202 бізнес-чемпіони 2024
У Fozzy Group за перше півріччя 2024-го виторг зріс менше, ніж інфляція за цей період: 3% проти 3,9%. А якби не успіх дискаунтера «Фора», що входить у групу, то взагалі було б падіння. Найбільша мережа групи – «Сільпо», на яку припадає понад 70% виторгу, скоротила його у першому півріччі 2024-го на 0,6%. Одна з можливих причин цього скорочення – зменшення кількості супермаркетів. Так, станом на кінець 2023-го у «Сільпо» їх було 316, зараз 308.
У структурі виторгу групи доля дискаунтерів «Фора» збільшилась з 20% до майже 25%, підрахували в аналітичному відділі Forbes. Частка «Сільпо» за цей період зменшилась з 71% до 67%, гіпермаркетів Fozzy скоротилася з 6% до 4%. Частка Trash зросла з 2,6% до 4,2%.
Fozzy Group нарощує частку вітчизняної продукції в асортименті «Сільпо». Відповідно до «Звітів про корпоративне управління», ритейлер збільшив кількість SKU (позицій) харчових продуктів у «Лавці традицій» на 20%, до 2400, а постачальників-фермерів – до 237 (на 29%). Зросла і кількість власних торговельних марок самого ритейлера, які переважно виготовляються в Україні. З початку року в асортименті «Сільпо» з’явилося 300 найменувань такої продукції.
Паралельно скорочується асортимент закордонних товарів: кількість країн у програмі «Власний імпорт» зменшилася з 89 до 58 у минулому році, а число постачальників – з 780 до 700 відповідно.
Не оминуло Fozzy Group і військове скорочення персоналу. З початку вторгнення працівників стало на 20% менше – 43 700. Причини: втрата магазинів, збільшення кількості кас самообслуговування, передача частини функцій на аутсорс.
У березні 2024-го Fozzy Group закрила одну зі своїх непродовольчих мереж – магазини електроніки ringoo. «Ми зрозуміли, що у нашому контексті така бізнес-модель не має перспектив для розвитку», – повідомляла тоді пресслужба Fozzy Group.
У цей самий час Fozzy Group почала працювати у новій галузі – медичних послугах. Власник компанії Володимир Костельман інвестував у відкриття багатопрофільної клініки Doctor Sam. Це перший заклад із запланованої мережі, він має площу 1000 кв. м і розташований у ТРЦ Respublika Park.
25 найбільших інвесторів країни
За два воєнні роки один із найбільших продуктових ритейлерів Fozzy Group збільшив кількість своїх магазинів на 7,1%, до 768. У 2023-му компанія відкрила 53 магазини, роком раніше – 22.
Компанія розвиває і нові напрями бізнесу: маркетплейс MauDau, спортклуби Apollo Next, влітку 2022-го запустила онлайн-хімчистку Mink та конкурента Glovo і Bolt Food – сервіс доставки їжі Loko від «Сільпо».
Ще один напрям – багатопрофільна клініка Doctor Sam, що запрацювала у Києві на початку 2024-го. У медичному центрі на 1000 кв. м відкрито амбулаторний прийом лікарів, діагностику, супровід вагітності, профілактичні щеплення. Загалом у ліцензії заявлено 34 медичні спеціалізації. Керівний партнер клініки Сем Аганов разом зі співвласником Fozzy Group Костельманом планує відкрити ще кілька медичних закладів у Києві.
Топ інвестиційних проєктів 2023 року
― Медичний центр Doctor Sam.
― Розвиток мережі.
50 найкращих роботодавців 2021
Улітку 2021 року компанія запустила освітню платформу Fozzy Campus. «З’ясувалося, що людям важливо мати доступ до освітніх ресурсів компанії», – каже керівниця HR Марія Гершман. Затребувану платформу швидко розширили на інші бізнес‑групи. Під час карантинних обмежень Campus працював як комунікаційний майданчик. «Співробітники зустрічалися онлайн, обмінювалися інформацією, обговорювали проблемні питання», – розповідає Гершман.
У Fozzy з’явився відділ, який займається вивченням досвіду та складає карту радощів та болів працівників. «Хочемо зрозуміти співробітників: чого їм бракує, що тішить і як має змінюватися компанія», – каже Гершман.
25 найрозумніших компаній
Рік заснування: 1997
Рік запуску R&D‑відділу: 2020
Штат R&D‑відділу: 70
Інвестиції в R&D: не розкриваються
Керівник напряму: Андрій Янбухтін
Інженери «Лабораторії Зі» – R&D‑департаменту Fozzy Group – навчили робота відрізняти борщ від солянки, котлети від пиріжків та вибивати чеки вдесятеро швидше за людину. Їхня головна технологія – розумна каса на базі нейромереж та комп’ютерного зору Kissa AI. Перша така каса працює з літа 2021 року у кафе «Кантин» київського бізнес‑центру Silver Breeze.
«У R&D шлях до успіху – спочатку показати, що ідея взагалі реалістична, – говорить голова департаменту Андрій Янбухтін. – Потім показати її необхідність у бізнесі, втілити в життя».
У власників другого найбільшого ритейлера України з виторгом понад 80 млрд грн є своя IT‑компанія TemaBit на 1250 осіб з офісами у Києві, Вінниці та США. Наприкінці 2020‑го невелику команду фахівців із штучного інтелекту виділили в окремий R&D‑департамент. Його завдання – пристосувати машинне навчання, data science та роботизацію під потреби ритейлу. Яка мета? «Один із ключових напрямів розробок – магазин майбутнього», – каже Янбухтін.
100 найбільших приватних компаній 2021
Один з найбільших продуктових ритейлерів країни енергійно освоює нові напрями. У 2020‑му Fozzy зайшла одразу до двох торгових ніш, запустивши мережу товарів для хобі OffTop і мінімаркети FoodPod. У першому форматі працює вже 10 точок у Києві, в другому – п’ять магазинів у столиці й передмісті. На початку вересня 2021‑го Fozzy Group відкрила три спортивні клуби Apollo Next. Фішка закладів – групові тренування за новою для України методикою Les Mills. Основний бізнес Fozzy, мережа «Сільпо», розвиває власну доставку. Причому не тільки в Києві, де добре розвинені подібні сервіси, а й у п’яти десятках менших міст. Влітку 2021 року компанія відкрила віртуальний ресторан із доставкою «Сільпо Resto». Страви в ньому готуються «з‑під ножа», а час від замовлення до доставки займає не більше 40 хвилин: у структурі дев’ять dark kitchen. Сервіс доступний лише у Києві, в планах – Одеса і Львів.
50 найкращих роботодавців
Під час карантину в магазинах «Сільпо» і «Фора», що входять у Fozzy Group, звучали ролики зі словами вдячності співробітникам. Так компанія підбадьорювала своїх колег, які працюють на найнебезпечнішій ділянці – у торгових залах. Під час локдауну Fozzy перевів частину працівників супермаркетів на роботу ближче до дому, щоб можна було діставатися пішки. Там же, де це було неможливо, компанія організувала довезення людей.
У ритейлі велика плинність кадрів і брак IT‑спеціалістів, за яких доводиться конкурувати з аутсорсерами. За словами HR‑директора Fozzy Марії Гершман, список потенційних співробітників компанія формує заздалегідь, щоб як тільки відкриється вакансія, одразу ж запросити фахівця на роботу.
У Fozzy, що має понад 40 різних бізнесів, багато можливостей для зростання, вважає Гершман. «Ти можеш попрацювати в ритейлі, перейти в IT, а потім зайнятися туристичним бізнесом – перспективи безмежні», – говорить вона. У компанії цінують ідейних людей і дають право на помилку
100 найбільших приватних компаній 2020
Флагманська мережа Fozzy Group «Сільпо» сповідує маркетингову концепцію «близькість до клієнта». «Мережа, створена мною, – у чомусь мій портрет», – розповідав в одному з давніх інтервʼю журналу «Торговое дело» Володимир Костельман, 47.
Покупців у його магазинах називають гостями і вітають на касі з днем народження. Фішка останніх пʼяти років – дизайнерські супермаркети. Незвичайний інтерʼєр має створити атмосферу, якої немає більше ні в кого. На цю ж мету працюють і ресторани в торгових залах, які «Сільпо» почав відкривати першим з українських ритейлерів. 58 із 264 супермаркетів обладнані касами самообслуговування, а влітку цього року мережа запустила проєкт «Вільнокаса». Відтепер покупці можуть просканувати товари телефоном, а на касі предʼявити QR‑код. Нове обладнання встановлюють і в мережі дискаунтерів «Фора»: з 253 магазинів автоматизовані каси працюють у 33.
Через карантин «Сільпо» вийшов в онлайн‑торгівлю раніше графіка. У березні 2020 року за два тижні зробили і запустили сайт. На відміну від конкурентів, які співпрацюють з агрегаторами, товари з «Сільпо» доставляє власна курʼєрська служба. Нові магазини будуть відкриватися і в офлайні: у травні 2020 року компанія отримала $60 млн у ЄБРР.
Головні факти про Fozzy Group:
- У 1997 році відбулося заснування Fozzy Group та відкриття першого Fozzy Cash&Carry в Києві.
- У 1998 році відбулось заснування та відкриття торговельної мережі «Сiльпо» в Києві.
- У 2002 році Fozzy Group заснували торговельну мережу «Фора».
- Ресторанний бізнес Fozzy Group розвивається з 2005 року, перший заклад- «У Хромого Пола». На сьогодні ресторанний бізнес Групи компаній налічує 7 закладів, зокрема дві хлібні майстерні «Буланжері».
- У продуктових мережах групи реалізується продукція своїх торгових марок. ТМ «Премія» було запущено у 2006 році для всіх торгових мереж Fozzy Group. Наразі асортимент ТМ «Премія» налічує понад 1 000 найменувань у більш ніж 100 категоріях товарів середнього цінового сегменту.
- У 2009 році для всіх торгових мереж групи компаній було запущено преміальну власну торгову марку Fozzy Group — «Premiya Select».
- З 2008 року у всіх торгових мережах групи компаній надано продукцію економічного цінового сегменту «Повна чаша». Цього ж року відкрились фармацевтичні супермаркети під назвою «Біла ромашка».
- У 2012 році Fozzy Group заснували мережі Le Silpo та відкрили 2 делікатес-маркети у Дніпрі та Харкові
- У 2014 році Fozzy Group відкрили власну мережу туристичних агенцій «Сільпо Вояж».
- У 2016 році була запущена торговельна мережа формату hard discounter (дискаунтер) thrash! («ТРАШ!»)
- У 2018 році було запущено мобільний додаток «Сільпо», а також спільно з банком «Восток» та Mastercard зʼявилася можливість оплачувати ним покупки завдяки QR-коду та функції Masterpass. Того ж року відбувся старт роботи інноваційного поштово-логістичного оператора Justin.
- У 2018 році Fozzy Group відкрили 2 нових ресторани у Києві: Escobar та Who & Why. Drinkery.