Категорія
Свій бізнес
Дата

Померти красиво. Покроковий гайд, який допоможе комунікувати закриття бізнесу

5 хв читання

Померти красиво. Покроковий гайд, який допоможе комунікувати закриття бізнесу /Ілюстрація Getty Images

Ілюстрація Getty Images

Закриття бізнесу вимагає не меншої підготовки, ніж відкриття. Як зробити цей процес менш болісним для команди, клієнтів та партнерів

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

Коли відкривають бізнес, про це говорять багато й часто, адже важливо, аби про нову справу дізналося якомога більше потенційних клієнтів. Але не в усіх бізнесів вистачає уваги й зусиль на продумані комунікації про припинення існування компанії. Хоча це важливо незалежно від того, закривається стартап чи завод, вся компанія чи вагома її частина. Бо репутація бізнесу і його власників та управлінців продовжує жити навіть після смерті компанії. 

За останні роки ми підтримували клієнтів у низці подій — від скорочення 80% штату до повного закриття компанії. Ось покроковий гайд, який допоможе красиво поховати бізнес, а не репутацію.

Крок 1. Визначте, кого зачепить новина

На перший погляд, закриття компанії стосується лише самої компанії і тих, хто в ній працює. Насправді список значно ширший. Ось про кого ще варто подумати.

  • Ваші клієнти/замовники. Так, можливо, їх було небагато, і саме тому ви закриваєтеся. Але хтось таки звик купувати саме у вас, і гроші цих людей підтримували існування вашого бізнесу. Неправильно, якщо вони дізнаються про закриття з таблички на дверях «Магазин більше не працює» чи «Помилка 404», замість сторінки вашого сайту. 
  • Ваші партнери чи постачальники. Якщо для когось ваша компанія була великим клієнтом, припинення її існування стане потрясінням для бізнесу. Про такі речі краще знати заздалегідь. Крім того, ваших партнерів точно цікавитиме питання незавершених розрахунків. Тож варто наперед продумати, як і які свої зобов’язання ви будете виконувати, та включити цю інформацію в комунікацію на партнерів, щоб попередити шквал дзвінків і листів.
  • Місцева влада. Ця аудиторія буде актуальною не для всіх. Але якщо закривається підрозділ міжнародної компанії (тобто з регіону йде міжнародний інвестор) чи велике промислове підприємство, яке було великим роботодавцем, вам варто запланувати окремі комунікації з представниками місцевої влади й громади. Адже ваше рішення про закриття, найімовірніше, істотно вплине на життя всього регіону. 
  • Медіа. Не завжди доречно проактивно повідомляти медіа про ліквідацію бізнесу, але мати готовий пресреліз чи заяву від компанії на випадок запитів від журналістів, які почують про це з інших джерел, точно треба.

Утім, найважливішою аудиторією, безперечно, будуть ваші працівники. Саме вони мають першими дізнатися про ваше рішення.

Якщо ви закриваєте не всю компанію, а один із її підрозділів/офісів, повідомляти про це слід не тільки співробітникам цього підрозділу, а й усім працівникам. Це попередить чутки про стан компанії і відповість на запитання, чи не чекає така сама доля на решту команди. Ви ж не хочете, щоб ваші співробітники подумали, що час шукати більш стабільну роботу?

Крок 2. Подумайте, про що треба подбати 

Зберіть кризову групу

Закриття бізнесу вимагає не меншої підготовки, ніж відкриття. Вам треба подбати про юридичні аспекти припинення існування компанії та скорочення людей. Зокрема, особливої уваги потребує процес звільнення соціально захищених категорій працівників (жінок, які знаходяться у відпустці у звʼязку з вагітністю, пологами і для догляду за дитиною, осіб з інвалідністю та ін). До порядку звільнення таких працівників законодавство має низку вимог, які потрібно врахувати задля уникнення проблем та штрафних санкцій від державних органів.  

Спланувати, якими хвилями відбуватиметься скорочення, адже бізнес не може перестати існувати в один день. Навіть після оголошення про закриття хтось має продовжувати робити платежі, оформлювати документи, відповідати на запити від клієнтів, партнерів чи контролюючих органів тощо. Тому варто добре подумати, кого включити до вашої ліквідаційної команди, окрім юриста, HR та операційного менеджера.

Також слід скласти перелік ризиків, які можуть виникнути перед вами після повідомлення про ліквідацію, та запланувати можливі контрзаходи для кожного з них. Наприклад, чи слід чекати страйків або диверсій від працівників у стані афекту від новини. 

У Франції був випадок, коли у відповідь на оголошення про закриття підприємства співробітники викрали та взяли в заручники топменеджера, вимагаючи зберегти їхні робочі місця. Перемовини з викрадачами тривали не один день. На щастя, все закінчилося добре. Але кожен може уявити собі, наскільки шоковою була ця ситуація для всіх причетних. 

Вирішіть, як казатимете про закриття 

Повідомляти погані новини не любить ніхто, але комусь доведеться це робити. Краще, якщо це зробить власник або керівник бізнесу. І ще краще, якщо вони встигнуть підготуватися до цього. Незмінною складовою всіх ліквідацій, які супроводжувало наше агентство, був тренінг топменеджерів, щоб підготувати їх до промови й відповідей на складні запитання. 

Обов’язково розробіть план повідомлення новини всередині і назовні організації. У ньому пропишіть, кому розкажете першому, а хто дізнається пізніше. Зазвичай спершу про новину має дізнатися ваша лідерська команда (інколи буває, що не всі її члени входять до кризової групи, яка знає про закриття заздалегідь). Лідери мають бути готовими до запитань підлеглих, інакше це додасть невизначеності. Нерідко одним із перших повідомляють HR-відділ, аби вони знали, як відповідати на запитання працівників про залишок відпусток, процедуру скорочення, компенсаційні виплати тощо. Також подумайте, як вчасно й правильно повідомити працівників, яких у день оголошення не буде в офісі (у відпустках, на лікарняних, у відрядженнях).

Допоможіть людям пережити скорочення й працевлаштуватися

Ви вже не можете дати своїй команді роботу й зарплату, але можете докласти зусиль, щоб ці зміни були менш травматичними для них і їхніх родин. Подумайте, кому з інших підприємств ви можете повідомити про вивільнення ваших працівників. Хто з рекрутингових агентств зацікавиться виходом на ринок кваліфікованих спеціалістів? Організуйте для команди менторські зустрічі з психологами чи коучами, аби вони зрозуміли, чим хочуть займатися надалі, що їх цікавить у житті, і відчули вашу підтримку в непростий час.

Крок 3. День X. Зробіть оголошення

Якщо на попередньому кроці ви розробили ґрунтовний план, то тепер важливими будуть дві речі: рухатися за планом та зберігати моральну стійкість. 

Інколи доречним буде подбати про додаткові заходи безпеки в цей день і якийсь час після нього. Наприклад, запросіть службу охорони та дайте їм відповідні інструкції. Коли Be—it Agency супроводжувало закриття філіалу міжнародного підприємства в Україні, то однією зі складових оцінки ризиків був план евакуації команди у разі заворушень. Бо ви не можете на 100% бути впевненими, як новина вплине на всіх у команді, а отже, трапитися може будь-що. 

Однією з найважливіших, якщо не найважливішою складовою цього дня є емпатія. Це важка новина для вас, але ви вже живете з нею певний час і встигли звикнути. Ваші ж працівники почують її вперше, і це точно стане для них потрясінням. Їм ще належить пройти через заперечення, спротив, апатію – аж до прийняття. На кожному з цих етапів їхня поведінка й потреба в комунікації буде змінюватися. Маєте бути до цього готові морально й операційно. 

Наприклад, можна зробити окремий email чи фізичну скриньку для листів, куди люди писатимуть, якщо захочуть висловитися чи поставити питання. Або ж запланувати дні для консультацій з HR компанії з усіх питань, що стосуються ліквідації. Варто зробити все можливе, щоб допомогти людям пережити складний для всіх період.

Матеріали по темі
Контриб'ютори співпрацюють із Forbes на позаштатній основі. Їхні тексти відображають особисту точку зору. У вас інша думка? Пишіть нашій редакторці Тетяні Павлушенко – [email protected]

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд