Перед тим, як вкладати гроші, інвестори цікавляться етичністю роботи компанії. Три переваги, які допомогають соціально відповідальному бізнесу залучати кошти
📲 Forbes Ukraine у WhatsApp. Підписуйтесь й читайте головне про бізнес та економіку
Це зображення з журналу «Крокодил» 1958-го року. Таким чином радянські футурологи намагалися уявити майбутнє. Якби візіонери втілили все, що намалювали, то стали б успішними стартаперами: тут дистанційна освіта, електросамокати, дрони для доставки продуктів. Нерідко подібні мрії в СРСР перетворювалися на цілі, а ті ставали п’ятирічними планами.
Нині плани для людства складає ООН, яка визначила 17 цілей та 169 завдань сталого розвитку до 2030 року. Цілі сформульовані широко, це скоріш красиві мрії. Проте вони є орієнтиром для бізнесу в досягненні економічних та соціальних стратегій.
Через зростаюче значення корпоративної соціальної відповідальності (КСВ) та sustainability інвестори почали цікавитися етичністю роботи компаній.
ESG інвестиції (ESG — environment, social та governance) мають чітку структуру на основі екологічних, соціальних та управлінських критеріїв.
Впродовж останніх років з’явився ряд фінансових інституцій та фондів, які відстежують етично безпечні компанії та ретельно перевіряють їхню діяльність, перш ніж вкласти гроші. Так робить, наприклад, британський Charity Bank. Він фінансує виключно ті організації, які переслідують соціальні цілі.
Цілеспрямовано підтримує ESG проєкти й інший британський банк — Starling. У них табу на інвестиції в зброю, військові підприємства, видобуток корисних копалин, арктичне буріння, викопне паливо чи вугілля.
ESG інвестування задовольняє дві цілі: сприятливий соціально-екологічний вплив та отримання прибутку
Ларрі Фінк, CEO Black Rock, найбільшої інвестиційної компанії у світі за розміром активів під управлінням, зазначив у своєму цьогорічному листі-зверненні до керівників всіх компаній: «Чим більше компанія надає цінності своїм клієнтам, працівникам та спільнотам, тим краще конкурує та отримує прибуток в довготривалій перспективі».
Цьогоріч журнал TIME вперше склав список зі 100 найвпливовіших компаній. Деякі компанії заслужили своє місце в рейтингу саме завдяки відповідальності. Наприклад, Adidas — за скорочення відходів, Gro Intelligence — за боротьбу зі зміною клімату, а General Motors за «створення зеленого майбутнього» і виробництво електромобілів.
Переваги сталості для бізнесу
Це вигідно самому бізнесу
Згідно з інформацією від ООН UN Global Compact, організації, які залучені до Глобального договору, отримують на 12% вищу маржу, на 19% вищу ринкову вартість та позитивну кредитоспроможність у довгостроковій перспективі.
За три роки індекс JULCD JUST Capital (який оцінює результати діяльності ESG компаній) випереджає індекс Russell 1000 (оцінює результати діяльності всіх найбільших компаній) з невеликим відривом. Тобто, діяльність ESG компаній — прибутковіша і дає більший зиск інвесторам.
Крім того, 2020 Sustainable Market Share Index™ показав, що ринок продуктів, які реалізуються в умовах сталого розвитку, стрімко росте. Хоча частка таких продуктів і товарів складає лиш 16,1% CPG ринку, вона забезпечила 54,7% зростання (2015-2019), і продовжує рости, не зважаючи на пандемію. Це свідчить про те, що споживачі схильні купувати продукцію відповідальних виробників.
Відповідальний бізнес здатен залучити більше інвестицій
ESG інвестиції складають понад $17 трлн у США. Це третина всіх професійно керованих активів Америки, за даними Форуму зі сталих та відповідальних інвестицій.
Інвестиції в зелену енергетику вже стали великим бізнесом в Європі та США. Financial Times пише, що благодійний підрозділ IKEA та Фонд Рокфеллера (RFF) створять новий фонд для підтримки проєктів, пов’язаних з відновлюваними джерелами енергії та інвестують $1 млрд в стартапи у сфері зеленої енергетики. Цей фонд працюватиме з проєктами в країнах, що розвиваються. Ще $100 млн подарує фонд Ілона Маска по програмі XPRIZE Carbon Removal стартапам, які винайдуть спосіб, як боротися зі зменшенням вуглецевого сліду. І таких масштабних інвестиційних проєктів багато.
Приватні інвестори теж стежать за використанням їхніх інвестицій. Стало трендом звертати увагу на позитивний мультиплікатор, який може здійснити інвестиція. За даними Global Impact Investing Network (GIIN), 73% інвесторів стежать за тим, щоб їхні інвестиції хоча б частково відповідали цілям ООН.
Сталі бізнеси підтримують уряди та міжнародні організації
Окрім широкої діяльності ООН, в різних частинах світу діють свої фінансові та нефінансові організації для підтримки компаній й країн, які дотримуються цілей сталого розвитку.
В Європейському Союзі, наприклад, вибудувана ціла архітектура по розвитку sustainable finance. Розроблена багатовекторна стратегія нейтрального впливу на клімат до 2050 року, — European Green Deal. Введена в дію таксономія «зелених» фінансів, яка класифікує діяльність, що відповідає критеріям сталості. Це напрям для фінансових установ куди та як спрямовувати ресурси. Також діє ціла мережа організацій, які забезпечують прозорість ринку сталих інвестицій і запобігають greenwashing (зеленого піару й маркетингу, тобто удаваного дотримування цілей сталого розвитку, імітації екополітики).
Термін «climate governance architecture» або «архітектура кліматичного врядування», незабаром тісно увійде в щоденний лексикон і роботу. Україна уклала відповідну угоду з ЄС у лютому 2021 для синхронізації зусиль. У нас вже є Фонд енергоефективності та теплі кредити, «зелені» тарифи для відновлюваної енергетики та пільги для «зеленої» металургії, податкові пільги для електромобілів та «зелені» закупівлі.
У новій презентації для інвесторів від Міністерства фінансів України (червень 2021), теж вказується фокус на ESG цілі та green finance. Уряд збирається розвивати ринок зелених облігацій, альтернативну енергетику, зменшувати негативний вплив на довкілля. В презентації є свіжі дані по аналізу діяльності країни відповідно до Sustainable Development Goals Index 2021: Україна має 76 пунктів зі 100. Для порівняння — Польща має 80 балів, а Туреччина — 70 (хоча, на наш погляд, Україна зі своїми 76 пунктами є радше прикладом «грінвошингу»). Раніше в офіційній презентації для інвесторів слайдів по ESG не було.
Не бажані, а необхідні зміни
5-10 років тому відповідальність бізнесу була «родзинкою», або «приємним бонусом», а тема sustainable була відомою лише вузькому колу експертів. Тепер це необхідна умова, якщо компанія хоче виживати, конкурувати з іншими ще й отримувати прибуток. Виробництво продукції, кількість застосування пластику, екологічний слід, умови праці робітників — стали надбанням громадськості. А громадськість і влада висувають дедалі суворіші вимоги.
У квітні комісія ЄС узгодила кліматичний закон. Це означає, що ми в одному кроці від перетворення кліматичних цілей на юридичні зобовʼязання. ЄС хоче встигнути зменшити чистий викид парникових газів на 55% до 2030 року і досягнути кліматичної нейтральності до 2050 року. США не менш амбітні та теж виступили з гучною заявою про зменшення викидів CO2 на 50-52%.
А найбільш обговорюваним елементом зеленого примусу є проєкт CBAM — Carbon Border Adjustment Mechanism. Це цілий пакет документів, який розробила Єврокомісія у липні цього року задля того, щоб скорочення викидів CO2 стало обов’язковим і глобальним. Щоб не було такого, що вуглецевовмісні підприємства просто витісняються за межі Європи. Його навіть назвали «екологічним протекціонізмом». CBAM зіштовхує інтереси бізнесу та боротьби з кліматичними змінами у небаченому раніше масштабі. Українським компаніям теж доведеться рахуватися з нововведеннями.
«Sustainability risk is investment risk now»
Список цілей не має використовуватися як пряма інструкція для оцінки потенціалу інвестицій у підприємство. Все-таки вони сформульовані занадто широко. Для цього використовуються інші спеціально розроблені прикладні інструменти — приблизно 2000 окремих індикаторів звітності ESG і приблизно 600 рейтингів. 85 бірж мають ESG критерії, а у 17 з них вони обов’язкові для лістингу. Найбільші компанії у світі вже надають звітність по ESG.
Деякі компанії настільки намагаються бути «за все хороше і проти всього поганого», що як орієнтир обирають половину чи навіть усі цілі сталого розвитку одночасно. Однак, гонитва за одразу багатьма показниками — це не здорово. У випадку малих проєктів чи бізнесів — менше значить більше. Бізнесу краще орієнтуватися на 2-4 обрані цілі й досягнути в них максимального результату, ніж розпорошити свої зусилля між 10 та не показати результат в жодній із них.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.