За годину до Нового року, 31 грудня, німецький сервіс швидкої доставки Delivery Hero оголосив про купівлю 39,4% акцій іспанського стартапу Glovo, оцінивши його у €2,3 млрд. Коли компанії фіналізують угоду у другому кварталі 2022 року, Delivery Hero стане основним стейкхолдером Glovo, адже у вересні минулого року уже купив 43,8% компанії. Такі угоди не рідкість на ринку. Сервіси доставки спалюють гроші швидко та ростуть агресивно – щоб вижити без прибутку вони об’єднуються з конкурентами
Чому Glovo цікавий для Delivery Hero
Сервіси доставки продуктів спалюють багато грошей – на продукти, роботу з ресторанами, зарплату кур’єрів, маркетинг, відкриття «хмарних кухонь» та магазинів. Щоб вижити, вони намагаються завоювати першість на конкурентному ринку, збільшити кількість замовлень та середній чек користувача. Це можна зробити, урізноманітнивши доставку.
Європейські Zapp, Glovo, Gorillas, американська Gopuff і російський «Самокат» додають нові категорії продуктів – ліки, алкоголь, їжу з супермаркетів, товари для дому, – щоб утримати клієнта. Delivery Hero зрозумів, що майбутнє доставки за мультикатегорійністю та q-commerce, і спрямував туди інвестиції.
У жовтні Delivery Hero інвестував $235 млн у німецький сервіс Gorillas, який доставляє продукти першої необхідності. У грудні компанія заявила, що допоможе своїм брендам, зокрема німецькому foodpanda, перейти до моделі q-commerce.
Glovo – вигідний партнер для розвитку цього напряму:
- Він теж доставляє їжу в різних категоріях і сфокусований на q-commerce.
- Glovo лідирує на 16 із 25 міжнародних ринків.
- Компанія має 15 мільйонів активних користувачів щороку, працює з 70 000 кур’єрів і має 130 000 щомісячних партнерів.
- Виторг Glovo у 2021 році – €800 млн.
Delivery Hero купує великого конкурента, який і без неї зростає дуже швидко. З 2015 року компанія вже залучила понад $1,2 млрд інвестицій та стала іспанським єдинорогом.
Коли Delivery Hero отримає контрольний партнер акцій стартапу, для Glovo мало що зміниться – він працюватиме під тим самим ім’ям та брендом. Техспеціалісти Glovo навіть дістануть вигоду – вони зможуть реалізувати свої опціони із загальною вартістю $7,2 млн.
Чому Glovo погодився на угоду
До нової угоди Delivery Hero у Glovo були інші плани: компанія хотіла залишатися незалежною, а потім вийти на біржу, розповів СЕО стартапу Оскар Пʼєр минулого січня для Bloomberg. «Delivery Hero – хороший партнер», – каже П’єр. – Вони знають, що наша мрія – залишатися незалежними, і поважають її».
За цей час Glovo самостійно почав скуповувати бізнеси конкурентів – у травні стартап придбав іспанську Lola Market та португальську Mercadão. Компанія навіть купила декілька брендів Delivery Hero, зокрема foodpanda. Також Forbes відомо про переговори із Zakaz.ua. Проте бажання бути прибутковими і негативний досвід Deliveroo по виходу на біржу змінили стратегію компанії.
«Glovo зрозуміло, що із сильним партнером зможе рости швидше», – пише Алекс Вільгельм, головний редактор видання про технології TechCrunch. «Вони вирішили взяти гроші у Delivery Hero, обміняти неліквідні акції на ліквідні і зробити екзит відразу».
Чому зливаються сервіси доставки
На світовому ринку доставки надто багато гравців, які працюють за однією моделлю та будують однаковий бізнес. «Лише один-два гравці зможуть виграти і домінувати на ринку», – каже Пол Мартін, керівник консалтингової компанії KPMG у Великій Британії. – Ринок доставки рухається у бік консолідації», – каже співвласник Glovo Саша Мішо.
У листопаді, американський гігант DoorDash оголосив, що купує фінський сервіс доставки їжі Wolt за $8 млрд. У жовтні Delivery Hero купив данську службу доставки Hungry і американськийс сервіс Hugo, щоб закріпитися на нових ринках.
Ті, хто не хоче купувати самостійно, об’єднується з партнерами – супермаркетами та магазинами. Усі від цього виграють: супермаркети доставляють швидше, а сервіси доставки отримують доступ до їжі. У листопаді цього року мережа супермаркетів Tesco уклала угоду про співпрацю з Gorillas – служба пообіцяла доставляти замовлення протягом 15 хвилин.
Інша можливість комерціалізувати q-commerce – відкрити «хмарну кухню» чи магазин поблизу клієнта. Glovo теж розвиває модель «хмарних кухонь». Зараз вони є в Україні, Іспанії, Італії, Грузії та Румунії. На українському ринку ця бізнес-модель показує найкращі результати, каже Дмитро Расновський, генеральний менеджер компанії Glovo у Східній Європі та Центральній Азії.
Сьогодні в Україні є сім активних «хмарних кухонь» – у Києві та Дніпрі. «Близько 90% партнерів «хмарних кухонь» самостійно звертаються до нас із запитом на відкриття нової локації в конкретному районі чи місті», – каже Расновський.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.