Читайте головне з розмови редактора-засновника Forbes Ukraine Володимира Федоріна та співзасновниці б’юті-мережі G.Bar Лєри Бородіної про школу криз, експансію та жіноче підприємництво
Лєра Бородіна, співзасновниця мережі салонів краси G.Bar, не вірила, що Росія розпочне повномасштабну війну. Разом із Сабіною Мусіною у 2015 році вони заснували майбутній світовий б’юті-бізнес G.Bar. На початку 2022-го мережа франшиз налічувала вже 53 салони в девʼяти країнах. Пʼять були в Росії, ще два – у Білорусі.
За довоєнний рік бізнес Бородіної та Мусіної згенерував $4,2 млн виручки (оборот усієї франчайзингової мережі G.Bar – $8,8 млн). За лютий–березень партнерки втратили майже 60% бізнесу – українські салони призупинили роботу, а з ринком Росії та Білорусі розпрощалися назавжди. Але через чотири місяці G.Bar упевнено стоїть на ногах. Російських франчайзі компенсували нові європейські партнери. Які підсумки експансії б’юті-сервісу G.Bar у 2022 році?
2020 vs 2022: школа криз
2022-й був роком великої кризи, але 2020-й теж дуже сильно вплинув на нашу роботу, тільки у 2020-му це стосувалося всієї нашої географії. COVID підготував нас і показав, як може щось швидко змінитися – у 2020-му – за тиждень, у 2022-му – за один день. Здатність пережити дуже різку зміну в бізнесі – теж скіл, і він був прокачаний у 2020 році.
У 2020-му ми всі вірили, що COVID на місяць. Памʼятаю, як я не вірила в те, що COVID надовго, але ми робили тактичні кроки, ніби вірили. Ми себе страхували в якихось речах. Весною 2022-го було те ж саме, але значно важче, тому що вся команда була в дуже специфічному емоційному стані. Я не могла повірити, що це не закінчиться через три дні, але, раціонально розуміючи, що це може бути і до кінця квітня, а може, і довше, ми робили тактичні кроки на базі 2020 року. Криза – це вже твоя рутина.
Якщо говорити про цифри, рік ми закінчили гарно. Я вважаю, що стільки, скільки ми зробили, ми не робили ніколи. Київ у нас упав на 24% до попереднього року. Є зміни в українській географії, але тим часом у нас відкрилися нові G.Bar, які будували ще до початку повномасштабного вторгнення, це Ужгород і Хмельницький. І так вийшло, що за підсумками 2022 року Україна виросла на 1%. Ми дуже пишаємося цим відсотком, це дуже bravery відсоток.
Велика частка київських клієнток поїхали в різні міста, країни, і ми це бачимо. Також це стосується не тільки київських клієнток, а клієнток східної частини України. У нас було два G.Bar у Харкові, був G.Bar у Миколаєві, який закрився навесні, Херсон.
Клієнти зі східної частини перемістилися на Захід чи в інші країни. Також додалися українські жінки, які у себе вдома вибирали не G.Bar, а інший салон. Коли вони переїхали за кордон, з усіх невідомих їм місцевих сервісів вони обирають українські сервіси.
П'ятий випуск нового YouTube-проєкту «Business Breakfast з Володимиром Федоріним» з Лєрою Бородіною.
Експансія
Київ досі залишається одним з основних каналів нашої монетизації, тому що київський бізнес операційно належить нам. Бізнес франчайзинг належить нашим партнерам, в якому ми є керуючим офісом, і ми заробляємо на роялті. Нам важливо, як вони розвиваються, ми їх супортимо, і наші доходи – частина їхніх оборотів.
У світі в нас теж є різні ринки. У нас ще невеликі європейські ринки, в Іспанії один G.Bar, на Кіпрі один, у Грузії один, в Естонії один. Але взагалі ми рахуємо, що в нас є Київ, є Україна, є Польща – це зараз наш другий ринок, і в нас є весь інший світ.
Весь інший світ виріс на 192% до 2021 року. Польща виросла на 394%. В першу чергу через те, що відкрилися нові локації. Зараз у нас шість міст відкритих: два G.Bar у Варшаві, два в Кракові, Гданськ, зараз відкривається Лодзь, Познань, Вроцлав. Виросли всі локації за межами України. В Україні теж є багато міст, які чи тримають свій оберт, чи виросли. Міграція і тимчасово переміщені особи впливають на результати бізнесів.
Нашестя жінок у Forbes-100. Коли?
Ми живемо в складному соціальному світі зараз, і в ньому дуже важливо зрозуміти, що саме тебе робить щасливою, у чому саме ти хочеш реалізуватися, та знайти сили, впевненість, сміливість робити саме це.
Я думаю, що через років 5–7, можливо, 10 жінок у Forbes-100 буде значно більше. Але якщо ви мене запитаєте, чи хочу я бути в топ-100 US, то я б вам сказала, що не хочу. Я хочу побудувати великий міжнародний працюючий бенчмарк бізнес, але можу собі дозволити не будувати стомільярдний бізнес. Мільярдного бізнесу за капіталізацією мені буде достатньо.
Я прийшла в бізнес із маркетингу, з «мʼяких» напрямків, і в мене дуже великий ступінь довіри до світу, людей, своєї команди. У 95 випадках це було правильно, тому що наше зростання, розвиток я присвячую людям, які зі мною всі ці роки працювали на різних етапах. Тоді мені здавалося, що в мене є чудовий ІТ-директор, тому нехай він відповідає за ІТ, а я не буду в цьому розбиратися. У нас є фінансовий директор, і для мене тема математики, фінансів була чимось страшним, нецікавим.
Мені завжди здавалося, навіщо це мені потрібно, я займаюся своїми справами. Але пройшло декілька років, і хочу сказати, що знання фінансового фундаменту бізнесу, знання бізнес-моделі, фінпланів, розуміння цього дає величезні можливості, якщо ви до того ще й розумієтеся в маркетингу. Це вже незламна позиція.
Поради собі минулій
Моя перша порада собі – тій, що в 2013 році, – навчитися рахувати. Друга – розвивати те, що в мене гарно виходить. Я дуже багато років намагалася зробити з себе крутого системного менеджера, як пишуть у книжках і як показують у кіно. Це мені важко вдавалося.
Я дуже багато нового дізналася, в мене дуже багато нових скілів уже в руках є. Але декілька років тому я повернулася до того, що в мене виходить, і це дає найбільший результат. Не будьте тим, ким ви не є, це мій посил до всіх. Прийміть себе, знайдіть, що у вас гарно виходить, на що реально можете впливати, що саме цінне у вас.
Наступна – шукати крутих людей, дотичних за цінностями до вас. Дуже багато разів було так, що є дуже класна професійна людина, але в нас різні погляди на якісь речі. Не працює так, що якось змиримося, спрацюємось. Шукайте людей, близьких по духу, але з іншими крутими скілами.
Чотири особливості сучасної жінки
Вивчати жінок – один з основних напрямків нашої роботи. Дізнаватися більше про жінок, задавати їм питання, слідкувати за тим, як змінюються настрій, уподобання, ставлення до самої себе.
По-перше, сучасна жінка – амбітна, і коли кажу про амбітність і амбіції, ні в якому разі не кажу лише про підприємництво чи лише про карʼєру. Я точно знаю, що амбіції сучасної жінки повʼязані взагалі з її життям. Реалізація жінки в будь-якому напрямку дуже важлива зараз для неї. І тут річ не у досягаторстві, йдеться про те, щоб досягати тих бажань, які в неї є.
По-друге, прагнення до свободи. Коли я кажу про свободу, маю на увазі фінансову свободу, економічну свободу, фізичну свободу. Усі ті свободи, які стали надбанням потужного періоду становлення самостійності жінки як такої у світі.
По-третє, мені здається, що жінки більш емпатійні. Коли ти створюєш продукти для жінок, жіночі сервіси, це інші продукти – з іншим маркетингом, іншим customer journey і сервісними процесами.
По-четверте, важливо знати, що сучасній жінці все дуже цікаво. Я багато навчаюсь, навчалась, у позаминулому році багато навчала, мої колеги багато навчаються. Я знаю, що на будь-яких навчаннях, українських чи іноземних, – це можуть бути стартап-академія, ІТ-курси, курс масмаркетингу, що завгодно – там завжди більшість студентів будуть жінки. Я бачу, з якою жагою до знань жінки дуже різного віку навчаються і поглинають нову інформацію.


Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.