НКРЕКП відпустив ціни на електрику для бізнесу у вільне плавання з 30 червня. Тарифи можуть зрости до рівня сусідніх країн ЄС чи навіть перевершити їх. Що про це думають підприємці? Якщо коротко – планують будувати сонячні електростанції та підвищувати ціни на власну продукцію.
Ввечері 31 травня НКРЕКП скасувала обмеження цін на електроенергію для бізнесу. З 30 червня тариф на світло для підприємств формуватиметься без обмежень, з огляду на попит і пропозицію.
Обмеження цін на електрику для бізнесу діють з 1 липня 2019-го, коли в Україні запрацювала модель гуртового ринку електроенергії. Зараз максимальна гранична ціна або верхній прайскеп – 4000 грн за МВт⋅год.
Це обмеження допомогло уникнути великих коливань ціни торік. Восени 2022-го ціни на електрику в сусідній Словаччині доходили до рекордних $400/МВт·год, а в Україні не перевищували $100/МВт·год.
Під час засідання НКРЕКП жоден з членів регулятора не озвучив причини такого кроку. Напередодні, 30 травня, уряд збільшив тариф на електроенергію для населення на 57–83%, до 2,64 грн за кВт⋅год. «Одночасне підняття тарифів на електрику для бізнесу і населення – домовленість, яка влаштовувала всіх основних гравців», – каже на умовах анонімності топменеджер енергетичної компанії, дотичний до перемовин.
Підняття тарифів для населення збільшить виручку державних енергокомпаній «Енергоатом» та «Укргідроенерго», коштом яких утримуються низькі ціни на електрику для побутових споживачів. За розрахунками аналітичного центру DiXi Group, додаткові надходження від збільшення тарифу для населення – 28–30 млрд грн.
Зростання цін на електрику для бізнесу збільшить грошовий потік для теплової генерації, яка постраждала від російських атак, каже директор Центру досліджень енергетики Олександр Харченко. Найбільший гравець в цьому сегменті енергетики – ДТЕК Ріната Ахметова. До війни теплові електростанції компанії виробляли 70% теплової генерації електроенергії в Україні. Виторг «ДТЕК Енерго» у 2021-му 55 млрд грн.
Як визначається ціна на електрику в Україні для бізнесу
Щоб прочитати повністю натисніть «читати більше»
Оптовий ринок електроенергії поділений на сегменти: ринок «на добу наперед», внутрішньодобовий ринок, балансуючий ринок та ринок прямих договорів.
Два основних ринки: ринок «на добу наперед» та ринок прямих договорів.
На ринку «на добу наперед» виробники продають електроенергію трейдерам і кінцевим споживачам на наступну добу. Щогодини ціна на цьому ринку змінюється в залежності від попиту і пропозиції. Якщо виробництво знижується, а попит зростає, то ціни йдуть вгору. На цьому ринку торгується менше третини виробленої електроенергії, проте він виступає бенчмарком для ринку.
Найбільший ринок за об‘ємом – ринок прямих договорів, де генерація напряму продає електроенергію трейдерам і кінцевим споживачам. На цьому ринку продається більше половини електроенергії, а ціни прив’язані до ринку «на добу наперед».
Обмеження цін можуть повернути
За оцінкою EхPro Consulting, виторг генерації у 2022-му – 250 млрд грн. Весь енергоринок, разом з трейдерами, обленерго та оператором ринку – 800 млрд грн, каже Дар’я Орлова, аналітик EхPro. «Оцінити, як ця цифра зросте за підсумками 2023-го поки неможливо, оскільки невідомо, якою буде ціна на електрику з 1 липня», – додає Орлова.
«До того ж регулятор ще може повернути прайскепи», – каже вона. Про це під час засідання НКРЕКП сказав директор департаменту енергоринку Нацкомісії Ілля Сідоров. «Якщо все буде нормально, нові прайскепи повернуться з 1 липня», – каже він. Раніше на розгляді регулятора був проєкт постанови з підвищенням прайскепів з 4000 до 6000 грн за МВт⋅год.
Нові прайскепи мають відповідати рівню цін в Словаччині та Польщі, щоб бізнесу було вигідно імпортувати електроенергію у разі дефіциту, сказав під час засідання регулятора голова правління «Укренерго» Володимир Кудрицький.
«Укренерго» очікує дефіцит електроенергії в Україні вже у червні. Раніше Forbes писав, що найбільш кризовий період буде в липні-серпні, коли дефіцит може сягнути 23%.
На 1 червня ціни на електрику в Україні для бізнесу майже на рівні з сусідніми країнами. Середня ціна електроенергії в Румунії – 76,43 €/МВт·год, Угорщині – 76,19€/МВт·год, Словаччині – 76,32 €/МВт·год, Україні – 74,70 €/МВт·год, за даними «Оператора ринку».
Як бізнес відреагував на заплановане зростання тарифів на електрику?
Сонячні панелі та зростання цін
«Скасування прайскепів – як блискавка серед ясного неба», – каже Борис Шестопалов, співзасновник виробників хлібної продукції, компанії «Хлібодар». «НКРЕКП коментарів не дає, учасники ринка в шоці», – додає він. Шестопалова не так хвилює зростання цін, як невизначеність. «Ринок ніби хочуть повністю відпустити, але в Україні так ніхто ніколи не працював, – каже він. – Поки не зрозуміло, до чого це може призвести».
В собівартості виробництва хліба електроенергія займає близько 10%. «Звісно, ми закладемо підвищення у вартість продукції», – каже Шестопалов. Проте подорожчання електрики стимулює «Хлібодар» пришвидшити будівництво сонячних електростанцій для власного споживання. «Задача – покрити дахи кожного нашого заводу сонячними панелями», – каже він.
Дилери сонячних електростанцій фіксують зростання попиту підприємців на СЕС для власного споживання. Головна причина — очікування зростання цін на електрику.
У першому кварталі 2023-го київська компанія Atmosfera отримала на 40% більше запитів бізнесу щодо встановлення сонячних електростанцій (СЕС), ніж за весь 2022 рік. «Попит до кінця року збільшиться не на 10-20%, а в рази», – передбачає Сергій Проненко, засновник і керівник Solar Garden.
Електроенергія у собівартості холодильної продукції UBC Group займає близько 3%, а з генераторами – 7%, каже власник компанії Ігор Гуменний. «Для нас більш важливе стабільне постачання», – додає він. Проте його теж хвилює невизначеність: хто контролюватиме обґрунтованість збільшення тарифів. «Раніше монополісти збільшували ціну, наскільки їм дозволяла НКРЕКП, а тепер цього не буде», – каже Гуменний.
UBC Group включить зростання цін в собівартість кінцевої продукції. «Цього не уникнути. Альтернатива – зупинка виробництва», – каже він. Також компанія планує влітку запустити власну сонячну електростанцію потужністю 1 МВт на одному зі своїх заводів. «Це часткове розвʼязання проблеми, – каже Гуменний. – Наступний крок – система збереження енергії».
Ціни будуть зростати, і вони будуть нестабільні, прогнозує Андрій Здесенко, власник компанії «Біосфера», що виробляє товари для дому та особистої гігієни на чотирьох заводах.
Це перекладеться на фінального споживача – внутрішнього, і зовнішнього, каже він. Восени 2022-го «Біосфера» купила шість промислових генераторів, щоб уникнути простоїв під час блекаутів. Інвестиції в генератори – до €500 000.
«Підвищення тарифів – це ще один фактор невизначеності під час війни, але точно зрозуміло, що ми будемо менш конкурентоспроможними на експорт», – каже Здесенко.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.