За годину до Нового року, 31 грудня, німецький сервіс швидкої доставки Delivery Hero оголосив про купівлю 39,4% акцій іспанського стартапу Glovo, оцінивши його у €2,3 млрд. Коли компанії фіналізують угоду у другому кварталі 2022 року, Delivery Hero стане основним стейкхолдером Glovo, адже у вересні минулого року уже купив 43,8% компанії. Такі угоди не рідкість на ринку. Сервіси доставки спалюють гроші швидко та ростуть агресивно – щоб вижити без прибутку вони об’єднуються з конкурентами
Купуйте річну передплату на шість журналів Forbes Ukraine за ціною трьох номерів. Якщо ви цінуєте якість, глибину та силу реального досвіду, ця передплата саме для вас. У період Black Friday діє знижка -30%: 1259 грн замість 1799 грн.
Чому Glovo цікавий для Delivery Hero
Сервіси доставки продуктів спалюють багато грошей – на продукти, роботу з ресторанами, зарплату кур’єрів, маркетинг, відкриття «хмарних кухонь» та магазинів. Щоб вижити, вони намагаються завоювати першість на конкурентному ринку, збільшити кількість замовлень та середній чек користувача. Це можна зробити, урізноманітнивши доставку.
- Категорія
- Рейтинги
- Дата
Європейські Zapp, Glovo, Gorillas, американська Gopuff і російський «Самокат» додають нові категорії продуктів – ліки, алкоголь, їжу з супермаркетів, товари для дому, – щоб утримати клієнта. Delivery Hero зрозумів, що майбутнє доставки за мультикатегорійністю та q-commerce, і спрямував туди інвестиції.
У жовтні Delivery Hero інвестував $235 млн у німецький сервіс Gorillas, який доставляє продукти першої необхідності. У грудні компанія заявила, що допоможе своїм брендам, зокрема німецькому foodpanda, перейти до моделі q-commerce.
Glovo – вигідний партнер для розвитку цього напряму:
- Він теж доставляє їжу в різних категоріях і сфокусований на q-commerce.
- Glovo лідирує на 16 із 25 міжнародних ринків.
- Компанія має 15 мільйонів активних користувачів щороку, працює з 70 000 кур’єрів і має 130 000 щомісячних партнерів.
- Виторг Glovo у 2021 році – €800 млн.
Delivery Hero купує великого конкурента, який і без неї зростає дуже швидко. З 2015 року компанія вже залучила понад $1,2 млрд інвестицій та стала іспанським єдинорогом.
Коли Delivery Hero отримає контрольний партнер акцій стартапу, для Glovo мало що зміниться – він працюватиме під тим самим ім’ям та брендом. Техспеціалісти Glovo навіть дістануть вигоду – вони зможуть реалізувати свої опціони із загальною вартістю $7,2 млн.
Чому Glovo погодився на угоду
До нової угоди Delivery Hero у Glovo були інші плани: компанія хотіла залишатися незалежною, а потім вийти на біржу, розповів СЕО стартапу Оскар Пʼєр минулого січня для Bloomberg. «Delivery Hero – хороший партнер», – каже П’єр. – Вони знають, що наша мрія – залишатися незалежними, і поважають її».
За цей час Glovo самостійно почав скуповувати бізнеси конкурентів – у травні стартап придбав іспанську Lola Market та португальську Mercadão. Компанія навіть купила декілька брендів Delivery Hero, зокрема foodpanda. Також Forbes відомо про переговори із Zakaz.ua. Проте бажання бути прибутковими і негативний досвід Deliveroo по виходу на біржу змінили стратегію компанії.
«Glovo зрозуміло, що із сильним партнером зможе рости швидше», – пише Алекс Вільгельм, головний редактор видання про технології TechCrunch. «Вони вирішили взяти гроші у Delivery Hero, обміняти неліквідні акції на ліквідні і зробити екзит відразу».
Чому зливаються сервіси доставки
На світовому ринку доставки надто багато гравців, які працюють за однією моделлю та будують однаковий бізнес. «Лише один-два гравці зможуть виграти і домінувати на ринку», – каже Пол Мартін, керівник консалтингової компанії KPMG у Великій Британії. – Ринок доставки рухається у бік консолідації», – каже співвласник Glovo Саша Мішо.
У листопаді, американський гігант DoorDash оголосив, що купує фінський сервіс доставки їжі Wolt за $8 млрд. У жовтні Delivery Hero купив данську службу доставки Hungry і американськийс сервіс Hugo, щоб закріпитися на нових ринках.
Ті, хто не хоче купувати самостійно, об’єднується з партнерами – супермаркетами та магазинами. Усі від цього виграють: супермаркети доставляють швидше, а сервіси доставки отримують доступ до їжі. У листопаді цього року мережа супермаркетів Tesco уклала угоду про співпрацю з Gorillas – служба пообіцяла доставляти замовлення протягом 15 хвилин.
Інша можливість комерціалізувати q-commerce – відкрити «хмарну кухню» чи магазин поблизу клієнта. Glovo теж розвиває модель «хмарних кухонь». Зараз вони є в Україні, Іспанії, Італії, Грузії та Румунії. На українському ринку ця бізнес-модель показує найкращі результати, каже Дмитро Расновський, генеральний менеджер компанії Glovo у Східній Європі та Центральній Азії.
Сьогодні в Україні є сім активних «хмарних кухонь» – у Києві та Дніпрі. «Близько 90% партнерів «хмарних кухонь» самостійно звертаються до нас із запитом на відкриття нової локації в конкретному районі чи місті», – каже Расновський.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.