виникла проблема – платформу одразу переналаштували та отримали захищений інтернет», – каже Інгус Хомка.
Війна змусила український МСБ бути більш гнучким, інноваційним, шукати альтернативні варіанти, щоб убезпечити бізнес і співробітників, а також зберегти можливість заробляти навіть у таких складних умовах. Щодо IT, підприємці все більше рухаються у бік диджиталізації та максимального оцифрування всіх процесів. А це означає, що перехід у хмару – вдале рішення для малих і середніх бізнесів, яке зможе зробити взаємодію з бізнесом швидшою, зручнішою для клієнтів та співробітників, а головне – безпечнішою.
Вы нашли ошибку или неточность?
Оставьте отзыв для редакции. Мы учтем ваши замечания как можно скорее.