Категорія
Компанії
Дата

Прибуток на рівні нуля і тотальна енергоефективність. Ріст тарифів на електрику змушує ритейл та виробників їжі піднімати ціни. Що вони роблять, аби це не відчули покупці

Прибуток на рівні нуля і тотальна енергоефективність. Ріст тарифів на електрику змушує ритейл та виробників їжі піднімати ціни. Що вони роблять, аби це не відчули покупці /Shutterstock

Shutterstock

Нацкомісія, що здійснює держрегулювання у сферах енергетики й комунальних послуг (НКРЕКП), підвищила граничні ціни для бізнесу. Вони зросли на 50% для нічного періоду, на 40% для денних годин і на 80% для вечірнього піку споживання. Як нові тарифи вплинуть на ритейл та виробників

📲 45 секунд – на один пост, 20 хвилин на день, щоб дізнатися головні економічні та бізнесові новини. Підписуйтеся на Telegram-канал Forbes Ukraine, щоб економити час.

«Підвищення цін на електроенергію значно зменшуватиме ефективність бізнесу, наближаючи нашу прибутковість до нуля», – каже Forbes власник компанії-виробника заморожених напівфабрикатів «Три ведмеді» Дмитро Ушмаєв.

Із 30 червня Нацкомісія встановила для бізнесу три рівні прайскепів для часових слотів протягом доби. Для вечірнього піку (з 19:00 до 23:00) споживання електроенергії гранична ціна зросла на 80%, до 7200 грн/МВт·год. Для нічного періоду (з 00:00 до 07:00) – на 50%, до 3000 грн/МВт·год, а для денних годин (з 7:00 до 19:00) – до 5600 грн/МВт·год. 

У пікові години (з 18 до 23 години) Україні не вистачає власної електроенергії, тому доводиться її імпортувати, каже аналітикиня ExPro Electricity Дар`я Орлова. Щоб імпортувати було економічно доцільно, українські ціни мають бути схожими на європейські для стабільної й зрозумілої роботи з точки зору трейдингу, додає вона. «Якщо не імпортувати електроенергію взагалі, то «Укренерго» змушене буде залучити аварійну допомогу, яка коштує в рази дорожче», – каже Орлова. 

Ввечері та зранку ціни будуть вищі за поточні, а вдень, коли «працює» сонце, – нижчі, вважає старший аналітик Dragon Capital Денис Саква. Поки що важко сказати, де ринок збалансується, але це точно буде не 40–80% зростання тарифів, додає він. Україна має перейти на європейську модель ринку, коли держава водночас імпортуватиме й експортуватиме, залежно від годин доби, каже Дар`я Орлова з ExPro Electricity. 

Підвищення цін позначиться негативно на виробництві, але не критично, каже голова наглядової ради компанії «Молочний Альянс» Сергій Вовченко. Компанія випускає бренди «Яготинське», «Славія», «Пирятин» та ін. У структурі виробничих витрат електроенергія займає до 3%. Через зростання і, відповідно, збільшення ціни газу, паливно-мастильних матеріалів, сировини, ми будемо змушені підняти ціну на продукцію на 5%, каже Вовченко.

«Три ведмеді» не збирається одразу після введення нових тарифів піднімати ціну на продукцію, каже її власник Дмитро Ушмаєв. «Рухати ціни далі вже немає куди, – каже він. – По-перше, у деяких випадках ми вже дорожчі, ніж у сусідній Польщі, а по-друге – наш покупець суттєво збіднів».

Підвищення граничних цін призведе до зміни закупівельної ціни у виробників, каже генеральний директор мереж Spar та «Наш Край» Віктор Мольченко. Однак у його магазинах не планують підвищувати торговельну націнку.

У мережі «Коло», яка налічує сотні магазинів, комунальні платежі вже становлять третю за величиною статтю витрат після заробітних виплат та орендної плати. «Ціни на електроенергію зростуть майже вдвічі, і це суттєво вплине на наші витрати. Це вплине і на споживачів», – каже генеральна директорка мережі «Коло» Марина Сергієнко. Середньостатистичний магазин «Коло» за місяць споживає близько 4000 кВт.

Що робить бізнес для зменшення витрат на електроенергію

Auchan Україна почав економити світло ще з 2015 року, після Паризького саміту зі зміни клімату. За цей час ритейлеру вдалося знизити рівень споживання електроенергії на 30%, каже керівниця зовнішніх комунікацій компанії Олена Орлова. В середньому гіпермаркети Auchan споживають 8000–10 000 кВт на добу.

Через нові тарифи в компанії вирішили в першу чергу прикрутити світло у торговельних залах, скоротити використання систем вентиляції у години, коли менше клієнтів. «43% наших витрат на електроенергію – це підтримання необхідної температури в холодильниках. Просто взяти й «прикрутити» ми не можемо», – додає Орлова. В магазинах мереж Spar та «Наш Край» замінили системи освітлення, а холодильники тепер купують тільки нових технологічних зразків, каже Мольченко

У «Коло» розглядають проєкти зі встановлення сонячних панелей. «Це потребує значних інвестицій, і нам би допомогли програми підтримку уряду», – зазначає генеральна директорка мережі Марина Сергієнко. Протягом року ритейлер оптимізував енергоспоживання й зменшив витрати на 22%. 

«Ми замінюємо холодильні машини й торгове обладнання на більш енергоефективні моделі», – каже заступник гендиректора «Еко-маркет» Денис Погорєлов. Це допомогло скоротили витрати електроенергії, додає він.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні