Категорія
Компанії
Дата

Прибуток на рівні нуля і тотальна енергоефективність. Ріст тарифів на електрику змушує ритейл та виробників їжі піднімати ціни. Що вони роблять, аби це не відчули покупці

3 хв читання

Прибуток на рівні нуля і тотальна енергоефективність. Ріст тарифів на електрику змушує ритейл та виробників їжі піднімати ціни. Що вони роблять, аби це не відчули покупці /Shutterstock

Shutterstock

Нацкомісія, що здійснює держрегулювання у сферах енергетики й комунальних послуг (НКРЕКП), підвищила граничні ціни для бізнесу. Вони зросли на 50% для нічного періоду, на 40% для денних годин і на 80% для вечірнього піку споживання. Як нові тарифи вплинуть на ритейл та виробників

«Підвищення цін на електроенергію значно зменшуватиме ефективність бізнесу, наближаючи нашу прибутковість до нуля», – каже Forbes власник компанії-виробника заморожених напівфабрикатів «Три ведмеді» Дмитро Ушмаєв.

Із 30 червня Нацкомісія встановила для бізнесу три рівні прайскепів для часових слотів протягом доби. Для вечірнього піку (з 19:00 до 23:00) споживання електроенергії гранична ціна зросла на 80%, до 7200 грн/МВт·год. Для нічного періоду (з 00:00 до 07:00) – на 50%, до 3000 грн/МВт·год, а для денних годин (з 7:00 до 19:00) – до 5600 грн/МВт·год. 

У пікові години (з 18 до 23 години) Україні не вистачає власної електроенергії, тому доводиться її імпортувати, каже аналітикиня ExPro Electricity Дар`я Орлова. Щоб імпортувати було економічно доцільно, українські ціни мають бути схожими на європейські для стабільної й зрозумілої роботи з точки зору трейдингу, додає вона. «Якщо не імпортувати електроенергію взагалі, то «Укренерго» змушене буде залучити аварійну допомогу, яка коштує в рази дорожче», – каже Орлова. 

Ввечері та зранку ціни будуть вищі за поточні, а вдень, коли «працює» сонце, – нижчі, вважає старший аналітик Dragon Capital Денис Саква. Поки що важко сказати, де ринок збалансується, але це точно буде не 40–80% зростання тарифів, додає він. Україна має перейти на європейську модель ринку, коли держава водночас імпортуватиме й експортуватиме, залежно від годин доби, каже Дар`я Орлова з ExPro Electricity. 

Підвищення цін позначиться негативно на виробництві, але не критично, каже голова наглядової ради компанії «Молочний Альянс» Сергій Вовченко. Компанія випускає бренди «Яготинське», «Славія», «Пирятин» та ін. У структурі виробничих витрат електроенергія займає до 3%. Через зростання і, відповідно, збільшення ціни газу, паливно-мастильних матеріалів, сировини, ми будемо змушені підняти ціну на продукцію на 5%, каже Вовченко.

«Три ведмеді» не збирається одразу після введення нових тарифів піднімати ціну на продукцію, каже її власник Дмитро Ушмаєв. «Рухати ціни далі вже немає куди, – каже він. – По-перше, у деяких випадках ми вже дорожчі, ніж у сусідній Польщі, а по-друге – наш покупець суттєво збіднів».

Підвищення граничних цін призведе до зміни закупівельної ціни у виробників, каже генеральний директор мереж Spar та «Наш Край» Віктор Мольченко. Однак у його магазинах не планують підвищувати торговельну націнку.

У мережі «Коло», яка налічує сотні магазинів, комунальні платежі вже становлять третю за величиною статтю витрат після заробітних виплат та орендної плати. «Ціни на електроенергію зростуть майже вдвічі, і це суттєво вплине на наші витрати. Це вплине і на споживачів», – каже генеральна директорка мережі «Коло» Марина Сергієнко. Середньостатистичний магазин «Коло» за місяць споживає близько 4000 кВт.

Що робить бізнес для зменшення витрат на електроенергію

Auchan Україна почав економити світло ще з 2015 року, після Паризького саміту зі зміни клімату. За цей час ритейлеру вдалося знизити рівень споживання електроенергії на 30%, каже керівниця зовнішніх комунікацій компанії Олена Орлова. В середньому гіпермаркети Auchan споживають 8000–10 000 кВт на добу.

Через нові тарифи в компанії вирішили в першу чергу прикрутити світло у торговельних залах, скоротити використання систем вентиляції у години, коли менше клієнтів. «43% наших витрат на електроенергію – це підтримання необхідної температури в холодильниках. Просто взяти й «прикрутити» ми не можемо», – додає Орлова. В магазинах мереж Spar та «Наш Край» замінили системи освітлення, а холодильники тепер купують тільки нових технологічних зразків, каже Мольченко

У «Коло» розглядають проєкти зі встановлення сонячних панелей. «Це потребує значних інвестицій, і нам би допомогли програми підтримку уряду», – зазначає генеральна директорка мережі Марина Сергієнко. Протягом року ритейлер оптимізував енергоспоживання й зменшив витрати на 22%. 

«Ми замінюємо холодильні машини й торгове обладнання на більш енергоефективні моделі», – каже заступник гендиректора «Еко-маркет» Денис Погорєлов. Це допомогло скоротили витрати електроенергії, додає він.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд
В новому журналі Forbes Ukraine: список NEXT 250 перспективних компаній малого та середнього бізнесу

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні