Привіт, Кевіне. Українець Олексій Сторожук створив дизайн будинку із «Сам удома» для Lego. Як він співпрацює з компанією і у чому вигода /Фото з особистого архіву
Категорія
Компанії
Дата

Привіт, Кевіне. Українець Олексій Сторожук створив дизайн будинку із «Сам удома» для Lego. Як він співпрацює з компанією і у чому вигода

Олексій Сторожук та його дружина Надія Фото з особистого архіву

У данської компанії Lego є проєкт Ideas, який дозволяє фанатам створювати власний дизайн конструкторів. Якщо ідея набере 10 000 голосів, то Lego може видати набір. Один із таких конструкторів створив 29-річний Олексій Сторожук із Вінниці. За дизайн будинку Маккалістерів із американського фільму «Сам удома» він отримує роялті та увагу медіа, а компанія – нових покупців. Як Lego співпрацює з незалежними авторами та хто від цього виграє

Із Вінниці – у данський кампус Lego

За фахом Сторожук лікар, пише кандидатську дисертацію і працює диспетчером в іноземній брокерській компанії. До дитячого захоплення Lego повернувся у 2016 році, після ремонту в власній квартирі. «Щоб відпочити, ми складали Lego, – розповідає він. – Будувати іграшкову Майстерню Санти закінчили напередодні Нового року, і з тих пір це стало зимовою традицією».

Таких як Сторожук Lego називає AFOL – дорослим фанатом. Вони часто обʼєднуються у групи і організовують Lego-виставки, знімають blocumentaries або створюють набори з Lego для проєктів Ideas і World Builder. В Україні теж є така спільнота – UkrBrinks, – але, за словами Сторожука, «у нас цей рух лише на початковому етапі розвитку, тому знайти єдинодумців складно».

Сторожук став першим українцем, який виграв конкурс Ideas від Lego і видав власний набір – будинок Маккалістерів із американського фільму 90-х «Сам удома». Конструктор зʼявився у магазинах Європи та США у листопаді 2021 року; його також продаватимуть в Україні. Ціна одного набору – $250. За умовами Lego Ideas, дизайнер отримуватиме щоквартально 1% роялті від продажів.

Привіт, Кевіне. Українець Олексій Сторожук створив дизайн будинку із «Сам удома» для Lego. Як він співпрацює з компанією і у чому вигода /Фото 1

Щоб створити перший дизайн будинку, Сторожуку знадобилося 3000 деталей. Пізніше дизайнери Lego розширили набір до 4000 деталей – це найбільший конструктор Lego за фанатським дизайном.

Більшість ідей українця у компанії залишили без змін – лише зробили яскравішими кольори і додали додаткові деталі, зокрема фургон грабіжників Марва та Гаррі, пастки, які для них розставив головний герой фільму Кевін, та декілька Easter Eggs – статую перед сходами, яка постійно падала у фільмі, канатну дорогу до будинку на дереві, сирну піцу Кевіна та гасову лампу, якою він підпалив голову Гаррі.

Привіт, Кевіне. Українець Олексій Сторожук створив дизайн будинку із «Сам удома» для Lego. Як він співпрацює з компанією і у чому вигода /Фото 2
Привіт, Кевіне. Українець Олексій Сторожук створив дизайн будинку із «Сам удома» для Lego. Як він співпрацює з компанією і у чому вигода /Фото 3
Привіт, Кевіне. Українець Олексій Сторожук створив дизайн будинку із «Сам удома» для Lego. Як він співпрацює з компанією і у чому вигода /Фото 4
Попередній слайд
Наступний слайд

Проєктуючи набір, Сторожук звірявся з оригінальною схемою будинку та кадрами фільму. Його дизайн не є точною копією дому Маккалістерів: у ньому менше кімнат, відсутня одна секція та квіткові шпалери. Над конструктором працювали не лише дизайнери Lego, а й компанія Disney, якій з 2020 року належать права на франшизу «Сам удома».

Ще до виходу набору ним зацікавилися творці та актори фільму: Маколей Калкін (грав у фільмі Кевіна) написав про конструктор у Twitter, а режисер Кріс Коламбус підписався на Instagram Сторожука; українцю також написав племінник актора Деніела Стерна (грав Марва у фільмі) – він хотів подарувати конструктор дядьку ще до його релізу.

Що таке Lego Ideas

Lego запустив проєкт Ideas у 2008 році. За цей час компанія видала близько 40 фанатських наборів, більшість з них за мотивами фільмів.

Для дизайну конструктора у Lego є платформа Lego Digital Designer із набором деталей, з яких можна будувати автомобілі, людей, будинки.

Відбір проєктів у Lego Ideas триває майже два роки. Спочатку учасникам треба набрати 100 голосів за місяць, потім 5000 за рік і 10 000 за додаткові дні.

Ті проєкти, які назбирали 10 000 голосів за обмежену кількість часу, розглядають професійні дизайнери та маркетологи Lego. Вони оцінюють, наскільки реально втілити проєкт у життя, а потім вдосконалюють його дизайн.

Серед найвідоміших наборів фан-дизайнерів – друкарська машинка ($200), кафе Central Perk із серіалу «Друзі» ($60), велике фортепіано ($250).

За право працювати над будинком Маккалістерів змагалися декілька дизайнерів Lego. Вибір припав на дизайнерок із Данії Антіку Браканов та Кірстен Бей Нільсен, а також іспанця Енріке Бельмонте. Під час карантину Сторожук працював з ними через Zoom, але після виходу набору поїхав до офісу компанії Lego у місті Біллунн (Данія). Там він підписав декілька коробок, познайомився з командою і вперше побачив свій конструктор на полицях.

Чи можна заробити на Lego

Окрім будинку Маккалістерів, у портфоліо Сторожука є ще три проєкти: набір за мотивами мультфільму «Чіп і Дейл», будинок рятувальника на узбережжі моря та потяг з мультфільму «Полярний експрес». Після закінчення голосування він хоче зробити паузу – дизайн, презентація та просування у соцмережах Lego-проєктів забирає надто багато часу.

Привіт, Кевіне. Українець Олексій Сторожук створив дизайн будинку із «Сам удома» для Lego. Як він співпрацює з компанією і у чому вигода /Фото 5

«Lego – це лише хобі, яким можна зайнятися після роботи чи на вихідних, – розповідає Сторожук. – У мене ще є реальне життя, з реальними обов’язками». Очікувати на великі прибутки від Lego теж не варто, адже вірогідність, що компанія обере та видасть набір, дуже низька, каже він.

Оскільки Lego не розкриває тиражів набору, то не можливо підрахувати, скільки фанати отримують від співпраці. Сторожук теж не може говорити про це – підписав NDA. Зазвичай набори за мотивами відомих фільмів приносять найбільшу виручку Lego.

Коли Lego почала продавати конструктори за мотивами «Зоряних воєн», «Гаррі Поттера», «Володаря кілець» та героїв Disney у 2019 році, її виторг виріс на 30% – до $5,8 млрд. Того року Lego витратила $421 млн на виплату роялті та ліцензій для компаній, які володіють правами на ці фільми. У 2020-му витрати на ліцензії та роялті складали $502 млн, згідно з фінансовими результатами.

Компанія не розкриває, яку частку бюджету виділяє на фінансування Lego Ideas. Схожий проєкт, Lego World Builder, коштує компанії більше $500 000 на рік. Lego готова заплатити одному фанату близько $50 000 за найкращу ідею. «Для нашої спільноти Lego – це хобі, а не комерція», – каже Максим Мітякін, засновник української спільноти фанатів Lego UkrBricks. В Україні, за словами Мітякіна, погано розвинута культура Lego, тому люди не знають, що на ньому можна заробляти.

UkrBricks

UkrBricks

UkrBricks – це українська спільнота фанатів Lego, яка існує з 2012 року. Її учасники беруть участь у конкурсах, збирають колекції Lego, організовують тематичні фестивалі.

Засновник UkrBricks Максим Мітякін розповідає, що українська група фанатів налічує кілька сотень людей, але активних учасників лише 15-20 осіб: вони не тільки колекціонують набори, але й самі вигадують їх.

Дитяча іграшка чи хобі для дорослих

У 2021 році бізнес Lego був на підйомі: за перші пів року продажі зросли на 46%, до $3,6 млрд, а прибуток збільшився удвічі проти цього ж періоду минулого року – до $956 млн. Вже декілька років Lego очолює список найбільшого та найбагатшого виробника іграшок у світі.

Діти та підлітки – не єдина аудиторія Lego: компанія вчиться капіталізуватися на «тривожних дорослих». Під час пандемії «більше дорослих, ніж будь-коли» купували нові набори компанії. У Великій Британії, наприклад, набори для дорослих Technic від Lego та конструктор за мотивами серіалу «Друзі» були одними з найбільш продаваних іграшок 2020-го. Ціни на великі набори Lego теж не дитячі: конструктор за мотивами «Зоряних воєн» коштує $800, а світ «Гаррі Поттера» – понад $400.

«Дорослі з напруженою роботою кажуть, що вони збирають Lego, щоб відійти після складного дня», – каже стратег з маркетингу аудиторії Lego Женев’єв Капа Крус для видання Washington Post. Щоб відповідати на запит дорослої аудиторії, Lego витратила останні п’ять років на оновлення інструкцій: додала у них більше деталей та рухів, які допоможуть заспокоїтися, каже Капа Крус.

Ще один крок назустріч дорослій аудиторії – набори, які викликають ностальгію. На платформі Lego Ideas фанати найчастіше голосують за конструктор, що нагадує про старі улюблені фільми: «Сам удома», «Мисливці за привидами», «Назад у майбутнє». Таким чином, за словами Капа Крус, компанія привертає увагу покоління X та міленіалів, які виросли з конструктором у руках, але забули про нього, коли стали дорослими.

Матеріали по темі