«Укрзалізниця» готується до кінця року змінити модель тарифоутворення, що діє з 1997 року, захищається від звинувачень аграріїв щодо монопольного становища, інвестує у власну енергокомпанію та запускає спільний з Іспанією проєкт виготовлення вагонів нового типу. Що ще на порядку денному однієї з найбільших держкомпаній? Інтерв’ю з головою УЗ Євгеном Лященком.
Торік «Укрзалізниця» вийшла на 4,9 млрд грн прибутку проти майже 10 млрд грн збитків у 2022-му. Цьогоріч збитків не уникнути, якщо не змінити принцип тарифоутворення, каже в інтерв’ю Forbes Ukraine голова правління УЗ Євген Лященко. До кінця року тарифна модель компанії, за якою та працювала з 1997 року, має повністю змінитися, розраховує він. Поки що тарифна реформа на розгляді в уряді.
Чого бізнесу очікувати від «Укрзалізниці», як саме зміняться тарифи та коли на українському ринку з’явиться перший конкурент УЗ відповідно до вимог вступу до ЄС?
Розмову скорочено і відредаговано для ясності.
Про гармонізацію тарифів
У січні – червні «Укрзалізниця» перевезла понад 90 млн т вантажів – на 28% більше, ніж за перше півріччя 2023 року. Із чим пов’язане таке зростання та як це вплинуло на фінансові показники УЗ?
Це повʼязано із вивезенням урожаю. Порівняно з минулим роком експорт зернових культур залізницею зріс на 43%. Це важливо для стабілізації економіки країни та фінансового стану компанії. Зернові, залізна та марганцева руда – це 81% наших експортних перевезень, і завдяки цьому до початку червня «Укрзалізниці» вдалося зберегти статус прибуткової компанії.
Вже у червні спостерігаємо іншу динаміку. За п’ять місяців Україна фактично вивезла старий урожай, і обсяги перевезення зернових значно впали. Також зменшився експорт продукції металургії та залізорудної промисловості через обмеження на електропостачання.
Натомість спостерігаємо зростання обсягів перевезень позакласних – збиткових для нас – вантажів, що є викликом для фінансової стабільності компанії.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.