На змаганнях Формули Е – на еПрі в Монте-Карло, 8 квітня 2021 року в Монте-Карло, Монако. /Getty Images
Категорія
Компанії
Дата

Автомобілі Формули-1 сотнями літрів спалюють викопне паливо, що суперечить боротьбі за чисте повітря. Як найшвидший спорт у світі намагається стати екологічнішим

5 хв читання

На змаганнях Формули Е – на еПрі в Монте-Карло, 8 квітня 2021 року в Монте-Карло, Монако. Фото Getty Images

Формула-1 хоче стати більш екологічною, але для цього треба зробити крутий поворот ліворуч.

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

Минулими вихідними Гран-прі Великої Британії полоскотав нерви уболівальникам і зміг виділитися навіть у сезоні, який сколихнув Формулу-1. На вступному 100-кілометровому заїзді в суботу, який мав визначити учасників основного заїзду в неділю, Макс Ферстаппен обійшов Льюїса Гамільтона – і це попри те, що на старті заїзду в нідерландця спалахнули передні гальма. Наступного ж дня внаслідок неоднозначного зіткнення між двома гонщиками Ферстаппен вилетів з траси і потрапив до лікарні. Гамільтон став переможцем, але соціальні мережі накрила хвиля расистських коментарів у бік темношкірого британського спортсмена.

Хай які неприємні ці події, однак така драма на трасі була конче необхідна цьому виду спорту. Формула-1 не лише намагається підняти рейтинги, що падають, і минулорічне зниження доходів, а й знайти спосіб уникнути лобового зіткнення із законотворцями, які намагаються покласти край автомобілям на традиційному пальному.

«Наша кінцева мета – бути найзахоплюючим спортом у світі», – каже Ят Гангакумаран, директор стратегічного й бізнесового розвитку Формули-1. Він же керує зусиллями найстаршого у світі мотоспорту вийти з депресії і злізти з паливної голки, на якій той сидить понад 70 років.

Попри введення гібридних двигунів у 2014-му, перегони Формули-1 все ще залежать від нафтових гігантів і виробників бензину, чиї логотипи прикрашають узбіччя трас і витончені боліди. І саме ці боліди можуть спалювати до 110 кілограмів пального за заїзд.

Згідно з першим в історії аудитом власника Формули-1 Liberty Media у сезоні 2018-го, все це дає вуглецевий слід у 256 000 тонн вуглекислого газу. Це рівнозначно енергії, яка потрібна для обслуговування 28 000 будинків за такий самий період часу. Додайте ще, як це зробила ВВС, викиди вуглецю від авто фанатів Ф-1, і слід зросте до 1,9 млн тонн, або утримання 207 000 будинків, що приблизно як у Солт-Лейк-Сіті.

Getty Images

Айртон Сенна їде до зупинки Lotus-Renault на піт-лейн під час кваліфікаційного заїзду на Гран-прі Великої Британії 1985-го у Сільверстоуні біля Тоустера, Нортгемптоншир. Фото Getty Images

На використання пального припадає лише 1% загального вуглецевого сліду, але переважно від цього залежатиме, чи виживуть перегони, адже законотворці у всьому світі прагнуть заборонити транспортні засоби на викопному паливі. Цього року у Великій Британії, батьківщині Формули-1 з дня її народження в 1950-му, законотворці оголосили, що планують припинити продаж транспорту на двигунах внутрішнього згорання до 2030 року.

Схожу заборону приймуть і в Євросоюзі через пʼять років. У США все більша кількість штатів розглядають запровадження подібних заходів, серед них Вашингтон, Гаваї та Каліфорнія, один із найбільших ринків автомобілів у світі. Поки мотозмагання, як-то Ф-1, Nascar і MotoGP, хапаються за соломинку, використовуючи біопальне, автовиробники та споживачі стрімко рухаються до майбутнього на батареях.

Берні Екклстоун, британський мільярдер, якого колись охрестили «великим цабе Ф-1», зневажливо назвав електромобілі «газонокосарками». Тоді був 2012 рік, і він очолював на той час 9-мільярдний бізнес, тому дозволив собі махнути рукою на загрозу розповсюдження електромобілів, назвавши це «безглуздям».

Getty Images

Прототип для Формули-1 2022 року показали під час прев'ю Гран-прі Великої Британії в Сільверстоуні 15 липня 2021-го в Нортгемптоні, Англія. Фото Getty Images

Нині ж чемпіонат в руках іншого сивочолого мільярдера, магната американського кабельного телебачення Джона Мелоуна. За його керівництва Ф-1 стала частиною публічної компанії Liberty Media, і для зухвалості зараз невдалий час. Доходи впали на 43% у 2020-му, до $1,1 млрд на хвилі пандемії. Це був гнітючий рік для Liberty, у якої операційний прибуток опустився з $17 млн у 2019-му до рекордних збитків у $386 млн у 2020-му.

Намагаючись відродити інтерес до себе, Ф-1 більше не може ігнорувати заходи, спрямовані в серце її бізнесу. Перегони спонсоруються автовиробниками, як-то Ferrari, Mercedes і Renault, які не шкодують грошей на саморекламу й інженерні вдосконалення, що призвели до масового продажу усього: від дзеркал заднього виду й активної підвіски до напівавтоматичних і послідовних коробок передач. Ф-1 поставила собі на меті досягти чистої енергоефективності до 2030-го, тобто буде максимально зменшено кількість викидів вуглецю, а решту компенсовано іншими заходами.

«За настроями загальної аудиторії, особливо молоді, нам стало зрозуміло, що дуже важливо мати стійкі цінності та позитивно впливати на довкілля», – каже Гангакумаран. Він додає, що хоч і усвідомлює конфлікт, який виникає через спонсорство нафтових гігантів і виробників бензину, їхній спорт збирається завоювати довіру завдяки відкритості, особливо через розповіді про те, як вони намагаються перейти на альтернативні види пального й більш ефективні двигуни. Мається на увазі також і план перевести всі боліди на екологічне пальне до 2026-го, що, на думку Гангакумарана, буде найкращим способом досягти більш чистих вихлопних газів і зберегти запал перегонів.

Промовідео, яке вийшло в травні і показало екологічні потуги Ф-1, зустріло критику від глядачів, яких зачепило прагнення мотоспорту нейтралізувати викиди вуглецю і зменшити використання одноразових пластикових виробів. Причина в тому, що попри такі заяви змагання все одно покладаються на спонсорські кошти від компаній, на які, за приблизними оцінками, припадає 55% виробництва одноразових виробів із пластику. А звʼязки Ф-1 із нафтовими компаніями призвели до зіткнення з природозахисними організаціями в минулому.

Getty Images

Британського магната Берні Екклстоуна помітили під час заходу KitzCharityTrophy 2020 на Кубку світу з гірськолижного спорту в Кіцбюелі 25 січня 2020-го. Фото Getty Images

Приміром, у серпні 2013-го активісти Грінпіс несподівано зʼявилися на Гран-прі Бельгії, спонсором якого був нафтовий гігант Shell, і розгорнули низку банерів із закликами до Shell припинити буріння в Арктиці. Компанія, яка того року оголосила про припинення такої діяльності на рік, у 2015-му на невизначений термін покинула буріння в Арктиці. Аж ось минулого року вона повідомила про плани знову почати буріння в пошуках родовищ нафти.

«Очевидно, що вони намагаються знайти спосіб відбілити репутацію, – каже Юрі Тес, бельгійський представник Грінпіс, про екологічні ініціативи Ф-1. – Принаймні вони зрозуміли, що компенсації викидів недостатньо і що великим забруднювачам треба дійсно зменшити власні викиди. Якщо перегони продовжать рекламувати нафтові компанії, які відмовляються засвоювати цей урок, то це буде показником нещирості Формули-1».

Якщо Ф-1 не обірве свої звʼязки з нафтовими гігантами, то це можуть зробити команди й автовиробники. Honda, яка не має власної команди, але є одним із чотирьох виробників двигунів для Ф-1, наприкінці сезону збирається покинути перегони, щоб зосередити власні ресурси на виготовленні батарей для електромобілів. А автовиробники, серед яких Renault і Mercedes, усе більше грошей вкладають у R&D власних батарей, намагаючись вивести на ринок нові гібридні й електричні моделі.

А тим часом на пʼяти Формулі-1 наступає Формула Е – перегони електромобілів, які підтримують Audi, BMW, Jaguar, Mercedes, Nissan і Porsche, і говорять про себе «перегони без знищення природи». І хоч у порівнянні з Ф-1 ці змагання з екологічною складовою все ще крихітні, вони привернули увагу 90-річного Екклстоуна. Напередодні 1000-го заїзду в 2019-му він сказав Reuters, коли все ще був почесним головою перегонів, що «Формула Е стане значно, значно більшою і кращою», і це матиме неприємні наслідки для Ф-1.

Getty Images

Британець Сем Берд (команда Jaguar) на змаганнях Формули Е – на еПрі в Монте-Карло, 8 квітня 2021 року в Монте-Карло, Монако. Фото Getty Images

Більш оптимістично про майбутнє Формули-1 говорять в рядах Формули Е. «Давайте не забувати, що Формула-1 – це насправді неперевершене шоу, – каже Сильвіан Філіппі, керівний директор Envision Virgin Racing, однієї з команд-засновниць гонки електромобілів. – Не заздрю я людям, які будуть вирішувати подальшу долю Ф-1».

Наразі будь-яка загроза від Формули Е є проблемою майбутнього. Доходи нової серії перегонів минулого року склали $170 млн – це трохи більше, ніж поріг бюджету однієї команди на Ф-1 цього року. А ще, як і будь-якому міжнародному виду спорту, все одно треба значна кількість пального, щоб доставити боліди, команди й обладнання на траси в різні куточки світу. Але настрої на боці елктробатарей.

Envision позиціонує себе як «найекологічніша команда з найекологічніших», після того як отримала сертифікат про вуглецеву нейтральність від Carbon Trust, неприбуткової організації. Інші команди теж знаходяться під тиском досягти такого ж результату.

Після руйнівних повеней, які пронеслися північчю Європи минулого тижня, канцлерка Німеччини Ангела Меркель закликала до «великих змін» задля боротьби зі змінами клімату. Автовиробників, безсумнівно, теж залучать до цього.

«Ми вже дуже близькі до того моменту, коли автомобілі повністю на електриці буде виробляти значно дешевше й ефективніше, ніж автомобілі на бензині, – каже Філіппі, зазначаючи, що Формула Е й надалі продовжить радувати глядачів перегонами електромобілів. – Тоді можна буде запитати: який сенс проводити складний процес R&D для оптимізації двигунів внутрішнього згоряння? Думаю, всі ми знаємо відповідь».

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд