Український сервіс доставки Rocket звільнив понад 50 працівників і зрізав маркетингові бюджети через скорочення фінансування, повідомив DOU.UA. Що пішло не так, і який план у засновників стартапу
Стартап одного інвестора – чому в Rocket виникли проблеми
У грудні 2020-го українська служба доставки «Ракета» змінила назву на зрозумілу іноземцям Rocket. Стартап взяв напрям на десятку європейських країн за рік. Протягом 2021-го підкорились сім: Кіпр, Нідерланди, Франція, Португалія, Іспанія, Угорщина, Греція.
Масштабувалися коштом інвестора Ігоря Рохліна – цей непублічний бізнесмен ізраїльського походження придбав контрольний пакет стартапу у 2019 році. Двоє засновників проєкту Олексій Юхимчук, 35, та Станіслав Дмитрик, 32, мають по 7% акцій компанії, писав раніше Forbes.
Згодом плани інвестора побудувати головний FoodTech-проєкт регіону змінилися. «Скорочення фінансування було достатньо різким процесом. Ми не можемо знати, з чим це пов’язано», – говорить співзасновник Олексій Юхимчук. На скільки скоротилися дотації Рохліна, стартап не розголошує – «критичного скорочення не відбулося, точно не у два чи три рази». На прохання Forbes засновники Rocket передали Рохліну пропозицію поспілкуватися, проте він відмовився.
Чому він міг порізати фінанси для свого стартапу?
- У кінці березня 2021 року Генеральна прокуратура України повідомила, що двох киян взяли під варту як підозрюваних, нібито причетних до міжнародної шахрайської схеми. Досудове розслідування розпочали з подачі прокуратури німецького міста Бамберг. Вона просила українських правоохоронців провести додаткове розслідування щодо групи осіб, серед яких був Тимур Рохлін, син Ігоря Рохліна, ідеться в розслідуванні Dev.ua.
- Він начебто мав відношення до шахрайської схеми, де іноземних громадян переконували інвестувати через спеціальні сайти в купівлю-продаж банківських металів, іноземної валюти, криптовалюти, цінних паперів та інших активів.
- Задокументована сума збитків від шахрайської схеми склала €9 млн.
- У грудні 2020 року було заарештовано компанії Ігоря Рохліна: «Спецторг» (арешт зняли у 2021), «Укрдонстройніі» (арешт зняли у 2021), «Білдінгс Емпаєр», «Реноме Рент».
- Іван Староста, який представляє інтереси Тимура Рохліна в судах, сказав, що клієнт не бажає проявляти будь-яку публічність в ході досудового розгляду до передачі матеріалів слідства до суду, якщо такий відбудеться.
- Адвокати Тимура впевнені, що кошти та активи їхнього клієнта, які фігурують у розслідуванні, отримані легальним шляхом. Тимур Рохлін звернувся до суду з позовними заявами до низки видань і журналістів, які писали про деталі цього слідства.
Чим обернулося для Rocket «некритичне» скорочення фінансування? Штат зменшили з 500 до 450 працівників. Близько 40% звільнених — розробники. Рішення називають непростим. «Ми просочували їх ДНК нашої компанії, а тепер довелося попрощатися», – каже Юхимчук. Як пише DOU та AIN.UA, усі звільнені отримали повні розрахунки за зарплатними зобовʼязаннями та навіть змогли забрати із собою робочу техніку.
Під удар попав лише український офіс, де зосереджено 80% співробітників, у тому числі увесь маркетинг і розробка. Скорочення могли зекономити зарплатному бюджету не менш як $150 000 на місяць, підраховує Таїсія Млюзан, керуюча партнерка CNA International IT. У Rocket цю цифру відмовилися коментувати.
Фінанси оптимізують не тільки звільненнями, Rocket також скорочує витрати на маркетинг: скасували кампанії на впізнаваність бренду, зменшили знижки й забрали безплатну доставку. «Використовуємо найбільш ефективні кампанії, щоб міцно стояти на ногах і конкурувати з іншими компаніями», – говорить співзасновник Станіслав Дмитрик. Forbes звернувся до РТМ-УКРАЇНА і Doors Consulting, щоб вони оцінили витрати Rocket на зовнішню рекламу, але не отримав орієнтовних підрахунків.
Rocket також готував відкриття першого dark store – це магазин, товари з якого можна замовити лише зі швидкою доставкою. Компанія планувала розпочати експансію зі спального масиву на лівому березі Києва, інвестиції в кожну таку локацію – до $80 000. Керувати проєктом мав найнятий влітку 2021 року ексменеджер Payoneer Михайло Дейнега, але в грудні він покинув компанію.
Аналогічна ситуація з мережею dark kitchen – кухнями, що готують страви лише для доставки. Стартап має п’ять таких локацій у Києві, строки відкриття шостої посунули.
Антикризова стратегія Rocket
У Rocket на ситуацію дивляться без песимізму. Потрібно лише залучити нові інвестиції, говорять засновники. Переговори про раунд ідуть вже пів року, проте конкретними деталями поки що не діляться. «Наше майбутнє, можливо, залежить від того, наскільки правильно ми виберемо стратегічного партнера: чи зможе він нас посилити експертизою, знаннями, підходами й новою візією», – каже Дмитрик.
Злиття сервісів доставки – тренд. Німецький Delivery Hero із недавніх пір володіє 83% іспанського Glovo. Американський DoorDash купив фінський Wolt. Масштаби цих транзакцій – мільярди доларів. Минулого року Forbes оцінював Rocket у суму близьку до $100 млн, за нинішніх умов стартап можуть продавати з дисконтом.
«Старожили, які давно на ринку, купують менших гравців. Ринок консолідується», – говорить екскерівник українського офісу Bolt Food Ігор Шрамко. Через два-три роки ринки поділять між собою п’ять найбільших служб доставки, прогнозує Дмитрик.
Злиття допомогло б Rocket швидше стати прибутковим. Виторг юрособи «РОКЕТ ДЕЛІВЕРІ» у 2020-му був майже 157 млн грн, збиток – 46,9 млн грн. Дані за минулий рік поки що не опубліковані аналітичними сервісами. Як ішли справи за словами засновників? «Цифра не відповідає дійсності. Нулів у виторзі багато, повірте на слово», – сказав Юхимчук.
Нових планів з експансії в Rocket нема – будуть рости на присутніх ринках. Найуспішнішим здається угорський. Там Rocket займає 24 місце у списку 50 додатків, які найчастіше завантажуються у категорії «Їжа й напої». В інших європейських країнах він за межами першої пʼятдесятки. За словами Дмитрика, найкраще справи йдуть у Кіпрі, Угорщині й Португалії.
Найбільша частка в стартапу на українському ринку – друге місце після Glovo. «Три компанії становлять понад 90% ринку, але по різних містах частка варіюється», – говорить Шрамко. У лідера Glovo фінпоказники кращі ніж у Rocket. Виторг їхньої юридичної особи у 2020-му – майже 720 млн грн, збиток – 17,5 млн грн.
Щоб наростити мʼязи, Rocket планує покращити сам продукт: скоротити час доставки, найняти більше кур’єрів, розширити кількість партнерів з ритейлу, запустити доставку ліків. Окремо хочуть і вдосконалити додаток – штучний інтелект підбиратиме рекомендації для клієнта, залежно від його уподобань. «Нас більше мотивують не цифри, а щоб компанія вистояла в цей непростий період», – говорить Дмитрик.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.