Бізнес компанії ОКМЕ, виробника світлопрозорих систем скління, що стрімко розвивався і за пʼять місяців існування встиг вийти на місячний обіг у $30 000, сильно «струснуло». Як вдалося переформатуватись і подолати труднощі, розповів СЕО компанії Євген Довгун.
- ОКМЕ – компанія-виробник світлопрозорих систем скління різного виду і складності. Засновники – Євген Довгун та Олексій Манько.
Як зʼявилося виробництво
До запуску спільного бізнесу Олексій сім років працював менеджером з продажу у великій «скляній» компанії, а я – у сфері нерухомості. Одного разу за кавою вирішили: час працювати на себе. Зупинились на виробництві світлопрозорих систем для котеджів та офісів. З усіма нюансами виробництва – від монтажу до логістики та продажу конструкцій – уже були знайомі. Тому взяли свої заощадження, кредит і замовили з Туреччини перші два станки. Так з’явилось виробництво ОКМЕ.
Наш стартовий бюджет становив $150 000, із яких $75 000 пішло на закупівлю сировини та станків.
Станки ми чекали три місяці. Перше замовлення отримали ще навіть до того, як прийшло обладнання. А ось команду зібрали за тиждень.
База клієнтів на початку складалася з пʼяти друзів і родичів. А коли вони «закінчились», Олексій дістав свій старий робочий записник і обдзвонив усіх із нього. Так зʼявилися нові клієнти. Далі запрацював народний телеграф – задоволені замовники рекомендували нас.
Перед війною обіг нашого бізнесу становив $30 000 на місяць.
Три головні принципи ОКМЕ в роботі із замовниками:
- «Скласти пазл». Якщо замовлення виходить за межі запланованого бюджету, то починається так звана гра у квача – ми шукаємо, де б зекономити 200 000–300 000 грн. Наприклад, клієнт хоче засклити балкон: поставити розсувні системи та вікна. Але для нього це занадто дорого. Тоді ми разом підбираємо компромісні варіанти. Наприклад, усі відкриті частини пропонуємо зробити з бельгійського профілю, а глухе скління – з українського.
- «Як собі». Насамперед ми маємо виконати роботу для клієнта, як для себе. Завжди орієнтуємося на те, чи жили б ми самі в котеджі з такими вікнами, чи поставили б у своєму офісі такі loft-перегородки. Намагаємося говорити як близький друг, до якого дослухаються і якому довіряють.
- «Десерт». Кожне замовлення ми намагаємося «підсолодити» спеціальними пропозиціями. Наприклад, можемо безплатно доставити замовлення, якщо воно понад 20 кв. м. Або даємо знижку на наступне замовлення чи мінус 20% на другий будинок для однієї родини.
Як результат – за рік ми завершили 50 об’єктів. Крім того, нам вже вдалося повернути 30% довоєнних клієнтів.
Як війна вплинула на бізнес
Один з основних напрямів роботи OKME – заскління приватних житлових будинків різної складності. Від звичайних дверей до примхливих світлопрозорих конструкцій, як-от, наприклад, дах у формі морської хвилі із дзеркальним склом. Чималий відсоток таких замовлень припадав на передмістя Києва.
Ще за місяць до повномасштабного вторгнення наша робота дуже сповільнилась. Замовники навіть на фоні розмов про війну згортали активність, а після 24 лютого все зупинилося. Кількість охочих вкладати гроші в будівництво різко впала.
Є й інші труднощі. Наприклад, у виробництві ми використовуємо алюмінієвий профіль і скло з Європи. Сировину нині можна чекати до 12 тижнів, тому що кордон перевантажений.
Також важко підрахувати, яким буде загальний кошторис зведення будинку: ціна на паливо, логістика та коливання курсу бʼють по кінцевих цифрах. Навіть якщо скління під ключ сьогодні коштуватиме мільйон, через тиждень це вже може бути зовсім інша сума.
Перетворити цех компанії на пункт допомоги ЗСУ
Після початку повномасштабного вторгнення ми, крім ведення бізнесу, також почали волонтерити. Цей шлях почався із дзвінка близького родича, щойно переведеного на Харківський напрямок оборони. За кілька днів ми закрили весь запит і забезпечили хлопців усім потрібним. Після цього вирішили перетворити цех компанії на пункт допомоги ЗСУ.
За пів року війни ми передали сім авто для 93-ї механізованої бригади «Холодний Яр». Після цього почали отримувати регулярні запити від «холодноярівців»: від біноклів і прицілів до цигарок, спреїв від комарів і солодких газованих напоїв. Усе забезпечуємо власними силами: на 80% – це наші особисті й корпоративні ресурси, ще 20% – допомога від закордонних бізнес-партнерів.
Наш пріоритет – постачати транспорт. У пеклі війни будь-яке авто живе щонайбільше місяць, тому транспорт потребує постійного оновлення. Також передаємо коліматори, генератори, приціли, бронежилети й інші потрібні захисникам речі. Нещодавно відправили потужний ноутбук і дрон для 239-го батальйону першої спеціалізованої роти розвідки на Херсонщині.
Чотири основні рішення для компанії під час війни:
- Зберегти команду за всяку ціну. Кожен співробітник залишається на своєму робочому місці зі збереженням середнього рівня заробітку. Водночас змінилося й навантаження, графік став гнучкішим. Також ми допомагаємо працівникам іншими ресурсами. Наприклад, батьки нашого цеховика втратили роботу, тож нині ми утримуємо дві його сімʼї. Іншому нашому робітникові ми дали авто, щоб він відвіз родичів у безпечне місце.
- Сконцентруватись на поточних гуманітарних проєктах. Ми планували купити пробивний станок, що значно пришвидшив би процес виробництва та вивів би його на новий, якісніший і стабільніший, рівень. Виділили на це бюджет, але вирішили поки відкласти до осені, бо маємо нагальніші гуманітарні проєкти.
- Завершити всі проєкти, що хоч якось повʼязані з агресорами. Звісно, ми не працюємо з клієнтами з РФ та Білорусі. Ще в грудні на нас вийшов російський постачальник із доволі вигідними для нас пропозиціями. Ми одразу сказали ні, бо вже мали уявлення про нашого сусіда. Також було велике замовлення на 150 кв. м скління під Харковом. Попри те, що обʼєкт був майже на $400 000, ми відмовились – клієнт виявився прихильником «асвабаждєнія».
- Шукати нові проєкти, щоб працівники й станки мали роботу. Донедавна нас цікавило масштабне скління на сотні квадратних метрів. Нині ж ми розглядаємо різні варіанти: встановити вікна в житлових будинках у Харкові, оновити фасади в Києві, встановити розсувні системи в приватних будинках передмістя Дніпра тощо.
Працювати й допомагати перемагати окупанта
Ми готуємо потужності виробництва до проєктів відбудови. Восени плануємо закупити ще один станок. Уже домовилися швидко отримати найкращий алюмінієвий профіль від бельгійської компанії Reynaers. Думаємо про напрям котеджних містечок і про заскління поруйнованих багатоповерхівок.
Також ми відкрили для себе новий перспективний напрям – інвестування в будівництво котеджного містечка на 40 будинків з усією потрібною для життя інфраструктурою на заході України. Разом із нашими партнерами ми вже виділили бюджет і незабаром почнемо будувати перший обʼєкт у Львівській області.
Найкраще ми вміємо робити гарні будівлі, тож це те, чим ми можемо та хочемо допомогти Україні оговтатися від війни.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.