Акциз на солодкі напої в Україні /Shutterstock
Категорія
Компанії
Дата

Несолодке життя. Депутати хочуть ввести «цукровий податок» на напої типу Coca-Cola і Pepsi. Як можуть зрости ціни і постраждати бізнес

3 хв читання

Акциз на солодкі напої в Україні Фото Shutterstock

Декілька десятків депутатів зареєстрували законопроєкт, який може встановити акциз на солодкі напої в Україні. За 2022 рік українці випили майже по 40 л таких напоїв на людину. Як потенційний «податок на цукор» може вплинути на виробників солодких напоїв

З 1 січня 2024 року в Україні може зʼявитися новий податок – акциз на солодку газовану воду. Принаймні цього хочуть народні депутати. Два законопроєкти щодо його введення подали на початку березня 78 нардепів від «Слуги народу» та «Голосу». 

Запланований акциз – €0,1 за 1 л напою. В результаті держбюджет має отримати 5,1–7,8 млрд грн на рік, зазначають автори законопроєкту. Щоб зібрати таку суму, виробники й імпортери солодких газованих напоїв мають за рік продати в Україні 1,3–2 млрд л.

У 2022 році обсяг вітчизняного ринку споживання солодких газованих напоїв склав 1,3 млрд л, підрахували на запит Forbes в консалтинговій компанії Pro-Consulting. Тобто приблизно 37 л солодких напоїв на рік на одну людину, якщо рахувати кожного українця. Для порівняння, у Великій Британії цей показник становить 79,4 л.

Водночас в Україні значно знижується попит на цукор. Його внутрішнє споживання склало 920 000 т у 2022–2023 маркетинговому році. Роком раніше було на рівні 1,3 млн т, відповіли Forbes у Науково-практичному центрі цукробурякового виробництва.

Податок вирішили впроваджувати, щоб зменшити споживання солодких газованих напоїв, бо вони збільшують ризик появи цукрового діабету. Ці напої пʼє половина дітей і 40% дорослих країни, підрахували в консалтинговій компанії Pro-Consulting. Це ризик цукрового діабету, який в Україні молодшає, зазначають автори законопроєктів. Введення акцизу має зменшити споживання солодких газованих напоїв на 21%, йдеться в пояснювальній записці до законопроєкту.

Але як це вплине на український бізнес?

Напої подорожчають, якість може впасти

У 2022 році обсяг ринку солодких газованих напоїв в Україні склав 20,1 млрд грн у грошовому вимірі, підрахували у Pro-Consulting. Лідерами на ринку є транснаціонали – Coca-Cola та PepsiCo. Серед українських найбільші частки ринку займають «Оболонь» та «Біола». 

Якщо податок введуть, то, за розрахунками Forbes, ціна літрової пляшки Coca-Cola, Pepsi та Biola Mojito може зрости на 13–15%. Наприклад, з майже 29 грн літр Coca-Cola з новим акцизом може вирости до майже 33 грн.

Проте ціна може вирости більш стрімко, на 15–30%, вважає CEO «Уманьпиво» Ігор Кисіль. «Це потребуватиме додаткових зусиль для збереження фінансової стабільності», – каже він. «Уманьпиво» виробляє лимонад і використовує в рецептурі цукор. «Новий акцизний податок позначиться на нашій компанії, – говорить Кисіль. – Продукція стане ще дорожчою порівняно з деякими іншими виробниками, які виробляють свою продукцію на замінниках». 

Внаслідок росту цін продажі якісних газованих напоїв зменшаться, але виростуть у дешевих, каже Forbes топменеджер компанії – виробника напоїв на умовах анонімності. «Споживачі почнуть шукати заміну дорогому напою, – додає він. – Люди купуватимуть дешевші солодкі газовані води». 

Як зростала вартість Coca-Cola в Україні

Як зростала вартість Coca-Cola в Україні

Ще один можливий наслідок введення податку і подорожчання солодких газованих вод – поява нелегального ринку таких напоїв, каже на умовах анонімності СЕО іншої компанії-виробника. Він сподівається, що податок все ж таки не впровадять.

Конкурентоспроможну продукцію не зможуть випускати близько половини виробників напоїв, вважає Кисіль з «Уманьпиво». На його думку, це будуть переважно невеликі або малі компанії. «Вони будуть змушені або закрити виробництво, або змінити рецептуру, тобто понизити її якість», – каже Кисіль.

У результаті введення податку це може призвести не до збільшення надходжень у бюджет, а до зменшення, переконаний Кисіль з «Уманьпиво». «Буде спад реалізації та виробництва, що призведе до зменшення сплати податків виробниками», – резюмує він.

Постраждають і виробники цукру, вважає менеджерка зі зв’язків з органами влади холдингу «Астарта» Елліна Юрченко. Компанія є одним із найбільших виробників цього продукту в Україні. Юрченко прогнозує зниження попиту на цукор, а також посилення конкуренції з боку імпортних підсолоджувачів та інших альтернатив цукру. За її словами, результатом впровадження податку може стати зупинка частини виробництв, а в перспективі – і закриття цукрових заводів. Збільшення надходжень до бюджету тоді точно не станеться.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд