9 лютого швейцарський стартап Destinus оголосив про залучення раунду на $29 млн. За ці гроші його засновник, російський підприємець Михайло Кокорич, тестуватиме водневий двигун для експериментального ракетоплану. Чому в ідею повірив головний венчурний фонд України TA Ventures Вікторії Тігіпко.
Михайло Кокорич. Фото Destinus
Купуйте річну передплату на шість журналів Forbes Ukraine за ціною чотирьох номерів. Якщо ви цінуєте якість, глибину та силу реального досвіду, ця передплата саме для вас.
Ключові факти
- Раунд на $29 млн профінансували венчурні фонди та сімейні офіси з Європи, Північної Америки, Латинської Америки та Азії. Серед них фонди Conny&Co, Quiet Capital, One Way Ventures, Liquid2 Ventures, Cathexis Ventures, ACE&Company.
- Також у списку інвесторів українська TA Ventures. Фонд Вікторії Тігіпко вклав свої кошти та гроші учасників інвесторської спільноти ICLUB. Швидше за все, йдеться про суму близько $1 млн. «Це була наша стандартна інвестиція для ранньої угоди на стадії pre-product», – говорить Тігіпко.
- Стартап не розкриває своєї оцінки. Гроші у найближчі рік-півтора витрачатимуть на розробку водневих ракетних двигунів та випробування надзвукових польотів. Кінцева мета – розробити гібрид літак та ракети. "Ми хочемо, щоб можна було доставити вантаж у будь-яку точку Землі за півтори-дві години, а не за 10-12, як зараз", — говорив Кокорич в інтерв'ю Forbes Ukraine.
- Також розширюватимуть команду. Зараз у штаті понад 50 вихідців із Boeing, Airbus, Rolls-Royse. У 2022 році кількість співробітників має перевалити за 100 осіб.
- Апарат навряд чи полетить у найближчі 5-7 років, але перші прототипи мають намір тестувати вже 2022 року. "У нас є домовленість з авіаційною владою і Швейцарії, і європейською", — цитує Кокорича Forbes Russia.
Контекст – хто такий Кокорич і чому йому повірила Тігіпко
Кокорич – російський підприємець, який мешкає у Швейцарії. Стан він заробив у рітейл-секторі: володів мережами «Техносила» та «Диводом». З початку 2010-х захопився космосом. У нього були компанії з виробництва супутників та торгівлі знімками, але головним проектом став Momentus Space. Ця компанія розробляла орбітальний тягач, щоб переміщати супутники між орбітами.
Космічний «буксир» у США дійшов до біржі, розмістившись через процедуру SPAC, а його пікова оцінка становила $1,2 млрд. Успіху не склалося – американська Комісія з цінних паперів звинуватила його у введенні інвесторів в оману, а Міноборони побачило у Кокоричі загрозу нацбезпеці. Він був змушений піти з компанії та продати свою частку. Компанія вийшла на Nasdaq з оцінкою в $700 млн. На момент публікації матеріалу 11 лютого вартість компанії становила $306 млн.
Вже понад рік Кокорич будує Destinus у Швейцарії. У нього знову амбітні плани — створити безпілотний апрат принципово нового зразка із двигунами, які раніше не застосовувалися у комерційній авіації. "Ми робимо кращу аерокосмічну компанію світу, крутіше, ніж SpaceX", — говорив Кокорич Forbes.
Чому в нього вірить Вікторія Тігіпко? «Космос це лише контекст. — Розповіла вона у відповідь на запит Forbes. – Ми давно інвестуємо у логістику, транспорт, B2B-сервіси, і Destinus дуже вписується у наше бачення майбутнього цих вертикалей». Вона розповідає, що Кокорич не соромиться відповідати про свої минулі розгляди з американськими регуляторами.
Її фонд відомий обережністю та ретельним підбором угод, які дають зрозумілий шлях до екзиту. Космічна економіка цим поки небагата — за 2021 рік на біржу через процедуру SPAC вийшли дев'ять космічних стартапів. Вісім з них торгуються нижче за ціну розміщення. Головний гравець, американська SpaceX, залишається у статусі приватної компанії. Ключове слово "поки", запевняє Тігіпко. "Це звичайна траєкторія для індустрії, яка так драматично розширює межі можливого", — каже вона.
Кокорич поки рекомендує сфокусуватися на прототипах. "Завдання на сьогодні — execution і в цьому плані команда Destinus рухається дуже швидко", — говорить Тігіпко.


Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.