Другий рік поспіль навчально-грантова програма Think ON. Ukraine від компанії Lenovo обʼєднує підприємців з усієї країни: цьогоріч – малі та мікробізнеси, які презентували інноваційні ідеї для залучення грантового фінансування. Для учасників програми Lenovo підготували ще більше можливостей для навчання та нетворкінгу. У межах проєкту 1500 підприємців прослухали поглиблений бізнес-курс, попрацювали з менторами, а попереду на них чекає підготовка до виступу на пітчингу. 147 підприємців подали заявки на участь у грантовій програмі, але тільки троє розділять між собою грант в 1 млн грн.
Тарас Джамалов,
генеральний директор Lenovo в Україні
«Ми багато працюємо із представниками малого бізнесу в Україні і чітко розуміємо їхні актуальні потреби та виклики. Тому цього року мета програми – підтримати ресурсами та експертизою саме малі та мікропідприємства. Я вірю, що наш досвід та сильне бізнес-комʼюніті допоможуть кожному знайти необхідний поштовх».
Завершальний офлайн-пітчинг, де 10 фіналістів наживо захистять власний бізнес-план перед журі, відбудеться 13 березня 2024 року в інноваційному парку UNIT.City. Серед фіналістів програми – представники доволі різних сфер: агро, промислове виробництво, косметичний бренд тощо. Критерії, за якими оберуть переможців, – досвід роботи підприємства, потенціал і перспективи розвитку та інноваційність ідеї. Forbes BrandVoice зібрав історії 10 фіналістів – розповідаємо, чому саме вони можуть змінити майбутнє України.
Валерія Ващенко
співзасновниця і технічна директорка Zemlerob
Якщо коротко і просто про те, що ми робимо, то наша компанія проводить точний аналіз ґрунту, а після надає рекомендації аграріям щодо подальшого його використання. Це збільшує врожайність і допомагає фермерам заощадити до 80% ресурсів. Ми співпрацюємо з 20 найбільшими агрохолдингами України, що мають земельний банк від 40 000 га. Для них робимо комплексне дослідження поля: на базі пікапа працює ціла автоматична система, що відбирає проби, які потім ми відправляємо в лабораторію. Також наші клієнти – і невеликі фермерські господарства. Наразі в нас загалом понад 500 замовників, яким ми допомагаємо проводити дослідження ґрунту, добрив, посівного матеріалу, рослин тощо.
Наша мрія – започаткувати в Україні доказову агрономію. Для цього ми збираємо референтні показники різних типів ґрунту у різних кліматичних зонах. Останні дослідження щодо ґрунтів в Україні проводили ще в 60-ті роки ХХ століття. Тому наявність великої кількості ділянок у нашій базі допомагає надавати найточніші на цей час рекомендації з живлення ґрунтів для аграріїв.
Торік до нас звернулася міжнародна компанія із запитом провести відбір та аналіз ґрунтів у пʼятьох країнах Європи. Під цей проєкт ми розробляємо спеціальний софт, аналогів якого немає у світі. Його завдання – самостійно визначати ділянки для відбору зразків, керувати процесом відбору та зберігати ці дані. Це дозволить у два-три рази збільшити швидкість забору зразків, легко керувати командами спеціалістів за кордоном з українського офісу, відстежувати статус робіт та трекінг проб ґрунту від поля до лабораторії. Запустимо софт уже в липні 2024-го, а обладнання – власне систему для забору проб ґрунту – плануємо розробити на грантові кошти, якщо переможемо.
Любов Шевчук
заступниця директора «Кей Ті Косметікс»
Коли у 2015 році ми розпочинали бізнес із виробництва кавових скрабів, українська косметика для споживача була несподіваним відкриттям. Щоб переконати його у її якості, потрібно було докладати великих зусиль – і нам це вдалося. Сьогодні наша косметика успішно конкурує з корейською, європейською та американською. У портфоліо бренду близько 600 SKU косметичних засобів. І хоча кава вже не є їхнім основним компонентом, наш бізнес – саме про натуральність.
Випуску кожного продукту передують місяці розробок у власній лабораторії, тестування на дієвість і відповідність міжнародним стандартам. А головне – у кожен продукт ми вкладаємо найкращі інгредієнти, рахуємо відсоток натуральності засобу. Все це спрямовано на головну мету – реалізувати велику мрію про сучасне і якісне виробництво в Україні.
Серед вітчизняних виробників ми першими виготовили рожеву і синю сироватки, які не мають у складі барвників, а яскравого кольору набули завдяки поєднанню активних інгредієнтів. Також у полі нашої уваги й пакування продукції – ми організували систему збору та утилізації використаної тари.
У 2016-му ми розпочали експорт, зокрема, до Молдови, де наразі в Кишиневі працює наш фірмовий магазин. Минулого року сертифікували виробництво за міжнародним стандартом ISO 22716 (GMP) і плануємо активну експансію до ЄС. Щоб забезпечити потреби торговельних мереж насамперед Польщі та Німеччини, потрібно збільшити обсяги і швидкість виробництва. Сьогодні ми випускаємо понад 460 000 SKU, а завдяки новому сучасному обладнанню, яке плануємо закупити на грантові кошти, зможемо наростити обсяги на 20–30% до кінця року. Програма Think ON. Ukraine дала можливість поглянути на свій бізнес з боку і навіть «згори»: проконсультуватися з менторами, приміряти на себе їхній досвід – і це вже неймовірна можливість і точка для зростання.
Володимир Шевченко
ФОП «Шевченко В.С.»
Кривий Ріг – індустріальне місто, де працює багато підприємств гірничодобувної промисловості. Мій батько 33 роки працював у карʼєрі, і я все життя бачив його у спецодягу. У 2011 році в мене виникла ідея виробляти спеціальний одяг для представників різних професій.
Наразі я маю власний цех, де виготовляють форму для робочих та військових, а також засоби індивідуального захисту. Наша мета – створити зручний і безпечний одяг, в якому буде комфортно на виробництві. Ми підтримуємо тренд на екологічність: більша частина продукції зроблена з переробленої сировини. Також намагаємося корисно утилізувати відходи. Наприклад, віддаємо волонтерам обрізки тканини, з якої вони роблять маскувальні сітки для ЗСУ, а синтепон іде на подушки для поранених бійців.
За добу відшиваємо 100–300 одиниць продукції – за власними ескізами або за індивідуальним запитом клієнта. На рік виготовляємо 15 000 SKU: частину товарів зберігаємо на складі, тому клієнти ніколи не чекають на замовлення довго. Наразі ми хочемо збільшити ринок збуту: не обмежуватися Кривим Рогом, а вийти на український ринок, а пізніше – на міжнародний. У 2023 році разом із партнерами ми заснували компанію EURO PRO-TEK, яка реалізовуватиме нашу продукцію у США.
Олег Литвинов
засновник «BILUX Україна»
У сфері опалення я з 2005 року, працював на українських промислових підприємствах. Після першої газової кризи, коли ціни стрибнули з $50 до 250 за кубічний метр, я самостійно провів дослідження трендів опалення у світі й усвідомив: майбутнє – за електроенергетикою.
Я знайшов альтернативу традиційним методам опалення – довгохвильові інфрачервоні обігрівачі, які, на відміну від короткохвильових, мають глибоке проникнення, прогрівають стіни й предмети, а ті, своєю чергою, віддають тепло повітрю. Випромінювання довгохвильових обігрівачів невидиме, їх встановлюють під стелю, вони можуть швидко прогріти приміщення з висоти до 10 м. Інноваційність ідеї – в ефективній теплопередачі та швидкісній окупності інвестицій.
Сьогодні обігрівачі «BILUX Україна» опалюють промислові, побутові та комерційні приміщення. Вони також можуть працювати під навісом на відкритому повітрі. Серед наших клієнтів – «Нова пошта», «Алло», ПриватБанк, «Золотий вік». Ми працюємо за принципом Franch Graph, суть якого – в обʼєднанні наших франчайзі по всій Україні. Сьогодні їх у нас 10, у планах – збільшити до 20. У нас єдиний склад, єдина база даних клієнтів та єдина система бронювання.
До великої війни ми вклали 1,5 млн грн у розвиток екосистеми франчайзингу в Україні. Але після лютого 2022-го продажі впали, тож тепер ми хочемо розвивати експорт, залучити 10 дилерів у Польщі та Великій Британії. Для цього найняли в команду польських та англомовних менеджерів, частково вивезли склад у Польщу. Грант від Lenovo ми плануємо витратити саме на розвиток експорту.
Вардан Сукіасян
засновник «НВФ Система груп»
Нашій компанії 10 років, починали в Донецьку, а у 2015 році переїхали до Кривого Рогу. Ми займаємося виробництвом промислового обладнання та сталевих фітингів для пластикових та сталевих трубопроводів у теплових, газових та водопостачальних мережах.
Спочатку думали імпортувати фітинги з Китаю і продавати їх в Україні, але потім вирішили започаткувати власне виробництво. Це дозволило нам бути більш конкурентоспроможними на нашому ринку. До речі, і досі наш основний конкурент – китайські виробники. Їхні фітинги дешевші на 10%, але вони нижчої якості – аварійність становить майже 30%. Натомість фітинги «НВФ Система груп» – надійний продукт, на який ми даємо гарантію на рік. За рік зазвичай виготовляємо 24 000 фітингів.
Сьогодні наші клієнти – великі українські промислові підприємства, гірничозбагачувальні комбінати Кривого Рогу, група «Метінвест», машинобудівні заводи, теплові станції, шахти. Поки ми не працюємо на експорт, але з наступного року плануємо відвантажити першу тисячу фітингів за кордон. Наша глобальна мета до 2028 року – повністю переоснастити парк верстатів, сьогодні їх у нас 13, але не всі сучасні. Наприклад, плануємо придбати верстат «Радіан-2005». Це дозволить збільшити обсяг виробництва на 20–30% та розширити асортимент продукції на 15%.
Завданням із зірочкою під час навчання у програмі від Lenovo для мене було створити нестандартну презентацію про компанію. Це класний досвід – подивитися, як твій проєкт конкуруватиме з іншими.
Любов Лисенко
співвласниця та директорка «Біобалансу»
Мета нашої компанії – допомогти фермерам захистити поля із сільськогосподарськими культурами від шкідників біологічними методами. Ми – єдині в Україні, хто надає послугу закритого циклу із внесення трихограми. Що це означає? До замовника на поле приїжджає наш агроном, виставляє світлові пастки, за допомогою яких ми моніторимо наявність шкідників у сільськогосподарських посівах, а також аналізуємо їх види та кількість. Після цього разом із замовником приймаємо рішення про застосування біологічного методу захисту рослин для збереження врожаю. Під час виконання робіт наша команда самостійно за допомогою БПЛА вносить трихограму, вирощену у своїй лабораторії, на посіви сільськогосподарських культур.
З 2017-го для захисту полів ми використовуємо БПЛА. Перший апарат замовили з Китаю, він не зміг виконати всіх наших завдань, але ми побачили, що ідея працює. Тоді виготовили власні БПЛА, яких до великої війни у нас було 10. Завдяки ним ми обробили поля близько 70% наших клієнтів у перший рік повномасштабного вторгнення. У 2023-му три апарати ми втратили: вони літають на висоті понад 10 м, тому їх часто глушать РЕБ-системи.
Наразі ми хочемо купити дрони для внесення трихограми, що літають на висоті 5 м та не потрапляють під дію РЕБ-систем. Це дасть змогу обробляти поля в Чернігівській, Сумській та Харківській областях і захистити врожай кукурудзи. Також плануємо розробити БПЛА з вертикальним злетом.
Цінність проєкту від Lenovo – не лише в можливості отримати грант на розвиток, а й у навчанні. Експерти давали дієві поради для малого бізнесу з маркетингу, стратегії, фінансів, використання ШІ. Також було три індивідуальні сесії з менторами, де ми могли ставити запитання, які найбільше хвилюють підприємця на цьому етапі розвитку.
Євгенія Молчанова
власниця ферми-сироварні «Зелений гай»
Наша ферма почалася з того, що у 2021 році ми придбали занедбану ділянку на Дніпрі, де планували просто жити родиною. Варили сири для себе, а молоко купували у сусідніх господарствах. З початком великої війни друзі-військові почали передавати нам тварин на перетримку, а ми не могли їм відмовити. Так у різний час у нас «гостювало» близько 1000 улюбленців, понад 700 і досі залишаються на фермі: коні, корови, собаки та навіть колекція папужок. Про нас стало відомо в окрузі, почали приїжджати люди та допомагати доглядати за тваринами. Згодом ми розробили реабілітаційну програму для ветеранів та родин загиблих воїнів, за якою прийняли багато людей. Про нас писали Los Angeles Times, BBC, цього року має вийти американський документальний фільм про «Зелений гай».
Ці всі події та наше розуміння того, що ми потрібні людям, спонукали побудувати власну молочну ферму – це великий проєкт більш ніж на 5 млн грн. Ми маємо повністю замкнений цикл виробництва та самостійно контролюємо якість продуктів. Наразі виробляємо 56 видів крафтового сиру, в яких єдиний консервант – сіль. Щороку до нас приїздить 12 000 туристів. Цікаво, що наші гості самі підказують напрями розвитку українського крафту. Сьогодні це натуральне морозиво із власної сировини. У планах запустити таке виробництво та придбати обладнання для шокової заморозки. Для нас це можливість не лише диверсифікувати бізнес і збільшити дохід, а й вивести ферму на інший рівень.
Будь-яка людина, яка хоче стати фермером, може отримати безкоштовне навчання на базі нашої ферми. Ми підписали меморандуми з університетами Дніпра та Херсона й готові ділитися досвідом зі студентами. Я бачу, як у молодих людей загоряються очі, коли вони приїжджають до нас і бачать модернізовані інноваційні виробничі потужності: систему фільтрації та переробки відходів, збір дощової води, кормозмішувачі, переробні потужності. Наша місія – змінити сільське господарство в Україні та бути корисними під час відбудови нашої батьківщини.
Наталя Ставнича
CEO GUSHKA
У 2018 році Олег та Дарина Луканюк започаткували майстерню вовняних виробів GUSHKA. У партнери запросили ткалю в третьому поколінні Любов Рибенчук, яка сьогодні керує виробництвом у місті Косів Івано-Франківської області. Наша місія – відновити традиції вівчарства та ткацтва в регіоні, популяризувати давнє ремесло й закохати людей в українські традиції. Всі наші вироби виготовлені з натуральної вовни та виткані на старовинних ткацьких верстатах із використанням давніх технік. Ми виробляємо до 100 одиниць продукції на місяць: килими ручної роботи, ліжники, панно, подушки, пуфи та одяг.
На ткання одного килима йде три дні, на ліжник – день-два, залежно від візерунка. Це не масовий продукт. Інновація для нас – це інший погляд на сталі речі, ми імплементуємо сучасні кольори, експериментуємо з різними техніками, пробували використовувати штучний інтелект для дизайнів. Наші вироби продаються у США, у 2023 році частка експорту становила 26%. А у січні цього року GUSHKA отримала премію Carpet Design Awards, що вже 19 років поспіль вручають на престижній виставці DOMOTEX.
Сьогодні в компанії працює немало ткаль, але потрібно більше. Ми хочемо створити центр переробки вовни, навчати жінок ткати, а також запровадити власну грантову програму, щоб залучати молодь громади до творчості.
Анна Шевців
співвласниця і директорка «Стрий-Авто»
Компанія «Стрий-Авто» – сімейний бізнес, який у 2010 році започаткував мій батько. У нас 20 000 кв. м виробничих потужностей, на яких виготовляємо автобуси, пасажирські сидіння для всіх видів транспорту, кунги, лофт-меблі, медичні ліжка, металеві каркаси, твердопаливні котли. Наші клієнти – Черкаський та Луцький автобусні заводи, «Укрзалізниця», «Метрополітен», «Київпастранс» та інші підприємства, зокрема меблеві.
Наразі ми розробили сидіння для вагонів першого класу та машиніста потяга, скоро запустимо їх у серійне виробництво. Ми виготовили перший в Україні вантажний електромобіль, – не переобладнаний, а повністю створений «з нуля». 80% комплектовання в ньому – вітчизняного виробництва. Включно з цим інновацією є і власно розроблена ВМС-система та силові агрегати.
На місяць ми збираємо до 3500 одиниць сидінь, проте з новим обладнанням зможемо виготовляти за зміну до 1800 комплектів металевих каркасів, що збільшить обсяг реалізації вдвічі, тобто до 7000 сидінь на місяць, 800 різних видів металевих конструкцій різних конфігурацій.
У 2021-му обсяг продажів у нас становив 6 млн грн за рік, а торік уже 29 млн. У 2024-му плануємо вийти на 32 млн грн. Завдяки навчальній програмі від Lenovo я зрозуміла, як успішно продавати товари на експорт, та навіть отримала замовлення на суму майже 5 млн грн. До цього у нас не виходило експортувати, я навіть зверталася до маркетингових агенцій, що виводять продукти на європейський ринок. Але буквально за годину з ментором від Lenovo у всьому розібралася і провела переговори із замовником.
Дмитро Кітайчик
співвласник StatusCase
У 2014 році я вимушено переїхав з Луганська до Києва та шукав заробіток. Помітив, що більшість чохлів для мобільних телефонів були поганої якості, а коштували дорого. Разом із моїм майбутнім компаньйоном Максимом Стебуновим ми вирішили робити їх самостійно: купили тканину, розробили креслення, вирізали варіанти на лазерному верстаті. Не все вийшло одразу, але коли результат нам сподобався, запустили виробництво: купили швейну машинку, орендували приміщення, найняли людей.
Одразу почали продавати чохли через магазини мобільних аксесуарів. Уже за чотири місяці орендували ще одне приміщення і купили власний лазерний верстат (до цього орендували). Ми знайшли свою нішу – універсальний чохол або чохол-книжка, який підходить для більшості моделей, в тому числі не нових. За минулий рік продали 120 000 чохлів. Серед наших клієнтів – мережі Ringo, Vodafone Retail, Brain та інші.
У 2019-му ми відкрили новий напрям – захисні поліуретанові плівки під брендом StatusSKIN. Було розроблено хмарну програму та комплекси для нарізання, які ми ставимо в магазини по всій країні. На цих комплексах вирізається найякісніша плівка за одну хвилину, яка потім носиться до двох років!
Нещодавно ми розробили технологію, що дозволяє швидко виготовляти чохли-накладки на будь-яку модель смартфону. Замість пресформи, що коштує кілька тисяч доларів, ми створили схожу матрицю з деревини вартістю кілька тисяч гривень. Наша місія – якісно захистити кожен смартфон. Найближчим часом ми плануємо вийти на ринки Польщі та Румунії. Хоча де-факто наші плотери вже є в Єгипті, Франції та інших країнах. Люди, які до війни працювали на них, виїхали за кордон і там відкрили власні магазини, де поставили наше обладнання.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.