Співзасновниця мережі салонів краси G.Bar Лєра Бородіна – героїня нового ютуб-проєкту Forbes «Business Breakfast з Володимиром Федоріним». Підприємиця розповіла про франчайзинг сервісного бізнесу, міграцію клієнтів та поділилася головними підсумками 2022 року
Головні матеріали Forbes Ukraine. Раз на тиждень на вашій пошті.
Лєра Бородіна, співзасновниця мережі салонів краси G.Bar, не вірила, що Росія розпочне повномасштабну війну. Разом із Сабіною Мусіною у 2015 році вони заснували майбутній світовий б’юті-бізнес G.Bar. На початку 2022-го мережа франшиз налічувала вже 53 салони в девʼяти країнах. Пʼять були в Росії, ще два – у Білорусі.
За довоєнний рік бізнес Бородіної та Мусіної згенерував $4,2 млн виручки (оборот усієї франчайзингової мережі G.Bar – $8,8 млн). За лютий–березень партнерки втратили майже 60% бізнесу – українські салони призупинили роботу, а з ринком Росії та Білорусі розпрощалися назавжди. Але через чотири місяці G.Bar упевнено стоїть на ногах. Російських франчайзі компенсували нові європейські партнери.
Які підсумки експансії б’юті-сервісу G.Bar у 2022 році – розповіла Forbes героїня п’ятого випуску «Business Breakfast з Володимиром Федоріним», Лєра Бородіна.
2020 vs 2022: школа криз
2022 рік був роком великої кризи, але 2020 рік теж дуже сильно вплинув на нашу роботу, тільки у 2020 році це стосувалося всієї нашої географії. COVID підготував нас і показав як може щось змінитися, у випадку 2022 року одним днем, у 2020 році – за тиждень. Здатність пережити дуже різку зміну у бізнесі теж скіл, і він був прокачаний у 2020 році.
Друге, у 2020 році ми усі вірили, що COVID на місяць. Я памʼятаю як я не вірила у те, що COVID на довго, але ми робили тактичні кроки, ніби вірили. Ми себе страхували в якихось речах. Весною 2022 року було те саме, але було більш важко, тому що вся команда була у дуже специфічному емоційному стані. Я не могла повірити, що це не закінчиться через три дні, але раціонально розуміючи, що це може бути і до кінця квітня, а може бути і довше, ми робили тактичні кроки на базі 2020 року. Криза – це вже твоя рутина.
Якщо говорити про цифри, рік ми закінчили гарно. Я вважаю, що стільки, скільки ми зробили, ми не робили ніколи. Київ у нас впав на 24% до минулого року. Є зміни в українській географії, але тим часом у нас відкрився новий G.Bar, який будувався ще до початку повномасштабного вторгнення, це Ужгород і Хмельницький. І так вийшло, що за підсумками 2022 року Україна виросла на 1%. Ми дуже пишаємося цим відсотком, це дуже bravery відсоток.
Велика частка київських клієнтів поїхали в різні міста, країни, і ми це бачимо. Також це стосується не тільки київських клієнтів, а клієнтів Східної частини України. У нас було два G.Bar у Харкові, був G.Bar у Миколаєві, який закрився навесні, Херсон.
Клієнти зі Східної частини перемістилися чи на Захід, чи в інші країни, ми бачимо цих клієнтів в інших країнах. Також додалися українські жінки, які у себе вдома вибирали не G.Bar, а інший салон. Коли вони переїхали за кордон, з усіх невідомих їм місцевих сервісів вони обирають українські сервіси.
П'ятий випуск нового ютуб-проєкту «Business Breakfast з Володимиром Федоріним» з Лєрою Бородіною.
Експансія
Київ досі залишається одним з основних каналів нашої монетизації, тому що київський бізнес операційно належить нам. Бізнес франчайзинг належить нашим партнерам, в якому ми є керуючим офісом, і ми заробляємо на роялті. Нам важливо як вони розвиваються, ми їх супортимо, і наші доходи – частина їх оборотів.
В світі у нас теж є різні ринки. У нас ще не великі європейські ринки, в Іспанії один G.Bar, на Кіпрі один G.Bar, в Грузії один, в Естонії один. Але взагалі ми рахуємо, що у нас є Київ, є Україна, є Польща, це зараз наш другий ринок, і у нас є весь інший світ.
Весь інший світ виріс на 192% до 2021 року. Польща виросла на 394%. В першу чергу через те, що відкрилися нові локації. Зараз у нас шість міст відкритих, два G.Bar у Варшаві, два у Кракові, Гданськ, зараз відкривається Лодзь, Познань, Вроцлав. Виросли усі локації за межами України. В Україні теж є багато міст, які чи тримають свій оберт, чи виросли. Міграція і тимчасово переміщені особи впливають на результати бізнесів.
Нашестя жінок у Forbes-100. Коли?
Ми живемо в складному соціальному світі зараз, і в ньому дуже важливо зрозуміти що саме тебе робить щасливою, у чому саме ти хочеш реалізуватися, і знайти сили, впевненість, сміливість робити саме це.
Я думаю, що через років пʼять, сім, можливо, десять, жінок у Forbes-100 буде значно більше. Але якщо ви мене запитаєте чи хочу я бути в топ-100 US, то я б вам сказала, що не хочу. Я хочу побудувати великий міжнародний працюючий бенчмарк бізнес, але я можу собі дозволити не будувати стомільярдний бізнес. Мільярдного бізнесу за капіталізацією мені буде достатньо.
Я прийшла в бізнес з маркетингу, з мʼяких напрямків, і у мене дуже великий ступінь довіри світу, довіри людям, довіри своїй команді. У 95-ти випадках це було правильно, тому що наш ріст, розвиток, я присвячую людям, які зі мною всі ці роки працювали на різних етапах. Тоді мені здавалося, що ось в мене є чудовий ІТ-директор, тому нехай він відповідає за ІТ, а я не буду в цьому розбиратися. У нас є наш фінансовий директор, і для мене тема математики, фінансів, було щось страшне, нецікаве.
Мені завжди здавалося, що навіщо воно мені потрібно, я займаюся своїми справами. Але пройшло декілька років і я хочу сказати, що знання фінансового фундаменту бізнесу, знання бізнес-моделі, фінпланів, розуміння цього, дає величезні можливості, якщо ви до того ще й розумієтеся у маркетингу. Це вже незламна позиція.
Поради собі минулій
Моя перша порада мені у 2013 році – навчитися рахувати. Друга – розвивати те, що в тебе гарно виходить. Я дуже багато років намагалася зробити з себе крутого системного менеджера, як пишуть в книжках і як показують в кіно. Це мені важко вдавалося.
Я дуже багато нового дізналася, в мене дуже багато нових скілів вже в руках є. Але декілька років тому я повернулася до того, що у мене виходить, і це дає найбільший результат. Не бути тим, ким ти не є, це мій посил до всіх. Прийняти себе, знайти, що в тебе гарно виходить, на що ти реально можеш впливати, що саме цінне в тебе.
Інше – шукати крутих людей, дотичних за цінностями до тебе. Дуже багато разів було так, що є дуже класна професійна людина, але в нас різні погляди на якісь речі. Не працює так, що якось змиримося, спрацюємось. Шукайте людей близьких по духу, але з іншими крутими скілами.
Чотири особливості сучасної жінки
Вивчати жінок – один з основних напрямків нашої роботи. Дізнаватися більше про жінок, задавати їм питання, слідкувати за тим, як змінюється настрій, змінюються уподобання, змінюється відношення до самої себе.
Сучасна жінка – амбітна жінка, і коли я кажу про амбітність і амбіції, я ні в якому разі не кажу лише про підприємництво чи лише про карʼєру. Я точно знаю, що амбіції сучасної жінки повʼязані взагалі з її життям. Реалізація жінки у будь-якому напрямку дуже важлива зараз для неї. І тут річ не у досягаторстві, мова про те, щоб досягати ті бажання, які у тебе є.
Друге – прагнення до свободи. Коли я кажу про свободу, я маю на увазі фінансову свободу, економічну свободу, фізичну свободу. Усі ті свободи, які стали надбанням потужного періоду становлення самостійності жінки як такої у світі.
Третє, мені здається, що жінки більш емпатійні. Коли ти створюєш продукти для жінок, сервіси для жінок, це інші продукти з іншим маркетингом, іншим customer journey і сервісними процесами.
Четверте, що важливо знати про сучасну жінку, що їй все дуже цікаво. Я багато навчаюсь, навчалась, у позаминулому році багато навчала, мої колеги багато навчаються. Я знаю, що будь які навчання, українські чи іноземні, це може бути стартап академія, ІТ курси, курс масс-маркетингу, що завгодно, там завжди більшість студентів буде жінок. Я бачу з якою жагою до знань жінки дуже різного віку навчаються і поглинають нову інформацію.

