Американський стартап Indigo Agriculture оголосив про партнерство з Міжнародною фінансовою корпорацією (IFC) – разом вони досліджують, чи годиться Україна для запуску маркетплейса з торгівлі вуглецевими кредитами. З 2022 року це дозволить аграріям збирати квоти на викиди CO2, а в майбутньому продавати їх бізнесу. Скільки фермери можуть заробити на глобальній боротьбі за екологію
Indigo Agriculture – дітище американської стартап-студії Flagship Pioneering, яка також створила виробника вакцин Moderna. Серед іншого компанія розробляє маркетплейс Indigo Carbon, на якому фермери можуть торгувати квотами на викиди СО2. В 2019 році одна квота коштувала близько $15, в майбутньому ціна може зрости до $30, розповів Forbes Джордж Гоєрс, глава європейського підрозділу Indigo. Від продажу на платформі фермеру дістається близько 75%, решта 25% забирає Indigo як комісію. Заробити на цьому зможуть як агрохолдинги, так і невеликі сімейні господарства, обіцяють в Indigo і IFC.
Квоти викуповують компанії, які хочуть досягти вуглецевої нейтральності – компенсувати викиди від своєї діяльності. Серед партнерів Indigo: Barclays, JP Morgan, Maple Leaf Foods і Ralph Lauren Corporation.
Обсяг цього ринку становить близько $1 млрд. До 2030 року він повинен збільшитися в 50 разів, оцінюють експерти дослідницької ініціативи Taskforce on Scaling Voluntary Carbon Markets. Консультанти з McKinsey вказують, що вже зараз понад 2600 публічних світових компаній враховують купівлю вуглецевих кредитів у своїх розрахунках.
Найбільший у світі майданчик для торгівлі такими квотами – Європейська система торгівлі викидами. Її запустили для виконання кліматичної мети ЄС, скорочення до 2030 року викидів парникових газів не менше ніж на 40% від рівня 1990-го. Кредити, зароблені за допомогою землеробства, там поки що не продають, тому Indigo та інші стартапи орієнтуються на комерційний ринок.
Як заробити на вуглецевому землеробстві
За різними оцінками, сільськогосподарська індустрія відповідальна за 25–35% світових викидів CO2. Це більше, ніж весь транспортний сектор. Скоротити показник можна, збільшуючи кількість гумусу в ґрунті. Якщо вміст органічної речовини на одному гектарі збільшується на один відсоток, земля буде вловлювати 12 тонн СО2 і збереже до 225 літрів води.
Збільшуючи кількість гумусу, фермери можуть зробити угіддя стійкішими до змін клімату і заробити вуглецеві одиниці – кредити на обсяг видобутого з атмосфери CO2.
План дій – як перейти на вуглецеве землеробство
- Додати покривні культури – це рослини, які висаджують для захисту ґрунту, а не збору врожаю. Вони захищають ґрунт від дощу та інших типів ерозії.
- Диверсифікувати сівозміну – урізноманітнити кількість культур і висаджувати їх по черзі.
- Відмовитися від обробітку ґрунту або скоротити його.
- Скоротити використання добрив, таких як азот; перейти на ін'єкційне підживлення, тобто впорскування рідких добрив у ґрунт.
- Випасати тварин на угідді після збору врожаю, щоб удобрити і розпушити землю.
Indigo перевірить фермерів і розрахує, чи вдалося їм скоротити викиди. Для розрахунку використовуються дані про дати посадки і збору врожаю, типи добрив і процес обробки ґрунту. Загальна кількість предикторів зазвичай перевалює за кілька десятків.
Виклики галузі
Одна з проблем – слабкий контроль. Indigo розраховує обсяг секвестрованого вуглецю за методикою VCS, яку розробила Verra – неприбуткова організація, що сертифікує, зі штаб-квартирою у Вашингтоні. Вона працює з 2007 року і впровадила понад 1600 проєктів у 82 країнах, але регулярно наражається на критику.
«Відсутність довіри на ринку змушує деякі компанії, серед яких і Microsoft, платити своїм підрядникам за пошук надійних проєктів із декарбонізації, замість того щоб покладатися на Verra або інші організації такого типу», – пише Financial Times. «Ми знаємо, що потрібно продовжувати напрацювувати довіру до ринку вуглецевих кредитів, підтверждуючи, що вони здобуті вірним шляхом. Тому ми використовуємо верифіковану методологію від Verra», – каже Гоєрс.
Визначити, чи годиться Україна для ринку вуглецевого землеробства, стартапу допоможе Міжнародна фінансова корпорація – дочка Світового банку. Дослідження ринку проводять у рамках проєкту «Розвиток кліматично-орієнтованого сільського господарства в Україні», який фінансує уряд Австрії. Якщо дослідження завершиться успішно, перші кредити почнуть продавати з 2023 року – після збору першого урожаю та перевірки данних.
Який потенціал? Понад 70% усієї площі України, або 42,7 млн га, – земля сільськогосподарського призначення. «Ми бачимо, що потенціал у регенеративного землеробства в Україні величезний, ці методики застосовні майже для всіх зернових і бобових угідь», – розповідає Леа Сорока, програмна менеджерка IFC у Києві. Канадка українського походження, вона і сама виросла в родині фермерів. «На наших полях у Канаді ми, наприклад, застосували методику zero tillage, яка не пошкоджує ґрунти, – і зафіксували зниження ерозії без падіння врожаю», – розповідає Сорока.
«Я з деяким скептицизмом ставлюся до програм карбонових кредитів. Багато що залежить від обраних технологій і розміру виплат», – каже агрохімік Всеволод Генін, один із засновників стартапа в галузі точного землеробства OneSoil. У квітні 2021 року компанія залучила $5 млн від фонду Almaz Capital Олександра Галицького.
Генін пояснює, що фермери насамперед керуються поточними бізнес-завданнями, а впровадження регенеративного землеробства може стати на їхньому шляху. Так, експерименти OneSoil з технологією zero tillage показали зниження врожайності полів. «Я як експерт виступаю за це рішення, тому що воно знижує ерозію ґрунту. Але правда в тому, що фермер – в першу чергу бізнесмен, який рахує гроші», – говорить Генін. Успіх програми, за його словами, залежить від того, чи перекриють карбонові виплати втрати від зменшення поставок.
Що таке Indigo і чим іще займається стартап
Indigo Agriculture запустився в 2013 році і спочатку фокусувався на розробці мікробів, якими обробляють насіння для збільшення врожайності. Цей продукт разом з агрохолдингом Agroprosperis тестували і в Україні: в 2019 році обробка Indigo підвищила врожайність 50 га кукурудзи в середньому на 6%.
Згодом Indigo переріс у багатопрофільний бізнес – Google у світі землеробства – і отримав понад $1,2 млрд фінансування. Тепер його основний продукт – маркетплейс купівлі-продажу агрокультур. Тільки в США річний обсяг цього ринку становить понад $100 млрд. Indigo Marketplace об'єднує фермерів з експортерами, великими виробниками харчової продукції та біопалива. Стартап бере на себе роль посередника і допомагає з логістикою. Це дозволяє землевласникам заробляти більше, розширюючи географію продажів і обираючи відповідні контракти.
Традиційна модель, коли урожай продається найближчим зерновим елеваторам або агрохолдингам, не дозволяє торгуватися: зерно змішують і продають за обсягом, без урахування властивостей сорту та умов вирощування. Торговий майданчик працює в США з 2018 року – і пережив важкий запуск, пише The Wall Street Journal. У компанії були проблеми зі швидкістю виплат, документальним супроводом угод.
Так влаштовані стартапи, каже Гоєрс. «Ми пережили виклики і спробували якнайшвидше навчитись на свої помилкаї. Наше довгострокове бачення залишилось незмінним і ми точно відчуваємо, що знаходимось на правильному шляху», – розповів він Forbes.
Актуальні фінансові показники Indigo тримає в секреті. У презентації для інвесторів, з якою ознайомився WSJ, компанія говорила про виторг $224 млн у 2019 році і плани заробити $1,1 млрд у 2020-му. Оцінка перевищує $3,5 млрд, повідомляє Crunchbase.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.