Амбасадори України. Сім українських стартапів – про розвиток у нових умовах
Категорія
BrandVoice
Дата

Амбасадори України. Сім українських стартапів – про розвиток у нових умовах

Українська стартап-екосистема, попри свій молодий вік, гідно представлена на світовому ринку: компанії-єдинороги, сотні перспективних стартапів, позиції у топ-50 щорічних рейтингів на кшталт Global Startup Ecosystem.

Як мотивувати команду не збавляти темп у надскладних умовах? Дізнайтесь 25 квітня на форумі «Надлюди» від Forbes. Купуйте квиток за посиланням!

Forbes спільно з Mastercard поспілкувались з фаундерами семи українських стартапів, які вже формують бренд України на світовій арені або на шляху до цього, і дізнались про зародження їхніх проєктів, трансформацію бізнесу під час війни, а також про те, як українські підприємці сьогодні можуть підкорити міжнародні ринки. 

Allset

Про компанію: Allset – це мобільний застосунок, через який можна забронювати столик у ресторані та сплатити рахунок, а також отримати рекомендації щодо страв у конкретному закладі. За шість років Allset залучила понад $16 млн інвестицій від Andreessen Horowitz, Greysoft, EBRD та ін.

Амбасадори України. Сім українських стартапів – про розвиток у нових умовах /Фото 1

Стас Матвієнко

Cпівзасновник та СEO Allset

Про ідею стартапу

До AllSet ми працювали в ресторанному просторі й вже мали експертизу в галузі харчових технологій. Ми з’ясували, що самовивіз їжі є великою нішею, а на ринку немає компаній, зосереджених на наданні якісних послуг у цьому сегменті. Так і з’явився Allset.

Про вплив війни

Війна суттєво вплинула на нашу діяльність. Попри те, що бізнес компанії представлений лише у США, більшість наших співробітників перебували в Україні на момент повномасштабного вторгнення.

Спочатку команда була здебільшого зайнята переїздом і активною волонтерською діяльністю. На деякий час нам довелося відкласти заплановані релізи, партнерства й навіть скоригувати свій план. Крім того, ми додали до застосунку Allset функції, які допомогли зібрати більше пожертв для української армії від наших клієнтів у США.

Про можливості для українських стартапів

Хоча Україна зараз у центрі світової уваги, не варто очікувати привілеїв чи надмірної уваги від закордонних інвесторів, оскільки вони не є донорами. В кожній ідеї чи стартапі вони шукають потенціал та високі показники зростання, тому ваша національність чи політична ситуація не змусять їх зробити виняток. 

Однак світ не ігнорує війну в Україні, а світова спільнота готова підтримати найхоробрішу націю світу. Думаю, вказуючи походження компанії, українські підприємці можуть привернути більше уваги аудиторії. Головне – бути на видноті. 

Тому я рекомендую брати участь у конференціях, пітчингах, краудфандингу, спілкуватися з журналістами – всюди, де можна отримати додаткову підтримку, увагу інвесторів та цільової аудиторії. 

Побудова успішної компанії з глобальним охопленням і штаб-квартирою в Україні – це, мабуть, найкраще, що можуть зробити наші стартапи, щоб представити нашу державу всьому світу. Я бачу величезний потенціал у партнерстві зі знаменитостями та великими брендами, які зараз відкриті до співпраці з українськими засновниками та брендами.

Амбасадори України. Сім українських стартапів – про розвиток у нових умовах /Фото 2

BetterMe

Про компанію: BetterMe – мобільний застосунок для турботи про здоров’я, що допомагає вести здоровий спосіб життя щонайменше 100 млн людей у 190 країнах світу і регулярно входить до пʼятірки найкращих та найпопулярніших світових застосунків у категорії здоров’я та фітнесу. Фінансові показники компанії не розголошуються, але відкрита аналітика показує, що тільки за червень 2020 року виторг становив не менше $3 млн.

Амбасадори України. Сім українських стартапів – про розвиток у нових умовах /Фото 3

Вікторія Рєпа

CEO та засновниця BetterMe

Про ідею стартапу

Ідея проєкту народилась із попереднього досвіду. У 2017 році я працювала медіааналітиком й помітила стрімкий попит на якісний контент у сфері здоровʼя й фітнесу. Занурившись у тему, я дізналась, що 70% американців мають зайву вагу, а питання «Як схуднути?» – на четвертому місці серед найпопулярніших запитів Google. Тоді ринок фітнес-додатків переживав стрімке зростання – за кілька років він злетів до $500 млн.

З часу появи наш продукт, як і ринок загалом, дуже змінився: зараз ми не акцентуємо на втраті ваги, а популяризуємо здорове ставлення до власного тіла та свідомості.

Про вплив війни

Нинішня ситуація в Україні змусила мене переглянути свої професійні й особисті цілі. Сьогодні маю три головні цінності: моя команда, мій бізнес та моя Батьківщина. З ними повʼязані основні цілі на 2022 рік: безпека членів команди, стабільне зростання бізнесу, просування України на світовій арені, пошук шляхів для підтримки ментального здоров’я української нації.

Найбільша цінність BetterMe – команда, тому навіть в умовах війни компанія намагається забезпечити комфортні умови праці, стабільність фізичного та ментального здоров’я і безпеку для працівників. Ми налаштували графік проведення загальних зустрічей для обговорення організаційних та робочих питань, нещодавно відновили заняття з англійської та тренування онлайн, проводимо регулярні медитації та йога-практики.

Про можливості для українських стартапів

Моєю важливою метою на найближчий час є просування бренду «Україна», зокрема серед світової бізнес-спільноти. Стереотипи про українське підприємництво, монополії, корупцію, старше покоління підприємців негативно впливали на наш інвестиційний фон і загальне ставлення до українських компаній. На всіх глобальних заходах, які я відвідую, намагаюся розповідати про молоде покоління креативних людей, котрі вміють будувати бізнес з ідеї, а не з капіталу. 

Наші люди відрізняються тим, що не бояться починати все наново і працювати в нестандартних, складних і небезпечних умовах. Особливо зараз, під час війни, бізнес в Україні продовжує функціонувати й робить успіхи. Навіть розбомблені будівлі й склади не зупиняють наших людей.

Українці купують, займаються благодійністю й будують своє. BetterMe не є винятком. Основна частина команди залишається в Україні, багато колег вже працюють з офісу та продовжують створювати крутий продукт, який знають у всьому світі. Поки я читаю в новинах про вибухи, моя команда з Києва відправляє мені відео з бекстейджів фотосесії нової колекції костюмів.

Бізнес продовжує жити й працювати, хоча й в іншому емоційному стані. Але це не привід зупинятися.

Амбасадори України. Сім українських стартапів – про розвиток у нових умовах /Фото 4

Esper Bionics

Про компанію: Esper Bionics – hardware-стартап з виробництва новітніх протезів для кінцівок. Компанія також розробила унікальний продукт – роборуку Esper Hand, яка за допомогою DSP на базі машинного навчання передає дані на хмарну платформу. У 2020 році стартап отримав грант у розмірі $50 тис. від USF, а також додаткове фінансування від українського венчурного фонду SMRK.

Амбасадори України. Сім українських стартапів – про розвиток у нових умовах /Фото 5

Дмитро Газда

CEO Esper Bionics

Про ідею стартапу

2019 року я дійшов висновку, що завдяки технологіям – електронним імплантам, люди зможуть отримати додаткові можливості долати хвороби й мати набагато довше та насиченіше життя. А найкоротший шлях до галузі електронних імплантів лежить через удосконалення протезної сфери. Вмотивовані цією ідеєю, ми разом з кофаундерами Анною Бєлєванцевою (COO) та Ігорем Ільченком (VP of Engineering) заснували human augmentation стартап Esper Bionics. 

Про вплив війни

Через війну продукт компанії став дуже актуальним для України. Збільшились кількість запитів та інтерес до діяльності нашої компанії загалом, відповідно, зросла наша команда та розширилися плани з виробництва протезів. 

На початку війни ми перемістили частину команди до Івано-Франківська для налагодження тимчасового виробництва. Наразі всі повернулись до Києва та повністю відновили роботу. 

Ми однозначно стали більше працювати. Розуміючи, що ми – одна з компаній, яка має допомогти своїм продуктом багатьом українцям, ми активно діємо.

Esper Bionics підтримує українців у двох напрямах. Перший – забезпечення протезами тих, хто втратив кінцівки внаслідок війни. Наша компанія допоможе продуктом або досвідом усім, хто заповнить заявку на сайті. Ми плануємо працювати як з приватними компаніями та донорами, які зможуть фінансувати встановлення протезів для цих людей, так і з державою. 

Другий напрям – створення повноцінного сервісного обслуговування людей з інвалідністю в Україні. Esper Bionics вже збирає команду для того, щоб українці могли розвʼязувати проблеми з протезами у межах країни замість того, аби щоразу надсилати протез до США чи Європи.

Про можливості для українських стартапів

Стартапи та підприємництво – це дієвий спосіб швидкого розвитку України. Усе, що заважає розвитку екосистеми стартапів та підприємництва, гальмує наше майбутнє. 

Для України стартапи – це не лише податки та робочі місця, а й школа фахівців світового рівня, економічний, культурний та політичний вплив країни у світі, а також зміцнення середнього класу. 

Амбасадори України. Сім українських стартапів – про розвиток у нових умовах /Фото 6

Liki24

Про компанію: Liki24 – український стартап у галузі охорони здоровʼя, заснований у 2017 році. Це маркетплейс для пошуку медикаментів у аптеках, порівняння цін, замовлення та доставки ліків. У 2020 році обіг компанії збільшився з $5 до $20 млн, а виторг української юрособи перевищив $1 млн. 

Амбасадори України. Сім українських стартапів – про розвиток у нових умовах /Фото 7

Антон Авринський

Співзасновник та CEO Liki24

Про ідею стартапу

Ідея Liki24.com з’явилась, коли в мене народилися діти. Оскільки малеча часто хворіла, я почав регулярно ходити в аптеки і помітив, що ціни в мережах різняться, іноді разюче. Крім того, купити всі необхідні ліки в одному місці було неможливо, не кажучи вже про доставку. 

Згодом досвід життя у США, де ринок digital-health стрімко розвивався, надихнув мене на спробу змінити індустрію в Україні.

Про вплив війни

Як і на всіх українців, війна дуже вплинула і на мене особисто, і на Liki24. Передусім змінились пріоритети й акценти нашої роботи. 

На початку війни ми створили мапу, де люди могли знайти відкриті аптеки, оскільки понад 80% з них не працювали. Пізніше ми організували персоналізовану доставку гуманітарної допомоги з безоплатними ліками й товарами першої необхідності для українців, які потребували цього. На сьогодні ми доставили понад 70 т товарів у різні куточки України. 

Також Liki24 запустили фонд «Ліки для України», який покриває 50% вартості ліків для людей, які постраждали від війни й потребують фінансової допомоги для придбання необхідних медикаментів. Звісно, ми продовжуємо займатися тим, що робили до війни, – доставляємо ліки й допомагаємо людям знаходити аптеки. Проте наші пріоритети істотно змінилися. 

Зокрема, ми взяли курс на збільшення присутності на зовнішніх ринках та нарощування обертів на міжнародній арені. Ми прагнемо, щоб більша частина наших обсягів припадала на країни ЄС, і плануємо запускати там нові сервіси. Приміром, з початку року наш бізнес у Румунії збільшився втричі. Також ми розпочали тестовий період в Італії, де розвиваємо проєкт Lab24, який дозволяє здавати аналізи вдома. 

Про можливості для українських стартапів

Для підприємців-початківців у мене є дві головні поради. Перша – максимально інвестувати час і ресурси в команду, адже тільки люди можуть зробити класний продукт, який потрібен клієнтам. Навіть інвестори передусім звертають увагу на команду, тому що від неї залежить, як компанія виконуватиме свої зобов’язання.

Друга порада – робити акцент на великих зовнішніх ринках. За можливості треба одразу запускатись і тестувати продукт за кордоном, не обмежуючись Україною. Чим більше буде експортного виторгу, тим прибутковішим стане ваш бізнес і сильнішою буде економіка України.

Амбасадори України. Сім українських стартапів – про розвиток у нових умовах /Фото 8

MacPaw

Про компанію: MacPaw – компанія з розробки програмного забезпечення, заснована у Києві у 2008 році. MacPaw розробляє такі застосунки, як CleanMyMac X – флагманський продукт компанії, а також Setapp, Gemini 2, The Unarchiver та ін. Зараз MacPaw оцінюється приблизно у $100–300 млн.

Амбасадори України. Сім українських стартапів – про розвиток у нових умовах /Фото 9

Олександр Косован

CEO та засновник MacPaw

Про ідею стартапу

Історія MacPaw розпочалася у 2008 році зі створення CleanMyMac – програми для очищення та оптимізації роботи комп’ютерів Mac. Я написав код першої версії CleanMyMac, коли навчався у Київському політехнічному інституті. З того часу MacPaw запустила більше ніж 10 програм, якими сьогодні користується понад 30 млн людей у світі. Серед них – CleanMyMac X, Setapp, ClearVPN та ін.

Про вплив війни

Як компанія ми готувалися до найгіршого сценарію розвитку подій, тому для наших користувачів нічого не змінилося. На початку березня ми припинили продажі програм MacPaw на ринках росії та білорусі. Головним пріоритетом для нас є безпека та підтримка команди в умовах війни.

Під час війни інженери MacPaw створили SpyBuster – безплатний застосунок для macOS та iOS, який допомагає захистити персональні дані користувачів від кіберзагроз. Ще одна програма – Together App, що дозволяє компаніям перевіряти безпеку співробітників та їхні запити щодо допомоги.

Усім українцям MacPaw надає безоплатний доступ до VPN-сервісу СlearVPN для цифрової безпеки, а журналісти й видання, які висвітлюють події війни в Україні, можуть отримати безплатний доступ до СleanMyMac X на рік. 

Війна впливає на продуктивність людей, але ми ставимося до цього з розумінням. Кожен може звернутися до команди коучів за психологічною підтримкою або взяти додаткові вихідні для перепочинку й відновлення сил. 

З початком повномасштабної війни змінився і фокус діяльності благодійної організації MacPaw Foundation, створеної у 2016 році. Тепер MacPaw Foundation сфокусована на наданні засобів звʼязку й технологічних рішеннях, медичному забезпеченні та захисному спорядженні для українських захисників і населення, що постраждало від війни. Компанія передала на допомогу українцям понад $5 млн. З них понад $700 000 зібрали лояльні користувачі та партнери MacPaw.

Про можливості для українських стартапів

Насамперед приділяйте увагу розв’язанню проблем користувачів і наданню цінності, а вже потім – інвестиціям. Не зупиняйтеся на досягнутому, продовжуйте працювати та створювати високоякісні продукти. Не бійтеся конкуренції, українці довели, що наші продукти та сервіси можуть завойовувати світ.

Амбасадори України. Сім українських стартапів – про розвиток у нових умовах /Фото 10

MANNA

Про компанію: MANNA – стартап, що розробляє технологію швидкого створення реалістичних 3D/AR/VR-аватарів для ігор, квестів, кіно, шоу, вебтрансляцій, соціальних мереж та бізнес-подій. Стартап переміг у конкурсі Startup World Cup Ukraine 2022 й представить Україну у фіналі конкурсу в Кремнієвій долині, де змагатиметься з іншими стартапами за $1 млн. 

Амбасадори України. Сім українських стартапів – про розвиток у нових умовах /Фото 11

Олег Дрижак

Засновник та CEO MANNA

Про ідею стартапу

Наша команда розробила технологію 3D-трекінгу та mockup-костюм для створення анімацій геймдев та кіностудіями. І доки ми працювали над реалізацією killer-рішення (абсолютного позиціювання костюма), ми дивувалися, чому існує такий великий розрив у можливостях професійних аніматорів та популярних контент-платформ із сотнями мільйонів креаторів. 

Так народилась MANNA – платформа для 3D-стрімінгу з інструментами колаборації й аватарами, що повторюють рухи й емоції користувачів. 

Про вплив війни

Після початку бойових дій ми закрили офіс розробки в Харкові, тому всі процеси загальмувалися, зокрема, перемовини з інвестиційними фондами, прив‘язані до нашої дорожньої карти, теж розтягнулися в часі. Обмежене фінансування не дозволило найняти потрібних людей, а штатним працівникам довелося урізати виплати. Також наші інженери понад половину часу присвятили технологічній підтримці ЗСУ, тому загалом ми дуже сповільнились.

Про можливості для українських стартапів

Зараз до України прикута увага світової спільноти, тому це вдалий час набирати хороших менторів та команду, подаватися на гранти, інкубатори й акселератори, шукати офіс в хороших технологічних екосистемах, піарити свіжі ідеї через медіа і профільних журналістів та робити краудфандинг.

Існує безліч регіональних челенджів, пітч-змагань та платформ (VivaTech, Startupworldcup, Jumpstarter HK, Startup.Network, Vestbee тощо), де після реєстрації є шанси отримати запрошення пітчити свій стартап панелі інвесторів-журі, а далі вже цікавіше – можливість отримати фінансування чи менторство. 

Симпатії міжнародних корпорацій на нашому боці, вони готові до пілотів, ангельських клубів та різноманітних донорів й волонтерів, які допоможуть з нетворкінгом.

Амбасадори України. Сім українських стартапів – про розвиток у нових умовах /Фото 12

Petcube

Про компанію: Petcube – український стартап, що розробляє камери спостереження та гаджети для власників домашніх тварин. З 2012 року засновникам стартапу вдалось залучити до Petcube понад $25 млн інвестицій та стати однією з найбільш впізнаваних продуктових компаній країни.

Амбасадори України. Сім українських стартапів – про розвиток у нових умовах /Фото 13

Ярослав Ажнюк

CEO та співзасновник Petcube

Про ідею стартапу

Ідея стартапу з’явилась спонтанно: мій друг Олександр Нескін, співзасновник Petcube, мав собаку, який, щодня залишаючись сам удома, голосно гавкав і дратував сусідів. Саша вигадав, як спостерігати за псом за допомогою камери, а також додав лазер на моторчиках, щоб гратися з улюбленцем дистанційно.

Пристрій мав попит серед друзів, тому згодом ми вирішили побудувати на цьому сучасний технологічний бізнес, який «під’єднає» тварин до інтернету. Таким чином ми створили нову категорію продуктів connected pet. Це розумні гаджети для тварин (камери, smart нашийники та годівнички) і програмне забезпечення до них. 

Мета Petcube – під’єднати тварин до інтернету й дати їм голос. Наразі ми пропонуємо камери, але працюємо над розробкою інших пристроїв та розширюємо лінійку програмних сервісів. Зокрема, зараз активно розвиваються наші сервіси страхування тварин і ветеринарної допомоги. Кількість наших сервісів постійно зростає, і пристрої Petcube перетворюються на смартфони для тварин.

Про вплив війни

На Petcube війна майже не вплинула, тому що наш ринок збуту – це США, а виробництво знаходиться в Китаї. З початком повномасштабного вторгнення ми визначили для команди три пріоритети: 

  • подбати про свою безпеку і безпеку рідних;
  • робити все можливе, щоб допомогти Україні;
  • працювати й заробляти гроші для наших родин, української економіки та ЗСУ. 

Ми реалізовуємо багато ініціатив задля перемоги. З нещодавнього – запустили кампанію Spend with Ukraine – сайт, на якому представлені видатні вітчизняні бренди. Купуючи продукти й послуги українських компаній світового рівня, відвідувачі можуть приєднатися до підтримки України.

Про можливості для українських стартапів

Ключовий фокус для українських засновників зараз – підкорення Заходу. Конкуренція на міжнародному ринку спонукає мислити глобально й амбітно, перемагати й приносити значно більше користі українській економіці. Зараз варто звернути увагу на сферу військових технологій – використання останніх програмних і фізичних можливостей для створення наступальної й захисної зброї.

Чим більше ми будемо інтегровані у світову економіку, тим вищою буде наша оборонна здатність. 

Амбасадори України. Сім українських стартапів – про розвиток у нових умовах /Фото 14

Для підтримки українських фінтех-компаній і підприємців компанія Mastercard запустила спеціальну ініціативу Start Path Ukraine. Вона покликана надати стартапам можливість зростати та сприяти відновленню економіки України.

Ініціатива передбачає підтримку п’ятьох українських стартапів, які протягом шести місяців матимуть доступ до ресурсів, менторського супроводу і можливості нетворкінгу з провідними експертами. Крім того, кожен з п’яти стартапів – учасників програми отримає грант $10 000.

«Протягом багатьох років Mastercard є надійним партнером для фінтех-компаній, надаючи їм широкі можливості для масштабування та зростання. Ми віримо, що сьогодні українські фінтехи, стійкі й інноваційні, здатні зробити важливий внесок у відновлення економіки України, і ми незмінно підтримуватимемо їх на цьому шляху», – зазначає Інга Андреєва, генеральна директорка Mastercard в Україні та Молдові.

Для подання заявки на участь у програмі Start Path Ukraine перейдіть за посиланням. Набір заявок відкрито до 20 жовтня.

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні