202 бізнес-чемпіони 2024
Найбільший продуктовий ритейлер країни АТБ знизив швидкість зростання. Якщо до війни компанія щороку відкривала приблизно сотню магазинів на рік, то у 2024-му – лише два десятки. Ще 10 було переформатовано, а шість – відновлено після воєнних пошкоджень. Плани були втричі амбітнішими. Наразі у мережі АТБ 1240 магазинів, це на 80 менше, ніж було до війни. У пріоритеті ритейлера – розвиток у західних та центральних регіонах України.
АТБ змушений інвестувати в енергетичну безпеку, за останні два роки вкладено понад 700 млн грн. Компанія забезпечила генераторами майже всі свої магазини. Паралельно АТБ оснащує власні торгові точки сонячними панелями, наразі вони є на дахах 159 магазинів. Ще 28 буде оснащено наступного року. Середня потужність сонячних станцій – 80–200 кВт.
Війна змусила оптимізувати штат. Якщо у 2021-му в мережі працювало 60 700 людей, нині – 43 800. Основні причини – зменшення кількості відвідувачів, а також зменшення продажів на один магазин. У середньому падіння продажів становить 20%, зазначають у пресслужбі ритейлера. Крім цього, АТБ автоматизував частину процесів. Також кількість персоналу скоротилася через зменшення кількості магазинів.
У травні 2024-го АТБ запустив оновлений застосунок. Це майже superapp. Крім можливості робити покупки безпосередньо в АТБ, у ньому є екосистема сервісів, зокрема платіжні. Наприклад, у застосунку доступні 252 служби онлайн-таксі, приблизно 800 провайдерів інтернету, транспортні картки на комунальний транспорт майже двох десятків міст України тощо. За п’ять місяців після запуску у застосунку АТБ 1 млн користувачів.
У планах компанії – масштабування платіжного сервісу «Скануй-купуй», яким можна розраховуватися за товари, на всі магазини. Зараз він працює лише у 30% мережі. Також серед запланованого збільшення кількості кас самообслуговування в мережі.
Найпомітніші благодійні проєкти АТБ у 2024-му – 20 млн грн допомоги лікарні «Охматдит» та 12 млн грн на відновлення зруйнованого росіянами будинку у Львові.
25 найбільших інвесторів країни
Найбільший продуктовий ритейлер країни АТБ зменшив швидкість розвитку під час війни. Торік компанія відкрила 19 магазинів, у 2022-му – 27. До вторгнення рахунок ішов на сотні. Це позначилося на інвестиціях – нині вони втричі менші, ніж до 2022 року.
Ритейлер інвестує частину бюджету у реконструкцію старих АТБ, перетворюючи їх на супермаркети у новому «чорному» дизайні. Інший важливий напрям – модернізація та будівництво складських хабів у Львові та Хмельницькій області.
Проєкт 2023 року – мобільний застосунок АТБ. У ньому можна не лише робити закупи продуктів, а й викликати таксі, купувати квитки на потяг чи літак, розраховуватися за комунальні послуги тощо. В українському App Store станом на 9 квітня 2024 року застосунок посідає п’яте місце за популярністю.
30 найбільших продавців в уанеті
Найбільша продовольча мережа України АТБ запустила інтернет-магазин у квітні 2020 року. У грудні 2023-го — вдосконалила застосунок. Але ритейлер зміг здивувати: цей застосунок – вагома заявка на створення власного superapp. У ньому можна не лише робити покупки в супермаркеті, а й шукати та купувати найдешевші квитки на потяг або літак. Крім того, через додаток АТБ можна платити податки, розраховуватися за інтернет або мобільний зв’язок, а також здійснювати комунальні платежі та купувати міські карти кількох населених пунктів.
За перші півтора місяця його завантажили 200 000 разів. При тому, що база постійних клієнтів atb.ua вполовину менша. Наразі в асортименті інтернет-магазину 4500 найменувань товару, так само, як і у фізичному магазині. Проте компанія планує розширювати товарну пропозицію. В планах і збільшення кількості сервісів, доступних через застосунок.
Наразі, за даними Forbes, частка диджитал-продажів у товарообігу АТБ сягає понад 1%. Утім, обсяги швидко зростають: за 2023 рік кількість замовлень та виторг збільшилися вдвічі.
200 лідерів української економіки 2023
Найбільший ритейлер країни у 2023 році планує збільшити виторг до 200 млн грн та довести кількість торгових точок до 1209. На 24 лютого 2022‐го у АТБ було 1320 супермаркетів.
100 найбільших приватних компаній 2021
У серпні 2021 року АТБ відкрив у супермаркеті під Києвом перше повноцінне кафе. В меню 42 позиції: салати, гарніри, м’ясо, риба і солодощі. Загалом ритейлер планує відкрити 25 подібних закладів.
Кафе – ще один спосіб підвищити привабливість АТБ для середнього класу. Процес стартував у 2016‑му, коли компанія запустила проєкт «чорний АТБ», доповнивши біло‑сині АТБ, що бідненько виглядали, супермаркетами з чорним облицюванням.
З початку року АТБ оновив 26 магазинів – тепер у мережі третина модернізованих торгових точок. Крім редизайну, АТБ збільшив асортимент товарів середньої цінової категорії та ввів нові сервіси – пекарні, кава‑пойнти тощо.
З початку 2021 року АТБ відкрив 61 магазин, усього в мережі 1257 супермаркетів. У фокусі – Одеська, Київська та Львівська області. За шість місяців 2021 року товарообіг АТБ зріс на 20%, до 85,3 млрд грн.
100 найбільших приватних компаній 2020
У 1137 магазинах АТБ щодня отоварюються близько 4,5 млн осіб –кожен десятий житель України. З 2018 року ритейлер розширює клієнтуру не тільки за допомогою географічної експансії, а й змінюючи формат. Відмінні ознаки технологічних маркетів нового зразка – швидкість обслуговування, розширений асортимент, нетипові для дискаунтера товари цінової категорії «середній плюс». Стандартний час зчитування штрих‑коду на касі не має перевищувати двох секунд. Інша інновація – каси самообслуговування, а також збільшені вітрини й полиці. Новий формат має не лише зробити магазини зручнішими, а й знизити операційні витрати: у торгових залах енергозберігаюче устаткування, стіни утеплені, а тепло від холодильного обладнання використовується для обігріву приміщення. На частку нових маркетів припадає 30% мережі. Від звичайних АТБ вони відрізняються кольором облицювання: старі – біло‑блакитні, оновлені – чорні.
Мережа починала в 2002 році як жорсткий дискаунтер з невеликим асортиментом, але поступово розширила перелік товарів. З 2013 року вона – лідер ринку роздрібної торгівлі в Україні. «Ми 20–25% нарощуємо щороку за всіма показниками, для нас це велика гордість», – казав у лютневому інтервʼю Дмитру Гордону Геннадій Буткевич, 62.