29 березня контейнеровоз Ever Given, який шість діб блокував рух у Суецькому каналі, зрушили з мілини. Торгова криза, спровокована затором, скасовується, але не скасовується дефіцит контейнерів, який штовхає вгору роздрібні ціни на споживчі товари
«Поставка товару, яка повинна була прийти наприкінці квітня, вже змістилась на 10 днів, і це не фінал», – нарікав 28 березня гендиректор українського бренду Mirta Артем Лукашев. Його компанія продає в Україні вироблену на китайських фабриках електроніку і побутову техніку. Частина товару застрягла в дорозі через аварію на Суецькому каналі, де 23 березня сів на мілину 400-метровий контейнеровоз тайваньської транспортної компанії Evergreen, який прямував з Китаю у Роттердам.
Зсув термінів поставки для Лукашева болісний, але не критичний. Топменеджера більше турбує подорожчання вартості фрахту контейнерів, якими доставляються його товари. Він міркує: дорожче логістика – вище роздрібна ціна – нижче попит.
За даними видання The Loadstar, що спеціалізується на морській логістиці, спотова ставка на доставку 40-футового контейнера з Азії у порти Північної Європи на 26 березня 2021 року становила $7501 – майже в чотири рази дорожче, ніж роком раніше. Вартість морського фрахту з Китаю в Україну також виросла в чотири рази і зараз становить близько $8000 за один 40-футовий контейнер, говорить гендиректор контейнерної компанії ZIM Integrated Shipping Ukraine Services Андрій Кузьменко.
Що провокує зростання? «У 2020 році в результаті пандемії змінилися споживчі вподобання людей, – пояснює гендиректор Maersk Ukraine Роман Колоянов. – Кошти, які раніше витрачалися на розваги, подорожі та туризм, тепер перейшли у сферу споживання». Це конвертувалося у величезний попит на відправлення з Китаю, який проявився у другій половині 2020 року. Морські лінії не встигли забезпечити необхідну кількість контейнерів. Дефіцит посилився карантинними обмеженнями, введеними урядами різних країн улітку 2020-го. До цього часу Китай повністю відновив виробництво після зупинки фабрик на карантин на початку 2020 року.
До березня 2021-го запаси вільних контейнерів у США знизилися до шестирічного мінімуму. «Якщо у вас мільйон контейнерів стоять три тижні у американських портах і чекають на розвантаження – це означає, що рівно стільки ж контейнерів не повернулося у Китай. Відповідно, цих обсягів не вистачає, щоб вивезти вантажі з Китаю», – говорить Кузьменко. «Виникає ефект доміно», – каже гендиректор MSC Mediterranean Shipping Company Рашид Буда.
За даними Кузьменка, пік вартості фрахту контейнера з Китаю в Україну припав на кінець грудня, коли спотова ціна одного контейнера досягала $11 000. З цієї причини багато українських імпортерів відклали закупівлю, очікуючи зниження ставок навесні, говорить Лукашев. У березні ставки дійсно пішли вниз, поки не трапився Суецький затор.
Старший торговий менеджер американської брокерської компанії Flexport Крістоф Баумайстер спрогнозував виданню The Loadstar, що аварія Ever Given у Суецькому каналі стимулює новий виток подорожчання. З ним погоджується Кузьменко. За його підрахунками, пробка спровокована контейнеровозом Ever Given, додатково вивела з обігу близько 15% обсягу контейнерної пропозиції. «Це накладається на ситуацію божевільного попиту і вже існуючий на ринку дефіцит вільних суден та контейнерів. Це фактор, який штовхне ставки вгору», – прогнозує Кузьменко.
Лукашев каже, що зростання роздрібних цін в Україні на товари з Азії згладжується резервами, сформованими імпортерами ще за старими цінами. Наприклад, INTERTOP Ukraine, за словами його СЕО Сергія Батрітдінова, встиг завести сезонну колекцію до подорожчання. У Лукашева немає великих складів, тому товар з нових поставок буде дорожчий у роздробі на 10–25%.
Найвідчутніше вартість логістики позначається на бюджетних категоріях товарів, розповідає керівник департаменту імпорту Fozzy Group Світлана Щегрикович. У минулому році, коли ставки почали рости, Fozzy спробувала доставити продукцію альтернативним способом – залізницею, але поки відмовилася від цього виду транспорту. Контейнерний поїзд Китай – Україна перетинає чотири кордони, а затяжні митні перевірки нівелюють основну перевагу перед морем – швидкість. У результаті часто зриваються заявлені терміни доставки. «Нам обіцяли привезти за 21 день, але в реальності доставка затягнулася на 28 днів», – каже Щегрикович. Якщо китайському оператору East Linе вдасться налагодити регулярність і витримувати терміни доставки, Fozzy готова повернутися до використання цього виду транспорту.
Скористатися з контейнерної кризи можуть місцеві виробники. Засновник компанії Saturn, що випускає в Україні холодильники, теплообігрівачі та іншу побутову техніку, Олександр Громико потирає руки: «Уже зараз імпортна велика техніка типу холодильників подорожчала на 25%. Для нашого заводу це дуже добре, тому що ми мінімально залежні від Китаю і можемо мати цінову перевагу».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.