Категорія
Компанії
Дата

АТБ виріс у найбільшого ритейлера завдяки нескінченним поліпшенням. Яка наступна вершина?

9 хв читання

Принцип роботи АТБ – постійні незначні щоденні поліпшення. /Ярослав Дебелий

Принцип роботи АТБ – постійні незначні щоденні поліпшення. Фото Ярослав Дебелий

Скільки коштує секунда? Залежить від масштабу бізнесу. У найбільшого в Україні продовольчого ритейлера АТБ робить компанію швидше, як мінімум, на 1 млн секунд на день. Саме така кількість операцій відбувається тільки на складах компанії, при формуванні замовлень для супермаркетів.

Форум «Вільна» повертається 20 лютого, щоб стати вашим джерелом ідей, знайомств і можливостей. Долучайтеся до заходу за посиланням! 🎟

Значення мають навіть частки секунди. Наприклад, швидкість зчитування штрих‑коду. Він має бути нанесений якомога чіткіше. Це дасть змогу касирові хутчіше його просканувати, не повторювати операцію і тим паче не вводити цифровий код на касі вручну. Внутрішній норматив сканування – дві секунди. Над збільшенням швидкості роботи касира компанія працює 10 років, розповідає СЕО АТБ Борис Марков, 43. Швидші каси – менше черг – вищий продаж.

Принцип роботи АТБ – постійні незначні щоденні поліпшення, каже Марков. Економія навіть однієї секунди– один із прийомів, що дає змогу компанії тотально оптимізувати витрати.

Ще одна, на перший погляд, дрібниця: при більшості торгових залів АТБ є малі склади. Товар підвозять щодня. Це дозволяє уникнути зайвих операцій при рухові товару, а також заощадити недешеві квадратні метри, говорить Микола Чумак, засновник компанії IDNT, що проєктує формати точок для ритейлерів.

Принцип дрібних поліпшень вивів АТБ на перше місце серед українських ритейлерів і за кількістю магазинів, і за виторгом. У мережі 1184 торгові точки по всій країні, 10 розподільних центрів, а також власна система логістики. У 2019‑му виторг компанії становив майже 105 млрд грн, чистий прибуток– 4,4 млрд грн. Найближчий конкурент Fozzy Group із 700 магазинами отримав виторг 78,2 млрд грн за чистого збитку 5 млн. На третьому місці METRO з виторгом майже 20 млрд грн і чистим прибутком 1,3 млрд грн. Лідер українського ритейлу і росте швидше, ніж конкуренти. У 2019 році продажі компанії збільшилися на 22,3% проти 20,4% у Novus, 18,2% у Fozzy Group і 13,5% у METRO.

Експансія – основа бізнес‑моделі АТБ. Марков каже, що компанія ще недостатньо освоїла західну частину країни, міста з населенням понад 10 000 людей, Київ та Одесу. Місця для розвитку вистачить ще на п’ятирічку. Станом на 21 грудня мережа приросла 110 магазинами і не планує зменшувати обертів. АТБ будує два розподільних центри у Хмельницькому і Харкові. Якщо компанія витримає темп, заявлений Марковим, до 2026 року матиме понад 2000 магазинів. АТБ розвивається швидше й економніше, ніж конкуренти.

АТБ, за його оцінкою, витрачає на 1 кв. м на 40% менше, ніж найближчий конкурент. Співвласник АТБ Геннадій Буткевич в інтерв’ю Дмитру Гордону в лютому 2020 року оцінював інвестиції в один АТБ у $1,5–2 млн. Компанія вважає за краще володіти своїми приміщеннями, а не орендувати їх. За словами Маркова, це спосіб застрахувати найліпші локації від переходу до конкурентів.

АТБ орендує 15% своїх магазинів за максимально допустимого значення 20%, каже Марков. АТБ – це абревіатура. У 1993 році колишній працівник відділу боротьби з розкраданням соціалістичної власності (ВБРСВ) Геннадій Буткевич, який перед розпадом СРСР очолював відділ боротьби з організованою злочинністю у Дніпропетровську, організував компанію «Агротехбізнес». Спочатку разом зі своїми компаньйонами Віктором Карачуном, Євгеном Єрмаковим та Сергієм Тарасюком вони заробляли на громадському харчуванні.

Буткевич, Карачун і Єрмаков, які донині працюють разом, утрималися від спілкування з Forbes для цієї статті. Зв’язатися з Тарасюком не вдалося.

з особистого архіву

Батько українського ритейлу. Геннадій Буткевич був пасивним інвестором АТБ, працюючи у Юлії Тимошенко. Бізнесом спочатку займалися його партнери. Фото з особистого архіву

Буткевич розповів Гордону, що бізнес розпочинали Карачун, Єрмаков і Тарасюк. Сам він був пасивним інвестором. Працював у корпорації «Співдружність», яку створили Юлія Тимошенко і Віктор Пінчук. Коли партнери розійшлися, Буткевич залишився з Тимошенко, отримавши за це бонус, який і вклав у власний бізнес.

«Агротехбізнес» добре заробляв за мірками 1990‑х. «Без Єрмакова не вдалося б зробити виробництво, а без Карачуна я б нічого не реалізував– він завжди продавав дорожче, а купував дешевше, – розповідав Буткевич Гордону. – Це купець з великої літери». Колишній топменеджер великої FMCG‑компанії, яка постачала товар в АТБ, що брав участь у переговорах з Карачуном, відгукується про нього з повагою: «Швидко рахує, уважний до деталей».

Роздробом компанія зайнялася, здобувши контроль над шістьма радянськими гастрономами з відповідними назвами: «Тополя», «Берізка», «Калинка», «Клен». «Про цей період старожили АТБ придумали жарт: коли дерева закінчилися, магазини перейменували у «Продукти» і почали нумерувати»,– розповідав Марков у 2012 році.

Наприкінці 1990‑х в АТБ було три десятки магазинів. «Їхні гастрономи були незрозумілого формату», – відгукується співзасновник шведського проєкту DYB [Develop Your Business] Ігор Гут.

У пошуках зрозумілого формату верхівка компанії поїхала до Європи. За зразок узяли німецький ALDI: формат «жорсткого дискаунтера» мав прижитися в Україні з небагатим населенням. Основні характеристики цього формату – мінімальний асортимент і викладання «без заморочок».

В Україні німецьку економність не оцінили. АТБ, у якому асортимент спеціально скоротили до 800 позицій, покупці сприйняли як магазин з мізерним вибором. Виторг почав падати. «Це було невчасно, – пояснює Марков. – Український споживач і так довго перебував у стані аскетизму».

Довелося змінюватися на ходу. Політику низьких цін зберегли, але асортимент збільшили до 3500 найменувань, що більше, ніж у ALDI, але менше, ніж у класичного супермаркету, де вибір з 25 000 позицій, розповідає на умовах анонімності колишній топменеджер АТБ.

До середини 2000‑х АТБ захопив лідерство у продовольчому ритейлі за кількістю магазинів, яким відтоді нікому не поступився. У 2006 році у цій мережі було 178 супермаркетів, у Fozzy Group – 173, у «Фуршету» – 70.

Масштаб дає змогу АТБ купувати товари дешевше, ніж можуть собі дозволити конкуренти. Знижки від постачальників – один з найважливіших ресурсів АТБ, говорить колишній керівник українського представництва транснаціональної FMCG‑компанії. «Інші супермаркети пропонували трохи вищу ціну, але ті обсяги, які просили в АТБ, дозволяли нормально заробляти»,– розповідає постачальник овочів з Кам’янського, який працював із мережею у 2012–2013 роках.

Правила роботи з постачальниками в АТБ – одні з найчіткіших, якщо не найчіткіші на ринку. «В АТБ зрозумілий механізм: терміни, якість, кількість, відсоток допустимої гнилі і певне калібрувальне кільце, – розповідає колишній постачальник овочів. – У «Фуршеті» комірник іноді міг сказати «поганий товар», а завтра та сама продукція виявлялася цілком придатною». «В АТБ ставлять перед фактом: якщо не виконуєте умов, вас просто виведуть з мережі», – каже екскерівник представництва транснаціональної FMCG‑компанії. Його фірма півтора року не постачала кондитерку в мережу, не погоджуючись на умови ритейлера. Та зрештою вдарили по руках. «АТБ – наркотик, ігнорувати такі обсяги неможливо»,– зазначає він.

Ритейлер не завжди женеться за дешевизною. Дефіцитний товар АТБ може закупити і за вищою ціною, ніж конкуренти, говорить колишній постачальник овочів. «Їм потрібно, щоб цей товар був лише у них, – наголошує він. – Уважно стежать, аби не було дірок на полиці».

Ритейлери користуються двома видами кредиту – банківським і відтермінування платежу від постачальників. Раніше АТБ робив ставку на другий тип фінансування. Наприкінці 2013 року, за даними «СПАРК‑Інтерфакс», 97% зобов’язань АТБ були перед постачальниками. У «Фори» цей показник становив 80%, у «Амстора» – 70%, у VARUS – 83%.

Відтермінування платежу на деякі категорії товарів у АТБ може сягати 45–90 днів, твердять постачальники. Це мінус. Плюс – мережа з Дніпра – найакуратніший платник серед великих ритейлерів. «В АТБ ніколи не буває прострочень за контрактом, не у всіх мереж так, є компанії, які не виконують», – каже підприємниця, котра п’ять років постачає ягоди в цю мережу. За підсумками 2019 року АТБ знизив частку боргів перед постачальниками у кредиторській заборгованості до 60%. У «Фори» цей показник дорівнював 86%, у VARUS – 75%.

•••

Кінець року – 13‑й місяць у році, жартують ритейлери. Передсвяткові закупи – святе, супермаркети за кілька тижнів мають місячний виторг. Саме в такий період, у грудні 2009 року, в АТБ стався масштабний збій. Вантажівки, які везли товар з Дніпропетровська до Києва, насилу пробивалися крізь мокрий сніг і завірюху. «Машини не доїжджали до магазинів, в яких бракувало товарів», – згадує колишній директор АТБ з логістики Богдан Яковенко. Склади компанії розташовувалися на сході, вони були обладнані старими холодильниками, а процесами керували вручну.

АТБ виріс у найбільшого ритейлера завдяки нескінченним поліпшенням. Яка наступна вершина? /Фото 1

Продажник, який усе починав. Віктор Карачун – один зі співзасновників АТБ. Компаньйон Буткевич називає його «Купець з великої літери».

Невдача стала приводом, аби повністю переглянути логістику. Компанія організувала власну систему розподільних центрів із розрахунком, щоб супермаркети знаходилися від них не далі, ніж за 300 км, а один центр припадав на 250 магазинів.

За 10 років АТБ звів та орендував 10 розподільних центрів класу А площею понад 200 000 кв. м. У 2021 році на місці двох орендованих центрів у Харкові з’явиться власний складський комплекс на 25 000 кв. м.

Сучасні склади працюють на зниження витрат. «Найважче – управляти масштабом, адже витрати великі, а клієнт бідний, – говорить Гут. – Єдиний спосіб заробити – якомога менше витрачати».

Оптимізація складських операцій, яку мережа почала впроваджувати на початку 2010‑х, дозволила в рази підвищити продуктивність праці. У 2015‑му компанія з’ясувала, що працівники складу іноді проходять по 10 км на день, збираючи замовлення для супермаркетів. Проблему розв’язала автоматизація. Унаслідок впровадження Warehouse management system (WMS) склад тепер може збирати в 10 разів більше палет з товаром, ніж раніше: 18 000 на добу, у кожній з яких – від 300 до 1000 позицій.

До оптимізації на чотирьох складах працювали 4000 осіб, нині на десяти – 6000, констатує Олександр Семенцов, гендиректор «Логістик Юніон», яка управляє складським господарством АТБ.

Інший напрям поліпшень – управління транспортом. В автопарку АТБ 700 машин, які покривають потребу в транспортних послугах на 70%. За словами Семенцова, алгоритми самі знаходять вільний автомобіль необхідної вантажопідйомності. «Ми не гаємо часу на пошук авто або вільного дока під навантаження, у нас не буває ситуацій, що за двома палетами приїжджає машина, яка може забрати 30»,– розповідає він. Без автоматичної системи управління транспортом пошук машин, за оцінкою Семенцова, тривав би в три‑чотири рази довше.

•••

У серпні 2020 року Володимир Зеленський, який об’їжджав неокуповану частину Донецької області, зайшов у бахмутський АТБ і зробив несподівану рекламу новому сервісу мережі– мінікафе. Президент узяв каву з булочкою.

Цей сервіс менеджери АТБ підгледіли у європейських дискаунтерах. «Ми не новатори в цьому, ми спробували і зрозуміли, що таке потрібно»,– знизує плечима Марков.

Кава, випічка і соки фреш впроваджуються у рамках рестайлінгу мережі, який стартував 2016 року з експерименту в одному із супермаркетів Дніпра. У нових маркетах не 4000 найменувань товарів, а на 500 більше, є делікатеси, в залах сучасний дизайн, красива викладка. Перед магазином просторіший паркінг, а за кольором розширена стоянка гармоніює з оформленням супермаркетів. Вони й зовні відрізняються: старі– синьо‑білі, нові – чорні. В АТБ 443 «чорних» магазинів. Не всі вони нові, щорічно компанія переводить у «чорний формат» 50– 70 традиційних точок.

Переформатовано буде не всі супермаркети. У Донецькій та Луганській областях АТБ не інвестуватиме в нове оформлення, хоча інновації на зразок мінікафе з’являються і тут. Але в компанії не хочуть ризикувати. У2014 році АТБ втратив на окупованих територіях 152 магазини і розподільний центр – натоді чверть усіх своїх торгових площ.

Навіщо АТБ рестайлінг? За словами Маркова, мережа наслідує європейські тренди: дискаунтери розширюють асортимент, аби залучити покупців. «Чорні» АТБ цікавіші  для людей із середнім достатком, ніж звичайні, зазначає Гут. Він звертає увагу на те, що вихід АТБ у новий формат прискорив конкуренцію: із 2016 року «Сільпо» підвищує ставки, відкриваючи дизайнерські супермаркети з незвичайним інтер’єром і додатковими послугами для покупців – наприклад, ресторанами та кондитерськими.

Сучасний дизайн допомагає навіть найбільш чутливим до ціни покупцям легше розлучатися з грошима, бо вмикаються позитивні емоції, каже Чумак. За словами Маркова, у нових магазинах і чеків більше, і середній чек вищий.

Новий формат прибутковіший за старий не тільки через це. «Чорні» маркети енергоефективніші. АТБ економить на комунальних послугах, використовуючи тепло холодильників для обігріву, знизивши споживання води і встановивши світлодіодні лампи.

•••

Один із принципів АТБ – постійні експерименти. Марков говорить, що компанія звертає увагу насамперед на потенційний економічний ефект, а вже потім на те, наскільки затратні запропоновані інновації.

Нові товари потрапляють на полиці супермаркетів лише після експерименту, розповідає колишній директор АТБ з маркетингу й засновник компанії NTI Loyalty Костянтин Мельников. Спочатку новий товар кілька місяців тестують на затребуваність у двох сотнях супермаркетів, і тільки якщо його купують краще, ніж інші, така продукція потрапляє в мережу. За його словами, у дискаунтері товар у середньому продається за 15 днів, у класичному супермаркеті – 40. «АТБ таким чином швидше заробляє свій долар і вкладає його в розвиток мережі»,– запевняє Мельников.

Інфографіка Леонід Лукашенко

Інфографіка Леонід Лукашенко

АТБ пробував випікати піцу у торгових залах і продавати вудженину. Експеримент визнано невдалим. Від піци відмовилися, побоюючись нестабільної якості, якщо готувати руками, а попит на гриль і вуджене м’ясо виявився низьким – це вам не Німеччина.

Карантин, що його ввели в березні 2020 року, нав’язав АТБ незапланований експеримент – продажі онлайн. У стратегічних планах компанії цього не було, говорить директор служби маркетингу АТБ Валерій Бондар. «У локдаун ми побачили загрозу реалізації товарів і порахували, що онлайн допоможе зменшити ці ризики»,– пояснює він.

Інтернет‑торгівля найбільшого ритейлера країни стартувала з сенсації: лідери ринків – АТБ, «Нова Пошта» та Rozetka– у квітні об’єдналися, щоб доставляти продукти в умовах карантину. Товари АТБ розміщувала на своєму сайті Rozetka, а довозила «Нова Пошта».

«Бізнес на трьох» не пішов. Один зі співробітників ритейлера на умовах анонімності розповів, що послуга не мала попиту. В АТБ припинення співпраці пояснюють появою онлайн‑магазину. Його мережа вирішила розвивати самостійно. Спочатку на сайті було менше ніж 25% товарів, що їх реалізує мережа, – вибрали найбільш оборотні. За місяць довели кількість товарних пропозицій до 3000, а на початку грудня виклали всі 4500. Сайт постійно допрацьовують, за словами Бондаря, на місяць відбувається 50– 80 поліпшень. Середній чек на сайті у чотири рази вищий, ніж у звичайному супермаркеті, каже він.

Наразі справи з онлайн‑торгівлею в АТБ йдуть не блискуче, говорять два інтернет‑маркетологи, які просили не називати їхніх імен у пресі. «Це радше інструмент лояльності і наслідування трендів», – зазначає один з них. В інших традиційних ритейлерів ситуація не краща, запевняє його колега. Причина – висока собівартість доставки, яка «з’їдає» маржу.

АТБ планує за три роки зайняти 20% усього FMCG‑онлайн-ринку. Один із варіантів, як цього домогтися, – створити маркетплейс із ширшим асортиментом, ніж у звичайному АТБ. Ідея також з Європи. Наприкінці липня 2020 року маркетплейс запустила французька Carrefour, на початок листопада понад 56% товарів на її майданчику були від сторонніх постачальників.

Опубліковано в сьомому номері журналу Forbes (січень-лютий 2021)

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд
Головний журнал 2024 року вже у продажу

Замовляйте з безкоштовною доставкою по Україні