9 лютого швейцарський стартап Destinus оголосив про залучення раунду на $29 млн. За ці гроші його засновник, російський підприємець Михайло Кокорич, тестуватиме водневий двигун для експериментального ракетоплану. Чому в ідею повірив головний венчурний фонд України TA Ventures Вікторії Тігіпко.
Ключові факти
- Раунд на $29 млн профінансували венчурні фонди та сімейні офіси з Європи, Північної Америки, Латинської Америки та Азії. Серед них фонди Conny&Co, Quiet Capital, One Way Ventures, Liquid2 Ventures, Cathexis Ventures, ACE&Company.
- Також у списку інвесторів українська TA Ventures. Фонд Вікторії Тігіпко вклав свої кошти та гроші учасників інвесторської спільноти ICLUB. Швидше за все, йдеться про суму близько $1 млн. «Це була наша стандартна інвестиція для ранньої угоди на стадії pre-product», – говорить Тігіпко.
- Стартап не розкриває своєї оцінки. Гроші у найближчі рік-півтора витрачатимуть на розробку водневих ракетних двигунів та випробування надзвукових польотів. Кінцева мета – розробити гібрид літак та ракети. "Ми хочемо, щоб можна було доставити вантаж у будь-яку точку Землі за півтори-дві години, а не за 10-12, як зараз", — говорив Кокорич в інтерв'ю Forbes Ukraine.
- Також розширюватимуть команду. Зараз у штаті понад 50 вихідців із Boeing, Airbus, Rolls-Royse. У 2022 році кількість співробітників має перевалити за 100 осіб.
- Апарат навряд чи полетить у найближчі 5-7 років, але перші прототипи мають намір тестувати вже 2022 року. "У нас є домовленість з авіаційною владою і Швейцарії, і європейською", — цитує Кокорича Forbes Russia.
Контекст – хто такий Кокорич і чому йому повірила Тігіпко
Кокорич – російський підприємець, який мешкає у Швейцарії. Стан він заробив у рітейл-секторі: володів мережами «Техносила» та «Диводом». З початку 2010-х захопився космосом. У нього були компанії з виробництва супутників та торгівлі знімками, але головним проектом став Momentus Space. Ця компанія розробляла орбітальний тягач, щоб переміщати супутники між орбітами.
Космічний «буксир» у США дійшов до біржі, розмістившись через процедуру SPAC, а його пікова оцінка становила $1,2 млрд. Успіху не склалося – американська Комісія з цінних паперів звинуватила його у введенні інвесторів в оману, а Міноборони побачило у Кокоричі загрозу нацбезпеці. Він був змушений піти з компанії та продати свою частку. Компанія вийшла на Nasdaq з оцінкою в $700 млн. На момент публікації матеріалу 11 лютого вартість компанії становила $306 млн.
Вже понад рік Кокорич будує Destinus у Швейцарії. У нього знову амбітні плани — створити безпілотний апрат принципово нового зразка із двигунами, які раніше не застосовувалися у комерційній авіації. "Ми робимо кращу аерокосмічну компанію світу, крутіше, ніж SpaceX", — говорив Кокорич Forbes.
Чому в нього вірить Вікторія Тігіпко? «Космос це лише контекст. — Розповіла вона у відповідь на запит Forbes. – Ми давно інвестуємо у логістику, транспорт, B2B-сервіси, і Destinus дуже вписується у наше бачення майбутнього цих вертикалей». Вона розповідає, що Кокорич не соромиться відповідати про свої минулі розгляди з американськими регуляторами.
Її фонд відомий обережністю та ретельним підбором угод, які дають зрозумілий шлях до екзиту. Космічна економіка цим поки небагата — за 2021 рік на біржу через процедуру SPAC вийшли дев'ять космічних стартапів. Вісім з них торгуються нижче за ціну розміщення. Головний гравець, американська SpaceX, залишається у статусі приватної компанії. Ключове слово "поки", запевняє Тігіпко. "Це звичайна траєкторія для індустрії, яка так драматично розширює межі можливого", — каже вона.
Кокорич поки рекомендує сфокусуватися на прототипах. "Завдання на сьогодні — execution і в цьому плані команда Destinus рухається дуже швидко", — говорить Тігіпко.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.